Steaua Roşie, iulie 1964 (Anul 13, nr. 153-179)

1964-07-11 / nr. 162

2 Sectorul zootehnic în continuă dezvoltare De la un an la altul, gospodăria colectivă din Rugăneşti, raionul Odorhei, s-a dezvoltat şi consolidat din punct de vedere economic. Sub îndrumarea organizaţiei de partid, colectiviştii au acordat o deosebită atenţie dezvoltării sectorului zootehnic şi celorlalte ramuri aducătoare de venituri băneşti. In anul trecut, de pildă, din sectorul zootehnic gospodăria colectivă a obţinut un venit bănesc de aproape 700.000 de lei. Pentru anul 1964, ei au hotărît să dezvolte şi mai mult fermele de animale. Astfel, la sfîrşitul acestui an numărul bovinelor să ajungă la 830 capete din care aproape 400 de vaci şi juninci montate, 1.100 de oi, 300 de porci din care 60 de scroafe şi aproape 1.000 de păsări. De asemenea, s-a prevăzut livrarea către stat pînă la sfîrşitul anului a 50 tone carne de bovine, 20 tone carne de porc, 213.000 litri de lapte şi alte produse. Pentru realizarea sarcinilor propuse, la îndemnul organizaţiei de partid, consiliul de conducere al gospodăriei a stabilit căile pe care se vor realiza aceste cifre. In ce priveşte asigurarea bazei furajere, colectiviştii au ţinut seama ca atît în timpul verii cît şi iarna, animalele să aibă hrană din abundenţă, bogată în substanţe nutritive. In acest an ei dispun de 440 hectare fîneţe, 180 hectare lucernă şi trifoi, 25 hectare sparcetă, 20 hectare mazăre şi 9 hectare ghizdei. Pe o suprafaţă de 21 hectare s-a semănat porumb pentru siloz, iar pe alte 230 hectare s-a semănat în cultură intercalată dovleci şi fasole. In prezent colectiviştii recoltează furajele. De la prima coasă, la lucernă şi trifoi s-au obţinut recolte bogate. Recolte bune se obţin şi la fîneţele naturale care sunt în curs de recoltare. In acest an (spre deosebire de alţi ani), folosind toate resursele din gospodărie, vor însiloza diferite ierburi şi resturi din grădina de legume şi zarzavaturi. Pentru fiecare vită mare se va asigura 9 tone de furaje însilozate. Pentru depăşirea producţiei de lapte cu cel puţin 80 de litri pe vacă furajată — aşa cum s-au angajat îngrijitorii mulgători în cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei noastre — consiliul de conducere, îndrumat de organizaţia de partid a luat o serie de măsuri. Sub supravegherea brigadierului zootehnist, s-au stabilit raţii zilnice diferenţiate pentru fiecare grupă de animale în parte, în funcţie de producţia acestora. In timpul verii animalele sunt duse la păşune, în taberele de vară. Ele păşunează iarbă bogată în substanţe nutritive timp de peste 5 luni de zile (mari suprafeţe de păşune au fost îngrăşate în timpul iernii). Păşunatul se face raţional pe parcele. La vacile cu producţie ridicată, pe lîngă păşune se mai administrează în raţia zilnică şi un supliment de masă verde. Ca urmare a acestor metode de lucru, producţia de lapte pe vacă furajată a crescut de la începutul anului şi pînă acum cu peste 3 litri. O mare atenţie se acordă îngrijirii şi hrănirii tineretului. Se ştie că de felul cum se creşte tineretul depinde sănătatea şi producţia animalelor. Metoda alăptării viţeilor la biberon (nu însă la toate brigăzile) — ce se aplică aici abia din toamna anului trecut — s-a dovedit foarte eficace. Şi tineretul bovin este dus în taberele de vară. Acolo s-au amenajat 7 adăpători şi