Steaua Roşie, mai 1984 (Anul 35, nr. 103-128)

1984-05-13 / nr. 113

Răspuns prin fapte mobilizatoarelor chemări ale tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU Activitatea de proiectare — ferm angajată in sporirea productivităţii pe şantierele de locuinţe Convorbire cu arhitectul BORBELY BELA, director tehnic la I.P.J. Mureş — Programul naţional de creştere mai accentuată a productivităţii muncii în următorii ani stabileşte sarcini deosebite şi pentru activitatea de construcţii. Ce îşi propun proiectanţii pentru înfăptuirea acestor importante prevederi ? — în contextul cerinţelor fireşti de sporire mai rapidă a productivităţii muncii pe şantiere şi de ieftinire a construcţiilor — atît de clar subliniate de secretarul general al partidului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi la recenta Plenară a Consiliului Naţional al Oamenilor Muncii — sarcina proiectanţilor este de a se implica mai profund în problematica execuţiei, colaborînd mai îndeaproape cu constructorii pentru a găsi soluţii tehnice şi tehnologice care să asigure randamente sporite muncii pe şantiere. Eforturile noastre sînt îndreptate în primul rînd spre industrializarea lucrărilor cu un volum mare de muncă manuală, dar şi în direcţia perfecţionării unei tehnologii mai vechi, elaborînd chiar o diversitate de soluţii pentru aceeaşi fază de execuţie. Primul pas pe care îl facem noi proiectanţii în această direcţie este alegerea, mai mult ca altădată, a terenului pentru construcţie şi folosirea avantajelor lui în vederea reducerii lucrărilor de terasamente şi amenajări exterioare. De asemenea, structurile sunt astfel alese pentru a se înscrie pe terenurile denivelate. Aceasta înseamnă reducerea substanţială a volumului de săpături, de umplutură, de transport. — Constructorii ne-au informat că anul acesta vor aplica mai multe tehnologii noi, la elaborarea cărora proiectanţii de la I.P.J. şi-au adus o importantă contribuţie. Despre ce anume este vorba ? — Aşa cum am mai spus, majoritatea soluţiilor noastre vizează fundaţiile unde nu putem fi mulţumiţi de volumul de manoperă solicitat, de durata de execuţie. Soluţiei clasice de realizare a fundaţiilor i-am opus altele două, fiecare în măsură să răspundă cerinţelor sporite de productivitate. La construcţiile pe terenuri slabe unde fundaţia „prinde“ la sub 8 m adîncime folosim metoda coloanelor forate. Este cazul unui bloc de mari dimensiuni din cartierul Tudor IV, care va fi realizat în 1984. Pe această cale se va obţine o reducere cu 50 la sută a manoperei şi a materialelor pentru cofraje. In cazul terenurilor cu nisipuri curgătoare, unde se cer fundaţii pînă la 4 m adîncime utilizăm sistemul pe barete. Aceste fundaţii sînt relativ înguste şi se realizează cu ajutorul unui excavator cu cupă adecvată. Se elimină deci volumul mare de manoperă impus de soluţia clasică care prevede, după excavarea pămîntului şi turnarea unei tălpi de beton pe întreaga suprafaţă a blocului, apoi realizarea de cofraje pentru zidurile fundaţiilor. Soluţia aceasta este mai ieftină cu 60 la sută, iar durata de execuţie a fundaţiilor se reduce cu 80 la sută. Tehnologia de fundaţii pe barete se va aplica, anul acesta, la peste 400 de apartamente. — Procesul de industrializare a construcţiilor ar mai putea fi îmbunătăţit, desigur, şi în fazele de structură ale execuţiei. — Structura în carde, şi ca o metodă nouă de construcţie, o vom aplica pentru prima dată la blocurile de pe Bulevardul „1 Decembrie 1918“, în zona dinspre centrul municipiului şi răspunde întocmai acestor cerinţe. Metoda aceasta se bazează pe principiul reducerii numărului de pereţi portanţi de la un apartament, ceea ce va permite o recompartimentare a acestuia după un