Steaua Roşie, aprilie 1967 (Anul 18, nr. 77-102)

1967-04-01 / nr. 77

PAGINA 4 STEAUA ROȘIE ia crizei Evoluti de guvern din Grecia ATENA 31. — Corespondentul Agerpres, C. Alexandroaie, transmite: Regele Greciei, Constantin, a început vineri consultări în vederea soluţionării crizei guvernamentale survenite joi seara prin demisia guvernului de tranziţie condus de premierul Paraskevopoulos. Primul a fost primit D. Papaspyru, preşedintele Parlamentului. Acesta a informat asupra posibilităţilor existente în vederea formării unui nou guvern care să se bucure de o majoritate parlamentară în actuala configuraţie a reprezentării partidelor politice în Parlament. Au fost primiţi apoi, în mod succesiv, G. Papandreu, liderul partidului Uniunea de centru, P. Kanelopoulos, liderul E.R.E., S. Stephanopoulos, liderul Partidului Centrului Liberal-Democratic, J. Passalidis, liderul E.D.A., şi Spiros Markezinis, liderul Partidului Progresist. După cum s-a aflat aici, partidul de dreapta, E.R.E., revendică mandatul de formare a unui guvern şi dreptul de a dizolva Parlamentul şi a organiza alegerile în condiţiile şi atmosfera pe care acest partid le consideră necesare şi propice, împotriva acestei soluţii se pronunţă însă toate partidele politice, cu excepţia Partidului Progresist, care deţine în Parlament doar opt locuri. „PARADOXURILE PĂCII“ — O carte a lui Pierre Gallois despre N.A.T.O. PARIS 31 (Agerpres). — In capitala Franţei a apărut cartea fostului general de aviaţie francez Pierre Gallois, „Paradoxurile păcii“, în care N.A.T.O. este prezentat ca un mijloc de subordonare a Europei faţă de politica S.U.A. Anunţînd această apariţie, ziarul „New York Herald Tribune“ face observaţia că ea a fost scoasă de sub tipar tocmai în timpul vizitei vicepreşedintelui Humphrey şi în momentul în care „N.A.T.O. este descumpănit în urma retragerii sale forţate din Franţa". Cartea prezintă N.A.T.O. ca pe un „agent de vînzare“ al industriaşilor de armament americani. Generalul Gallois arată că în ultimii patru ani comenzile ţărilor vest-europene de armament american s-au ridicat la suma de nouă miliarde dolari, şi că, încetul cu încetul, S.U.A. au silit pe aliaţii lor europeni să semneze cecul pentru întreţinerea trupelor americane pe continent. In carte se arată, de asemenea, că secretarul de stat al S.U.A. pentru Apărare, Robert McNamara, urmăreşte „crearea unei pieţe comune a armamentelor, în cadrul căreia Americii să-i revină partea leului“. După ce citează date privitoare la avantajele pe care le oferă industriei şi comerţului american cheltuielile militare, autorul cărţii scrie: „Cu cît piaţa pentru asemenea produse este mai mare, cu atît preţul lor de cost este mai mic. In consecinţă, este necesar să se găsească dincolo de hotarele Americii clienţi suficient de bogaţi şi interesaţi să devină cumpărători. Pentru aceasta N.A.T.O. este un ambasador excelent". Marea Britanie, arată în continuare Gallois, a avut cel mai mult de suferit de pe urma concurenţei americane în domeniul armamentelor. „Domnul Wilson a capitulat în faţa cererilor americane în acest domeniu". Majoritatea proiectelor britanice în sectorul armamentelor au fost abandonate pe parcurs şi milioane de lire sterline, care au fost cheltuite deja pentru ele, s-au pierdut. A fost nevoie de fermitatea guvernului francez, se afirmă în carte, pentru a opri Londra să renunţe la proiectul „Concorde" (proiectul de construire în comun, de către Anglia şi Franţa, a unui avion supersonic pentru pasageri). „Din punct de