adăposturile necesare care feresc animalele de ploi, vînt şi furtuni, astfel încît buna dezvoltare a tineretului să nu fie stînjenită sub nici o formă. Şi la îngrăşătoria de porci se aplică cele mai avansate metode de îngrijire şi furajare. Ca urmare a bunei îngrijiri de la fiecare scroafă (de la cele 37 scroafe care au fătat) s-a obţinut în medie cîte 8,5 purcei. Toţi sînt sănătoşi şi se dezvoltă bine. De la începutul anului şi pînă în prezent din cei 200 de porci contractaţi, gospodăria a livrat către stat peste 100 porci graşi. La păsări — fermă în plină dezvoltare — s-au înregistrat de asemenea indici deosebiţi. Ca urmare a introducerii sistemului de hrănire raţional şi a unei măsuri zooigienice, mortalitatea a fost redusă. In ceea ce priveşte adăposturile mai sînt o serie de posibilităţi a căror rezolvare îi frămîntă pe membrii din consiliul de conducere. Aceasta din dorinţa de a aplica şi aici metode noi de lucru care să ducă la uşurarea muncii şi sporirea producţiilor la animale. Astfel, în grajdurile noi ridicate (aceste lucrări se vor executa şi la celelalte grajduri mai vechi) colectiviştii folosesc elemente ale micii mecanizări. Ei au introdus linii de covil în grajduri, pe care cu ajutorul vagoneţilor transportă mai uşor furajele şi cară gunoiul din grajd la platformă fără a cheltui prea multă forţă. Iluminatul electric, de asemenea, este introdus la multe din grajduri. După cum se vede, gospodăria colectivă din Rugăneşti, în acest an a pornit pe un drum bun în ce priveşte dezvoltarea sectorului zootehnic. Este necesar însă, ca atît organizaţia de bază P.M.R. cît şi consiliul de conducere să analizeze mai des munca desfăşurată la fermele de animale, să popularizeze metodele bune folosite de unii îngrijitori, să lichideze lipsurile ce se mai ivesc pe ici pe colo. Evidenţa fişelor ginecologice a animalelor să fie completată la zi. Şi la brigăzile din Beteşti, Cheda Mică şi Cheda Mare să se aplice aceleaşi metode avansate de îngrijire şi hrănire a animalelor ca la Rugăneşti. SIMION POPA IN SĂLI ŞI PE STADIOANE TENIS. — In cadrul campionatului republican de tenis de cîmp pe echipe, sîmbătă de la orele 15,30 şi duminică de la orele 8,30 pe terenurile de tenis din parcul „23 August" dinTg.-Mureş ti vor Întîlni formaţiile Mureşul Tg.-Mureş — Ştiinţa Bucureşti. FOTBAL. — In cadrul barajului pentru promovarea în categoria „C" de fotbal, duminică la Odorhei cu începere de la orele 17 jo se vor întrece echipele AS M. Odorhei, campioana regiunii Mureș-Autonomă Maghiară, cu AS. Aiud, campioana regiunii Cluj. In deschidere va avea loc meciul amical de fotbal între formaţiile selecţionate de pitici ale oraşului Odorhei şi oraşului Tg.-Mureş. ★ Duminică 12 iulie la Borsec încep întrecerile turneului de baraj pentru promovarea în campionatul regional de fotbal. Cu acest prilej în prima etapă se vor întîlni echipele Minerul Miercurea Ciuc — Apemin Borsec, Cablul Tg.-MuhreŞ — Forestierul Reghin. ★ Intre 13—19 iulie la Mediaş federaţia de specialitate organizează un turneu de fotbal rezervat juniorilor dotat cu „Cupa F.R.F." la care participă selecţionatele regiunilor. Din lotul regiunii noastre antrenat de Kiss Ştefan fac parte următorii jucători: Demeter, Klagy, Szöllösi, Gergely, Marganda, Kocsis, Tîrnăveanu, Pop, Miko, Csenteri, Incze, Király, Ionaş, File, Szatmári. ★ INOT. — Sîmbătă de la orele 17 şi duminică de la orele 9 la bazinul de înot „1 Mai" din Tg.