Steagul Roşu, noiembrie 1968 (Anul 23, nr. 4894-4919)

1968-11-01 / nr. 4894

Ami! XXIII 1968 4 pagini 30 ban! Nr. 4894 (6373) VINERI 1 novemb. I ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN PROVIZORIU PROIECTUL LEGII DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE A CONSILIILOR POPULARE în dezbatere publică PRINCIPIUL CONDUCERII COLECTIVE in activitatea comitetelor executive ale consiliilor populare a» O a doua cerință importantă a aplicării principiului conducerii colective o constituie asigurarea participării active a membrilor comitetului executiv la dezbaterea problemelor de pe ordinea de zi a ședinței de lucru și prezentarea punctelor de vedere și părerilor proprii ale acestora, bazate pe experiența personală și pe cunoașterea teoretică și practică a problemelor discutate. Graficele cu ședințele de lucru sunt cunoscute de membrii comitetului executiv încă de la începerea trimestrului. Pentru a se asigura operativitatea ședinței și participarea activă la discuții, este necesar ca să se multiplice și să se pună la dispoziția membrilor comitetului executiv pentru studiere, cu cel puțin două sau trei zile Înainte de ședință, materialele ce urmează a fi analizate și proiectele de decizii. Cu câteva zile înainte de ședință, membrii comitetului executiv fac verificări și se informează pe teren în sectoarele de care răspund asupra problemelor ce urmează a se analiza, astfel Incit, pot să contribuie in mod concret la analizarea critică a datelor prezentate și să facă propuneri eficiente pentru îmbunătățirea activității. Materialele “trebuie să fie studiate de toți membrii comitetului executiv și pe cit posibil și de invitații la ședință. O altă cerință importantă a principiului conducerii colective o constituie examinarea atentă a părerilor și propunerilor exprimate de membrii comitetului executiv, fiecare dintre aceștia avînd dreptul de a lua cuvîntul, de a-și expune părerea. Constituie o încălcare a acestui principiu, măsura luată de cei care conduc ședințele, de a limita nejustificat durata expunerii, de a înăbuși părerile critice, cît și unele tendințe de a monopoliza dreptul de apreciere asupra măsurilor și hotărîrilor ce trebuie luate. Pe de altă parte însă, teza cu privire la conducerea colectivă impune evitarea dezordine în desfășurarea ședințelor de lucru ale orga Constantin DOGARU doctorand în drept, secretar al Comitetului executiv al Consiliului popular județean provizoriu Bacăunului colegial, precizînd că asigurarea muncii colective nu înseamnă cotuși de puțin, că procesul muncii colective poate să rămină fără o conducere bine stabilită, fără stabilirea precisă a responsabilității conducătorului, fără o ordine riguroasă creată prin unitatea de voință a conducătorului. O ultimă cerință a respectării principiului conducerii colective este necesitatea ca decizia luată de comitetul executiv să reprezinte expresia gîndirii întregului colectiv. In îndeplinirea acestei cerințe există obligația ca proiectul de decizie sa fie supus spre aprobare în forma lui definitivă, să constituie o finalizare, o sinteză a punctelor de vedere exprimate de fiecare membru al comitetului cu privire la măsurile luate. Evident că decizia reprezintă o sinteză de complexitate variabilă în funcție de problemele pe care urmează să le soluționeze. De aceea, este necesară cunoașterea cît mai numțită a problemelor discutate amăde către membrii comitetului executiv, astfel incit propunerile acestora să fie „la subiect" și să fie în spiritul legalității socialiste. Sunt cazuri cînd unii membri ai comitetului executiv vin cu propuneri nelegale, ori se abțin de la vot pe motiv că nu cunosc problemele discutate și consecințele eventuale ale proiectelor deciziilor pe care sînt chemați să le voteze. Apare ca o încălcare a principiului conducerii colective practica unor membri ai comitetelor executive, care pentru a reduce durata