vedere politic şi social, arată generalul Gallois, politica americană duce Europa occidentală la subdezvoltare. Aceasta va fi silită încetul cu încetul să-şi închidă şcolile politehnice, laboratoarele, centrele de cercetare, şi, în schimb, să-şi instruiască tineretul doar pentru a lucra la licenţe străine". Ura capitol din istoria postbelică a Franței a fost închis Comandamentul N.A.T.O. pentru Europa Centrală Shape și a încetat, începînd de la 30 martie, activitatea sa la Rocquencourt. Cele 14 drapele ale ţărilor membre ale blocului Atlanticului de nord, în afară de cel al Franţei, au fost arborate în mod oficial la 31 martie, în faţa noului sediu de la Casteau (Belgia). Ceremonia despărţirii de Paris,la care din partea Franţei nu a asistat nici un ministru, a marcat ultimul act al retragerii Franţei din organismele integrate ale N.A.T.O. şi sfîrşitul unui produs început de guvernul francez cu şapte ani în urmă, cînd Franţa făcea cunoscut partenerilor săi atlantici că forţa sa din Mediterana nu va mai fi supusă controlului comandamentului integrat al N.A.T.O. începînd de la această dată, mai precis de la 11 martie 1959, procesul de dezintegrare al N.A.T.O. s-a accentuat pînă în 1966, cînd a devenit clară confruntarea din ce în ce mai evidentă dintre realitatea în schimbare din Europa şi mitul artificial întreţinut ani de zile al acestei integrări atlantice. Cererea guvernului francez ca comandamentele integrate ale N.A.T.O. să părăsească teritoriul acestei ţări a marcat pentru N.A.T.O. primul test de afirmare a drepturilor suverane ale statelor mici şi mijlocii, membre ale acestei alianţe militare. In cursul recentelor manifestaţii anti-N.A.T.O., desfăşurate în oraşele belgiene, au putut fi văzute pancarte cu o lozincă foarte semnificativă: „Belgia afară din N.A.T.O. — N.A.T.O. afară din Belgia". Un curent de opinie similar împotriva N.A.T.O. se observă şi în Norvegia şi Danemarca. Recent, ministrul de externe norvegian, John Lyng, declara în Parlament că „evitarea de către Franţa a inconvenientelor bazelor militare străine apare logică şi într-o mare măsură convingătoare pentru noi". Poziţia Norvegiei în cadrul N.A.T.O. se poate vedea şi din refuzul acesteia de a accepta construirea de baze militare străine pe teritoriul său. Acelaşi lucru l-a refuzat şi Danemarca. Olanda şi Luxemburgul şi-au anunţat, de asemenea, intenţia de a reduce pînă la sfîrşitul anului curent efectivele lor armate puse la dispoziţia N.A.T.O., precum şi durata serviciului militar. O evoluţie în acelaşi sens se conturează şi în Turcia, unde guvernul a declarat că urmăreşte să supună unui control naţional bazele americane situate pe teritoriul ţării. Şi în Republica Federală a Germaniei cresc presiunile unor cercuri politice pentru promovarea a ceea ce „Die Welt" denumeşte „o nouă linie" care „să se acomodeze lumii în continuă schimbare". Se manifestă, aşadar, din ce în ce mai vădit, un larg proces — expresie a cerinţelor maselor populare, precum şi a unor cercuri politice realiste vest-europene — în favoarea renunţării la politica atlantică şi a promovării spiritului destinderii între state cu sisteme sociale diferite. Acest lucru încep să-l înţeleagă chiar şi americanii. De curînd senatorul Mansfield a recunoscut deschis că în momentul de faţă „se observă limpede creşterea convingerii europene că o eră de coexistenţă paşnică în Europa este mai mult decît o posibilitate de viitor". El arăta chiar că pentru europeni „ea a şi început". După cum se ştie, însă, ideea acestei