-Mureş se vor desfăşura întrecerile fazei regionale a campionatului republican de înot pentru juniori şi junioare. CANOTAj. — Duminică 12 iulie de la orele 9 la Tg.-Mureş, lîngă zăgaz, se va desfăşura etapa regională a campionatului republican de caiac pentru tineret. ★ SPARTACHIADA. — Duminică de la orele 8 la Miercurea Niraj va avea loc faza raională a Spartachiadei republicane la 11 ramuri sportive. VOLEI. — In cadrul fazei orăşeneşti a campionatului de calificare la volei, sîmbătă pe terenul Sanitarul din Tg.-Mureş cu începere de la orele 18 se vor întrece în finală echipele cîștigătoare ale celor două serii masculine C.F.R. — Oțelul. ★ ★ -OC103- Clasamentul definitiv al campionatului regional de fotbal — ediţia 1963/1984 1. A.S.M. Odorhei 26 16 8 2 50:20 40 2. Progresul Reghin 26 17 5 4 63:18 39 3. Ştiinţa Tg.-Mureş 26 12 7 7 29:24 31 4. Voinţa Tg.-Mureş 26 12 5 9 47:32 29 5. Lemnarul Tg.-Mureş 26 13 2 11 40:26 28 6. Stăruinţa Cristur 26 11 5 10 48:39 27 7. Ciocanul Tg.-Mureş 26 10 7 9 31:39 27 8. Voinţa Tîrnăveni 26 9 7 10 42:47 25 9. Energia Fîntînele 26 11 2 13 44:44 24 10. Mureşul Topliţa 26 10 4 12 37:37 24 11. Oţelul Tg.-Mureş 26 10 3 13 42:45 23 12. Gloria Tg.-Mureş 26 7 7 12 28:48 21 13. Viitorul Gheorghieni 26 6 4 16 29:48 16 14. Recolta Sărmaș 26 2 6 18 21:84 10 ..i! • Noua clădire a Universităţii dinTimişoara Pentru a întîmpina aşa cum se cuvine cea de-a de-a XX-a aniversare a eliberării patriei noastre de sub jugul fascist, cetăţenii din Cristuru Secuiesc muncesc cu însufleţire pentru traducerea în viaţă a angajamentelor luate, pentru o mai bună gospodărire şi înfrumuseţare a oraşului lor. In acest scop comitetul executiv al sfatului popular orăşenesc a făurit o trainică legătură cu masele de oameni ai muncii, antrenîndu-i în tot mai mare măsură la rezolvarea treburilor obşteşti din oraş. Roadele muncii de colaborare cu oamenii muncii de aici desfăşurate de comitetul executiv al sfatului popular orăşenesc sunt concretizate în mod deosebit în masiva participare a cetăţenilor la întrecerea patriotică între circumscripţiile electorale pentru continua înfrumuseţare a oraşului. Faptul că sute şi sute de cetăţeni iau parte la acţiunile iniţiate de sfatul popular orăşenesc, demonstrează cît se poate de bine dorinţa locuitorilor de a vedea oraşul lor tot mai frumos şi mai bine gospodărit. ACŢIUNI CONCRETE Sfatul popular al oraşului Cristuru Secuiesc a obţinut rezultate bune în gospodărirea oraşului, precum şi în rezolvarea celor mai complexe probleme de interes obştesc. Parcurile bine întreţinute, pline cu diferite specii de flori şi arbori ornamentali, oferă locuitorilor de aici, momente plăcute de odihnă şi refacere. O dată cu alinierile de garduri, precum şi spoirea şi buna întreţinere a clădirilor, oraşul a căpătat aspect nou. Izvorul principal al acestor succese constă în strînsa legătură pe care o are sfatul popular cu masele largi de oameni ai muncii, legătură care pe zi ce trece devine tot mai trainică, mai apropiată. Prin diferitele forme de legătură cum sunt comisiile permanente, comitetele de cetăţeni, întîlniri ale deputaţilor cu alegătorii şi diferite forme de acţiuni patriotice, la treburile obşteşti ale oraşului au participat şi participă sute şi sute de cetăţeni din diferite domenii de activitate, încă