ședinței sunt de acord să „împuternicească" pe președintele și pe secretarul comitetului executiv ca să concretizeze părerile și propunerile prezentate în ședință, în scopul de a da „forma definitivă" deciziilor. S-au constatat cazuri cînd decizia respectivă în forma definitivă a fost redactată diferit față de textul proiectului cunoscut de membrii comitetului exccutiv, nu numai sub aspectul formei, dar și al conținutului, astfel nicit fora nouă nu mai reprezenta de fapt în totalitate hotărîrea luată de comitetul executiv. In scopul concretizării muncii colective, propun ca la art. 43 din proiectul de lege să fie stabilite în mod expres în competenta biroului permanent al comitetului executiv și atribuții de rezolvare privind : angajarea, transferarea și desfacerea contractului de muncă, stabilirea răspunderii disciplinare și materiale a angajaților, aprobarea prețurilor și tarifelor, înființarea sau modificarea structurii unor unități comerciale, emiterea unor autorizații, transmiterea bunurilor proprietate de stat, îndeplinirea unor atribuții de autoritate tutelară, rezolvarea regresîibr, reclamațiilor, sesizărilor și propunerilor cetățenilor și alte atribuții, care sunt prevăzute ca atribuții în competența comitetelor executive. Un alt aspect al muncii colective îl constituie și organizarea de colective formate din membri ai comitetului executiv și alți lucrători sub conducerea vicepreședintelui de resort sau secretarului comitetului executiv, ori brigăzi de îndrumare, control și sprijinire a organelor ierarhic inferioare (Continuare în pag. a III-a) în pagina a ll-a cultură și Invățămînt Precizări impuse de practica predării la clasa I Predarea elementelor de teoria mulțimilor Dintre elementele noi aduse de documentele Plenarei C.C. al P.C.R. din aprilie 1968 și de Legea invățămîntului face parte și școlarizarea la 6 luni. Predarea la această vîrstâ, în condițiile neexistenței unei metodici sau îndrumătoare speciale, a ridicat multiple probleme noi, a căror rezolvare depinde de priceperea și inventivitatea cadrelor didactice. Deși numeroase neclarități s-au lămurit încă la consfătuirea din septembrie, totuși particularitățile specifice de gîndire ale copiilor de 6 ani și complexitatea muncii practice de zi cu zi privind dezvoltarea vorbirii, cunoașterea mediului înconjurător, a activităților și jocurilor la liberă alegere, precum și a noțiunilor cu privire la teoria mulțimilor, au scos la iveală unele aspecte care se cereau a fi lămurite și care au solicitat efort din partea cadrelor didactice, pentru găsirea unor procedee originale și confecționarea unui material didactic bogat și adecvat conținutului fiecărei lecții. Pentru învingerea acestor greutăți, mulți învățători care au studiat cu grijă materialele indicate de programă au intensificat schimburile de opinii cu educatoarele și profesorii de matematică, aceștia obținînd încă de pe acum rezultate bune. Cu toate acestea, Inspectoratul școlar a ajuns la concluzia că este necesar să se organizeze o consfătuire — instruire cu învățătorii claselor I, in scopul înlăturării unor dificultăți întîmpinate în predare. Printre referatele prezentate cu acest prilej este și cel al profesoarei Victoria Rebegea, despre „Unele noțiuni de teoria mulțimilor", (noțiunea de mulțime, compararea și ardontarea mulțimilor, operații cu mulțimi, formarea reprezentărilor spațiale și a noțiunilor geometrice cu care se operează la această clasă), precum și unele considerații metodologice care au orientat substanțial predarea celor 16 lecții introductive ce constituie fundamentul trecerii la înțelegerea cifrelor și a numerației. Expunerea a reușit să clarifice și să prevină comiterea unor greșeli in înțelegerea și minuirea noțiunilor matematice, în scopul predării acestora pe baze moderne, atrăgînd atenția asupra unor confuzii ce s-ar putea ivi in stabilirea raportului dintre mulțime și elementele