Tineretul Liber, noiembrie 1992 (Anul 4, nr. 782-807)

1992-11-01 / nr. 782

Dacă pe dl. Iliescu il va ajuta Dumnezeul, să înțelegem că pe noi ne va ajuta dl. Iliescu ? O femeie a visat toate marile nenorociri ANUL IV - NR. 782 • SIMBATA/DUMINICA, 1 NOIEMBRIE 8 PAGINI - 15 LEI Fondat în 22 decembrie 1989 SENZAȚIONAL care ulterior iau distrus viata • Avertismente care s-au împlinit întotdeauna • Bunica moartă îi cere fetița • Un copil născut conform „planificării" din vis. (In pagina a 8-a) Președintelui, numai AUREL PERVA Ieri, sub cupola istoricei săli a Parlamentului din Dealul Mitropoliei, dl. Ion Iliescu i-a depus jurămintul în calitate de președinte al României, si adresăm cuvenitele felicitări și ii dorim, cu toată sinceritatea, să aibă succese mult mai notabile decit în exercitarea primului mandat. Condițiile in care președintele reales iși preia prerogativele sunt altele astăzi decit acum doi ani și jumătate . Atunci, sala Ateneului, dl. Ion Iliescu iși săvîrșea jurnrămintul de credință după un succes electoral eclatant, dar intr-o țară dezbinată in interior și izolată pe plan extern, ca urmare a violențelor marii mineriade din iunie ’90. Evident, datele existente acum sunt altele, chiar dacă intre timp am mai avut parte de o mineriadă, echivalată in unele cercuri politice cu o veritabilă lovitură de stat. Datele sunt deci cu totul altele în prezent. Victoria în alegerile din noiembrie a fost obținută abia in cel de-al doilea tur de scrutin la un scor strins, ceea ce semnifică faptul că opoziția — fragilă și timorată in ’90 - are deja o bază electorală puternică și că, în consecință, ea trebuie nu doar respectată dar și luată în seamă, plus, națiunea română nu mai este, ca in iuu nie '90, dezbinată atit din punct de emoțional, ci mai degrabă împărțită vedere echilibrat - vezi rezultatele alegerilor parlamentare pe opțiuni politice clare și pe interese tot mai distincte. Sunt elemente de care președintel e reinvestit va trebui să țină seama dacă dorește — și noi credem că da — să fie nu un președinte de partid, ci un președinte al tuturor cetățenilor acestei țări. Datele s-au schimbat și in ceea ce privește receptarea in elterior a imaginii României. Chiar dacă această imagine este incă departe de a fi ceea ce ne-ar place nouă să fie, există totuși anumite semne încurajatoare, iar un argument concret ar putea fi și acela că, dacă la „înscăunarea“ din ’90, cu excepția ambasadorului turc, au lipsit toți șefii misiunilor diplomatice ale țărilor membre ale NATO, ieri, in Dealul Mitropoliei, aceștia au fost prezenți. Sunt deci semne vizibile de altfel încă de prin primăvara acestui an - că embargoul extern in jurul d-lui Iliescu se va sfirși și, în funcție de conduita sa în politica internă, și de exprimarea fără echivoc a opțiunilor politicii externe a viitorului guvern, domnia sa va putea să-și joace mai bine rolul constituțional in promovarea in lume a intereselor țării. Comparativ cu 1990, datele sunt total diferite și in privința situației economice și sociale. Acum doi ani existau premise și speranțe solide intr-un reviriment rapid. Acum chiar dacă premisele există, speranțele j în a avea in scurt timp o economie viabilă și o viață decentă par a se îndepărta tot mai mult. Pe plan social [mai ales in această iarnă, dl. Ion Iliescu va avea de traversat o perioadă extrem de dificilă. Promisiunile nu vor fi suficiente și, fără susținere sindicală și parlamentară largă, noul guvern se va confrunta cu dificultăți insurmontabile. De aceea, chiar dacă negocierile dintre FDSN și Opoziție au eșuat intr-o primă etapă, iar formațiunea cea mai bine plasată după alegeri și-a adjudecat, cu