Steaua Roşie, septembrie 1961 (Anul 10, nr. 207-232)

1961-09-09 / nr. 214

PKÖHTXW MUÖITB TÄWKaNTTT VÄI ORGAN AK COMITETUCU! DE PARTID ȘI AL SFATULUI POPULAR AL REGIUNII MUREȘ- AUTONOMA MAGHIARĂ Anul X, Nr. 214 (1088) 1 Simbati, 9 septembrie 1961 ! 4 pagini 20 ban! Să mobilizăm toate forţele pentru executarea la timp a muncilor agricole de toamnă ! Muncile agricole de vară se apropie de sfîrşit. Pe cuprinsul regiunii noastre recolta de păioase a fost adunată. Acum, lucrătorii ogoarelor şi-au îndreptat eforturile spre asigurarea unor recolte sporite în anul viitor. Prin lărgirea sectorului socialist al agriculturii s-a extins mecanizarea lucrărilor agricole, creîndu-se astfel posibilitatea executării însămînţărilor şi recoltărilor într-un timp mai scurt. Majoritatea unităţilor agricole socialiste au executat arături adînci de vară pe suprafeţe mari, ceea ce de asemenea contribuie la executarea în timpul optim a însămînţărilor. Practica a demonstrat că strîngerea recoltei fără pierderi, cît şi executarea la timp a însămînţărilor depind de felul cum organizaţiile de partid îndrumă aceste munci, de felul cum ele desfăşoară munca politică şi organizatorică pentru mobilizarea oamenilor muncii. Şi în acest an organele şi organizaţiile de partid au sarcina de a se ocupa cu spirit de răspundere de activitatea legată de asigurarea pîinii poporului muncitor, în anul viitor, în baza Directivelor Congresului al III-lea al P.M.R., pînă în 1965 producţia agricolă trebuie să crească cu 70—80 la sută. Pentru realizarea acestei sarcini organizaţiile de partid sînt datoare să organizeze cît mai bine munca şi împreună cu conducerile unităţilor agricole socialiste să repartizeze în aşa fel forţele de muncă încît toate lucrările agricole de toamnă să se poată executa la timp şi în cele mai bune condiţiuni. Anul acesta majoritatea gospodăriilor agricole de stat şi colective au obţinut producţii bogate. Fără doar şi poate, timpul favorabil a contribuit în mare măsură la sporirea producţiei agricole. Insă, nenumărate exemple ne demonstrează că nu timpul are rolul hotărîtor în obţinerea de producţii bogate. Unele gospodării colective din regiunea noastră au efectuat o experienţă preţioasă în această privinţă, însămînţînd grîu din soiul Harrach, de mare productivitate, în două parcele. La una din parcele s-au aplicat întru totul măsurile indicate de agrotehnică, iar la cealaltă parcelă nu s-au aplicat. Rezultatul a fost că pe parcela la care s-a aplicat întregul complex de măsuri agrotehnice s-a obţinut o producţie record, pe cînd pe cealaltă parcelă s-a obţinut o producţie medie mai mică. Deci rolul hotărîtor în obţinerea unor producţii mari îl are aplicarea întocmai a întregului complex de măsuri agrotehnice; executarea arăturii adinei de vară, încorporarea în sol a dozelor corespunzătoare de îngrăşăminte naturale şi minerale, executarea însămînţărilor la timp, cu seminţe de mare productivitate. Executarea muncilor agricole într-un timp scurt şi la un înalt nivel agrotehnic depinde în mare măsură de activitatea staţiunilor de maşini şi tractoare. De aceea, în aceste zile organizaţiile de partid trebuie să-şi îndrepte activitatea spre atelierele mecanice ale S.M.T.-urilor şi gospodăriilor agricole de stat. Muncitorii din acest sector sunt chemaţi să execute lucrările de reparaţii la maşini şi tractoare la timp şi la un înalt nivel calitativ. Se recomandă ca în aceste zile, organizaţiile de partid din S.M.T.