sale (spre exemplu, compararea corectă a mulțimilor, folosindu-se corespondența biunivocă dintre elementele a două sau mai multe mulțimi). Ținîndu-se cont de faptul că noțiunea de mulțime vidă se însușește mai greu de către copii — fiind foarte abstractă — s-au dat învățătorilor atit explicațiile strict științifice, cît și metodele și procedeele didactice cu ajutorul cărora să facă accesibilă această noțiune. Trebuie înțeles că mulțimea fără nici un element există ca noțiune matematică, ea fiind lipsită de vreun lucru sau obiect material concret care să-i aparțină. Spre exemplu, mulțimea îngerilor sau a centaurilor există din punct de vedere matematic, dar acestea sunt mulțimi vide, întrunit nu există în realitate nici îngeri, nici centauri. Tocmai din motivul că aceste Constanța VANGHELOVICI Ion STOICA, inspectori școlari (Continuare îrț pag, o (Na) CONVOCARE Prin decizia nr. 621/1968 a Comitetului executiv al Consiliului popular provizoriu al județului Bacău, sunt convocați deputații Consiliului popular provizoriu al județului Bacău în cea de a IV-a sesiune care va avea loc sâmbătă 9 noiembrie 1968, ora 9, în sala Casei de cultură a sindicatelor Bacău, avînd următoarea ordine de zi : 1. Dezbaterea proiectului de Lege privind organizarea și funcționarea consiliilor populare. 2. Raportul Comitetului executiv al Consiliului popular provizoriu județean asupra modului cum este asigurată asistența medicală a populației din cuprinsul județului, în cadrul circumscripțiilor sanitare. — Coraportul comisiei permanente social-culturală cu privire la îndeplinirea planului de activitate in sectorul sanitar. Hotelul „Trotuș", din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Foto: C. BURSUC Sprijin de preț (Prin telefon de la Vasile Păduraru, instructor al U.J.C.A.P.). Stringerea în cel mai scurt timp a recoltei de pe cimp constituie grija de căpetenie a cooperatorilor din Bogdănești. Acum toate brigăzile sunt mobilizate la culesul ultimelor 70 ha de porumb, rămas încă „in picioare". In eforturile generale s-au integrat și bătrinii cooperatori. Astfel, în ultimele zile, 23 pensionari ai C.A.P. au desfăcat circa 20 tone porumb ce se află in curtea unității. Merită deplină considerație sirguința lui moș Ion Dartvan (83 ani), a virstnicelor Tita Gh. Marghiș (76 ani), Catrina I. Pușcașu (75 ani), Elena Răzmeriță 73 ani și alții. Festivitate consacrate împlinirii a 150 de ani de la înființarea în București a primelor cursuri de ingineri în limba română Mesajul adresat de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al C.C. al P.C.R, președintele Consiliului de Stat, corpului profesoral și studenților din institutele de invățămînt tehnic superior din București STIMAȚI TOVARĂȘI. Aniversarea unui secol și jumătate de la înființarea, in București, a primelor cursuri de inginerie în limba română, îmi oferă plăcutul prilej de a aduce corpului didactic, întregului tineret din învățămîntul superior tehnic, salutul cald al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat și al guvernului Republicii Socialiste România. Inaugurarea, cu 150 de ani in urmă, a cursurilor de inginerie inițiate de Gheorghe Lazăr, eminent om de cultură și înflăcărat patriot, a reprezentat un eveniment remarcabil in istoria învățămintului, științei și culturii noastre. în decursul existenței sale, Școala tehnică superioară din București a format zeci și zeci de promoții de ingineri. Din rîndul lor s-au ridicat memorabile figuri de savanți și profesori care, făcînd parte din pleiada intelectualilor înaintați, au jucat un rol de seamă în propășirea materială și spirituală a națiunii române. in anii socialismului, ca o expresie elocventă a grijii partidului nostru pentru dezvoltarea învățămîntului, pentru ridicarea nivelului de cultură al poporului, Școala tehnică superioară din București - cea mai importantă sursă de formare a cadrelor tehnice