din decembrie anul trecut comitetul executiv al sfatului popular orăşenesc a organizat o şedinţă populară la care au participat toţi deputaţii şi un mare număr de cetăţeni. fu ar oprită nr.71P Hlinitar- ci aprobat planul muncilor patriotice pe anul 1964. In discuţiile purtate deputaţii şi cetăţenii au venit cu propuneri preţioase care au contribuit la buna gospodărire şi înfrumuseţare a oraşului. Pe baza planului trimestrial completat cu iniţiativele venite din rîndurile maselor, comitetul executiv şi-a întocmit un plan de acţiune care a fost aprobat la sesiunea sfatului popular. In aceste planuri au fost stabilite concret obiectivele ce urmau să se execute, precum şi termenele stabilite pentru darea lor în funcţiune. In urma măsurilor luate s-a reuşit ca pînă la 15 iunie a. c. să se facă diferite lucrări de interes obştesc în valoare de peste 352.500 lei la care au participat cca. 16.240 de cetăţeni prestînd în jur de 98.960 de ore de munca patriotică. Pe lîngă alte lucrări prestate de cetăţeni prin muncă patriotică se numără şi construirea unei sere de flori pe o suprafaţă de 160 metri pătraţi, amenajarea şi întreţinerea de parcuri pe 15.000 metri pătraţi, curăţiri de păşuni pe 420 de hectare şi altele. O INIŢIATIVĂ După cum am arătat mai sus, încă pe la sfîrşitul anului trecut s-au stabilit lucrările care urmează să se înfăptuiască prin muncă patriotică. In întrecerea patriotică, la care participă toate circumscripţiile electorale, au fost stabilite obiective concrete izvorîte din iniţiativele cetăţenilor, a deputaţilor şi a altor activişti obşeşti. Acestora li s-a adăugat o iniţiativă lăudabilă a comitetului executiv al sfatului popular orăşenesc. Este vorba despre iniţierea unui concurs la care au participat toţi elevii din clasele mari ale şcolii generale de 8 ani din oraş pe tema „Cum îmi imaginez parcul din strada Libertăţii" (cel mai mare parc din oraş situat în centrul localităţii). Astfel, la comitetul executiv au sosit zeci şi sute de desene privind diferite modele de amenajare a parcului. Cele mai reuşite propuneri au fost premiate. Acolo unde va fi posibil, încă din acest an se va trece la aplicarea în practică a propunerilor făcute de micii gospodari. ★ In ansamblu, lucrările ce se desfăşoară în această perioadă la Cristuru Secuiesc pentru continua înfrumuseţare şi buna gospodărire a oraşului, precum şi efectuarea unor lucrări de construcţii de interes obştesc, ocupă un loc central. Cetăţenii mobilizaţi de deputaţi, sub conducerea directă a comitetului orăşenesc de partid luptă pentru îndeplinirea şi depăşirea angajamentelor luate în cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei noastre. VASILE BOARIU -nadiDLepăînna cu masele. Oaza succeselor STEAUA ROȘIE SESIZĂRI ŞI RĂSPUNSURI DORIM SA SE TERMINE CONSTRUIREA MAGAZINULUI ! Colectiviştii din Cerghizel, raionul Tîrnăveni, au început încă din toamna anului trecut construirea unui magazin universal. Lucrările au mers bine pînă la ridicarea zidului și pe urmă au stagnat. Materialul lemnos trebuia să-l livreze U.R.C.C. Tîrnăveni. Au trecut luni de zile şi nimeni nu s-a interesat de aceste treburi-----se arată în sesizarea trimisă redacţiei de către corespondentul voluntar PETRU NICHITA. Cercetînd cele semnalate, conducerea U.REG.C.C. din Tg.