Steagul Roşu, septembrie 1971 (Anul 26, nr. 5772-5797)

1971-09-26 / nr. 5794

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL P.C.R ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Săuceștii, în orele pline ale campaniei agricole la semănat Intîi, din curtea secției de mecanizare au plecat două tractoare, cu semănătorile. Apoi, încă două. Acolo, la capătul tarlalei „Dumoaia", se așteptau sacii plini cu sămînța de grîu și orz, tratată bine. Erau prezenți inginerul V. Munteanu, președintele unității, brigadierul de cîmp, mînuitorii de agregate. Patul germinativ fusese pregătit exemplar, așa cum știu să facă treabă băieții aceștia vrednici din secția de mecanizare de la Săucești, cum le stă bine harnicilor cooperatori și mecanizatori, care anul acesta au cules cite 3.661 kg grîu la hectar. Cînd totul a fost în ordine, s-a pornit la însămînțatul orzului, apoi al grîului. Pînă seara cînd amurgul cobora peste aceste pămînturi, s-a băgat sub brazdă sămînța de orz pe 40 hectare și cea de grîu pe 15 hectare.. Așadar, la Săucești însămînțatul grîului a fost declanșat. ...Ieri dimineață, brigadierul Vasile Enache plecase cu atelajele pline cu saci cu sămînță de grîu spre platoul „Bogdan Vodă". încă de seara, aici, vreo 6 tractoare, pregătiseră bine terenul. Și cele patru tractoare, după ce au isprăvit însămînțatul pe „Dumoaia" au fost aduse aici, la brigada lui Vasile Enache. Rind pe rînd, în brazdă au intrat semănătorile deservite de mecanizatorii Nicolae Axinia, Ștefan Prăjișteanu, Ioan Vasiliu și Constantin David — oameni vrednici, potrivit afirmației inginerului Vasile Munteanu. — Pînă marți — ne spune inginerul — vom însămînța 60 la sută din suprafața de 360 hectare grîu. Dăm zot cu recoltalul cartofilor, apoi al porumbului, ca să eliberăm tot mai repede terenul. Și ceea ce ne preocupă în cel mai înalt grad este calitatea semănatului, încadrarea în epoca optimă, lucruri hotărîtoare pentru nivelul recoltei viitoare. Dorim ca prestigiul de fruntași să nu-l știrbim. Așadar, la Săucești, însămînțatul grîului a fost declanșat. Lucrarea a debutat sub auspicii bune. Este o certitudine de împlinire a hotărîrii cooperatorilor și mecanizatorilor de a obține și-n anul viitor o recoltă superioară, așa cum stă bine unor fruntași, Tudor STANCIU ANUL XXVI — Nr. 5.794 (7.273) DUMINICĂ 26 SEPTEMBRIE 1971 4 pagini 30 bani Astăzi, duminică, SA SE LUCREZE DIN PLIN PE OGOARE De strictă actualitate și maximă urgență O RECOLTATUL CULTURILOR TÎRZII O ELIBERAREA TERENULUI ȘI EFECTUAREA ARĂTURILOR o Însămînțatul grîului Dînd glas propriilor hotărîri, cooperatorii din COLONEȘTI grăbesc ritmul desfășurării lucrărilor agricole de sezon. După ce ploile au întrerupt muncile în cîmp aproximativ două săptămîni, imediat ce vremea a permis ei au ieșit in masă la recoltatul culturilor tîrzii, strînsul porumbului, cultură ce se întinde pe aproape 700 ha, mobilizînd forțele tuturor brigăzilor de cîmp. în ziua în care am fost la Colonești, sute de cooperatori se întreceau la executarea acestei lucrări deosebit de importante. — Dacă în alți ani mai aveam unele probleme cu privire la participarea cooperatorilor la muncă, spunea C. Tomozei, secretarul comitetului comunal de partid, apoi în acest an, cel puțin pînă acum, treburile se desfășoară așa cum le-am stabilit. Aplicarea acordului global, potrivit căruia fiecare membru al cooperativei este remunerat în funcție de ceea ce realizează de pe suprafața de teren luată în primire spre a fi lucrată, după producția obținută, face ca toți cooperatorii să fie interesați în a recolta