inginerești în toate ramurile economiei naționale - a cunoscut o puternică dezvoltare. Pentru invățâmintul tehnic superior, socialismul a însemnat o creștere considerabilă a numărului de institute și facultăți, de studenți și cadre didactice, o îmbunătățire permanentă a condițiilor de studiu și de viață ale tineretului studios. Doresc, și cu acest prilej, să exprim înalta apreciere pe care partidul și staFestivitățile consacrate Împlinirii a 150 de ani de la inființarea in București a primelor cursuri de inginerie în limba română au început ieri dimineața printr-o ședință festivă organizată in Sala Palatului Republicii Socialiste România. Au participat membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, academicieni și alți oameni de știință, cadre didactice universitare din București și din celelalte centre cu invățămînt tehnic superior, cercetători științifici, specialiști ■ din, întreprindeți,studenți. Adunarea a fost deschisă de prof. dr. docent George Bălănescu, rectorul Institutului politehnic, din București, care a salutat pe oaspeții prezenți la festivitate. Primit cu vii aplauze a luat cuvîntul tovarășul Dumitru Popa, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului Municipal București al P.C.R., care a dat citire mesajului adresat de tovarășului nostru o acordă activității rodnice, devotate a corpului profesoral, care iși îndeplinește îndatoririle de onoare ce-i revin, aducînd o contribuție deosebit de valoroasă la formarea celui mai ales și mai prețios produs al societății noastre, omul temeinic și multilateral pregătit — constructor al uneiuri de îndreptățită socialismului. Tesatisfacție ne dau tinerele vlăstare ale intelectualității tehnice, întreaga noastră studențime care se pregătește cu răspundere pentru a purta mîine, spre noi culmi, cuceririle gîndirii și creației științifice și tehnice contemporane, pentru a participa cu dăruire de sine la soluționarea problemelor complexe pe care le ridică opera de desăvîrșire a construcției socialiste. Sărbătoarea de azi constituie un prilej de a cinsti tradițiile înaintate, ale invățămîntului tehnic superior din România, de a omagia actul patriotic care a pus temeliile lui și de a reliefa marile lui succese de azi. Cu sentimentul mindriei de a fi continuatorii operei unor iluștri înaintași, dumneavoastră toți profesori din toate generațiile și studenți - aveți inalta îndatorire de a ridica pe noi trepte tradițiile luminoase ale Școlii tehnice românești, pentru a răspunde încrederii și dragostei ce vi le poartă întregul popor, pentru a contribui mai direct, cu mai mare eficiență, la înălțarea mărețului edificiu al României socialiste. Mulțumindu-vă pentru invitația pe care mi-ați adresat-o de a lua parte la această sărbătoare, vă adresez urâți de noi și mari succese, vă doresc multă sănătate, fericire și realizări însemnate în activitatea dumneavoastră închinată propășirii patriei noastre. NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, corpului profesoral și studenților din institutele de invățămînt tehnic superior din București. Au luat apoi cuvîntul prof. emerit Constantin Dinculescu, membru corespondent al Academiei, acad. Ștefan Bălan, ministrul învățămintului, prof. univ. Alexandru Popescu, prof. emerit Constantin Ionescu-Bujor, și Ion Arnămuței, vicepreședinte al Uniunii Asociației Studenților din România, care au evocat aspecte din istoria invățămintului tehnic superior românesc. S-a dat apoi citire saluturilor adresate corpului profesoral și studenților din institutele de învățămint tehnic superior din Capitală, din partea centrelor universitare cu invățămînt tehnic superior. In încheierea adunării, cadrele didactice și studenții institutelor de (Continuare în pag. a III-a) Imperativul zilei: TERMINAREA GRABNICA Cartofii - urgent In silozuri; obligațiile onorate integral! După date foarte recente, în cooperativele din județ mai sunt de