sprijinul partidelor de stingă și naționaliste, președinția celor două camere, dl. Ion Iliescu nu va trebui să fie adeptul unor asemenea succese facile, ci, dimpotrivă, ar fi bine să încerce să armonizeze pozițiile, propunînd acceptarea unor importante concesii. Dl. Iliescu n-ar avea decit de cîștigat din sprijinirea acelui pachet de propuneri ale Opoziției care ar garanta o mai mare neutralitate a unor secitale. In varianta în care importante instituții FDSN-ul deține de la președinția celor două camere și va forma singur guvernul, marja de manevră a președintelui va fi mult mai îngustă. Doar dacă, strâns între o stângă „compromițătoare“ și o opoziție inflexibilă, dl. Iliescu nu va deveni mai liberal, mai deschis schimbării decât adversarii săi politiei. In prezent, domnia sa deține toți asii puși în joc. Depinde cum ii va folosi. Noi ii dorim să-i folosească aidoma unui maree jucător, intr-o partidă in care învingătoii să fim noi toți. Siberiada dezamăgirilor. RADU BUDEANU Un vînt de Siberie foșnește prin Europa. Stația comunismului nu și-a pierdut vlaga, a dat lespezile la o parte și acum (Continuare in vaga alla) Recorduri rutiere 6 morți și 18 răniți pe zi! O statistică a Inspectoratului General al Poliției arată că în primele 9 luni ale anului 1992 s-au înregistrat 5 501 accidente grave de circulație care au dus la moartea a 1815 persoane și rănirea a 4 835. In medie, zilnic au avut loc 20 accidente grave cu 6 morți și 18 răniți. Județele care au înregistrat cele mai multe accidente de circulație sunt Constanța, Prahova, Bacău, Timiș, Argeș și municipiul București. în 1993, 6,5 milioane lei locuință Este prețul previzionat de Ministerul Lucrărilor Publice și Amenajării Teritoriale, cazul de a determina fondul scode 2 821 miliarde lei necesar acoperirii financiare de la buget a subvențiilor și dobînzilor la creditele acordate pentru construcția de locuințe, în următorii ani. Creșterea ponderată a prețuțurilor va face ca în anul 2002 costul unei locuințe să ajungă la 8,9 milioane lei. Aceste cifre sunt doar prezumții, însă ele ne oferă o imagine în plus asupra escaladării prețurilor în țara noastră. Astfel, numărul de locuințe ce ar putea fi construite anual (inclusiv casele de vacanță — 16 la sută din total) va fi de 1,5 la mia de locuitori, număr aflat sub nivelul țărilor europene dezvoltate (2—7 la mie). (ADA STEFAN). PILULĂ CONTRA ZIDURILOR Cică după schimbarea Codului rutier. Guvernul se va ocupa de modificarea Codului bunelor maniere ! în numele Teatrului „Masca": Jos masca — Ministrul culturii și prefectul Capitalei caută soluții .— Jos, pentru trupa teatrului, deocamdată ambulant, a fost o zi în care minuscule raze de speranță au țîșnit parcă din străfundurile sufletelor acestor tineri actori. Spațiu nu li s-a oferit inca, dar disponibilitatea pentru dialog a unor oficialități le-a ridicat moralul. Și au jucat dumnezeiește. Dl. Dan Iosif și-a făcut timp și a descins în Piața Victoriei. Dar nu la Guvern, ci la Teatrul „Masca“. Dînsul s-a interesat de situația teatrului, i-a compătimit pe actori și a concluzionat că „nu e normal să se întîmple așa ceva“ și că „este o măgărie“. Totodată s-a informat că FDSN-ul are un sediu nou care dispune și de o sală cu 200 locuri. Un cetățean israelian vorbitor de limbă engleză, s-a interesat de tipul de teatru pe care-l practică „Masca“. S-a mirat foarte tare că un teatru de stat nu are un sediu. A invitat trupa la un festival cultural în Israel. SIMONA IONESCU (Continuare în pag. a lî-a) @ Crin Halaicu: „Arma mea secretă este...