Steagul Roşu, mai 1964 (Anul 19, nr. 3499-3523)

1964-05-03 / nr. 3499

U In Mm tară «ei mieii i siriiril a eAiiisi ziua fc i U ä£5£ä£5£ä. <3 iSS\^KS£R3vÄS'SöRSS3>®3!3vS!35®^S553vS3\5®3'5;®5S35SS5$3'5'3'3sSö®S'3ö'3'S^iX£:5£i^^ RS5S!®SS!S5®SS5S!S5Sv?553v5!55S!S5S5SS%S®!5®^^Ss5v®S5S5S!SvSs>S5S:SSS:S!S555SS!ff/' Proletari din toate tarile unitivét 1 ORGAN Al COMITETULUI REGIONAL AL PMR Și AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACĂU 1 Nr. 3.499 (4.978) DUMINICĂ 3 MAI 1964 4 pagini 20 bani MITIHEBLII HIBEI DEMONSTRAȚIEI OAMENILOR HEH Bl ElflTIU Anul acesta, de 1 Mai, Bucureștiul cu hainele sale sărbătorești, cu clădirile sale noi și bulevardele proaspăt croite, se înfățișează mai primăvăratec ca oricînd. Piața Aviatorilor, tradiționalul loc unde se desfășoară marile demonstrații ale oamenilor muncii din Capitală, este împodobită festiv. Deasupra tribunei principale se află un mare glob pămîntesc, înconjurat de un brîu purpuriu, pe care este înscrisă chemarea — „Proletari din toate țările, uniți-vă !“. Dedesubt se află urarea „Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni !“. Portretele genialilor învățători ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin — domină piața, însoțite de urarea : „Trăiască unitatea și coeziunea mișcării muncitorești și comuniste internaționale !“. Deasupra tribunelor, străjuite de steaguri roșii și tricolore, sunt înscrise chemările: „Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă!“, „Trăiască Partidul Muncitoresc Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul și organizatorul victoriilor noastre !“, „Trăiască unitatea marii comunități frățești a țărilor socialiste !", „Trăiască pacea și prietenia între popoare !“. Este ora 9. Miile de bucureșteni, prezenți în piață pentru a participa la mitingul consacrat zilei de 1 Mai, întîmpină cu aplauze îndelungi și urate pe conducătorii partidului și statului. In tribuna oficială iau loc tovarășii : Gheorghe Gheorghiu-Dej, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Moghioroș, Alexandru Bîrlădeanu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Mihai Dalea, Gh. Gaston Marin, Gogu Rădulescu, Constantin Tuzu, membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, ai Consiliului de Stat și ai guvernului. In tribuna oficială, împreună cu conducătorii de partid și de stat se află și secretarul general al Federației Sindicale Mondiale, Louis Saillant. In tribune sînt prezenți numeroși invitați: conducători ai organizațiilor de masă și ai instituțiilor centrale de stat, reprezentanți ai întreprinderilor și instituțiilor Capitalei, fruntași în întrecerea socialistă, academicieni și alți oameni de știință și cultură, generali și ofițeri superiori, ziariști. Sunt prezenți, de asemenea, numeroși oaspeți de peste hotare. In tribuna rezervată corpului diplomatic se află șefi ai misiunilor diplomatice acreditați în R. P. Romînă și alți membri ai corpului diplomatic. Fanfara militară aflată în piață intonează Imnul de stat al Republicii Populare Romîne. Mitingul este deschis de tovarășul Florian Dănălache, membru al C.C al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orășenesc București al P.M.R. la cuvîntul tovarășul Gheorghe Apostol, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al R. P. Romîne. Cuvîntarea este subliniată de urale și ovații puternice, începe apoi marea demonstrație. Mii de copii, de pionieri pătrund în piață într-un șuvoi al voioșiei și voii bune, scandînd din piepturile lor tinere, numele partidului drag. Uniți într-un singur glas, ei își exprimă nestăvilit bucuria de a trăi sub soarele socialismului. Ajuns în fața tribunelor oficiale un stol de copii, cu brațele încărcate de garoafe albe și roșii, urcă pe scări, înconjurînd cu dragoste pe conducătorii de partid și de stat oferindu-le buchete de flori. (Continuare în pag. a 3-a) Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Apostol Dragi tovarăși și prieteni. Stimați oaspeți de peste hotare, Poporul român cinstește astăzi o sărbătoare scumpă inimii oamenilor muncii din întreaga lume — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, a luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni, pentru pace, democrație