Ştiința şi Tehnică, 1962 (Anul 14, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 1 - 2

RADIO IZOTOPILOR „In anul 1962 — se arată in darea de seamă asupra înfăptuirii planului de stat pe anul 1961 şi cu privire la planul de stat pe anul 1962 — productivitatea muncii va creşte cu 8,5 la sută în industrie, astfel încît să se poată obţine pe această cale peste 2/3 din sporul producţiei... Perfecţionarea continuă a organizării producţiei şi a muncii, folosirea mai bună a mijloacelor tehnice existente şi promovarea cu hotârîre a tehnicii moderne asigură largi posibilităţi pentru realizarea acestor sarcini". Unul dintre domeniile cele mai promiţătoare, care duc la realizarea unor mari economii şi îmbunătăţirea unor procese al folosirii izotopilor Astfel, utilizarea defprofcsyptof, industria constructoare de maşini permite examinarea unor piese metalice masive la vederea determinării defectelor ascunse ale acestora. Instalaţiile de асШ gen înainte se importau din străinătate, azi ele producîndu-se la noi în ţară. Gamadefectoscoapele fabricate la Institutul de fizică atomică al Academiei R.P.R. sînt folosite cu succes la diferite întreprinderi ca: Termocentrala şi Rafinăria Brazii Uzinele „23 August" şi Uzinele de utilaj petrolier şi chimic din capitală, Uzinele „1 Mai" din Ploieşti etc.". - industria chimică se introduc noi dispozitive de automatizare cu ajutorul aparatelor ce folosesc izotopi radioactivi. Urmărirea automată a nivelelor de lichide în recipiente, a nivelului sticlei în cuptoare etc. poate fi uşor realizată cu asemenea aparate. Un rol important îl are folosirea aşa-numiţor fatomi mai alţi în diferitele ramuri de cercetare legate direct de producţie. Posibilitatea folosirii izotopilor radioactivi, care azi se prepară la noi în ţară, nu se limitează, bineînţeles, la aceste cîteva aspecte, ea cuprinde domenii din ce în ce mai largi ale industriei. (1) Defectoscop de raze gama produs la Institutul de fizică atomică al Academiei R.P.R. (2) Studierea cu ajutorul izotopilor radioactivi a comportării în diferite regimuri a unui motor Diesel monocilindric. C.F.A. : Reglajul unui aparat cu radioizotopi, destinat pentru industria chimică.