Steaua Roşie, octombrie 1977 (Anul 29, nr. 232-257)

1977-10-18 / nr. 246

VIAŢA DE PARTID Conţinutul şi nivelul calitativ al adunărilor generale depind, în primul rînd, de biroul organizaţiei de partid In ultima lor adunare generală, comuniştii organizaţiei de partid nr. 2 ateliere de întreţinere de la Fabrica de zahăr din Luduş au analizat stilul şi metodele de muncă ale grupelor sindicale şi organizaţiilor U.T.C., folosite în activitatea lor politico-educativă. De pregătirea adunării generale au răspuns direct toţi membrii biroului organizaţiei de bază. De la bun început s-a stabilit ca în informările prezentate de către responsabilii grupelor sindicale şi de către secretarii organizaţiilor U.T.C. să se reflecte aspecte concrete privind stilul şi metodele lor de muncă pentru transpunerea în viaţă a măsurilor pe care le-au avut cuprinse în planurile trimestriale. In acest context, analiza făcută cu simţ de răspundere în adunarea generală nu s-a oprit în primul rînd la aspectele pozitive, la unele realizări şi succese din activitatea grupelor sindicale şi a organizaţiilor U.T.C., ci a scos în evidenţă o serie de carenţe şi neajunsuri, făcîndu-se sugestii şi propuneri pentru înlăturarea lor, asigurarea condiţiilor de lucru la fiecare loc de muncă, respectarea cu stricteţe a normelor de protecţie a muncii, urmărirea felului în care fiecare lucrător din atelier participă la întrecerea socialistă şi cu ce rezultate concrete, cum şi cu ce răspundere se respectă ordinea şi disciplina de producţie etc. Asemenea propuneri au fost în prealabil însoţite de referiri critice, cu adresă directă la atitudinea şi comportarea oamenilor din ateliere. Altfel spus, informările prezentate au dat curs unor dezbateri concrete, principiale şi combative, determinînd un ridicat nivel calitativ al adunării generale. Urmărind retrospectiv modul în care au fost pregătite adunările generale din acest an ale organizaţiei de partid despre care este vorba, tematica abord dată în cadrul lor, se poate afirma că biroul organizaţiei de bază a urmărit de fiecare dată ridicarea conţinutului şi nivelului lor calitativ. Prin ce se poate exprima această latură a muncii politico-organizatorice a biroului, mai bine-zis a organizaţiei de partid? In primul rînd prin faptul că în tematica adunărilor generale n-au abondat cifre statistice de producţie privind realizarea unor indicatori de plan, a unor lucrări efectuate într-o perioadă sau alta, ci munca şi activitatea concretă, efectivă a comuniştilor, a tuturor oamenilor din ateliere. In al doilea rînd, s-au scos în evidenţă mai mult unele neajunsuri, abateri mai mici sau mai mari de la etica profesională. Şi, în sfîrşit, în fiecare adunare generală s-au stabilit măsuri şi sarcini concrete pentru fiecare membru de partid, menite să dinamizeze mereu activitatea politică pentru mobilizarea întregului colectiv la îndeplinirea sarcinilor economice. Evident, un asemenea stil şi metode de muncă folosite de către biroul organizaţiei de bază a determinat creşterea responsabilităţii comuniştilor la locurile lor de producţie, i-au îndemnat să participe activ la dezbaterile din adunările generale. „La noi în organizaţie — ne spunea Ion Oltean, secretarul organizaţiei de partid — nu mai avem, cum se întîmpla cu ani în urmă, aşa-zişi „abonaţi“ la discuţii. Oricine poate constata că toţi membrii de partid iau cuvîntul şi-şi spun părerea deschis, principial şi constructiv despre o problemă sau alta, despre activitatea lor şi a altora, indiferent ce funcţii deţin în colectivul atelierelor. De fapt, în această direcţie, documentele de partid sunt cât se poate de clare: întreaga