și socialism. Cu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romîn, Consiliul de Stat și guvernul Republicii Populare Romîne adresează clasei muncitoare, țărănimii colectiviste, intelectualității, întregului nostru popor un călduros salut și felicitări pentru succesele dobîndite în opera de desăvîrșire a construcției socialismului. Aducem salutul nostru cordial, prietenesc, tuturor oaspeților din alte țări care participă împreună cu noi la această mare sărbătoare a omenirii muncitoare. Clasa muncitoare și poporul nostru sărbătoresc în acest an două decenii de la eliberarea patriei de sub jugul fascist. Acum 20 de ani Partidul Comunist Român și Partidul Social-Democrat au creat Frontul Unic Muncitoresc, ceea ce a avut o mare însemnătate pentru unirea tuturor forțelor patriotice antihitleriste și mobilizarea maselor populare pentru înfăptuirea insurecției armate de la 23 August 1944, care a însemnat o cotitură istorică în destinele poporului român, trecerea la adînci transformări revoluționare în patria noastră. Victoriile grandioase dobîndite în anii vieții sale libere insuflă poporului român o îndreptățită bucurie și încredere deplină în viitor. Economia națională se dezvoltă pe o linie continuu ascendentă, ca rezultat al aplicării consecvente a politicii leniniste a partidului de industrializare socialistă a țării. Desfășurînd larg întrecerea socialistă pentru a da viață angajamentelor luate la începutul anului în cinstea lui 23 August, oamenii muncii sărbătoresc 1 Mai cu noi și însemnate succese în realizarea hotărîrilor Congresului al III-lea al Partidului. Avem satisfacția de a putea anunța că planul de stat pe trimestrul I al acestui an a fost îndeplinit în proporție de 103 la sută, realizîndu-se o producție industrială cu peste 16 la sută mai mare decit în trimestrul 3 al anului trecut. Țărănimea noastră, lucrătorii din gospodăriile de stat și stațiunile de mașini și tractoare muncesc cu însuflețire pentru obținerea unor recolte tot mai bogate, sporirea producției vegetale și animale, asigurînd astfel aprovizionarea industriei cu materii prime și satisfacerea necesităților de consum mereu crescînde ale populației. Oamenii de cultură, artă, știință aduc o prețioasă contribuție la dezvoltarea economiei naționale, la avîntul științei și culturii. Oamenii muncii de la orașe și sate sunt conștienți că toate victoriile repurtate în opera măreață de construire a socialismului se datoresc politicii înțelepte a partidului. întregul nostru popor urmează cu nemărginită încredere, dragoste și devotament încercatul Partid Muncitoresc Român și Comitetul său Central. Tovarăși, prieteni. Au trecut trei sferturi de veac de cînd 1 Mai a fost proclamat Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, în acest răstimp în lume s-au produs mari schimbări înnoitoare. Pe a patra parte a pămîntului popoarele a 14 țări și-au luat soarta în propriile mîini făurind o orînduire socială nouă. Datorită considerabilei sale forțe economice, politice și sociale, sistemul mondial socialist exercită o înrîurire determinantă asupra dezvoltării istorice. Succesele obținute de Uniunea Sovietică în construcția desfășurată a comunismului, realizările celorlalte țări socialiste în construirea socialismului, perspectivele spre care ele se îndreaptă însuflețesc masele oamenilor muncii din lumea capitalistă, constituie pentru ele un îndemn la lupta împotriva exploatării și asupririi pentru eliberarea socială și națională, pentru democrație, pace și socialism. Poporul român, clasa muncitoare, Partidul Muncitoresc Român transmit un călduros salut frățesc popoarelor prietene, clasei muncitoare, partidelor comuniste și muncitorești din toate țările socialiste, din Uniunea Sovietică, China, Cehoslovacia, Polonia, R. D. Germană, Bulgaria, Ungaria, Iugoslavia, Albania, R. P. D. Coreeană, Mongolia, R. D. Vietnam, Cuba, dorindu-le din toată inima să dobîndească noi și însemnate succese în dezvoltarea economiei și culturii, în construirea socialismului și comunismului. Oamenii muncii din țara noastră transmit un fierbinte salut de solidaritate și simpatia lor frățească clasei muncitoare și maselor populare din țările capitalului, eroicelor partide