reforme care vizează coordonatele esenţiale ale Alianţei atlantice şi, în consecinţă, întregul eşafodaj strategic al pactului, întîmpină opoziţia unor influente cercuri ale N.A.T.O., mai ales americane. O dată cu ceremonia de la Rocquencourt, cînd cele 14 drapele ale statelor membre ale alianţei atlantice, precum şi emblemele Shape şi N.A.T.O. au fost coborîte de pe frontispiciul comandamentului suprem al N.A.T.O. pentru Europa centrală, a fost închisă şi „umbrela protectoare" a N.A.T.O., care ani de zile a întunecat pămîntul Franţei. Deşi aceasta rămîne membră a N.A.T.O., colaborarea militară cu aliaţii săi atlantici va fi minoră şi nu va afecta suveranitatea ţării. Misiunea O.N.U. în Aden Misiunea specială a O.N.U. pentru Aden urmează să sosească duminică în acest protectorat britanic pentru a efectua la faţa locului o anchetă şi a propune soluţii în vederea constituirii unui guvern provizoriu, organizării de alegeri, asigurării controlului O.N.U. şi pregătirii condiţiilor pentru proclamarea independenţei Adenului. Sosirea misiunii O.N.U. a fost precedată de adoptarea unor măsuri excepţionale de către autorităţile britanice din Aden şi din aşa-zisa Federaţie a Arabiei de sud. Trupele britanice, şeicii şi sultanii din această regiune trăiesc, potrivit expresiei folosite de unii observatori politici, în obsesia atentatelor, în ciuda unor măsuri severe de securitate adoptate pentru a stăvili avîntul mişcării de eliberare. Autorităţile nu au izbutit să lichideze această mişcare concretizată prin manifestaţii din ce în ce mai violente şi prin intensificarea acţiunilor forţelor patriotice. La Aden, unde aproape la fiecare oră explodează o grenadă, trupele britanice şi membrii familiilor lor au fost masate în tabere fortificate şi înconjurate de sîrmă ghimpată, pe străzi circulă patrule ale poliţiei şi armatei, au fost instituite restricţii de circulaţie, aeroportul şi portul au fost puse sub o puternică pază armată. Frontul de Eliberare a sudului ocupat al Yemenului (FLOSY) şi-a făcut cunoscută intenţia de a boicota misiunea O.N.U., subliniind că apreciază ca inoportună sosirea ei în Aden, întrucît Anglia nu, a creat condiţiile necesare unei consultări adevărate a popoarelor din Aden, din şehatele şi sultanatele incluse în aşa-zisa Federaţie Arabiei de sud. Autorităţile tanice, au arătat reprezentanţii FLOSY, menţin în Aden starea excepţională, deţinuţii politici nu au fost eliberaţi, iar orice manifestare în favoarea unei independenţe reale este înăbuşită. Anunţînd hotărîrea FLOSY de a boicota misiunea O.N.U., secretarul general al organizaţiei, Abdul Qawee Mackawee, a precizat că aceasta nu înseamnă în fapt boicotarea Organizaţiei Naţiunilor Unite, iar hotărîrea a fost adopta bIfl EVENIMENTELE SĂPTAMIflil tă în condiţiile în care membrii acestei misiuni nu au practic posibilitatea să discute cu reprezentanţii autentici ai popoarelor din Peninsula arabică. In drum spre Aden, misiunea O.N.U. a avut convorbiri cu oficialităţile de la Londra, iar ulterior cu cele din Cairo. Ziarul „AL AH RAM" informează că după întrevederile de la Cairo în programul misiunii a intervenit o modificare, hotărîndu-se ca ea să viziteze capitala Republicii Arabe Yemen (R.A.Y.) pentru a discuta cu reprezentanţi ai guvernului yemenit. Membrii misiunii, scrie ziarul, au ajuns la concluzia că părerea R.A.Y. este importantă în ce priveşte situaţia din sudul ocupat al Yemenului. Guvernul pretinsei Federaţii a a Arabiei de sud, scrie ,,AL-AKH- bin- BAR", nu reprezintă decîtun instrument pe care Anglia îl folosește pentru a-și apăra interesele în această regiune a lumii. Din aceste motive, adaugă ziarul, misunea O.N.U. nu trebuie să diseuse decit cu reprezentamii FLOSY. De altfel, la plecarea din Cairo spre Jeddah (Arabia Saudita),şeful misiunii O.N.U. a declarat că nu se va întîlni cu nici unul din membrii guvernului Federaţiei Arabiei de sud pe care O.N.U. nu îl recunoaşte. 