-Mureş, ne răspunde că s-au luat măsuri şi la începutul lunii trecute a fost transportat materialul lemnos pentru acoperiş. Conducerea U.R.C.C. Tîrnăveni va lua toate măsurile ca magazinul să fie terminat şi dat în folosinţă pînă la data de 1.X.1964. ClND VINE POŞTA? SEVER MOLDOVAN, într-o sesizare trimisă redacţiei, arăta că poşta la Tăureni, raionul Luduş, soseşte cu întîrziere. In această localitate ziarele sosesc cu două zile mai tîrziu. Toate neajunsurile se întîmplă din cauza Oficiului P.T.T.R. şi a factorului rural din Zau de Cîmpie. Direcţia regională P.T.T.R. Tg.-Mureş, cercetînd cele semnalate, a constatat că factorul poştal din Zau duce zilnic poşta la Tăureni, însă în unele zile, din motive întemeiate, întîrzie şi soseşte la Tăureni după masă, în jurul orelor 17,00—18,00. Din cercetări a mai reieşit că agenţia din Tăureni nu distribuie poşta şi presa cu regularitate. Pentru superficialitatea de care a dat dovadă în serviciu, agenta Elisabeta Capotă a fost sancţionată pe linie administrativă. S-au dat dispoziţii ca agenta, personal, să distribuie poşta şi presa. NEGLIJENŢA ŞI... BIROCRATISM MAI MULTĂ ATENŢIE ÎNTREŢINERII Din anul 1961 mă tot chinuiesc să obţin virarea sumei de bani ce o am depusă la banca de credit „Hodacul" din comuna Hodac, raionul Reghin, la banca de credit din Topliţa. Şi sincer să fiu nu mai ştiu ce să fac. Am trimis cereri după cereri însă tot nu am reuşit să obţin acest transfer. Cred că birocratismul la banca de credit din Hodac s-a încuibărit adînc... — se arată în sesizarea trimisă de AUREL POP din Subcetate, raionul Topliţa. Uniunea regională a cooperativelor de consum Tg.-Mureş, arată în răspunsul său trimis redacţiei, că, nu de mult, banii au fost viraţi cooperativei de credit Topliţa. SPAŢIILOR VERZI Cetăţenii din Ulieş, raionul Luduş, au efectuat multe ore de muncă patriotică pentru amenajarea celor două parcuri existente în comună. Dar ce folos că munca lor se iroseşte degeaba. Parcurile şi mai ales cel din faţa căminului cultural s-a transformat în păşune pentru porci. Oare este just acest lucru?... — se arată în sesizarea trimisă redacţiei de către MÓZES MAKKAL Comitetul executiv al sfatului popular al comunei Ulieş ne răspunde că, verificînd cele sesizate, s-au dovedit a fi juste. S-au luat măsuri de reamenajare a parcurilor. In prezent în parcul din faţa căminului cultural s-a instalat tabăra de vară pentru pionieri şi şcolari. Excursie a utemiştilor Zilele trecute un grup de utemişti din raionul Luduş, secretari ai comitetelor comunale şi din G.A.C., au făcut o interesantă excursie la Cluj. Cu această ocazie ei au vizitat grădina botanică, muzee şi alte locuri pitoreşti din apropierea oraşului. MARIN PLOSCA corespondent voluntar Puteţi încheia contracte avantajoase cu cooperativa meşteşugărească „metalul“ din TG.-MUREŞ, str. Lăpuşna nr. 6 PENTRU ÎNTREŢINEREA MAŞINILOR DE UZ GOSPODĂRESC — 35 lei pe jumătate de an — 20 lei pe trimestru Calitatea lucrărilor garantată: FABRICA DE CARTON ASFALTAT TURDA, REG. CLUJ TELEFON 11-20 11-21 LIVREAZĂ FĂRĂ REPARTIȚIE: — tapet pe suport de hîrtie cu P.V.C .— plăci de clorură de polivinil plăci fibrolit pentru termoizolaţii Cinema SÎMBĂTĂ, 11 IULIE Tg.