comuniste și muncitorești din aceste țări, care luptă pentru interesele lor vitale, pentru pace și socialism. Poporul român adresează un salut călduros de simpatie și solidaritate tuturor popoarelor care luptă pentru dobîndirea și consolidarea libertății naționale, sprijină eforturile țărilor Asiei, Africii și Americii Latine îndreptate spre înlăturarea tuturor formelor de dominație imperialistă, spre deplina lor independență economică. Apărarea păcii este cauza vitală a întregii omeniri, a tuturor popoarelor lumii. Ziua de 1 Mai prilejuiește o nouă și viguroasă demonstrație a voinței arzătoare a oamenilor muncii a maselor populare celor mai largi de a apăra pacea, de a face ca începutul de destindere ce s-a conturat în viața internațională să fie consolidat și dezvoltat. Republica Populară Romînă promovează o politică consecventă de apărare a păcii, militează pentru triumful principiilor coexistenței pașnice în relațiile dintre țările cu sisteme social politice diferite, pentru rezolvarea problemelor internaționale litigioase pe calea tratativelor, înfăptuirea dezarmării generale, dezvoltarea relațiilor normale de prietenie și colaborare cu toate statele și popoarele. Sîntem gata să acordăm întregul nostru sprijin oricăror inițiative care contribuie la destindere și la înlăturarea a tot ce poate crea încordare în diferite zone ale lumii. Principala chezășie a victoriei în lupta pentru apărarea păcii, pentru democrație și socialism este unitatea țărilor socialiste, a partidelor comuniste și muncitorești. Comunitatea de țeluri, ideologia comună marxist-leninistă, solidaritatea internaționalistă, răspunderea în față a proletariatului internațional, a oamenilor muncii, a popoarelor lumii unesc partidele comuniste și muncitorești într-o mare familie de partide frățești, formează baza trainică a coeziunii mișcării comuniste internaționale, a comunității țărilor socialiste. Dragi tovarăși și prieteni. Muncind cu hărnicie, abnegație și pricepre, poporul român obține succese remarcabile în lupta pentru realizarea mărețelor obiective ale planului de 6 ani, pentru înfăptuirea politicii partidului de dezvoltare a economiei naționale, pentru bunăstarea și fericirea sa. Totodată, prin realizările sale, poporul nostru contribuie la întărirea sistemului mondial socialist, a forțelor socialismului și păcii în întreaga lume. Sub conducerea partidului, a Comitetului său Central, înainte spre noi victorii în construirea socialismului, în întărirea și înflorirea scumpei noastre patrii — Republica Populară Romînă ! Trăiască 1 Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc / Trăiască unitatea și coeziunea țărilor socialiste, a mișcării comuniste mondiale, sub steagul marxism-leninismului! Trăiască harnicul și talentatul popor român și patria sa socialistă / Trăiască Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său Central și Guvernul Republicii Populare Romîne! Trăiască pacea în întreaga lume / MITINGUL OAMENILOR MUNCII DIN ORAȘUL BAGAU Oamenii muncii din orașul Bacău au sărbătorit cu entuziasm ziua de î Mai, manifestîndu-și bucuria pentru mărețele victorii obținute sub conducerea partidului, în construcția socialistă, pentru prietenia frățească cu popoarele țărilor socialiste, pentru solidaritate cu clasa muncitoare internațională, cu forțele păcii și progresului din întreaga lume. Ei și-au manifestat dragostea și atașamentul față de Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său Central, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, hotărîți fiind ca, în cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei, să obțină realizări tot mai însemnate. In sala Teatrului de stat din orașul Bacău, în dimineața zilei de 1 Mai se aflau numeroși fruntași în producție, conducători ai întreprinderilor și instituțiilor din orașul Bacău și ai unor organizații de masă, activiști de partid și de stat. Pe fundalul scenei drapată în roșu se afla portretul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej și lozinca : „TRĂIASCĂ MAI, ZIUA SOLIDARITĂȚII INTERNAȚIONALE A CELOR CE MUNCESC", înscrisă cu litere aurii. Drapelele tricolore și roșii, numeroasele flori ce împodobesc scena dau acesteia un aspect sărbătoresc, festiv. Asistența