0 hotarîre a C. C. al P. C. Bulgar si Consiliului de Ministri al R.P. Bulgaria SOFIA 31 (Agerpres). — Comitetul Central al P. C. Bulgar și Consiliul de Miniştri al R.P. Bulgaria au adoptat o hotărîre comună cu privire la accelerarea continuă a progresului tehnic. In hotărîre se arată că la baza progresului tehnic stă dezvoltarea accelerată a ramurilor cu cea mai mare perspectivă ale industriei — metalurgia, energetica, construcţiile de maşini şi chimia. Utilizarea realizărilor ţărilor avansate din punct de vedere industrial permite să se obţină o creştere rapidă a forţelor de producţie fără a se pierde timp şi fără a se repeta etape deja parcurse ale dezvoltării tehnice. Se subliniază totodată rolul esenţial pe care îl joacă pentru creşterea nivelului tehnic şi al ritmului de dezvoltare economică ştiinţa şi tehnica bulgară, experienţa, cunoştinţele şi talentul cadrelor tehnicoştiinţifice proprii. Hotărîrea stabileşte direcţiile principale ale introducerii progresului tehnic în economie şi prevede o serie de măsuri practice în domeniul industriei, agriculturii, construcţiilor, transportului şi telecomunicaţiilor. Totodată, se scoate în evidenţă necesitatea accelerării progresului tehnic şi al automatizării pe baza ultimelor realizări ale ştiinţei moderne, şi în special a ciberneticii, precum şi a corelării depline a producţiei cu activitatea de cercetare ştiinţifică. Dedsraflo primatu ministru al Afganistanului la Washington WASHINGTON 31 (Agerpres). Primul ministru al Afganistanului, Mohammad Hashim Maiwandal, care se află într-o vizită oficială la Washington, a declarat joi că „înrăutăţirea gravă a situaţiei din Vietnam creează o ameninţare crescîndă la adresa păcii în lume“. Expunînd punctul de vedere al guvernului ţării sale în această problemă, premierul afgan a subliniat că „problema vietnameză poate fi rezolvată pe baza acordurilor de la Geneva din 1954 cu privire la Indochina, în condiţiile în care poporul sud-vietnamez va căpăta posibilitatea de a-şi hotărî singur soarta, potrivit dorinţei proprii şi fără nici o intervenţie din afară“. „Noi sprijinim — a spus el — drepturile tuturor popoarelor şi naţiunilor care luptă pentru libertate şi împotriva dominaţiei străine, a discriminărilor şi inegalităţii". Maiwandal a declarat, de asemenea, că Afganistanul duce o politică externă de neutralitate şi de neparticipare la pacte militare. Negocierile tarifare ale rundei Kennedy" ## GENEVA 31. — Corespondentul Agerpres, H. Liman, transmite: Miercuri şi joi în Biroul secretarului executiv al G.A.T.T. (Acordul general pentru tarife şi comerţ), a avut loc o reuniune a principalilor participanţi la negocierile tarifare ale rundei Kennedy. După cum se ştie, negociatorii s-au mai întîlnit în aceeaşi formaţie, la începutul lunii ianuarie şi sfîrşitul lui februarie, ultima oară căzînd de acord să-şi confrunte poziţiile ,La sfîrşitul lunii martie. Punctele nevralgice ale tratativelor continuă să rămînă cerealele şi produsele chimice. Reprezentantul Pieţii comune s-a arătat, în această privinţă, foarte puţin conciliant faţă de pretenţiile emise de