“ (pag. 3) CITIȚI ÎN ACEST NUMĂR: • Democrație și transparență la „România Mare" (pag. 2) • Teste de personalitate (pag. 5) • Sport ® Horoscop (pag. 8) Domnul Ion Iliescu a depus jurămintul „Jur să-mi dăruiesc toată puterea și priceperea pentru propășirea spirituală și materială a poporului român, să respect Constituția și legile țării, să apăr democrația, drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor, suveranitatea, independența, unitatea și integritatea teritorială ale României. Așa să-mi ajute Dumnezeu !" Cronica unui moment festiv ieri dimineață, începînd cu orele 9, aleea ce urcă Dealul Mitropoliei era înțesată de forțe de ordine, ziariști și simpli cetățeni. Toată lumea aflase că, începînd cu orele 10, dl. Ion Iliescu urma să-și depună jurămîntul solemn în fața Camerelor Parlamentului, reținute în ședință comună. Pe la orele 9,45 și-a făcut apariția președintele. A fost intîmpinat de un grup (bine pregătit) de admiratori, agitind flori și stegulețe electorale. La ora 10 fix dl. Ion Iliescu a pătruns în aula Camerei Deputaților, ocupîndu-și jilțul voievodal, pe fundalul unor aplauze sonore La prezidiu figurau d-nii Oliviu Gherman, președintele Senatului și Adrian Năstase, președintele Camerei Deputaților. Am remarcat aranjamentul floral din fața tribunei oficiale, realizat cu gust. Simptomatic ni s-a părut modul în care au populat băncile din parlamentari : FDSN, PRM, PSM, în stingă, iar opoziția, PNȚC, PAC, PNL-AT, PSDR, UDMR, FSN și parte din PUNR în dreapta. In primele locuri i-am zărit pe vicepreședinții și secretarii celor Camere. La orele 10.04 s-a două intonat imnul național „Deșteaptă-te române“. Asistența s-a ridicat în picioare. Emoționat, dl. Petre Roman și-a uitat mîinile în buzunare. După ce dl. Ion Iliescu, îmbrăcat festiv , costum negru, cămașă albă, cravată asortată, cu flori mov și lila, pe fond negru, și-a reocupat, jilțul, președintele Senatului a declarat deschisă ședința solemnă pentru depunerea jurămîntului de către președintele ales al României. DL Gherman a salutat prezența membrilor Curții Constituționale, ai Curții Supreme de Justiție, ai reprezentanților Guvernului (în frunte cu premierul LIANA SIMION (Continuare in pag. a II-a) Fotografie de CORNELIU MOCANU ȘOFERII DECLARĂ GREVĂ ! Ședința extraordinară a Consiliului Național al Șoferilor (Frăția), care a avut loc ieri, 30 octombrie 1992, a decis următoarele : sindicatele se opun cu vehemență scumpiriibustibililor, carburanților, contorită efectelor economice dasociale pe care le implică (fașiliment, șomaj, creșterea prețurilor) ; sindicatele cer Guvernului să revină la vechiul preț și, de asemenea, în virtutea prerogativelor pe care le au, președinția și Parlamentul să oblige guvernul a renunța la această scumpire. In cazul în care nu se va renunța scumpirea carburanților, pe datata de 10 noiembrie ora 10,00 va fi declanșată o grevă de avertisment la nivel național, iar pe data de 18 noiembrie ora 7,00 se va declanșa greva generală cu blocarea tuturor șoselelor cît și a căilor de acces vamale. Federația șoferilor „STAR“ cît și toate celelalte sindicate din transporturi din teritoriu, se solidarizează cu această hotărîre. (Liana Buligan) Se omoară tot mai des cu cuțitul In urma unui conflict spontan. Magda Melinda Conti, de 15 ani, i-a aplicat o lovitură de cuțit în zona inimii lui Florica Lăpuște, de 18 ani, din municipiul Cluj-Napoca, viața în pericol. După punîndu-i comiterea faptei, atentatoarea a dispărut de la domiciliu, fiind dată în urmărire. Din datele puse la dispoziție de Biroul de presă al Inspectoratului General al Poliției reiese că numai într-o singură zi cuțitul a fost des folosit, ca ultim argument, în certurile dintre persoane. Astfel, a fost utilizat în urma altercațiilor