-uri şi gospodăriile agricole de stat să analizeze felul cum se desfăşoară pregătirile pentru campania agricolă de toamnă şi să ia măsurile necesare în vederea terminării la timp a pregătirilor, precum şi a aprovizionării cu piesele de schimb, carburanţii şi lubrefianţii necesari1. In toamnă, o mare suprafaţă cu grîu şi secară urmează să se însămînţeze pe terenurile care în prezent sunt ocupate cu porumb, sfeclă de zahăr, cartofi şi alte culturi tîrzii. Organizaţiile de partid au datoria de a îndruma conducerile unităţilor agricole socialiste ca terenurile ocupate cu aceste plante să fie în timpul cel mai scurt eliberate, pentru ca solul să poată fi cît mai bine pregătit. Să fie combătută cu toată tăria concepţia învechită referitoare la amînarea însămînţărilor. Practica a demonstrat că însămînţînd la timp şi în bune condiţiuni agrotehnice, putem obţine un spor de recoltă variind între 200—300 kg la hectar. In regiunea noastră perioada optimă pentru însămînţările de toamnă este între 15 septembrie—15 octombrie. Deci munca trebuie în aşa fel organizată ca în această perioadă însămînţările să poată fi terminate. Un rol hotărîtor în sporirea producţiei la hectar îl are şi sămînţa pe care o introducem în sol. Anul acesta avem toate condiţiile ca în regiunea noastră să însămînţăm peste 30.000 de hectare cu grîu de mare productivitate din soiurile Harrach, Ponca etc. Cu prilejul însămînţărilor o preocupare de seamă trebuie să constituie însămînţarea cantităţii prescrise, în vederea asigurării densităţii necesare de plante la hectar. Organizaţiile de partid trebuie să militeze pentru ca în toate unităţile agricole socialiste să se asigure din timp cantităţile necesare de sămînţă, din soiurile cele mai productive şi să se facă probele asupra puterii lor de germinaţie. De asemenea, o atenţie deosebită trebuie acordată asigurării tratării seminţelor. Acolo unde condiţionarea seminţelor încă nu s-a terminat, trebuie luate toate măsurile pentru recuperarea rămînerii în urmă. Este necesar să se intensifice peste tot ritmul arăturilor adînci. Pînă la 1 septembrie, în regiunea noastră s-au executat arături adînci numai pe 86,3 la sută din suprafaţă. Mare rămînere în urmă se constată în această privinţă în raioanele Topliţa, Tîrnăveni, Gheorghieni şi Tg. Mureş. O dată cu însămînţările de toamnă trebuie să ne gindim şi la pregătirea campaniei de primăvară. In acest sens este necesar să executăm arături adînci de toamnă pe toate suprafeţele şi să încorporăm în sol cantităţi cît mai mari de îngrăşăminte. In această perioadă mai există şi în pomicultură şi legumicultură o serie de munci care de asemenea trebuie executate la timp. Tocmai de aceea se impune o cît mai bună organizare a muncii, se impune mobilizarea tuturor forţelor. Cu îndrumarea organizaţiilor de partid, sfaturile populare şi conducerile unităţilor agricole socialiste au datoria de a-şi întocmi planuri de măsuri menite să ducă la realizarea planului de producţie. Aceste planuri trebuie să cuprindă măsurile politico-organizatorice necesare pentru mobilizarea tuturor forţelor la lupta pentru creşterea producţiei la hectar, pentru reducerea preţului de cost, pentru creşterea producţiei marfă. Este necesar ca pe baza maşinilor şi atelajelor existente să se stabilească ritmul zilnic de lucru, care apoi să fie respectat. Fiecare zi întîrziere în executarea muncilor agricole de toamnă înseamnă mari pagube de recoltă. Tocmai de aceea, organele şi organizaţiile de partid au sarcina de mare răspundere de a organiza şi desfăşura o temeinică muncă politică de masă pentru ca muncile agricole de toamnă să se execute la timp şi