americani; disensiunile se referă, totodată, şi la ajutorul alimentar pentru ţările in curs de dezvoltare. Singura precizare care s-a putut obţine din cercurile reuniunii ce se ţine în secret este că volumul produselor care fac obiectul divergenţelor depăşeşte prevederile de pînă acum. De asemenea, se lasă a se înţelege că concesiile vor fi mai mici decit se aşteaptă. Pînă la 10 aprilie negociatorii trebuie să se fixeze asupra termenilor generali ai unui acord de procedură astfel, încît faza finală să nu depăşească termenul de 30 aprilie. După cum este cunoscut, Trade Expansion Act prevede că Statele Unite nu pot angaja negocieri după data de 30 iunie — şi sunt necesare cel puţin două luni pentru a concretiza rezultatele tratativelor. Pe de altă parte — şi aceasta constituie, de asemenea, o sursă de nervozitate — consultările din aceste zile urmează să furnizeze Consiliului ministerial al Pieţei comune, din 10—12 aprilie, premisele unor hotărîri indispensabile continuării și încheierii tratativelor in timp util. După cum se vede, noua fază — preliminară — are un caracter consultativ. Rezultatele ei, provizorii pînă la ratificarea sau infirmarea propunerilor, vor putea fi apreciate abia la mijlocul lunii aprilie, după ce toate părţile interesate se vor fi pronunţat. După toate probabilităţile se va ajunge la un compromis. Unii cred că reducerea tarifară nu va depăşi 20 la sută, deşi iniţial s-a prevăzut 50 la sută. Alţii speră să obţină 30 la sută. S-ar putea ca realitatea să se situeze între cele două ipoteze. încetarea din viaţă a mareşalului Malinovski MOSCOVA 31 (Agerpres). — TASS transmite: Comitetul Central al P.C.U.S., Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. şi Consiliul de Miniştri au anunţat cu adîncă durere încetarea din viaţă a mareşalului Rodion Malinovski, ministrul apărării al U.R.S.S. Moartea a survenit la 31 martie, în urma unei lungi şi grele boli. Mareşalul Malinovski avea 69 de ani. In comunicatul dat publicităţii se arată că Rodion Malinovski, membru al C.C. al P.C.U.S., deputat în Sovietul Suprem al U.R.S.S., de două ori Erou al Uniunii Sovietice, a fost un „om de stat de seamă, unul din făuritorii activi ai forţelor armate ale U.R.S.S., un eminent conducător de oşti sovietic“. Rodion Malinovski va fi înmormîntat în Piaţa Roşie din Moscova, în faţa zidului Kremlinului. Pentru organizarea funeraliilor a fost constituită o comisie guvernamentală prezidată de Alexei Kosîghin, președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. In Guatemala se prelungeşte starea de urgenţă CIUDAD DE GUATEMALA 31 (Agerpres). Guvernul guatemalez a prelungit cu încă 30 de zile starea de urgenţă în ţară, care urma să ia sfîrşit la 1 aprilie. După cum anunţă agenţiile de presă, preşedintele Mendes Montenegro a argumentat că în condiţiile unui control strict din partea guvernului şi a suprimării unor libertăţi „se obţin rezultate mulţumitoare în restabilirea liniştii şi ordinii". PREZENŢE ROMÂNEŞTI ROMA 31. — Corespondentul Agerpres, Giorgio Pastore, transmite: Cu prilejul „Zilelor filmului românesc“, care se desfăşoară în capitala Italiei, în cadrul programului de schimburi culturale între Republica Socialistă România şi Republica Italia, ambasadorul României la Roma, Cornel Burtică, a oferit un cocteil joi seara, la sediul ambasadei. Au luat parte personalităţi ale vieţii artistice şi culturale, reprezentanţi ai autorităţilor italiene, printre care Natale Santero, subsecretar de stat la Ministerul Afacerilor Externe al Italiei, dr. Pio