activitate politică, conţinutul ei trebuie să reflecte realităţile concrete din întreprindere, munca, atitudinea şi comportarea oamenilor“ ... Cele afirmate de Ion Oltean şi-au avut şi-şi au corespondentul în activitatea politică prodigioasă a organizaţiei de partid al cărei secretar este, în realizările demne de laudă ale muncitorilor din atelierele de întreţinere şi reparaţii ale fabricii. C. CROITORU BOCET VESEL pentru un fir de praf rătăcitor de SUTŐ ANDRAS După cîteva reprezentaţii în faţa iubitorilor de teatru din Valea Jiului, piesa lui Sütő András a văzut lumina rampei pe scena Teatrului de stat din Tg.-Mureş, ca spectacol inaugural al stagiunii colectivului secţiei maghiare. Gîndiţi de pe poziţia unei cercetări severe a diferitelor aspecte şi fenomene de viaţă, comedia lui Sütő András este, in fond, un riguros rechizitoriu etic susţinut de o nesfîrşită Înţelegere a complexităţii naturii omeneşti. Subiectul piesei e simplu: Frügedes Károly, victima „ideologiei“ fariseice a fratelui Predicator, care propovăduieşte fericirea personală pentru „cei aleşi“, intră în conflict cu ordinea firească a vieţii şi încearcă să-şi convertească şi fetele(Nagy Pal, în caietul de sală). Dincolo însă de acest story, derulat in prim plan şi uneori in culori tari, se desfăşoară, concentrată, viaţa, care, în cursivitatea ei adevărată, ridică spre spectator simbolul şi tîlcul mesajului esenţial al autorului. Textul dramatic al lui Sütő András, de mare antreu, cu personaje viu conturate, trăind din plin un lanţ neîntrerupt de situaţii scenice de comedie şi farsă debordante, s-a bucurat de o montare complexă, în care, alături de regizorii Harag György şi Hunyadi András, scenografa Tamás Anna se dovedeşte a fi un remarcabil tălmăcitor pictural Spectacolul, de elocvent profesionalism, işi are punctul de rezistenţă in studiul psihologiei şi caracterului personajelor, în analiza atitudinii şi comportamentului acestora, vizind, înainte de toate (deci dincolo de hohotul de ris, scontat, al sălii), declanşarea în mintea şi inima spectatorului a unei atitudini şi stări de spirit activizatoare. Spiritul de echipă care animă colectivul de actori distribuiţi e demonstrat cu prisosinţă. Spectacolul gîndit şi creat ca o sănătoasă persiflare a unor stări negative din ansamblul vieţii sociale impune, prin complexitate, creaţia lui Tarr László (Fügedes Károly), călăuzit de un salutar simţ al disciplinei scenice, actorul are ştiinţa integrării totale în mentalitatea şi psihologia personajului; gindeşte şi realizează scenic de o manieră ce pare să completeze caracterologic personajul. Lohinszky Loránd (Prédikás) prezintă un aspect nou al amplului său registru interpretativ; etalează, volubil şi cu nonşalanţă, umor contagios şi vitalitate scenică debordantă. In personajul Somosiné, Szabó Duci demonstrează aceeaşi putere de concentrare artistică, aceeaşi mobilitate şi sugestie în exprimare, ca în creaţiile care au consacrat-o: distincţie şi inteligenţă scenică, haz şi reală ingenuitate comică. Personajele feminine (fetele lui Fügedes) s-au bucurat de o interpretare omogenă, conformă textului dramatic şi lecturii regizorale: Mózes Erzsébet, Farkas Ibolya, Adleff Ingeborg, Borbáth Ottilia, Jálint Márta interpretează autentic, cu convingere, lumea unor fiinţe tinere, dornice de viaţă adevărată din care să nu lipsească nici graţia şi nici candoarea dragostei. Actorii Ferenczy István, Györffy András, Hunyadi László, Réty Árpád şi Nagy László au o evoluţie corectă, plină de sinceritate şi credinţă în actul scenic. Lörinczy Ica, Kovács Katalin, Kárp György şi Mendel György au, in scurtele lor apariţii, o bună contribuţie