Steaua Roşie, iulie 1963 (Anul 12, nr. 153-178)

1963-07-09 / nr. 159

5] Popas în adîncul pămîntului (Urmare din pag. 1) decenii în urmă, considering rezervele de fier ale Teliucului ajunse în pragul dispariţiei, preconizau închiderea minelor. Şi cu atît mai aspră trebuie să fie condamnarea la adresa trecutului capitalist, cu cît, aşa cum apreciază specialiştii de astăzi, există condiţii ca în următorii ani Teliucul să furnizeze cantităţi crescinde de minereu de fier. ★ « Cîte generaţii nu vor fi răscolit pămîntul Teliucului! Căci, după cum atestă puţinele mărturii aflate în micul muzeu al noii şcoli de 8 ani, în această parte a munţilor Poiana Şuscăi extracţia de minereu de fier se practică încă din vremea dacilor şi romanilor... Cîte generaţii nu-şi vor fi blestemat viaţa trăită sub pămînt, în încleştarea oarbă cu rocile dure! Au fost vremuri cînd minerii nu vedeau cu lunile lumina soarelui. Petreceau ziua întreagă sub pămînt, în noaptea veşnică a minei, iar noaptea pe sol, aruncîndu-se sleiţi în patul casei. Privesc acum în jur. Pe cît de pregnante sînt transformările pe care orînduirea socialistă le-a creat în domeniul tehnicii şi al condiţiilor de muncă, pe atît de mari sînt prefacerile care au intervenit în conştiinţa oamenilor. Minerii, oameni cu temperamente diferite, pe care i-am însoţit la intrarea în schimb, au aci în adîncul pămîntului o trăsătură comună, împrumutată parcă din tăria fierului — hotărîrea viu manifestată în muncă de a dărui ţării cît mai mult minereu. In abatajul brigăzii lui Ion Inăşcău, minerii sînt oameni foarte tineri. Curînd aflu că abatajul acesta este o adevărată şcoală. Peste puţină vreme în locul minerilor ce se călesc astăzi aci, vor veni alţii, tineri. Aşa se întîmplă de cîţiva ani, întrucît Ion Inăşcău este iniţiatorul acţiunii de ajutorare a brigăzilor cu mai puţină experienţă. La şcoala abatajului său şi-au perfecţionat pregătirea profesională zeci şi zeci de mineri, astăzi fruntaşi în producţie şi totodată profesorii ortacilor începători... Poposesc apoi în faţa altor abataje, purtînd în minte faptele lui Inăşcău. Dar şi aci, munca minerilor din brigăzile lui Emilian Bălan şi Ion Ioniţă — picătură fierbinte din clocotul muncii în mină — poartă în ea germenii noii conştiinţe. Aci, ca în atîtea alte locri, ochii ortacilor nu ţintesc numai grămada de minereu, ci şi calitatea fierului. Imbrăţişînd iniţiativa „Nici un vagonet de minereu rebutat" — iniţiativă care s-a născut în brigada lui Ion Popa — minerii de la Teliuc au sporit în ultimul timp conţinutul de metal al minereului cu 4,5 la sută peste normele prevăzute. Valoroasa iniţiativă, apreciată mult de siderurgişti, dezvăluie ca multe altele patosul nou al muncii pus în slujba înfloririi industriei şi a patriei socialiste. Iar pentru toţi aceşti oameni înflorirea ţării este vizibilă şi aici, în Teliuc. In acest centru muncitoresc, altădată oropsit şi cufundat în anonimat pe harta ţării, s-au construit în ultimii ani 260 de apartamente, au luat fiinţă cinematograf şi club, au fost amenajate magazine moderne. O şosea nouă leagă astăzi Teliucul cu Hunedoara, ca să nu mai pomenim de noile instalaţii industriale puse în funcţiune sau de cele aflate în curs de construcţie. ★ Cîteva ceasuri de popas în