scandează cu însuflețire lozinci și cuvinte de slavă adresate atot biruitoarei învățături marxist-leniniste, Partidului Muncitoresc Român și Comitetului său Central, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, despre harnicul și talentatul popor român — constructor al socialismului — despre solidaritatea internațională cu forțele păcii și progresului din întreaga lume. La orele 16 asistența primește cu vii aplauze pe conducătorii organelor locale de partid și de stat. In prezidiul mitingului au luat foc tovarășii: Gheorghe Roșu, prim-secretar al Comitetului regional Bacău al P.M.R., Aurel Calimandric, Neculai Olariu, Gheorghe Ungurașu și Gheorghe Ibănescu, secretari ai Comitetului regional Bacău P.M.R., Ștefan Boboș, Constantin Mialtrofan, Mihai Andrieș, Vasile Gherasim, Ioan Iehim și Ioan Viva, membri ai biroului Comitetului regional Bacău al P.M.R., Maria Rădăuoi, Radu Cîrneci și Marin Ionel, membri supleanți ai biroului Comitetului regional de partid: Zalman Lazarev, colonel Tudor Nicolae, Natalia Apreutesi, fruntașă in producție la Fabrica de confecții „Bacăul", Viorica Loghin, fruntașă în producție la Fabrica „Proletarul", Eugen Safciuc, fruntaș în producție la Uzina metalurgică Bacău, Virgil Sofronie, fruntaș în producție la întreprinderea „Steaua roșie" și Neculai Băncilă, fruntaș în producție la Fabrica „Partizanul". Fanfara intonează Imnul de stat al Republicii Populare Romîne. Mitingul oamenilor muncii din orașul Bacău cu prilejul zilei de 1 Mai a fost deschis de tovarășul loan Iehim, prim-secretar al Comitetului orășenesc Bacău al P.M.R., care a dat cuvîntul tovarășului loan Jiva, președinte al Consiliului regional al sindicatelor, care a vorbit despre Ziua solidarității interna(Continuare în pagina a 2-a) Cuvîntarea tovarășului loan Jiva — Text prescurtat — în numele și din însărcinarea Comitetului regional de partid și Comitetului executiv al Sfatului popular regional Bacău, tovarășul loan Jiva a transmis muncitorilor, țăranilor colectiviști, intelectualilor și tuturor oamenilor muncii din regiune un fierbinte salut tovărășesc și felicitări cu prilejul sărbătorii zilei de 1 Mai. Poporul român întîmpină anul acesta ziua de 1 Mai în condițiile cînd se pregătește să sărbătorească două decenii de la eliberarea patriei. De ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc el trece în revistă, cu mîndrie și entuziasm, marile succese dobîndite în îndeplinirea Directivelor celui de-al III-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român, în opera de desăvîrșire a construcției socialiste. In anii care au trecut de la eliberarea țării, poporul nostru a înfăptuit profunde transformări politice și socialeconomice, a deschis drum liber creșterii continue a forțelor de producție, In continuare vorbitorul a trecut în revistă mărețe realizări obținute de întregul nostru popor în opera de desăvîrșire a construcției socialismului. Nu există regiune a țării care să nu fi cunoscut în anii construcției socialiste o puternică dezvoltare, un exemplu grăitor reprezentîndu-l însăși regiunea Bacău. Zecile de întreprinderi moderne construite în anii puterii populare, mutilarea și modernizarea vechilor întreprinderi au făcut să pulseze pe întinsul regiunii o puternică viață industrială. Noile obiective industriale din regiune ocupă un loc important în economia națională. Astfel, noua fabrică a Uzinei din Săvinești — cea de melană, va produce anual 5.000 de tone fibre sintetice melană, echivalînd cu cantitățile de lină pe care le dau anual cîteva milioane de oi. Combinatul de cauciuc sintetic de la Onești va produce anual 50.000 tone cauciuc sintetic, ceea ce va permite ca industria țării noastre să realizeze anual peste 1 milion anvelope pentru autovehicule și tractoare și 2 milioane anvelope pentru motociclete, scutere și motorete. Sînt impresionante atît prin proporțiile lor, cît și prin înaltul nivel tehnic astfel de obiective ca: Uzina de țevi Roman, Combinatul chimic Borzești, Combinatul de industrializare a lemnului Comănești și numeroase alte fabrici și uzine. Astăzi în ansamblul economiei regiunii Bacău, ponderea cea mai mare este deținută de industria chimică, energetică, a materialelor