la timp și a preda întreaga producție la magazie. Potrivit planului de măsuri întocmit pentru campania de toamnă, recoltatul porumbului se efectuează mai întîi pe suprafețele destinate însămînțării grîului. De această dată, așa cum au ținut să precizeze tovarășii din conducerea unității, întreaga suprafață ce urmează a se însămînța cu grîu, după premergătoare timpurii — circa 250 ha — este arată. Imediat ce terenul va permite se va trece la pregătirea patului germinativ, lucrare ce se impune a fi refăcută în urma ploilor căzute, și apoi la însămînțatul grîului. De importanța efectuării lucrărilor la timp și de calitate, cooperatorii din Colonești sînt pe deplin convinși, în acest an, ca urmare a preocupărilor manifestate față de cultura grîului, încă din vara anului precedent, fără a subaprecia condițiile climatice mai favorabile, ei au reușit să obțină cea mai mare producție din cele realizate vreodată pe tarlalele comunei Colonești, media anului precedent fiind depășită cu 400 kg la hectar. Acum, spre deosebire de toamna precedentă, cînd au existat mari greutăți în asigurarea semințelor, unitatea dispune de întreaga cantitate de semințe, calitatea acesteia fiind atestată de buletinele eliberate de laboratorul județean. Măsurile întreprinse de consiliul de conducere, ne spunea C. Perju, președintele cooperativei agricole, cit și rezultatele obținute pînă acum, dau garanția că treburile se vor desfășura conform planului operativ întocmit. Dar, a adăugat interlocutorul, încă nu sîntem siguri de felul cum va lucra secția de mecanizare, cu toate că mecanizatorii ne-au dat garanții că tractoarele vor funcționa bine, vor lucra din plin. Intrucît zilele trecute terenul era încă umed, se lucra doar la arături, pe porțiuni restrînse, urmînd ca în viitoarele zile să se treacă cu toate forțele la pregătirea patului germinativ și semănat. La BUDA, ne-am oprit la secția de mecanizare. — Sîntem bine pregătiți, ne-a spus șeful secției, Ion Țaga. Cele 16 tractoare, trei semănători și alte mașini agricole sînt în perfectă stare de funcționare. Semănătorile, bunăoară, sînt reparate, reglate și verificate, iar la una din ele am făcut și proba cu semințe. Oricînd putem începe lucrul cu toate forțele. Luînd cunoștință de cele afirmate, ne întrebăm de ce nici la această dată nu s-a făcut proba tuturor semănătorilor ? Nu a fost timp ? Doar a plouat săptămîni în șir ! Evident, în această direcție nu este doar vina mecanizatorilor, ci a consiliului de conducere, a specicialistului, a conducerii stațiunii pentru mecanizarea agriculturii. Că, la una din semănători s-a făcut proba, este adevărat, fapt de care ne-am convins și noi, însuși griul ing. Gh. LUPU (Continuare în pag. a 11-a) I PAGINA O nouă manifestație a studenților împotriva regimului de la Saigon O Cu planul pe 9 luni îndeplinit Uzina metalurgică Bacău La șirul unităților economice din județ care au raportat îndeplinirea înainte de termen a principalilor indicatori de plan aferenți primelor trei trimestre din acest an se adaugă și Lbema metalurgică din Bacău. Colectivul metalurgiștilor de aici a îndeplinit, cu patru zile mai devreme, sarcinile de plan la indicatorul producție marfă, urmînd ca pînă la finele lunii septembrie să se realizeze la acest indicator noi și însemnate sporuri. PAGINA iiiiiiniiii si 11111111111 PRELUDIU LA FESTIVALUL LITERAR-ARTISTIC GEORGE BACOVIA 0 pagInă Mîine, la cinematograful „Muncitorul“ Spectacol de gală cu un nou film românesc Luni, 27 septembrie, cinematograful „Muncitorul" din Bacău va găzdui, începînd cu ora 19,30, spectacolul