adîncul pămîntului, în acest punct de hotar al fierului, îţi dezvăluie încă un capitol din viaţa zbuciumată a metalului. Aud parcă tot timpul scrîşnetul îndrăcit al perforatoarelor, pe care exploziile dezlănţuite in acelaşi scop în cariera din apropiere vin să-l întărească, văd munţii de minereu care urcă din subteran, spre suprafaţa pămîntului, spre staţia de zdrobire şi de sortare, în faţa ochilor îmi apar iarăşi corfele şi trenurile care transportă neîncetat hrană pentru furnale. Iar din imaginile acestea complexe încerc să desprind prematur conturul tractoarelor, al combinelor şi motoarelor, al navelor, locomotivelor şi al atîtor instalaţii industriale de mîine, care îşi trag originea de aici, din adîncul Teliucului... Fotbal s-au încheiat întrecerile campionatului regional După desfăşurarea a treizeci de etape, întrecerile din cadrul campionatului regional de fotbal s-au încheiat duminică 7 iulie a. c. In ultima etapă echipele gazdă au obţinut rezultate la scor, fapt ce a făcut ca iubitorii fotbalului să asiste la meciuri în care s-au înscris goluri din abundenţă (43). Echipa Rapid Tg.-Mureş a cucerit primul loc, devenind campioană regională. Ea este urmată de formaţia Chimica Tirnăveni, la două puncte diferenţă şi la un avans de 6 puncte faţă de echipa care s-a clasat pe locul III. Cele două formaţii, avînd o bună comportare de-a lungul desfăşurării întregului campionat, ocupă pe merit locurile din clasament. In viitorul sezon fotbalistic echipele Rapid Tg.-Mureş şi Chimica Tîrnăveni vor activa în categoria „C“ de fotbal. In ultima etapă s-a decis şi soarta celor trei echipe care vor retrograda: Rapid Odorhei, Metalul Vlăhiţa şi Mureşul Luduş. Iată acum rezultatele ultimei etape a campionatului regional de fotbal: Oţelul Tg.-Mureş — Rapid Tg.Mureş 1—2; Chimica Tîrnăveni — Ciocanul Tg.-Mureş 5—3; Gloria Tg.-Mureş — Voinţa Tîrnăveni 1—0; Lemnarul Tg.-Mureş — Avîntul Reghin 4—1; A.S.M. Odorhei — Mureşul Luduş 7—0; Mureşul Topliţa — Rapid Odorhei 3—1; Străduinţa Cristur — Voinţa Tg.-Mureş 2—1; Energia Fintînele — Metalul Vlăhiţa 6—2. Mureşul Topliţa—Rapid Odorhei 8-1 (1-1) Jocul începe într-un ritm viu şi după mai multe ocazii ratate topliţenii reuşesc să deschidă scorul în min. 20 prin Rákosi, care la o centrare a reluat imparabil cu capul. După numai 4 minute, oaspeţii reuşesc să egaleze prin Biro, la o învălmăşeală în careul gazdelor. După pauză, topliţenii atacă cu mai multă insistenţă. Zimboreanu coordonează bine atacurile echipei sale. In min. 50, la o fază clară de gol, Rákosi e faultat în careu. Arbitrul dictează lovitură de 11 m, care este transformată de Korpos. Dezorientarea din apărarea oaspeţilor după acest gol este folosită de jucătorii topliţeni, care pînă la sfîrşitul reprizei reuşesc să mai înscrie încă 6 goluri prin Rákosi în min. 52 şi 60, Korpos în min. 81 şi 88, Ambrus în min. 72 şi Barabás în min 75. A condus bine brigada de arbitri din Tîrnăveni (la centru: Francisc Solymosi). V. PAŞCANU coresp. voluntar Clasamentul campionatului regional de fotbal după încheierea întrecerilor 1. Rapid Tg.-Mureş 30 20 4 6 72:41 44 2. Chimica Tîrnăveni 30 18 6 6 72:31 42 3. Lemnarul Tg.