de construcții. Vorbitorul s-a referit în continuare la dezvoltarea agriculturii țării noastre, subliniind că numai în regiunea Bacău unitățile socialiste dispun de 2380 tractoare, 850 combine, peste 2000 semănători și numeroase alte mașini și utilaje agricole. Prin munca neobosită a colectiviștilor, conduși și îndrumați de organizațiile de partid, cu sprijinul acordat de stat prin credite, semințe selecționate, prin trimiterea de ingineri și zootehniști, marea majoritate a gospodăriilor colectivele din regiunea Bacău s-a întărit din punct de vedere economico-organizatoric situîndu-se în rîndul gospodăriilor care obțin, an de an, rezultate bune în producție. Ca și în celelalte regiuni, gospodăriile colective din regiunea Bacău au dovedit prin fapte marea superioritate a agriculturii socialiste. Chiar în condițiile grele provocate anul trecut de secetă, ,32 de gospodării colective din regiune au obținut de pe aproape 14.000 hectare o producție de porumb între 2000-2500 kg boabe la hectar, iar 7 gospodării au obținut o producție de peste 2500 kg la ha. In gospodăriile de stat, producțiile au fost și mai mari. A crescut efectivul de animale. Astfel, în gospodăriile agricole de stat și colective din regiune, numărul bovinelor a crescut în 1963 față de 1962 cu 20.000, iar al ovinelor cu 44.000 capete. Pe măsura dezvoltării tuturor ramurilor economiei an de an crește nivelul de trai material și cultural al poporului. Au crescut salariile reale ale oamenilor muncii de la orașe, cresc veniturile țăranilor colectiviști. Semnificativ este că în 1963 salariul real a sporit cu 4,6 la sută, iar numărul salariaților cu 190.000. Statul acordă sume importante pentru pensii, alocații pentru copii, asistență medicală și diverse alte cheltuieli social-culturale. Volumul desfacerilor de mărfuri crescut considerabil. Numai în regiunea Bacău valoarea mărfurilor desfăcute populației prin comerțul de stat și cooperatist in 1962 și 1963 față de cei doi ani precedenți, a crescut cu 1.120.000.000 lei. In toate regiunile țării au fost construite și date în folosință noi blocuri de locuințe. Ca și în întreaga țară, orașele din regiunea Bacău își schimbă înfățișarea, se transformă in orașe cu bulevarde largi, blocuri frumoase, magazine moderne. Noul oraș Onești, pe drept numit orașul tinereții, cu blocurile sale impunătoare cu 9 etaje, se dezvoltă rapid. Numai în ultimii doi ani în regiunea Bacău s-au construit din fondurile alocate de stat și s-au dat în folosință oamenilor muncii aproximativ 5.001 apartamente. In același timp, țăranii colectiviști și-au construit, peste 8.300 case noi. Oamenii muncii au la dispoziție astăzi o vastă rețea de așezăminte și instituții cultural-artistice, teatre, biblioteci, cluburi, cămine culturale, școli de toate gradele. Oamenii muncii din Piatra Neamț și Buhuși au la dispoziție case de cultură nou construite; sunt în curs de construcție alte asemenea așezăminte culturale la Adjud și orașul Bacău. In regiunea Bacău, în afara rețelei de școli de 8 ani și medii, există astăzi un institut pedagogic. Vorbitorul s-a referit in continuare la numărul mare de instituții culturale existente in regiune Intimpinînd ziua de 1 Mai, întregul nostru popor muncește cu însuflețire pentru a da viață angajamentelor luate in cinstea celei de a 20 a aniversări a eliberării patriei noastre. Ca și în întreaga țară, oamenii muncii din regiunea Bacău raportează partidului despre succesele obținute. Planul pe primul trimestru al anului la producția globală pe regiune a fost îndeplinit in proporție de 102,1 la sută, iar cel al producției marfă in proporție de 101,2 la sută. Față de primul trimestru al anului 1963 s-a obținut un plus de producție în valoare de 275 milioane lei. In întrecerea socialistă pentru îndeplinirea sarcinilor colectivele întreprinderilor din regiunea Bacău au intimpinat sărbătoarea de astăzi cu planul îndeplinit pe primele 4 luni ale anului. O serie de întreprinderi printre care Rafinăria Dărmănești, „Steaua roșie" Bacău, „Reconstrucția" Piatra Neamț, Trustul regional de construcții, Fabrica de ciment Bicaz, Întreprinderea minieră Comănești, D.R.E.F. Bacău, I.M.T.F. (Continuare în pag. 2-a) Prezidiul mitingului.