de gală al filmului românesc „Asediul“, realizat după scenariul lui Corneliu Leu și Mircea Mureșan, ultimul fiind și semnatarul regiei lui Producție a studioucinematografie București. „Asediul" este o transpunere a romanului „Puterea“, de Corneliu Leu, roman inspirat din lupta comuniștilor pentru preluarea puterii Constanța în momentatele imediat următoare actului istoric de la 23 August 1944, cînd masele populare instaurau pe primul prefect democrat, comunistul Gavrilă Drăgan. Acțiunea filmului se centrează pe conflictul ireductibil dintre forțele populare siste, ai căror progreexponenți sînt Drăgan (interpret Ilarion Ciobanu), Tebe (Sandu Sticlarul, Chiru (Sebastian Papaiani) etc reacțiune, care își veși de amenințată poziția dominantă. Clădirea Prefecturii în care se află reprezentanții puterii populare devine scena principală a desfășurării acțiunii, fiecare metru de peliculă impingînd evenimentele spre un punct culminant. Cu prețul unor eforturi deosebite, comuniștii reușesc să re(Continuare în pag. a II-a) 10 SEPTEMBRIE—20 OCTOMBRIE — Sîntem informați că ați participat efectiv la organizarea standului industriei locale a județului Bacău la cel de al V-lea Pavilion de mostre de bunuri de consum. Vă rugăm să ne prezentați cîteva date asupra lui, comparativ cu celelalte județe. — în pavilionul B al complexului expozițional din Piața Scînteii, industria locală din capitală și cele 39 de județe prezintă în cadrul celui de-al V-lea Pavilion de mostre de bunuri de consum, pe o suprafață de 5.000 mp, peste 7.000 de sortimente. Industria locală a județului Bacău a expus la acest pavilion un număr de 457 sortimente, din care 128 sunt articole noi. Din prima statistică făcută de C.S.E.A.L rezultă că industria locală a județului nostru prezintă un mare număr de sortimente, ocupînd al patrulea loc, ca suprafață de expunere, după județele Timiș, București și Brașov. Specific pentru standul județului nostru, este faptul că prezentăm cel mai mare număr de articole noi și cel mai bogat sortiment de produse de artizanat. Avem expuse o serie de produse la care industria locală a județului nostru este producătoare unică pe țară, bunuri de consum și ambalaje din polistiren expandat, oglinzi venețiene, etajeră cu sertare pentru baie, grătar pentru fript carne și copt legume cu flacăra indirectă la aragaz, perie de păr cu dinți mobili din aluminiu, întinzătorul de rufe extensibil, pistolul cu aer comprimat pentru copii, umerașe pentru fuste, baticuri cu franjuri și altele, în urma unor selecții făcute de către comisia de organizare a pavilionului, au fost reținute trei garnituri de mobilă care participă la sondajul preferințelor populației. — Ce sortimente au expus in cadrul standului? — In urma raprobării de către C.S.E.A.S. a produselor propuse de noi pentru a fi expuse la cel de al V-lea Pavilion de mostre de bunuri de consum, ni s-au repartizat camere pentru prezentarea mobilei 5 și 12 vitrine pentru expunerea bunurilor de consum. La mobilă am expus: camera de hol, camera de tineret, sufrageria „Mona", camera combinată „Amalia" și o cameră de lucru, totalizînd un număr de 34 de piese. în vitrine s-au expus: produse din mase plastice, confecții și țesături din bumbac, mătase, fire și fibre sintetice, produse alimentare și de morărit, împletituri din răchită și fir PCV, produse metalurgice, articole mărunte din lemn, artizanat realizat din diferite materiale, articole din sticlă, covoare, din lină, oglinzi, materiale didactice, dezodorizante, ambalaje etc. Tot în cadrul standului am expus două produse