la un înalt nivel agrotehnic. Se recomandă ca peste tot să se organizeze adunări cu agitatorii, în cadrul cărora să li se facă cunoscut planul de măsuri, precum şi sarcinile legate de executarea lucrărilor agricole. Membrii de partid şi agitatorii trebuie repartizaţi în cele mai importante locuri de muncă. La asigurarea succesului în campania agricolă de toamnă o mare contribuţie poate aduce şi agitaţia vizuală. Prin lozinci, grafice, tabele etc. să mobilizăm pe toţi lucrătorii din agricultură în lupta pentru executarea într-un timp cît mai scurt a muncilor de recoltare şi însămînţări. Prin popularizarea rezultatelor şi scoaterea la iveală a lipsurilor gazetele de perete, staţiile de radioficare, şi celelalte forme ale muncii politice de masă pot fi folosite cu succes pentru sporirea producţiei agricole. Fiecare membru şi candidat de partid, fiecare deputat şi utemist, să primească sarcini concrete în această importantă campanie a (Continuare în pag. 3-a) Cărămizi şi ţigle peste plan Lună de lună, harnicul colectiv de muncă al Fabricii de cărămizi şi ţigle „Mureşeni" din Tg. Mureş, obţine rezultate tot mai frumoase. In luna august, de pildă, atît planul producţiei globale cît şi cel al producţiei marfă a fost depăşit. In acest timp s-au dat peste plan 423.000 buc. cărămizi și 121 000 buc. țigle. In numărul de azi: ss Viaţa culturală (pag. 2-a). ^ Fertilizarea solului mijloc important de sporire a producţiei (pag. 3-a). 9 Septembrie — Ziua eliberării Bulgariei (pag 4-a). Muncitorii KACSÓ SANDOR, TATAR NICOLAE, ŞERBAN GHEORGHE şi ŞANDOR EMIL lucrează în hala de maşini a Fabricii "23 August" din Tg. Mureş. Aceşti bravi muncitori se evidenţiază prin depăşirea sistematică a planului de producţie, cît şi prin calitatea superioară a pieselor executate. In luna august ei şi-au depăşit planul, după cum urmează: Kacsó cu 44 la sută, Tătar cu 42 la sută, Şerban cu 38 la sută, iar Şandor cu 44 la sută. Angajamentul lor — calitate superioară şi economii Faptele confirmă încă o dată mai mult că întrecerea socialistă cu obiective concrete, a cucerit inimile a tot mai mulţi muncitori, tehnicieni şi ingineri ai unităţii I.L.E.F.O.R. Reghin. Angajamentele de a se da mobilă de calitate şi economii peste plan au fost îndeplinite cu succes. In acest an au fost introduse în producţie noi tipuri de mobilă mult căutate: sofale de o persoană şi de două persoane, canapele tip „Carpaţi" etc. In primele 8 luni ale anului, unitatea I.L.E.F.O.R. Reghin a dat peste plan 57 bucăţi sofale de două persoane, 355 sofale de o persoană, 162 garnituri dormitoare tip „Reghin“, 240 studiouri tip „Constanţa“. Lucrătorii unităţii I.L.E.F.O.R. Reghin, au dat peste plan în primele 7 luni ale anului 963.000 Iei beneficii, obţinînd în acelaşi timp produse de bună calitate. Au început însămînţările de toamnă Zilele acestea, la G.A.C. Batoş au început însămînţările de toamnă. Pînă în prezent au fost însămînţate 20 ha cu orz. In vederea însămînţărilor de toamnă au mai fost pregătite încă 130 ha teren. Paralel cu însămînţările, aici s-au:#însilozat peste 10 vagoane de furaje. r La executarea acestor lucrări un aport deosebit l-a adus brigada a IV-a de tractoare de la S.M.T. Reghin. Printre tractoriştii fruntaşi se numără Mihai Iosif şi Iosif Baci, care şi-au depăşit planul lucrărilor cu peste 45 la sută. TEODOR BORŞEAN corespondent voluntar Noi metani unelte şi o înnoire permanentă. In cursul acestui an, întreprinderea a primit 6 strunguri moderne, 2 maşini de frezat universale, şi o maşină de şlefuit scule. Maşinele