anumiit timp, în funcţie de numărul membrilor din familie, fără a fi afectată structura lui de rezistenţă. De asemenea, pereţii nepurtători de sarcină vor fi mai reduşi ca grosime, ceea ce înseamnă noi economii importante de materiale. Reducerea volumului de monolitizări la structura în care va avea drept consecinţă reducerea cu circa 30 la sută a ciclului de montaj la un nivel de tronson şi cu peste 50 la sută a consumului de betoane. * I. CISMAȘ va informăm • SESIUNE DE REFERATE ŞI comunicare ştiinţifice. Astăzi, cu începere de la ora 9, în sala festivă a Liceului „Al. Papiu Ilarian" din Tîrgu-Mureş, se vor desfăşura lucrările sesiunii de referate şi comunicări ştiinţifice ale elevilor din şcolile municipiului reşedinţă de judeţ. Lucrările vor fi prezentate în secţiunile: matematică, fizică, chimie, literatura română şi maghiară, istorie, filozofie, biologie, electrotehnică, electronică şi geografie. După festivitatea de premiere, participanţii la sesiune se vor reuni într-o manifestare cultural-distractivă. Să menţionăm şi faptul că sesiunea este organizată de Comitetul municipal al U.T.C. şi Inspectoratul şcolar al judeţului nostru. • „DRAG MI-E JOCUL MUREŞEAN“, spectacol folcloric al Ansamblului artistic „Mureşul“, va fi prezentat astăzi la Deleni şi Ideciul de Jos, la orele 17 şi, respectiv 20. Acelaşi spectacol va fi susţinut luni, 14 mai, la Lunca Bradului, ora 20, şi marţi, 15 mai, ora 20, la Habic. La spectacol îşi dă concursul interpretul de muzică populară Gheorghe Mureşan. • CONCURSUL GRUPELOR SANITARE de Cruce Roşie şi ale celor aparţinînd gărzilor patriotice a fost ciştigat de echipajele de la C.F.R. şi I.R.A. Tîrgu-Mureş. • Pe traseul 7 Noiembrie — Băile de la Sîngeorgiu de Mureş, I.J.T.L.M. a pus în circulaţie un autobuz pentru transportul urban de călători. • Comitetul executiv al Consiliului popular municipal Tîrgu-Mureş ne-a informat că acţiunea de bună gospodărire, curăţenie şi înfrumuseţare a oraşului va continua, luna mai fiind declarată „lună a curăţeniei şi înfrumuseţării localităţilor". Toţi cetăţenii municipiului Tîrgu-Mureş sunt rugaţi să participe activ la acţiunile de înfrumuseţare in cartiere, in zonele de locuit şi în circumscripţiile electorale. Unităţile socialiste, O.D.U.S., deputaţii, comitetele de cetăţeni şi asociaţiile de locatari sunt invitate să contribuie la acţiunile colective organizate pentru înfrumuseţarea şi păstrarea curăţeniei,in cartiere, în faţa şi în incinta unităţilor. ŢĂRANI COOPERATORI, MECANIZATORI, LUCRĂTORI AI OGOARELOR! Ploile care au căzut în cursul acestei săptămîni au favorizat mult creşterea şi dezvoltarea plantelor. Folosiţi momentul favorabil lucrărilor în cîmp şi participaţi în număr cit mai mare la efectuarea lucrărilor de întreţinere, la completarea golurilor din culturi, la plantarea răsadurilor şi îngrijirea sortimentelor legumicole aflate în vegetaţie. nn legumicultura . Răsadurile — plantate cît mai grabnic! Ploile care au căzut in cursul acestei săptămîni au dat noi speranţe de recoltă bună agricultorilor, culturile de primăvară avînd acum condiţii foarte bune de răsărire, creştere şi dezvoltare. între aceste culturi legumele ocupă un loc deosebit de important, ele contribuind într-o foarte mare măsură la buna aprovizionare a populaţiei. Obţinerea unor producţii mari de legume este condiţionată acum de operativitatea, hărnicia şi priceperea oamenilor, de răspunderea cu care se lucrează la plantarea şi întreţinerea legumelor, de felul în care se acţionează pentru executarea tuturor lucrărilor în timpul optim şi în cele mai bune condiţii de calitate. Sarcinile actuale ale legumicultorilor în privinţa plantărilor sunt mari, insă condiţiile deosebit de favorabile create după ploile