Antonio Archi, director pentru probleme culturale în M.A.E., dr. Alberto Fioretti, directorul societăţii „Unitaliafilm", dr. Eitel Monaco, preşedintele Asociaţiei naţionale a industriei cinematografice — A.N.I.C. Au fost, de asemenea, prezenţi regizorii Gino Pontecorvo şi Carlo Lizzani, actorii Silvana Pampanini, Amedeo Nazzari şi alţii. In aceeaşi seară, la cinematograful „Archimede" a fost proiectat filmul românesc „Duminică la ora 6". : BONN 31 (Agerpres). — In presa vest-germană continuă să apară la rubricile de specialitate cronici ample despre succesul obţinut la Bonn de Eldemira Calomfirescu, solistă a Teatrului de Operă şi Balet din Bucureşti, aflată în turneu în R.F. a Germaniei. Referindu-se la interpretarea rolului titular din opera „Electra" de Richard Strauss, ziarul „Bonner Rundschau“ scria, printre altele că „de la primele tonuri ale sopranei se poate recunoaşte un glas strălucitor ce se încadrează în această uriaşă operă". Cronicarul de la acelaşi ziar consideră, de asemenea, că „prin prezenţa scenică a Eldemirei Calomfirescu, spectatorului i se creează nu numai imaginea clasică a Electrei, dar și a unui personaj tragic din dramaturgia lui Garcia Lorca“. „Rhein Zeitung Kobletz“ scrie că „Eldemira Calomfirescu a fost o impresionantă Electra, în primul rind din punct de vedere vocal". „Frankfurter Rundschau“ care consemnează valoroasele calităţi vocale ale interpretei, consideră că „tînăra româncă va putea să apară într-o zi ca urmaşă a lui Warne’ sau Nilson, care altă dată au dat strălucire Electrei lui Strauss“. In prezent, Eldemira Calomfirescu apare la Karlsruhe în rolul Eleonorei din „Trubadurul”, după care va reveni pe scena operei din Bonn în rolul titular din „Aida“. în Sierra Leone domneşte calmul FREETOWN 31 (Agerpres). Preşedintele Consiliului naţional al reformei (C.N.R.) din Sierra Leone, Juxon Smith, a anunţat în cadrul unei conferinţe de presă că au fost stabilite responsabilităţile ce revin membrilor C.N.R., creat după preluarea puterii de către militari. Juxon Smith deţine şi funcţia de comandant al forţelor armate din Sierra Leone, controlează organele securităţii de stat şi ale poliţiei şi preia controlul asupra activităţii ministerelor de finanţe, afacerilor interne, apărării şi justiţiei. William Leigh, vicepreşedinte al C.N.R., va coordona activitatea Ministerului de Externe; maiorul Charles Blake va conduce activitatea ministerelor comerţului, industriei şi agriculturii. Celelalte ministere vor fi conduse de ofiţeri superiori, membri ai Consiliului naţional al reformei. Noua conducere militară din Sierra Leone, a declarat Juxon Smith, va institui un Consiliu consultativ civil, care să sprijine autorităţile militare în conducerea statului. Membrii acestui consiliu au fost deja numiţi şi urmează să se întrunească în următoarele zile. Referindu-se la situaţia din Sierra Leone, agenţiile de presă relatează că la Freetown şi în celelalte regiuni ale ţării domneşte calmul, dar că autorităţile militare continuă să menţină in vigoare legea marţială. In cursul ultimelor zile Sierra Leone a fost zguduită de mai multe lovituri de stat care s-au succedat rapid în urma alegerilor generale ce au avut loc. Agenţiile de presă relatează că situaţia la Freetown cît şi în restul ţării se menţine calmă, ea nefiind însă clarificată, deşi noul regim instalat a fost schimbat la numai cîteva ore după numirea sa. Pe străzile din Freetown cu toată atmosfera calină, continuă să patruleze forţe militare, restricţiile de circulaţie 40.372