într-o gamă mai largă de sortimente realizate pe baza a două invenții românești. — Ați primit invitația de participa la festivitatea de deschidere a celui de al V-lea Pavilion de mostre de bunuri de consum. Care au fost primele aprecieri asupra standului industriei locale a județului nostru? — Am avut fericita ocazie de a prezenta standul nostru, tovarășului Nicolae Ceaușescu și celorlalți conducători de partid și de stat. în timpul vizionării standului, secretarul general al partidului a apreciat diversitatea articolelor mărunte, apreciind în mod deosebit exponatele de artizanat din lemn și sticlă, sufrageria „Mona" și camera lucru. A doua zi, cînd expoziția de a fost deschisă pentru public, din discuțiile purtate cu vizitatorii în cadrul standului au reținut interesul și aprecierile pentru sortimentele de artizanat din sticlă și lemn, etajerele pentru baie cu sertare din material plastic, oglinzile venețiene, împletiturile din răchită și material plastic, grătarul pentru aragaz, ca și pentru pistolul cu aer comprimat, articolele din polistiren expandat, sufrageria „Mona", camera de lucru și camera combinată „Amalia" Interviu consemnat de C. MAFTEI (Continuare în pag. a II-a) BACAUL — o prezență prestigioasă la Pavilionul de mostre Interviul nostru cu inginerul CORNELIU CROITORU, director al Direcției județene de industrie locală Minerii de la „Salina“ Tîrgu Ocna Destoinicul colectiv al minerilor de la „Salina“ Tg. Ocna își vede încununată de succes munca depusă în timpul care s-a scurs de la începutul anului și pînă astăzi. Cu 6 zile mai devreme, a fost îndeplinit planul pe 9 luni, la principalii indicatori. Pină la 30 septembrie se prelimină a fi realizate importante sporuri de producție, respectiv 515.000 lei la producția globală și 340.000 lei la producția marfă. Se vor da, de asemenea, peste plan, 3.800 tone sare soluție. In perioada care a trecut, productivitatea muncii a crescut cu 1,4 la sută. Toate acestea vorbesc, desigur, despre elanul cu care se desfășoară la mineri întrecerea socialistă. șantiere ale muncii patriotice la Bacău Pe agenda entuziastei întreceri pe care toți cetățenii municipiului Bacău au declanșat-o în domeniul muncii patriotice pentru înfrumusețarea și buna gospodărire a orașului au fost înscrise, ieri, încă două evenimente de seamă. In prezența tovarășului Ioan Ichim, prim-secretar al Comitetului municipal Bacău al P.C.R., primarul orașului, au fost inaugurate șantierele de muncă patriotică pe care se vor construi o creșă, un cămin pentru copii și o sală de sport. Dorinței locuitorilor din cartierul U.R.A., cartier în care se vor ridica aceste construcții, de a contribui, în orele lor libere, la înălțarea acestor obiective sociale, Consiliul popular municipiului, cu sprijinul Consiliului județean al sindicatelor, Trustului de construcții, Institutului județean de proiectări, i-a răspuns prin asigurarea asistenței tehnice de specialitate a materialelor necesare, urmînd ca întreaga manoperă să fie efectuată prin muncă patriotică. Comandamentul de coordonare a lucrărilor de pe aceste șantiere, din care fac parte reprezentanți ai comitetelor de partid, sindicat U.T.G. de la U.R.A., ai șantierui lui băcăuan de construcții, cadre didactice, prezent ieri la jalonarea primelor repere ale viitoarelor obiective, au trecut la acțiune. Așadar, noi construcții la înfăptuirea cărora băcăuanii își vor aduce, prin muncă patriotică, o substanțială contribuție. Ieri, la Bacău, s-au desfășurat Lucrările Consfătuirii naționale de pediatrie Ieri, la Bacău, s-au desfășurat lucrările