Steaua Roşie, noiembrie 1959 (Anul 8, nr. 752-759)

1959-11-18 / nr. 756

Penntru întărirea controlului de partid în toate domeniile de activitate Conferinţa, de partid a oraşului Reghin După ce şi-au analizat activitatea de un an şi şi-au ales birourile, comuniştii din întreprinderile, instituţiile, cooperativele meşteşugăreşti din Reghin şi-au ales şi delegaţi la conferinţa orăşenească de partid. Aceştia s-au adunat în zilele de 14 şi 15 noiembrie la comitetul orăşenesc de partid, dezbătînd pe larg probleme privind viaţa internă de partid, probleme economice şi social-culturate din viaţa oraşului. Delegaţii şi invitaţii la conferinţa orăşenească au analizat felul cum a muncit comitetul orăşenesc de partid în scopul sprijinirii organizaţiilor de bază, cum le-a ajutat spre a-şi îndeplini tot mai bine rolul de conducător politic. Darea de seamă şi discuţiile au scos în evidenţă rezultate însemnate obţinute ca urmare a activităţii desfăşurate de organizaţiile de bază, a luptei comuniştilor în fruntea maselor de oameni ai muncii, Iată de exemplu, ce au constatat lucrările conferinţei despre munca comitetului de partid şi a organizaţiilor de bază de la I.F.I.L., cărora comitetul orăşenesc de partid le-a acordat în tot cursul anului sprijin concret în organizarea şi desfăşurarea muncii politice. Comitetul de partid şi organizaţiile de bază exercitînd cu competenţă controlul de partid au luptat ca în scopul îmbunătăţirii muncii de partid să-şi întărească în primul rînd rîndurile prin primirea celor mai înaintaţi şi ataşaţi muncitori, candidaţi şi apoi membri de partid; au luptat pentru strîngerea legăturilor partidului cu masa celor ce muncesc, atrăgînd în activele fără partid sute de muncitori fruntaşi, care antrenaţi în muncă concretă au constituit un preţios ajutor în mobilizarea tuturor forţelor la îndeplinirea sarcinilor economice; au organizat educarea membrilor şi candidaţilor, al activelor fără de partid prin învăţămîntul de partid, conferinţe şi alte forme educative, au luptat pentru imprimarea unei discipline de fier în organizaţiile de bază, lucru ce s-a răsfrînt pozitiv şi în procesul muncii productive. Munca politică organizată în acest fel şi desfăşurată pe obiective concrete de producţie a avut ca urmare îndeplinirea sarcinilor economice. Astfel, I.F.I.L. Reghin s-a situat în fruntea întreprinderilor de acest fel pe ţară, primind drapelul de fruntaşă pe ramură. In atenţia comitetului de partid orăşenesc a stat şi organizaţia de bază de la I.R.U.M., una din cele mai mari întreprinderi din oraş care de asemeni a obţinut frumoase rezultate în activitatea politică şi concomitent în îndeplinirea sarcinilor economice. Şi IJR.U.M.-ul şi-a îndeplinit astfel sarcinile globale de plan pe cele trei trimestre. Este şi normal ca cele mai mari întreprinderi să fie în centrul atenţiei comitetului orăşenesc de partid. Nu este însă admis să se neglijeze celelalte întreprinderi ca „Republica“, Ilefor, cooperativele meşteşugăreşti etc., care îşi au şi ele locul bine definit şi importanţa lor în economie. Or, comitetul orăşenesc de partid, datorită faptului că nu toţi membrii lui s-au achitat cu spirit de răspundere de sarcini, a neglijat ajutorarea în muncă a organizaţiilor de bază din aceste întreprinderi şi cooperative. Este limpede din ce cauză acestea au rămas în urmă cu îndeplinirea sarcinilor de plan. In conferinţă au reieşit deficienţele ce există şi în activitatea politică a acestor organizaţii de bază. Delegaţii la conferinţă au arătat şi mai pe larg cauzele lipsurilor semnalate. Au arătat de exemplu VIAŢA DE PARTID c.