uneltele primite zilele trecute vor fi montate în secţia de prelucrare, unde se execută piese de schimb pentru utilaje textile. In vederea montării în cel mai scurt timp a acestor maşini, in prezent se lucrează la turnarea fundaţiilor de beton. Punerea în funcţie a acestor maşini cît mai repede, va contribui la ridicarea simţitoare a productivităţii muncii şi la îmbunătăţirea calităţii produselor. Parcul de maşini uneltele al întreprinderii „Ludovic Minszki“ din Tg. Mureş cunoaşte o lărgire J.V. ■■ Meşterii gospodăriei, în sprijinul producţiei Meşterii atelierelor de rotărie şi fierărie din G.A.C. Petelea au construit în atelierul gospodăriei un elevator mobil. Acest elevator acţionat de un motor, ajută pe colectivişti la clădirea şirelor de furaje, înlocuind astfel zilnic munca a 7—8 oameni. Echipa de zidari a gospodăriei a ridicat în roșu, în numai 5 zile, un grajd pentru 100 capete bovine. IOAN OLTEAN corespondent voluntar FOTBAL. Duminică, 10 septembrie cu începere de la orele 17, pe stadionul „23 August“, echipa de fotbal Mureşul Tg. Mureş susţine primul meci pe teren propriu din cadrul etapei a doua a campionatului categoriei „B“ de fotbal cu echipa nou promovată A.S.A. Crişul Oradea. In deschidere, cu începere de la orele 15,30, se vor întîlni în meci amical echipele de pitici ale cluburilor Harghita şi Mureşul.★ In cadrul celei de-a 3-a etape a campionatului regional de fotbal duminică, la Tg. Mureş se vor desfăşura 3 meciuri. Pe terenul şcolii agricole la orele 9,15 Ciocanul Tg.Mureş-Voinţa Tîrnăveni; pe acelaşi teren de la orele 11,15 Voinţa Tg.Mureş-U.M.T.E. Odorhei.. Pe terenul Fabricii de zahăr de la orele 10 Oţelul Tîrgu-Mureş primeşte vizita echipei Energia Fintînele. in regiune au loc următoarele meciuri: SERIA I: Mureşul Luduş-Avîntul Sovata; Victoria Iernut- Viitorul Apalina; Avîntul Reghin- Cablul Tîrgu Mureş; Sticla Tîrnăveni-Străduinţa Cristuru Secuiesc; Rapid (Avîntul) Odorhei-Voinţa Sărmaş. SERIA II-a: MureşulRemetea- Minerul Bălan; Progresul Gheorghieni-Gloria Tg.Mureş; Chimica Tîrnăveni-Lemnarul Tg. Mureş; Metalul Vlăhiţa-Progresul Refchiui Murenii Topita-Complexul Gălăuţaş; Borsecul Borsec-Minerul M.Ciuc. BOX. — In cadrul Campionatului republican de box pe echipe sîmbătă seara, în parcul sportiv Voinţa din Tg. Mureş cu începere de la orele 19 pugiliştii de la clubul sportiv Mureşul din localitate primesc vizita echipei C.S.M. Reşiţa. CANOTAJ. — Duminică de la orele 10 dimineaţa pe rîul Mureş, dincolo de zăgaz, Comisia de sporturi nautice din Tg. Mureş organizează un concurs inter-oraşe de caiac-canoe dotat cu „Cupa oraşului Tg. Mureş“. La întreceri participă sportivi fruntaşi din oraşele Cluj, Reşiţa, Satu-Mare, Reghin şi Tg. Mureş. ★ HANDBAL. — In cadrul celei de a doua etape a categoriei „A“ la handbal în 7, duminică 10 septembrie, în parcul sportiv Voinţa de la orele 19.30 se vor întrece echipele feminine Mureşul Tg. Mureş-C.S.S. Banatul Timişoara. In deschidere se vor întîlni echipele de junioare Harghita-Voinţa. La ora 9 dimineaţa se dispută meciul din cadrul campionatului orăşenesc între echipele masculine Dinamo 11-Ştiinţa I.M.F.. Echipa divizionară masculină Dinamo Tg. Mureş joacă in deplasare cu I.T.B. Bucureşti. PAUL IOAN ★ Delegaţia C. C. al P. M. R. şi a guvernului R. P. Romín, care a făcut o vizită de prietenie în R. P. Ungară s-a înapoiat în Capitală Vineri dimineaţa s-a înapoiat în Capitală, venind de la Budapesta, delegaţia Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín şi a guvernului Republicii Populare Române care, la