-Mureş 30 12 12 6 53:40 36 4. A.S.M. Odorhei 30 14 7 9 52:33 35 5. Voinţa Tg. Mureş 30 13 8 9 47:36 34 6. Avîntul Reghin 30 14 4 12 56:48 32 7. Străduinţa Cristur 30 11 10 9 57:52 32 8. Energia Fîntînele 30 12 6 12 53:55 30 9. Gloria Tg. Mureş 30 11 8 11 34:39 30 10. Ciocanul Tg. Mureş 30 10 8 12 53:50 28 11. Voinţa Tîrnăveni 30 10 5 15 47:53 25 12. Oţelul Tg.Mureş 30 10 5 15 44:50 25 13. Mureşul Topliţa 30 10 5 15 46:68 25 14. Metalul Vlăhiţa 30 10 1 19 34:62 21 15. Mureşul Luduş 30 7 7 16 31:58 21 16. Rapid Odorhei 30 8 4 18 26:61 20 .Cji 11.-TI- mnof Faza regională a campionatului republican al juniorilor Timp de trei zile în bazinul de înot „1 Mai“ din Tg. Mureş s-au desfăşurat întrecerile fazei regionale a campionatului republican al juniorilor cît şi un concurs de înot pentru copii, la care au participat 150 de înotători şi înotătoare din Vlăhiţa, Reghin şi Tg.Mureş, întrecerile din acest an au fost cele mai reuşite din punctul de vedere al mobilizării, cît şi al organizării şi participării raioanelor faţă de anii trecuţi. După terminarea întrecerilor, într-o atmosferă însufleţită a avut loc distribuirea insignelor și diplomelor înotătorilor care s-au clasat pe primele locuri. SPECTE DE LA FAZA REGIONALĂ A CELUI DE-AL VII-LEA CONCURS ------------ AL FORMAŢIILOR ARTISTICE DE AMATORI ------------ nea Sovata, alături de oamenii muncii veniţi la odihnă şi tratament, turişti şi excursionişti, a găzduit peste 1.000 de artişti amatori din raioanele Tg.-Mureş, Odorhei şi Tîrnăveni, care au participat la faza regională a celui de-al VII- lea concurs pe ţară. Formaţiile coregrafice, brigăzile artistice de agitaţie, corurile, soliştii vocali etc., au adus pe scena concursului frumuseţea tezaurului folcloric din regiunea noastră, a costumelor naţionale. Pe lingă faptul că timp de două zile cele peste 70 de formaţii amatoare din cele trei raioane au creat clipe de desfătare artistică celor aflaţi in Sovata, participarea lor la faza regională a fost şi un adevărat schimb de experienţă, menit sa contribuie la perfecţionarea măiestriei lor artistice. Iată câteva imagini de la faza regională a concursului. In fotografia din stingă sus, echipa de dansuri a căminului cultural din comuna Bord, raionul Tirnăveni. Fotografia din dreapta sus îl înfăţişează pe iscusitul fluieraş Iosif András din comuna Mihăileni, raionul Odorhei. Corul casei de cultură din Sângeorgiu de Pădure (fotografia din dreapta jos) s-a prezentat la concurs cu un repertoriu bogat, iar solista vocală Marcela Suciu, de la Fabrica de geamuri din Tirnăveni (fotografia din stingă jos) a interpretat cu multă măiestrie citeva cintece populare rominești. Ig!» Ştiinţa Bucureşti — Harghita Tg.-Mureş 9-4 Timp de doua zie, pe terenurile de tenis din parcul „23 August" din Tg.-Mureş s-au întrecut. In cadrul campionatului categoriei „A" la tenis pe echipe formaţiile Ştiinţa Bucureşti şi Harghita Tg.-Mureş, victoria revenind oaspeţilor, cu rezultatul de 9—4. Rezultatul tinerilor tenismani de la clubul sportiv şcolar Harghita este meritoriu, ţinind cont de faptul că în componenţa formaţiei Ştiinţa Bucureşti intră jucători consacraţi ca Alexe Bardan, Ecaterina Horsa şi alţii din,t, X*. ------r. Harghita, formată aproape inclusivitate din juniori, care de apt este cea mai tinără formaţie de tenis din ţară şi care este nereu handicapată de virsta componenţilor ei, a reuşit să facă foc cu multă însufleţire pină în prezent unor echipe de prim rang. Din rindul formaţiei tirgumureene trebuie să scoatem in evidență comportarea foarte bună a umorului Andrei Balogh, care incereă retphnirfi huna Hoinr. turism Concursul de orientare turistică date cu ..