“ la puţin timp după conferinţa orăşenească din anul trecut, unii membri ai biroului orăşenesc au fost numiţi în altă muncă şi în locul lor au venit alţi tovarăşi şi cu acest procedeu s-a repetat apoi în cursul anului în mai multe rînduri Comitetul raional de partid va trebui să ţină seama de criticile aduse de conferinţa orăşenească în acest sens. In unele cazuri — participanţii la discuţii, printre care Kiss Adalbert, — au arătat că comitetul raional de partid a rezolvat unele probleme, fără cunoştinţa comitetului orăşenesc, substituindu-se acestuia pe raza oraşului. Se desprinde deci clar că acesta este un procedeu greşit, că pe viitor va trebui acordată comitetului orăşenesc independenţă deplină şi în locul substituirii rolului săl, să i se acorde sprijin în muncă de către comitetul raional de partid. Membrii comitetului orăşenesc, să fie antrenaţi, fără excepţie în muncă concretă şi comitetul să analizeze periodic felul cum îşi duc la îndeplinire sarcinile. Participanţii la lucrările conferinţei au arătat de asemeni, că dacă comitetul orăşenesc de partid a îndrumat şi ajutat munca comitetului orăşenesc U.T.M., acesta a şi obţinut însemnate rezultate în mobilizarea tineretului la activitatea obştească. Mii de ore de muncă voluntară au prestat tinerii de pe raza oraşului Reghin, la înfrumuseţarea oraşului, la lucrările de recoltări şi însilozări la G.A.S., la lucrări de împăduriri, de îndreptare a cursului Văii Luţului etc. Dar s-a arătat în acelaşi timp că comitetul orăşenesc nu a îndrumat îndeaproape activitatea sfatului popular orăşenesc. Datorită cărui fapt din cei 1.700.000 lei daţi de întreprinderi sfatului popular orăşenesc în scopul construirii de blocuri muncitoreşti, pînă la data ţinerii conferinţei nu s-a cheltuit nici un ban. Lucrările conferinţei au dezbătut pe larg toate aspectele activităţii din oraş şi au adoptat hotărîri menite să întărească munca de partid, să întărească controlul de partid în toate domeniile de activitate. Delegaţii la conferinţă au discutat cu mult simţ de răspundere propunerile pentru noul comitet orăşenesc. Conferinţa a ales noul comitet orăşenesc. In prima sa şedinţă, noul comitet şi-a ales biroul, iar ca secretar, pe tov Blaga loan. La conferinţă au luat parte din partea comitetului regional de partid tov. Băţaga loan, secretar al comitetului regional de partid şi Lukács Vasile, membru în biroul comitetului regional de partid, preşedintele Comitetului executiv al Sfatului popular al Regiunii Autonome Maghiare. Luînd cuvîntul, tov Băţaga loan a apreciat ca bune lucrările conferinţei şi a dat preţioase îndrumări în munca de viitor a comitetului orăşenesc de partid, a organizaţiilor de bază şi a fiecărui comunist. In orele 1« E joi. Din toate părţile raionului au venit ţărani muncitori la reşedinţa raionului, la Tg.-Mureş, cu fel de fel de treburi, unii să facă cumpărături pentru iarnă, alţii cu animale sau produse agricole de vîndut. E zi de tîrg săptăminal şi în joia aceasta şi zi de tîrg trimestrial. Timpul e scump şi acum pentru cei ce muncesc pe ogoare. De aceea cei care au treburi de aranjat pe la sfatul popular raional profită de această deplasare in oraş şi caută să le rezolve cu un drum. La intrarea la sfatul popular raional primul cu care se întîlnesc este portarul, care pe toţi îi întreabă de ce natură este problema pe care o are de rezolvat şi îi îndreaptă spre secţiile respective. — Poftiţi la camera nr. 20, acolo este secţia financiară. Poftiţi la camera nr. 8 la secţia agricolă — şi aşa, pe fiecare il îndreaptă la locul potrivit. Pe o etichetă afişată la intrare este trecut numele deputatului, membru in comitetul executiv, care este însărcinat cu primirea publicului. In această zi primeşte tov. inginer Pasca Viorel. Deodată apare printre alţii, art cetăţean încărcat de povara anilor. Vreau să reclam ceva, la cărei birou să mă duc? îl întreabă pe portar. — Dacă aveţi de reclamat, poftiţi aici, la tovarăşul deputat, care primeşte astăzi. Şi o conduce pe bătrînel pînă la uşă. înăuntru este primit cu vorbe frumoase. Era necăjit bătrînelul pentru că vinduse ceva unui cetăţean din comuna Iedu şi nu i-a mai adus banii. Şi povesteşte deputatului păţania. — Să-l chemaţi la Sfatul popular al comunei ledu în faţa