invitaţia Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar şi a Guvernului Revoluţionar Muncitoresc Ţărănesc Ungar, a făcut o vizită de prietenie în R. P. Ungară. Delegaţia a fost alcătuită din tovarăşii Gheorghe Gheorghiu- Dej, prim-secretar al C.C. al P.M.R., preşedintele Consiliului de Stat, conducătorul delegaţiei, Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R. preşedintele Consiliului de Miniştri, Emil Bodnăraş şi Alexandra Moghioroş, membri ai Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreşedinţi ai Consiliului de Miniştri, Alexandru Bîrlădeanu, membru al C.C. al P.M.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe. Din delegaţie a făcut parte de asemenea tov. Mihail Roşianu, membru al C.C. al P.M.R., ambasadorul R. P. Romíné la Budapesta. împreună cu delegaţia a sosit, de asemenea, Béla Nemety, ambasadorul R. P. Ungare la Bucureşti. La sosire în gara Băneasa membri delegaţiei au fost salutaţi de tovarăşii Gheorghe Apostol, Petre Borilă, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ştefan Voitec, Mihai Dalea, de membri ai C.C. al P.M.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, activişti de partid şi de stat, conducători ai organizaţiilor obşteşti. Au fost de faţă şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti, membri ai Ambasadei R. P. Ungare şi alţi membri ai corpului diplomatic. Un grup de pionieri au oferit membrilor delegaţiei buchete de flori. Sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid întreprinderile noastre industriale acordă o atenţie deosebită creării condiţiilor creşterii continue a productivităţii muncii, fapt ce a făcut posibil ca, să se producă peste plan mari cantităţi de bunuri industriale şi de larg consum, şi să se reducă simţitor preţul de cost al acestora. La Fabrica de conductori din Tg. Mureş, de pildă, în prima jumătate a anului curent, planul cu privire la productivitatea muncii a fost depăşit cu 8,6 la sută. Faţă de anul 1960, acest indicator a crescut valoric cu 21.670 lei pe cap de muncitor. Aceste cifre concludente arată că aici sub îndrumarea atentă a organizaţiei de partid, atît muncitorii, cît şi conducerea fabricii, au acordat o atenţie permanentă acestei probleme. Datorită acestei creşteri importante a productivităţii muncii s-au putut produce peste plan mari cantităţi de conductori electrici de diferite tipuri. Planul producţiei globale pe primul semestru a fost realizat în proporţie de 105 la sută. Desigur, toate acestea au avut o influenţă favorabilă asupra preţului de cost al produselor. Faţă de *—■ 7,58 la sută cît era planificat, preţul de cost a fost redus aici cu — 8,30 la sută. Cunoscînd eficacitatea tehnicii noi, aplicarea procedeelor tehnologice moderne şi rolul important al mecanizării şi automatizării, colectivul fabricii a întocmit un judicios plan de măsuri tehnicoorganizatorice, trecînd încă la începutul anului la aplicarea sistematică a prevederilor acestui plan. Aşa de pildă, în planul de măsuri a fost înscrisă experimentarea şi producerea de conductori izolaţi în polietilenă expandată, pentru cabluri coaxiale de televiziune. După cîteva experimentări care nu au adus rezultatele aşteptate, inginerii şi maiştrii au studiat posibilitatea modificării utilajelor. Astăzi, aceşti conductori sunt incluşi în plan, fiind fabricaţi cu o înaltă productivitate. De asemenea prin introducerea procedeelor tehnologice noi, s-a reuşit ca izolaţia textilă şi cu mătase naturală la cordoanele telefonice să fie înlocuită cu izolaţie din policlorură de vinil. Aceasta