recoltat cartofii de pe 90 hectare. Suprafața nu e mare dar este o lucrare de volum, care solicită multe brațe și mijloace de transport, o bună organizare a muncii, în afara suprafeței nerecoltate trebuie amintit că și din ce s-a recoltat o bună parte din producție se mai află în cîmp, supusă deprecierii cauzate de temperaturile scăzute de peste noapte și apoi mai pot veni și zile ploioase. Faptul că recoltatul, transportul nu se fac la timp, se iepercutează și în livrarea cartofilor către beneficiari, afectează o bună aprovizionare a populației. Cu toate că în ultimele zile ritmul la recoltat s-a intensificat, că s-a pus la dispoziția unităților producătoare suficiente mijloace de transport, pe alocuri au mai rămas unități cu suprafețe mai mari de recoltat printre care amintim : Poduri, Strugari, Ardeoani, Berești-Tazlău, Pietricica. în zona acestor unități, ieri, au fost dirijate circa 40 de mașini ceea ce presupune reducerea handicapului și asigurarea condițiilor de terminare cît mai grabnică a acestei lucrări. Referitor la achitarea contractelor și acoperirea muncilor pînă aseară se livraseră 2.219 tone din 3.412 tone, ceea ce reprezintă 65 la sută. în ce privește onorarea obligațiilor se evidențiază cooperativele agricole Faraoani care în loc de 181 tone a livrat 188 tone, Săucești și Tescani care și-au achitat integral sarcinile de livrare. Nu același lucru se poate spune despre cooperativele agricole Ardeoani (26 tone din 122), Poduri (57 tone din 130), Berești-Bistrița (133 din 266 tone), Dămienești (22 tone din 65 tone), reprezentînd contracte și munci I.M.A. Întrucît recoltatul cartofilor reprezintă o treabă de mare urgență, consiliile de conducere, organizațiile de partid trebuie să se ocupe cu toată răspunderea de buna organizare a muncii, incit simbătă seara acțiunea să fie practic încheiată ! A RECOLTĂRII SFECLEI ȘI CARTOFULUI Pentru producția de struguri din anul viitor Cantitatea și calitatea recoltei de struguri din anul următor este influențată în mare măsură și de lucrările care se aplică toamna în plantațiile de vii, după terminarea culesului. Este cunoscut faptul că în zona noastră iernile sunt friguroase, temperatura coboară în majoritatea iernilor pînă la minus 20—25 ° C., iar în unele chiar la minus 30 ° C. Ca atare ele, provoacă pagube viticulturii, manifestîndu-se prin degerarea ochilor și uneori chiar a lemnului, ceea ce se răsfrînge negativ asupra producției de struguri care este diminuată proporțional cu procentajul de ochi degerati iar in unele cazuri recolta poate fi distrusă în întregime. Pentru a proteja vița de vie, împotriva temperaturilor scăzute în timpul iernii, se procedează la îngropatul ei. Această lucrare trebuie să se efectueze numai după căderea frunzelor și , înainte de venirea înghețului care împiedică mult îngropatul, îngropatul propriu-zis trebuie făcut cu toată atenția, îndepărtîndu-se toate, frunzele, buruienile și alte resturi organice după care se face un pat din pămînt curat înalt de 8—10 cm spre a evita stagnarea apei unde se găsesc îngropate corzile, înlăturînd astfel clocirea ochilor. Se face apoi un mușuroi peste căpătuia butucului după ce se culcă cu atenție corzile peste patul de pămînt, se fixează cu piciorul și se trage peste ele țarină măruntă acoperindu-se în întregime cu un strat de 10—15 cm grosime. Unitățile care au de livrat corzi altoi, vor recolta mai întîi materialul pe soluri*conform sarcinilor primite, și numai după aceea vor trece la îngropatul viet. In cazul plantațiilor tinere de 1-3 ani, pentru protejarea lor pe timpul iernii, se face obligatoriu mușuroitul, acoperind cu pămînt 4—6 ochi de la baza butucului, porțiune de lemn care asigură o vegetație normală, în anul următor. Ing. Grigore BRĂGUȚA cercetător la Stațiunea experimentier. tală viticolă Odobești * (Continuare în pag. a III-a) Recoltatul se apropie de sfirșit. Atenția sa de,partidig 1