la crearea atmosferei spectacolului. Un aport de seamă la reuşita reprezentaţiei îl au mişcarea scenică-coregrafică, semnată de Ifirincz Lajos, compoziţia muzicală, semnată de Selmeczy János şi, în bună măsură, contribuţia orchestrei condusă de Bambo Gábor. ION CHEREJI ELEVII ŞI STUDENŢII PE • • ŞANTIERELE TOAMNEI Sub directa îndrumare a Comitetului judeţean de partid, Comandamentul judeţean pentru organizarea muncii patriotice a elevilor şi studenţilor coordonează desfăşurarea muncilor pretinse de actuala campanie agricolă. Activitatea se desfăşoară conform graficului întocmit in baza solicitărilor unităţilor agricole. Tordai Ladislau, preşedintele Consiliului tineret sătesc al Comitetului judeţean al U.T.C., ne relata că, în perioada 1 septembrie — 15 octombrie, au fost mobilizaţi la munci patriotice în agricultură peste 43.000 de elevi şi studenţi, dintre care marea majoritate au efectuat lucrări la I.A.S., iar ceilalţi în C.A.P., I.J.L.F., I.P.I.L.F., în staţiunile de cercetări pomicole şi zootehnice. Constituiţi în echipe, elevii şi studenţii au realizat un volum important de lucrări. Prezenţi în agricultură, în pomicultură şi viticultură, în grădinile de legume ei au recoltat 7.529 tone de cartofi, sfeclă, porumb, precum şi alte culturi, 8.715 tone de fructe şi struguri, peste 2.000 tone de legume (sortate şi depozitate), au eliberat terenul de 2.745 tone de diferite produse agricole, au strîns şi depozitat peste 18.000 tone de furaje. Valoarea totală a lucrărilor depăşeşte suma de 2.800.000 lei. Sînt cifre grăitoare, convertite în fapte, în prim planul cărora majoritatea covîrşitoare a elevilor, studenţilor, a conducerilor de şcoli, respectiv a cadrelor didactice, au aşezat deplina răspundere în împlinirea unui act de adine civism şi patriotism. Tordai Ladislau ne-a enumerat cîteva colective ce se remarcă la capitolul evidenţieri: Liceul economic şi de drept administrativ, Liceul agroindustrial, Liceul industrial „Electromureş“, Institutul de învăţămînt superior, LM.F. (studenţii repartizaţi la I.A.S. Reghin şi Zagăr) — toate din Tg.-Mureş, Liceul industrial nr. 1 Sighişoara, Liceul industrial Luduş, Liceul industrial din Singeorgiu de Pădure, Liceul agroindustrial din Miercurea Nirajului, şcolile generale din Albeşternei, Singeorgiu de Mureş, Pănet, Band, Ungheni, Rîciu, Găneşti şi altele. DORIN BORDA in noul an de studiu politico-ideologic In cadrul organizaţiei de partid de la IMATEX din Tîrgu-Mureş s-au organizat, în acest an, 15 cursuri de învăţămînt politico-ideologic, dintre care 12 cursuri în care se studiază „Probleme fundamentale ale activităţii de partid şi de stat“, 2 cursuri „Socialismul ştiinţific şi problemele dezvoltării economico-sociale a României“ şi unul privind „Probleme ale materialismului dialectic şi istoric şi ale rolului ştiinţei şi tehnicii în progresul economico-social al ţării“. Pe baza hotărîrii comitetului de partid, care a stabilit măsuri concrete pentru perfecţionarea invăţămintului politico-ideologic, toţi propagandiştii au participat la pregătirile organizate de Cabinetul judeţean pentru activitatea ideologică şi politicoeducativă, iar colectivul punctului de documentare a asigurat broşurile necesare pentru primele dezbateri şi a început confecţionarea unor noi materiale intuitive potrivit problematicii diferitelor cursuri. In urma consultării organizaţiilor de bază, s-au întocmit graficele de desfăşurare a invăţămintului politicoideologic pe o perioadă de trei luni. Zilele acestea au loc, în diferite cursuri ale învăţămîntului de partid, primele dezbateri cu privire la problemele de larg interes cuprinse în cuvîntările tovarăşului