(una R. M. A. Comisia regională de turism de pe Ungă U.C.F.S. din Tg. Mureş a organizat în împrejurimile ora- Işului Odorhei un reuşit concurs de orientare turistică de gradul I III, la care au participat 16 echi- I pe din Reghin, Vlăhiţa, Tg.-Mureş, Cristuru-Secuiesc şi Odorhei. Concursul a constituit prima etapă a celei de-a Xll-a ediţii a „Cupei R.M.A.M.“. Traseul a avut o lungime de 8 km, cu o diferenţă de nivel de 470 metri. Pe primele locuri s-au clasat echipele: 1. Oţelul Tg.-Mureş cond. Ladislau Szász, 12 puncte penalizare; 2. Străduinţa Cristuru Secuiesc cond. Bendegúz Szőke, 63 puncte penalizare; 3. Voinţa Tg.Mureş cond. Ioan Kádár junior, 102 puncte penalizare. Etapa a II-a a concursului va avea loc la Ceahlău, la 31 iulie P°pice Voinţa Tg.-Mureş Corvinul Cluj In cadrul turului II al fazei interregionale a campionatului republican de popice pe echipe masculine, pe arena asociaţiei sportive Voinţa din Tg.-Mureş s-au întrecut formaţiile Voinţa Tg.-Mureş — Corvinul Cluj, popicarii cooperatori din Tg.-Mureş obţinînd victoria cu rezultatul de 5.093—4.583 p. d. Iată rezultatele tehnice înregistrate în ordinea intrării pe pistă: Voința Tg.-Mureş: Paul Kőszegi 841 p. d. Ludovic Martin 869 p. d., Alexandru Benedek 782 p. d., Carol Soos 871 p. d., Tiberiu Szemanyi 907 (608 la plin şi 299 la izolare), Dumitru Fărcaş 823 p. d. Corvinul Cluj: Iosif Bernáth 784 p. d., Mircea Ignat 735 p. d., Francisc Merjyhârd 750 p, d„ Ludovic Goger 737 p. d., Vasile Gyárfás 799 p. d., Laurenţlu Arkosi 778 p. d. A arbitrat Alexandru Pethö (Braşov). Returul acestei întîlnîri va avea loc duminica viitoare la Cluj» ! Steaua roşu Rezultatele penultimei etape a campionatului categoriei „A" la fotbal Steagul roşu — Minerul Lupeni 8—0; C.S.M.S. Iaşi — Petrolul Ploieşti 1—1; Rapid Bucureşti — Crişana Oradea 2—4; Dinamo Bacău — Farul 3—1; U.T.A. — Progresul 1—1. Cuplajul fotbalistic de duminică in nocturnă: Steaua — Ştiinţa Cluj 4—1; Dinamo Bucureşti — Ştiinţa Timişoara 0—1. BoolCupa eliberării" Astă-seară, cu începere de la orele 19:30, pe ringul montat în parcul sportiv „Progresul“ din Capitală, se desfăşoară prima reuniune din cadrul celei de-a 4-a ediţii a „Cupei eliberării“ la box. La această competiţie participă cei mai valoroşi pugilişti de la Voinţa, Unirea, Progresul, Metalul, Olimpia, Clubul sportiv şcolar şi Semănătoarea. Următoarele reuniuni au loc joi şi sîmbătă.  I. R. T. A. Tîrgu-Mureş str. Bernady nr. 1, angajează prin concurs: — 3 ingineri mecanici auto sau de specialitate înrudită. Concursul se va ţine in ziua de 25 iulie 1963. Informaţii se pot obţine la telefon nr. 29-07. • DIRECŢIUNEA HU$instiucto*ui£mI -VII: MARŢI 9 IULIE TG.