căzute oferă posibilitatea realizării zilnice a unor ritmuri înalte de lucru la plantare, atit manual cit şi mecanic, executării plantării tomatelor, ardeiului, ţelinei, vinetelor şi a altor răsaduri de legume în epoca optimă, perioadă în care condiţiile din teren asigură o bună prindere, o densitate ridicată de plante la hectar. Iată de ce este necesar ca acum să fie luate toate măsurile pentru intensificarea plantărilor, pentru a se lucra zilnic cu toate forţele existente. La ferma legumicolă a cooperativei agricole din Sîntana de Mureş şeful fermei, ing. Dorift Şuteu, a urmărit cu atenţie evoluţia vremii şi a mobilizat din timp numeroase forţe umane şi mecanice la realizarea culturilor planificate. Aşa se face că pînă în prezent din cele 120 ha ale fermei peste 82 hectare sunt acoperite cu culturi de legume, unele însămînţate, altele plantate, în funcţie de structura planului de producţie, şi lucrările de plantare a răsadurilor de tomate, ţelină, ardei şi de alte legume se desfăşoară cu intensitate. Aflăm că pînă în prezent au fost însămînţate 26 ha cu rădăcinoase, 5 ha cu castraveţi, au fost plantate 5 ha cu varză timpurie, gulioare şi conopidă, iar din toamnă — 19 ha cu ceapă verde, spanac şi salată cu şi alte legume. Ca urmare a lucrărilor de întreţinere şi udare executate la timp toate aceste culturi se prezintă în condiţii bune, sunt curate şi promit o recoltă bună. In perioada de secetă au fost udate cu cele 3 agregate de irigat din dotare 32 ha de legume, iar la plantare unde a fost nevoie s-a udat şi cu cana. Spanacul a fost recoltat şi valorificat în totalitate — 22,5 tone — terenul fiind arat şi se pregăteşte pentru a primi o nouă cultură, iar de carbid s-a trecut la recoltarea și livrarea cepei verzi. Au fost prășite 39 ha manual iar cu prășitoarele trase de cai alte 14 ha. V. ORZA (Continuare în pag. a 2-a) _ 1944 — ÎMPLINIRI ale SOCIALISMULUI — 1984 — -----------Un colectiv hotărit să rămină mereu fruntaș---------- Zootehnia județului nostru s-a înscris în anii socialismului într-un amplu proces de dezvoltare, modernizare și specializare. Au fost construite numeroase ferme și complexe moderne specializate în creşterea vacilor cu lapte, îngrăşarea tineretului taurin, mari complexe de porci şi păsări, crescătorii şi îngrăşătorii de oi şi miei în care se aplică cu succes mecanizarea şi tehnologiilenvansate, se obţin rezultate bune şi o productivitate înaltă. Intre realizările din sectorul cooperatist se numără şi Asociaţia economică intercooperatistă de creşterea şi ingrăşarea tineretului taurin din Petelea. Creată la început pe „zestrea“ unor grajduri vechi ale cooperativei agricole, unitatea de astăzi e de nerecunoscut. Pe durata a trei ani s-a înălţat aici un obiectiv de investiţie a cărui valoare se ridică la peste 28 milione de lei. S-au construit aici 5 grajduri de mare capacitate, o platformă de furaje, finare pentru 3.000 tone de fin, grup administrativ, social şi sanitar-veterinar, s-au făcut alimentări cu apă, s-a electrificat totul, s-a construit o moară de furaje, s-au făcut drumuri interioare şi s-a terminat împrejmuirea. Zilele trecute am fost din nou, cu aceeaşi plăcere, in mijlocul acestui harnic şi inimos colectiv de lucrători zootehnişti. Nu este unitatea cea mai mare şi mai reprezentativă de acest fel din judeţul nostru, dar rezultatele ce le obţine suntmereu bune. Anul trecut, ne spune ing. Borbély Zoltán, directorul asociaţiei, deşi nu a fost un an uşor, rezultatele obţinute au plasat colectivul de aici pe primul loc pe județ, iar la sporul în greutate şi livrări la fondul M. BALDEANU (Continuare în pag. a 4-a) Ferma zootehnică a C.A.P. Gorneşti, o unitate dintre cele mai moderne şi de înalt randament productiv