comisiei de împăciuire iar în cazul că nu vă plăteşte ce aţi vîndut, vă adresaţi instanţei judecătoreşti. Bătrînelul mulţumi şi pleacă. — E o chestiune neînsemnată pentru noi, dar de mare importanţă pentru el. Acest om şi ceilalţi care au venit la sfat cu diferite probleme vor veni şi de altă dată cu toată încrederea, deoarece au dat peste oameni care le ascultă păsurile, îi indrumează şi îi ajută să-şi rezolve chestiunile. In această zi de primire la tovarăşul Paşca au venit mulţi cetăţeni, preşedinţi de sfaturi populare comunale, de gospodării colective şi întovărăşiri şi alţii pentru rezolvarea şi a unor probleme oficiale. Tov. Puşcaş, preşedintele Sfatului popular al comunei Moşani a venit să se intereseze dacă este aprobată înfiinţarea întovărăşirii din satul Veţa. Un delegat al gospodăriei colective din Nazna a venit să ceară sprijin în procurarea de ţigle necesare acoperirii grajdului de vite, recent construit. Şi acestuia i s-a dat răspuns pe loc. Din repartiţia pe care oopţivim ţigla necesară şi dacă nu le va ajunge se va interveni prin secţia comercială pentru procurarea, cit mai urgent, a diferenţei. Se întîmplă însă că unii cetăţeni să vină la raion cu probleme care fără nici o greutate ar putea fi rezolvate de către sfaturile populare comunale pe plan local ca de exemplu, acordarea de spaţii locative, probleme de schimburi de locuinţe, schimburi de teren şi altele. Sfaturile populare comunale şi comitetele lor executive sunt datoare să caute posibilităţile de rezolvare a acestora pe plan local, spre a nu pune pe drumuri cetăţenii cu tot felul de lucruri mărunte cum sunt locuinţele şi altele de acest soi. 0 hotărîre a Consiliului de Miniştri In scopul de a înlesni transportul oamenilor muncii — posesori de biciclete — la locul de muncă. Consiliul de Miniştri a hotărît desfiinţarea permiselor de circulaţie şi a taxelor pentru biciclete (fără motor). Comitetele executive ale sfaturilor populare vor aplica de îndată această măsură. ★ C.S. Tg.-Mureş-CS. Oradea 1-0 (0-0) Aşteptată cu mult interes de publicul tîrgumureşan, întîlnirea de fotbal între echipele C.S. Oradea şi C.S. Tg.-Mureş desfăşurată duminică pe stadionul „23 August“ din localitate a satisfăcut din toate punctele de vedere. Spunem aceasta, deoarece tînărul „11“ tîrgumureşan, peste faptul că a prestat un joc de calitate, a lăsat să se întrevadă o mare formaţie a viitorului imediat. Aceasta, desigur, nu trebuie să constituie un prilej de înfumurare pentru jucători ci, din contră, o strădănie în plus pentru mai bine şi mai bine, pentru evitarea locului precar din clasament. In compania echipei orădene — o formaţie care are un cuvint greu în seria IlI-a a campionatului „B“ de fotbal — jucătorii tîrgumureşeni au arătat mai mult ca oricînd, că tinereţea, talentul şi munca insistentă la antrenament nu poate să constituie niciodată un motiv serios pentru justificarea rutinei şi a îndelungului rodaj. Credem că forma, în care este alcătuită echipa, linia şi educaţia care i se dă din partea antrenorilor şi a conducătorilor clubului C.S. Tg.-Mureş, îndreptăţeşte entuziastul şi răbdătorul public tîrgumureşan să vadă echipa lui preferată nu în coada clasamentului ci, chiar în fruntea lui. Ţinînd cont de diferenţa de puncte dintre codaşi şi lider, credem că afirmaţia — „în fruntea clasamentului“ — nu este de fel hazardată. Trecînd la filmul jocului trebuie să arătăm că scorul limită de 1-0 nu oglindeşte în mod suficient situaţia de pe teren. Tirgumureşenii, cu o inteligentă concepţie de joc respectată, am spus ca la carte, şi-au depăşit net adversarul. Spre marea satisfacţie a miilor de spectatori s-a văzut în sfirşit, la echipă un stil de joc, un stil de pas şi de conducere şi serviciu a balonului, atît de necesar in fotbalul modern. Jocul începe lent, un fotbal de tatonare, de studiu a adversarului. Apoi, în mod debordant tinerii noştri — inteligent conduşi de cele două inimi mai