contribuie la ridicarea productivităţii muncii, prin reducerea timpului de izolare. Prin construirea unui cuptor nou de recoacere cu regim termic dirijat pe curba de recoacere, s-a eliminat pe de o parte strangularea procesului tehnologic la această operaţiune, iar pe de altă parte s-a îmbunătăţit calitatea sîrmei de cupru şi aluminiu. Acestea sînt doar cîteva din complexul de măsuri tehnice aplicate. Eficacitatea folosirii tehnicii no depinde de modul cum această tehnică este însuşită de cei care o folosesc. Progresul tehnic cere o continuă ridicare a nivelului tehnic şi cultural al muncitorilor, în scopul folosirii cit mai depline a posibilităţilor mari de creştere a productivităţii muncii. In acest scop, conducerea fabricii a iniţiat un curs de ridicare a calificării profesionale, în care sunt încadraţi 180 de muncitori. Acest curs, a cărui tematică a fost întocmită pe baza problemelor concrete ridicate de producţie, este condus de cei mai competenţi ingineri şi maiştri din fabrică. Organizarea cursului a fost cu atît mai necesară cu cît în semestrul I au fost angajaţi 160 de muncitori care nu posedau o calificare corespunzătoare. Ca urmare a însuşirii de către muncitorii noi a cunoştinţelor necesare, a început să dispară diferenţa care există între nivelul de pregătire profesională a muncitorilor care lucrează la aceeaşi maşină. O deosebită însemnătate pentru sporirea continuă a productivităţii muncii1 o are întrecerea socialistă şi răspîndirea experienței înaintate. (Continuare în pag. 3-a) . Cooo. Cum priveşte colectivul fabricii de conjuctori din Tg. AAures problema productivitatii muncii ? Pregătiri pentru recolta viitoare Convingerea lucrătorilor din agricultură despreavantajele ce le oferă laplicarea tehnicii avansate în lucrarea pămîntului sporeşte an dean. Anul acesta de pildă, ca urmare a aplicării unui complex de măsuri agrotehnice, unităţile agricole socialiste din raionul Tîrnăveni au obţinut producţii la hectar mult superioare anilor trecuţi. In prezent, treieratul cerealelor păioase în gospodăriile colective din raion poate fi considerat terminat. Tractoarele eliberate de la treierat lucrează de zor la executarea arăturilor pentru însămînţările de toamnă. Pînă la data de 1 septembrie, pe întreg raionul s-au executat 8.734 ha arături de vară. Paralel cu executarea arăturilor de vară au fost transportate şi în mare parte introduse sub brazdă 17.628 tone îngrăşăminte naturale (pe 1.210 ha). Intr-o serie de gospodării colective ca la cele din Șoma, Cucerdea, Bord, Zagăr etc., unde a existat o preocupare intensă din partea consiliilor de conducere, executarea arăturilor de vară se apropie de sfîrșit. La Șona de pildă, s-au executat 200 ha arătură din cele 220 ha planificate. Un ajutor preţios în obţinerea acestor succese l-au dat mecanizatorii din brigăzile IV şi VI de la S.M.T. Tîrnăveni, care au executat alături de bună calitate, la peste 30 cm adîncime. Cu toate aceste rezultate, trebuie să subliniem faptul că în unele unităţi agricole socialiste din raion ca în G.A.C.-urile din Veseuş şi Giuluş şi în întovărăşirile din Velţ şi Bobohalma, executarea arăturilor este mult rămasă în urmă. La întovărăşirea din Velţ nu s-a arat nici un hectar din cele 105 planificate, iar la cea din Bobohalma s-au arat numai 39 ha din 239, cît este planul. NOI MOTORIŞTI Serviciul mecanic al Direcţiei regionale a economiei forestiere Tg. Mureş a organizat un curs de ridicare a calificării lucrătorilor din exploatările forestiere. Cursul ne informează corespondentul nostru voluntar Ioan Buşe, funcţionează în comuna Gurghiu şi pregăteşte noi motorişti pentru mînuirea ferăstraielor mecanice „Drujba“. La curs participă muncitori fo- r restieri de la Sovata, Reghin, Topliţa, Miercurea Ciuc, Odorhei şi Gheorghieni. Cursul durează două luni şi este frecventat de 30 de lucrători din exploatările forestiere din localităţile amintite. 