Nicolae Ceauşescu la recentele Consfătuiri de lucru din domeniul propagandei și al muncii organizatorice. VREMEA Ieri, la ora 12, temperatura aerului la Tîrgu-Mureş era de 9 grade. Timpul probabil: Vreme rece, cu cerul schimbător. Vint slab pînă la potrivit din est şi sud-est. Temperaturile minime vor fi cuprinse între minus 3 şi plus 2 grade, maximele intre 9—15 grade. Dimineaţa izolat ceaţă şi local brumă. • STEAUA ROȘIE PAOÎNĂ ? NOTE VENIM MÎINE! Alexandra Iclănzan, împreună cu locatarii blocului nr. 13 de pe str. Braşovului, invită meşterii de la I.J.G.C.L. nu numai să vadă, ci să şi afle care-i necazul pentru care apartamentele lor nu sunt încălzite. „Nu ştim care e defecţiunea — ne spunea interlocutorul. In anul 1976, iarna mai ales, caloriferele au încălzit cînd cum, în unele apartamente deloc, în altele doar o cameră şi bucătăria. Atît! Au depus oamenii memorii peste memorii pe adresele asociaţiei de locatari şi conducerii I.J.G.C.L. Venim mîine, poimîine, ba ... marţi. Promisiunile curg gîrlă, „se rezolvă, staţi liniştiţi“, iarna vine şi se vaîntîmpla ceea ce s-a întîmplat şi altă dată. Promisiunile nu ţin de cald, de plătit locatarilor li se pretinde să plătească şi pentru ceele ce nu li se dă. Oare nici apropierea sezonului rece nu este în măsură să le stimuleze interesul faţă de doleanţa pe deplin îndreptăţită a locatarilor de pe str. Braşovului nr. 13?! RISIPITORII Ioan Crişan din cartierul Ady Endre nr. 26, lucrător la IMATEX, om care ştie ce înseamnă pentru economia naţională fiecare kilogram din fierul atît de necesar pentru „plinea“ industriei, ne invita vineri, 14 octombrie, să ne deplasăm în locul din preajma creşei nr. 14, unde este transportat molozul pentru umplerea vechii albii a Mureşului. In contextul preocupărilor generale pentru a aduna şi expedia oţelăriilor patriei cantităţi cît mai mari de deşeuri metalice, invitaţiei de a vedea cum „înţeleg“ unii să se alăture acestor strădanii prioritare, fireşte, i s-a dat curs imediat. „Eu am văzut cum patru autobasculante, a şapte tone fiecare — ne spune interlocutorul —, au aruncat în apă întreaga cantitate transportată!“ Urmele acestui mod de „gospodărire“ a metalului erau vizibile şi sîmbătă dimineaţa, printre grămezile de moloz şi pămînt ieşeau bare metalice, sîrmă, bucăţi masive de fier. Buldozerul care urma să acopere totul, aştepta undeva în preajmă, întrebarea e: cine, şi cu ce drept, îşi permite să contravină unor cerinţe şi dispoziţii prioritare, privitoare la colectarea metalului, aruncînd în apă, cu atîta dărnicie, încărcături întregi de fier? E mai uşor să arunci şi să acoperi, decit să dirijezi spre centrele de colectare?! Cei care adună, răspunzînd unei chemări cotidiene de a transforma fierul vechi în oţel nou, doresc să afle identitatea risipitorilor. LAZARAdariu MICA PUBLICITATE CĂUTĂM femeie pentru Îngrijit copil de 5 luni. Piaţa Teatrului, bloc T-5, ap. 16, telefon 3.70.53. (5.693) PIERDUT legitimaţia de serviciu eliberată de S.P.I.C. Tg.-Mureş pe numele Binder Ernst. O declar nulă. (5.696) PIERDUT legitimaţia de serviciu nr. 4.448 eliberată de C.I.C. Tg.-Mureş pe numele Moga Zoltán. O declar nulă. (5.680) Au trecut trei ani de durere de la încetarea din viaţă a scumpului nostru soţ, tată, fiu, socru si bunic KELEMEN CAROL. Veşnică şi dragă amintire. (5.665) Familia. Sofia, fiul, nora, nepoţii şi surorile anunţă cu nemărginită durere tncetarea din viaţă, după o scurtă suferinţă a lui BLAJ IOAN pensionar C.I.C. InmormSntarea va avea loc In ÎS octombrie, ora 13.36, la cimitirul din Mureşeni. Amintirea Ini va rămlne veşnic neşteartă din sufletele familiei. (5.765) FAMILIA ÎNDOLIATA