mari ale echipei, Vakarcs şi Bocsărdi — iauîn asalt poarta apărată excelent de Sugár. Pe rînd, Tuzson, Nagy Miki, Bocsárdi, ratează de puţin. La capitolul „Şut la poartă şi gol“ trebuie să spunem că suntem deficitari. Aceasta nu pentru motivul că cvintetul tîrgumureşan şi cei doi mărginaşi Brandthoffer şi Szász n-ar şti şuta, cit mai ales prin faptul că punînd prea mult în joc miza rezultatului, fiecare evită responsabilitatea. Aici, ne gîndim, în primul rînd la Nagy Miki şi Tuzson care nu o dată, în loc să şuteze la poartă au pasat mingea unui alt coleg. Numai aşa se explică că deşi tirgumureşenii au dominat în mod copios, n-au putut să marcheze decât din penalti în minutul 73. Oaspeţii au servit o replică bună tirgumureşenilor şi cu tot aspectul „tare“ al jocului, acesta s-a desfăşurat în limitele unei sportivităţi perfecte. De la gazde remarcăm întreaga echipă, iar de la orădeni ne-a plăcut în mod deosebit jocul pistonant al lui Băcuţ şi al înaintaşilor Neagu şi Harsânyi. Arbitrul Popa s-a achitat cu cinste de acest joc, mai puţin greşeala mare din minutul 70, cînd nu a acordat lovitura de la 11 m. (P) Fotbal. Din cadrul ultimei etape a turului campionatului I regional de fotbal s-au înregistrat următoarele rezultate: Seria 1-a: Rapid Tg.-Mureş —Mureşul Topliţa 8-0; Voinţa Tg.-Mureş—Avîntul Reghin 3- 0; Ciocanul Tg.-Mureş—Voinţa Reghin 5-0; Victoria Reghin—Recolta Apalina 0-3; Progresul Sîngeorgiu de Pădure—Gloria Tg.-Mureş 2-2. Seria II-a: K.S.E Tg.- Secuiesc—Voinţa Miercurea Ciuc 4- 1; Avîntul Odorhei—Voinţa Odorhei 0-6; Şoimii Baraolt— Stăruinţa Cristur 3-1; Avîntul Comandău—Voinţa Sf. Gheorghe 2-0; Metalul Vlăhiţa-Carpaţi Covasna 2-2. Textila Sf. Gheorghe—Şoimii Tuşnad 5- 0. Meci amical: Clubul sportiv şcolar Cluj—Clubul spec. Harghita Tg.-Mureş 1-2. ★ Baschet: In hala de sporturi a I.M.F. din Tg.-Mureş in cadrul categoriei „A“ la baschet s-au întîlnit echipele Dinamo Tg.-Mureş şi Ştiinţa Timişoara. După un joc care nu s-a ridicat la un nivel tehnic corespunzător, dinamoviştii au ieşit învingători cu scorul de 74—64 (40—29). Astfel, în urma acestui rezultat Dinamo Tg.-Mureş se menţine în plutonul echipelor fruntaşe în categoria „A“ la baschet. In cadrul categoriei „A“ la baschet femenin, C.S. Tg.-Mureş jucînd la Oraşul Stalin cu Voinţa a realizat o frumoasă victorie, cu scorul de 37—35 (24—20), iar Voinţa Tg.-Mureş, jucînd la Bucureşti cu puternica formaţie fruntaşă Rapid, a pierdut la o diferenţă de 25 puncte. ★ Handbal redus. — In cadrul fazei orăşeneşti a Campionatului republican de handbal redus, în sala I.M.F. s-au desfăşurat 6 meciuri care s-au Încheiat cu următoarele rezultate Fete: Harghita—Şcoala sportivă de elevi 7-2; C.S. Tg.-Mureş—Bolyai 13-2. Băieţi: Seria I-a Dinamo I. —Harghita 14-5; Dinamo II— Ştiinţa 26-7; Seria II-a Şcoala construcţii—Bolyai 15-14; Vulturul—Şcoala sportivă de elevi 12-10. ★ Volei. — In sala de sport a Şcolii medii „Papiu Ilarian“ s-au încheiat întrecerile masculine la seniori din cadrul „Cupei de toamnă“ la volei în sală, în care în ultimul meci Progresul sfaturi a învins pe C.F.R. cu 3-0. Clasamentul concursului se prezintă astfel: 1.— Progresul sfaturi; 2. Harghita; 3. C.F.R.; 4 Comerț; 5. Stăruinţa; 6. I.P.R.A.M. it Şah. — In cadrul etapei a Vll-a a campionatului de șah pe echipe de categoria Il-a s-au înregistrat rezultatele: Mobila—Bradul 4-2; Stăruinţa—Sanepid 3V2-2V2; Banca —Arta 5-1; Ilefor—Surdo-Muţi 4-2; Cablul—Ştiinţa 3b-2 lx; Oţelul—Oţelul Roşu 4-2. După 7 etape pe primele locuri în clasament se situează: 1. Banca 30 puncte; 2. Oţelul 27V2 puncte; 3. Ştiinţa 25 puncte. ★ Popice. — In cadrul primei etape a fazei raionale a Campionatului republican de popice pe echipe s-au înregistrat următoarele rezultate: Masculin: Voinţa—Flacăra 2444—2165; Fabrica de Zahăr —C.S.A. 2429—2325; C.S. Tg.Mureş—Mureşul 2380—2079; C.F.R.—Stăruinţa 2174—2115; Femenin: C.S. Tg.-Mureş— C.F.R. 2104—1272. Păuş Ioan