300 TONE PORUMB INSILOZAT Pentru asigurarea bazei furajere, consiliul de conducere al G.A.C. „Petőfi Sándor“ din satul Dîmbău, comuna Adărmuş, raionul Tîrnăveni, a luat măsuri încă din primăvară. Pentru însilozarea în condiţiuni optime a furajelor, încă din anul trecut la gospodăria agricolă colectivă Dîmbău au fost construi-te din ciment și cărămidă silozuri moderne cu o capacitate de peste 400 vagoane. Paralel cu celelalte lucrări din campania agricolă de toamnă colectiviștii de aici dau zor la însilozatul porumbului care nu corespunde pentru boabe. In ultimele zile s-au transportat şi însilozat 300 tone porumb siloz de calitate bună, SIMION B. corespondent voluntar. NOI SĂLI DE CLASA B An de an creşte numărul sălilor de clasă pentru elevii şcolilor de toate gradele. Pe lîngă cele 54 săli de clasă nou construite, în regiunea noastră au fost amenajate un număr mare de săli de clasă. Corespondentul nostru Gheorghe Mîlnă ne informează că şi în comuna Grindeni, raionul Luduş, au fost amenajate încă trei săli de clasă. CONFERINŢE IN STAŢIUNILE DE ODIHNA Societatea pentru răspîndirea ştiinţei şi culturii organizează diferite conferinţe pe teme actuale în multe localităţi din regiune. Aşa de pildă, duminică la staţiunea Sovata se va ţine o conferinţă intitulată: „încheierea Tratatului de pace cu Germania o necesitate imperioasă“, „Avîntul arhitecturii în R.P.R.“este tema unei alte conferinţe care va fi ţinută zilele acestea la Borsec, Lacul Roşu şi Tuşnad. AMENAJARI DE NOI BAZE SPORTIVE In raionul Tîrnăveni activitatea asociaţiilor sportive săteşti a fost mult împrospătată în ultima vreme. Printre principalele obiective incluse în planurile de muncă ale asociaţiilor figurează şi amenajarea de noi baze sportive simple, care să asigure o cît mai bună desfăşurare a întrecerilor sportive. Astfel, sportivii asociaţiilor din Bahnea şi Zagăr şi-au amenajat un teren de volei şi un poligon de tir. La Tirimia a fost amenajat un poligon de tir, iar la Bobohaltrma un frumos teren de volei. O consfătuire interesantă In vederea bunei desfăşurări a însămînţărilor artificiale la oi, de curînd Trustul regional Gostat a organizat la G.A.S. Lăzarea (gospodărie fruntaşă în creşterea oilor), o interesantă consfătuire de producţie La această consfătuire au luat parte zootehnişti şi specialişti în creşterea oilor din cadrul gospodăriilor de stat din regiune. Cu prilejul acestei consfătuiri s-a ţinut şi un instructaj, pentru reîmprospătarea cunoştinţelor în ceea ce priveşte folosirea montei artificiale la d. V. ŞIMON zootehnist la G.A.S. Riciu Primele sticle de şampanie produse la Cetatea de Baltă Vinul de Tîrnave, produs de gospodăria agricolă de stat din Jidvei, este mult apreciat pe tot cuprinsul ţării. Lucrătorii gospodăriei de aici se mîndresc cu peste 20 feisefelii de aur, argint şi bronz, primite de vinurile lor la concursurile internaţionale. In curînd lucrătorii de aici vor prezenta consumatorilor un nou produs: şampania. Rjntru prima dată, anul acesta în cadrul gospodăriei, la secţia Cetatea de Baltă a început şampanizarea. Sub îndrumarea tehnicianului Vasile Moldoveanu s-au îmbuteliat primele 6.000 de sticle din cele 20 de vagoane planificate.