-MUREŞ N. Bălcescu filmul Colegii. Progresul: filmul Lanterna cu amintiri. Steagul roşu: filmul Fata cu care am fost prieten. Tineretului: filmele Căzută din lună. Tintin şi misterul „Lînei de aur". Muncitoresc: filmul Magistratul. Doja Gh.: filmul Roşită. Parcul „Lázár Ödön: filmul Tinerii. Casa de cultură a sindicatelor: filmul Cer senin. GHEORGHIENI 7 Noiembrie: filmul Cerul n-are gratii LUDUȘ 30 Decembrie: filmul Moara diavolului MIERCUREA CIUC Doja Gh.: filmul Noaptea pe autostradă ODORHEI Muncitoresc: filmul Bunica Sabella •n-tru film. MIERCURI 10 IULIE BUCUREŞTI (Spicuiri) Programul 1: 5,20 — Emisiunea pentru sate: Administrarea îngrăşămintelor naturale şi chimice; 6,07 — Muzică uşoară interpretată la hawaiană; 8,30 — Melodii populare; 9,30 — Muzică distractivă din operete; 10,00 — Teatru la microfon „Se caută un vinovat“. Scenariu radiofonic de Camil Şerban şi Mihai Pascal, după piesa „Capul celorlalţi“ de Marcel Aymee; 12,00 — Muzică populară din Ardeal; 13,10 — Muzică uşoară; 14,00 — Concert de prinz; 15,00 — Din folclorul muzical al popoarelor; 16,15 — Vorbeşte Moscova; 17,10 — Tineri interpreţi de muzică populară; Minodora Nemeş şi Ion Lăceanu; 18,00 — „Melodii... melodii...“ — emisiune de muzică uşoară romînească; 19,15 — Program muzical pentru evidenţiaţi în întrecerea socialistă; 20,40 — Cîntă orchestra de muzică uşoară condusă de Jean Ionescu; 21,15 — Jurnalul satelor; 21,40 — Din înregistrările violonistului Grigoraş Dinicu; 22,55 — Muzică de dans. Programul II: 12,05 — Interpreţi de operetă; 13,40 — Cintă Viktoria Ivanova şi Mark Bernes; 15,00 — Arii din opere; 15,30 — Muzică populară; 16,30 — Muzică uşoară interpretată la diferite instrumente; 18,25 — Cîntece populare; 19,00 — Muzică uşoară romînească; 20,01 — Din repertoriul taragotistului Ion Murgu; 20,35 — Muzică din opera „Mefistofele“ de Boito; 21,40 — Interpreţi de muzică uşoară (reluare); 22,20 — Muzică din operete. ★ TG. MUREŞ. 5—5,30 în limba română: Muzică de promenadă — Note, reportaje — Gintă taraful din Aluniş-Mureş. 5,30—6 în limba maghiară: Muzica distractivă — La Călimăneşti — Cîntă orchestra de muzică populară a clubului Uzinelor de fier din Vlăhiţa — Recomandările Consiliului agricol regional. 14,30—15 în limba maghiară: Ştiri — Muzică de dans — Din carnetul reporterului. 17—17,30 in limba romina: Ştiri — Selecţiuni din operetele lui Florin Comişel şi Gherase Dendrino — Aspecte de la faza regională a celui de-al VIIea concurs. 17,30—18,30 în limba maghiară: Mozaic industrial — Cîntece și jocuri populare — Din revista „Igaz szó“ — Muzică instrumentală. —O— REGHIN Victoria: filmul Transportul TÎRNĂVENI 23 August: filmul Meşter la toate TOPLIŢA Muncitoresc: filmul Camelia Teatrul de stat din Tg.-Mureş, secţia maghiară, prezintă azi la orele 20, piesa „Discipolul diavolului" de G. B. Shaw, Alte spectacole Azi la orele 19, în sala de conferinţe de la etajul II a Casei de cultură a sindicatelor va avea loc o expunere pe tema „File din istoria muzicii din ţara noastră". Prezintă: Emilian Tărcatu. ★ La Casa prieteniei romîno-sovietice va fi organizat azi la orele 20 un jurnal de actualităţi tehnicoştiinţifice din U.R.S.S. Va vorbi: Francisc Vincze, redactor la Studioul regional de radio. Va urma un Timpul probabil. Vreme in general frumoasă, cu cerul variabil, senin noaptea; izolat vor cadea averse de ploaie însoţite de descărcări electrice în cursul după-amiezii. Temperatura noaptea va fi cuprinsă între 12—18 grade, local mai coborîtă, iar ziua între 18—32 grade. Vînt slab pînă la potrivit.