dintre Ilie VasileJi de 30 de ani, și tatăl său, Dumitru Vasile, de 59 de ani, (decedat), Ioan Radu, de 63 de ani, și Vasile Rotaru, de 48 de ani (decedat), iar, în alte două , cazuri a fost pusă în pericol viața victimei lor. Manole Alexandru vrea să fie prim ministru! Pe data de 23 octombrie 1992, dl. Manole Alexandru, economist, proaspăt membru (din septembrie a.c.) al FDSN, a depus, la Cabinetul președintelui Ion Iliescu, o cerere. Amuzantă este solicitarea dînsului, adresată omului nr. 1 în stat. Dl. Manole Alexandru dorește, nici mai mult, nici mai puțin, decit postul de prim-ministru al Guvernului României ! Deocamdată, așteaptă răspunsul ferm al dlui Iliescu. Poate că de aceea ne-a și sunat ieri la redacție... (Liana Simion) w Mfii insista!Înțelege odată că nu vreau să rîdă LUMEA DE MINE CĂ MÎ-fIM DAT FATA DUPĂ UN INTELECTUAL »! La Brașov, un copil minune! La cei 6 ani ai săi, Daniela Comanița face minuni. Obiectele atinse de palma ei (pix, inel de aur, monedă etc) rămîn lipite, atrase de o forță neștiută, numită îndeobște bioenergie. Părinții Danielei au observat fenomenul acum cîteva luni. Ei susțin că bioenergeticianul Constantin Cezar Popa, aflat, da cîteva zile la Brașov, ar fi recunoscut că Daniela are un timp energetic mult mai puternic decit el. Tot ei spun că, într-o vizită la controversatul Constantin Mudava, acesta ar fi refuzat s-o atingă cu mîna pe micuța Daniela, temîndu-se de forța bioenergiei acesteia.. Oricum, pină ce specialiști și experți se vor pronunța. Daniela își vede de jocurile copilăriei în cartierul,Astra“ din Brașov, unde locuiește împreună cu familia, jocuri între care se numără „minunile“ cu obiectele ce refușiză să i se desprindă de palmă. O elevă din Craiova premiată în Japonia Eleva craiovească Anca Brat, din clasa a VII-a C, Școala nr.31, cîștigătoare cu lucrarea „Obiceiurile noastre de Crăciun și portul românesc“ a Marelui Premiu obținut la concursul internațional de „Design“ mărci poștale de la Tokio, a revenit din Japonia, după o călătoria de 10 zile efectuată împreună cu dna Cornelia Petrescu, profesoară îndrumătoare. Mare i-a fost bucuria cînd a constatat, la sosirea în Bănie, că o aștepta premiul — aparatură electronică în valoare de 200 000 yeni (1 700 dolari). Accident rutier După cum ne informează Inspectoratul General al Poliției, la data de 30 octombrie 1992, ora 02,30, în apropierea comunei Coșereni, județul Ialomița, cetățeanul Chakounov Alexandr, în vîrstă de 33 de ani, cetățean din Republica Moldova, conducînd autoturismul Opel 0985-MBG, a pierdut controlul volanului și în plină viteză într-un a intrat copac din dreapta șoselei. Din accident a rezultat decesul pe loc al cetățeanului Ioan Teodorovici, cunoscut cîntăreț de muzică ușoară, precum și rănirea cetățeanului moldovean Candalb Vasile, de 38 de ani. Doina Aldea Teodorovici, soția compozitorului, aflată în autoturism, a decedat la spital, după cîteva ore, în ciuda îngrijirilor acordate. A fost, de asemenea, rănit conducătorul autoturismului. Poliția în... alarmă! •Joi, la sediul Poliției sectorului 1 din b-dul Ana Ipătescu, s-a inaugurat primul Dispecerat de Alarmă, pus la dispoziția unităților comerciale de către poliția acestui sector și firma UTI. La festivitate au participat: dl g-ral maior Niculae Nițu, dl prefect Doru Pană, dl g-ral maior Ionel Crăciun — comandantul trupelor de pompieri de viceprimar Iulian Crețu, dl. col. Eugen Sandu,— șeful IGP- ului, cadre de conducere din Ministerul de Interne, patronii unor firme, presa Poliției Capitalei s-a Inițiativa conjugat cu dorință (justificată) a primăriei București de a da jos gratiile vitrinelor. (SIMONA IONESCU)