Consfătuirii de pediatrie pe țară, organizată de Societatea de pediatrie și Filiala Bacău — Secția pediatrie din cadrul U.S.S.M., cu sprijinul Direcției sanitare județene. Au participat la Consfătuire peste 150 de cadre medicale din alte județe, din care se disting numeroși profesori universitari, doctori docenți, valoroși specialiști în probieme de pediatrie. Au fost prezenți, cu acest prilej, tovarășii Victor Enășoae, secretar al Comitetului județean Bacău al P.C.R., dr. Alexandra Calomfirescu, adjunct al ministrului sănătății, Aurel Sile Calimandric, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, dr. Vasile Lezeriuc, directorul Direcției sanitare județene, prof. dr. docent Gh. Goldiș, vicepreședinte al U.S.S.M., conferențiar dr. docent Vasile Petrescu Coman, președintele Societății de pediatrie pe țară, în cuvîntul său, după ce a adresat Consfătuirii salutul Biroului Comitetului județean Bacău al P.C.R. și al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, tovarășul Victor Enășoae, a subliniat satisfacția băcăuanilor de a găzdui o astfel de valoroasă reuniune științifică care, într-un fel, atestă atenția pe care Ministerul Sănătății o acordă județului Bacău, ca și rezultatele obținute în privința ocrotirii sănătății publice. Vorbitorul a reliefat faptul că de pe urma acestei consfătuiri vor beneficia în mare măsură medicii băcăuani prezenți în număr de peste 100, dar, in primul rînd, știința medicală românească. Reliefînd condițiile materiale bune create pentru ocrotirea mamei și copilului în țara noastră, tovarășul Victor Enășoae a arătat că și rezultatele nu au întîrziat să apară. Desigur, se pot obține indicatori de sănătate și mai buni, iar Consfătuirea de pediatrie este chemată să acționeze tocmai în acest sens. „îmi este deosebit de plăcut de a mă afla în mijlocul dumneavoastră — și-a început cuvîntul tovarășul dr. Alexandru Calomfirescu — cu ocazia acestei Consfătuiri ce și-a propus să dezbată două probleme de mare actualitate și importanță pentru practica pediatrică, pentru practica ocrotirii sănătății copilului din țara noastră. (...) Datorită condițiilor create de partid și guvern, politicii sanitare a statului nostru — a spus adjunctul ministrului sănătății — s-au obținut în ultimii ani importante succese in ocrotirea sănătății populației, în general, și a copilului, in special. Este incontestabil că la aceste realizări o importantă contribuție au avut-o și cadrele medico-sanitare, devotamentul multora dintre pediatri". în continuare vorbitorul s-a referit la unele lacune care se mai mențin în activitatea de ocrotire a sănătății copilului, subliniind utilitatea acestei Consfătuiri. După saluturile adresate de alte oficialități celor prezenți la această Consfătuire, ,s-a trecut la desfășurarea lucrărilor, sub formă de mese rotunde. Temele luate în dezbatere au fost: „Probleme de alimentație a sugarului sănătos și bolnav" și „Rolul și funcționalitatea secțiilor de pediatrie județene". Cronica literară de CONSTANTIN CĂLIN Sergiu MU: „Țara de lut“ Întîlnire cu cititorii Poetul Sergiu Adam, cunoscut iubitorilor de poezie din coloanele publicațiilor periodice, se prezintă acum în noua sa postură, aceea de autor al unui prim și foarte interesant volum. Apariția volumului său „Țara de lut" prilejuiește Centrului de librării Bacău organizarea întîlnirii cititorilor cu poetul Sergiu Adam. Mîine, luni, 27 septembrie, ora 16,30, la Librăria „Vasile Alecsandri“ din Bacău are loc obișnuita lansare de carte; poetul va acorda, desigur, primele autografe pe carte. I______________________