-Mureş — Arta: filmul Cei trei muşchetari, seria I. Progresul: filmul Lumea comică a lui Harold Lloyd. Steagul roşu: filmul Cerul şi mocirla. Tineretului: filmele Căpitanul şi Tu eşti minunată! Muncitoresc: filmul Magazin-film. Flacăra: filmul Pisica de mare. Cinematograful de vară: filmul Cei trei muşchetari, seriile I—II. Gheorghieni — Mioriţa: filmul Priveşte înapoi cu mînie. Luduş — Flacăra: filmul Scano Boa. Miercurea-Ciuc — Harghita: filmul îndrăgostitul. Odorhei — Muncitoresc: filmul Cum stăm, tinere? Reghin — Victoria: filmul Dragoste lungă de o seară. Tîrnăveni — Melodia: filmul Domnişoara Barbă-Albastră. Topliţa — Muncitoresc: filmul Valsul nemuritor. Alte manifestări In sala de dans a Casei de cultură a sindicatelor, azi, la orele 20, va fi organizată o seară distractivă pentru tineret. RADIO DUMINICĂ, 12 IULIE BUCUREŞTI (Spicuiri) Programul I: 6,00 şi 7,10 — Concert de dimineaţă; 8,30 — Teatru la microfon pentru copii; 9,30 — Solişti de muzică populară: Ana Pop-Corondan şi Iliuţă Rudăreanu; 11,03 — Muzică din operete; 11,30 — Cîntă orchestra de muzică populară a Ansamblului de cîntece şi dansuri „Ciocîrlia"; 12,00 — Muzică uşoară romînească; 12,40 — Valsuri; 13,10 — De toate pentru toţi; 14,00 — Melodii populare; 15,0 — Din viaţa satelor patriei; 16,00 — Opereta „Plutaşul de pe Bistriţa" de Filaret Barbu (montaj muzical-literar); 17,20 — Muzică populară; 18,00 — Muzică uşoară, 20,05 — Teatru la microfon. Premiera „Henric al IV-lea" (partea a ll-a) de W. Shakespeare; 21,33 şi 22,45 — Muzică de dans. Programul II: 8,30 — Muzică uşoară; 10,00 — Cîntece şi jocuri populare; 10,33 — Melodii distractive; 13,00 — Concert pentru oamenii muncii aflaţi la odihnă; 13,45 *— Muzică uşoară interpretată de Roxana Matei; 14,15 — Cine ştie cîştigă; 15,30 — Muzică uşoară; 16,30 — Melodii populare din diferite regiuni ale ţării; 18,00 — Pagini alese din operete; 18,30 — Muzică uşoară; 19,05 — Romanţe; 19,30 — Din folclorul muzical al popoarelor; 20.00 — Muzică uşoară romînească; 20.30 — Muzică de dans. ► ★ TG.-MUREŞ ’(în limba maghiară); 9,30—10 — Emisiunea pentru copii* 10—10,30 — Emisiunea pentru pionieri şi şcolari. Televiziune 8,50 — Gimnastica de înviorare; 9,00 — Emisiunea pentru copii şi tineretul şcolar; 10,30 — Reţeta gospodinei; 11,00 — Emisiunea pentru sate; 19,00 — Jurnalul televiziunii; 19,10 — Filmul „Unchiul" cu Abbot şi Costello; Filmul „Locotenent Cristina"; 21,05 — Umor pe... compartimente; 21,55 — Cîntă orchestra Mantovani. In încheiere: Buletin de știri, sport, buletin meteorologic. Cum va fi vremea? Timpul probabil: Vreme frumoasă și în continuă încălzire; înnorări izolate doar după-amiaza; temperatura în creștere, noaptea va fi cuprinsă între 9—15 grade, iar ziua între 16—27 grade. Vînt slab din est și sud-est. PUBLICITATE întreprinderea orăşenească de industrie locală Tg.-Mureş, str. Gheorghe Doja nr.40 telefon: 3179 EXECUTĂ REPARAŢII LA: — maşini de scris — maşini de calculat manuale şi electrice — maşini de adunat manuale şi electrice — maşini de multiplicat — orice fel de maşini de birou — aparate fotografice de orice tip Garantăm pentru reparațiile executate. ÎNTREPRINDEREA „PARTIZANUL“ DIN GHEORGHIENI str. Gării nr. 4, telefon 108, furnizează organizaţiilor comerciale pe bază de comandă. Garnituri de bucătărie tip „Partizan" Mobilierul cu linii moderne, este executat din plăci fibrolemnoase (P.L.) melaminate, uşor de curăţat. II II II II II II H n II II II II II II II II ll inOE De curînd cooperativa din Tg.-Mureş a deschis o nouă secţie de MAROCHINĂRIE în Piaţa Petőfi nr. 1 (fost autogara I.R.T.A.)