Tineretul Liber, mai 1993 (Anul 5, nr. 928-953)

1993-05-01 / nr. 928

TRAVERSAREA DEȘERTULUI AUREL PERVA_______________________________________________ Să nu ne iluzionăm. Momentul 1 mai va împinge România ,spre cea mai gravă criză economică și, probabil, politică, din întreaga perioadă post-revoluționară. Nu de eliminarea subvențiilor trebuieă ne temem, ci de ceea ce va urma : o creștere aberantă și insuportabilă a tuturor prețurilor și tarifelor, hiperinflație, deteriorarea spre linte de neconceput a nivelului de trai, cu consecințe nefaste asupra „fibrei“ biologice a națiunii. O populație secătuită de cel puțin un deceniu de „alimentație științifică* e obligată în continuare să traverseze »ziarele deșert al sărăciei și frustrărilor de tot felul. Nimeni nu s-a nnevoit de necesitatea eliminării subvențiilor. Prin acest act abia, vom «cunoaște întregul adevăr despre economia românească. La rîndul ei, corupția vei primi o grea lovitură. O reformă serioasă nu se va putea clădi decit pe un asemenea moment al adevărului, chat că el însedntmiiă atingerea fundului prăpastiei. Numai că prețul pe care românii vor trebui să-l plătească este exagerat de mare , antipatia pe care o generează noile sacrificii poate să se întoarcă exact împotriva indieii de reformă, dind apă la moara propagandei extremiste și nostalgice. Prețul este și va fi greu. Se putea și altfel ? Sigur că se putea, citi condiția ca aceia care au guvernat și guvernează țara să nu se fi gîndit mereu și mai întîi la propriile interese de partid, de putere, dacă unu s-ar fi umblat cu sferturi de măsură, cu temporizări, populisme și șimeriade. Ne vor ajuta grevele și exploziile sociale să trecem mai repede deșertul sărăciei ? Nicidecum. De asta se pare că sînt convinși chiar și liderii sindicali. Dar în fața aroganței și imobilismului guvernamental, tensiunea nu face decît să se acumuleze amenințător. La ora cînd ne pregătim să închidem ediția, va intra se pare în arenă, «n sfîrșit, președintele Ion Iliescu. Domnia sa va arbitra de la înălțimea funcției un conflict care putea fi dezamorsat de mult. O intervenție« de ultim moment, cu un dozaj savant al suspansului, nu poate să facă decît bine imaginii, în creștere, a Cotroceniului. Ce se va întîmpla însă dacă, reglînd conturile cu liderii confederațiilor, baza sindicală din fabrici va intra în dinamica propriilor frustrări ? Intre impetuozitatea sindicală și imobilismul ■p . . guvernamental, mingea socială primește smash-ul prezidențial Doi dintre principalii protagoniști ai conflictului Guvern - Sindicate, Miron Mitrea, liderul Frăției și premierul Văcăroiu, în atitudini semnificative : primul, în ofensivă, al doilea, prudent și defensiv. Singe pentru piine Joi seara, mii de oameni au asaltat Fabrica de pîine „Libertatea" din cartierul Ferentari. Dorința acestora de a-și procura cît mai multă pîine la prețul de 20 lei, valabil pînă sîmbătă - 1 mai 1993, a dat naștere unor scene de isterie colectivă. În vălmășagul creat, Mihai Ionuț (11 ani) a fost strivit de bările de fier ale porților. Viața i-a fost, în cele din urmă, salvată la Spitalul de Urgență. ADRIAN SOARE Cred că veți ghici de unde ne-am inspirat atunci cînd am dat titlul noii noastre rubrici. LINIȘTEA NOASTRĂ DE LUX Atitudinea Guvernului în negocierile cu sindicatele s-a dovedit, o dată în plus, neconvingătoare, conservatoare, pe alocuri chiar de rea credință, dacă este să ne referim la aprecierile liderilor sindicali. Președintele Iliescu a fost solicitat sa arbitreze un meci unde rezultatul este, probabil, dinainte stabilit. Cetățenii sunt ușor debusolați neștiind cum să reacționeze la mult trîmbițata grevă din 5 mai. În rest, cozile la piine au persistat spre uimirea premierului care habar n-avea că viața va deveni un lux începînd de azi, 1 mai 1993. Sărăcie mare în grădinițe Valul scumpirilor va fi resimțit cu mare intensitate și în instituțiile cu profil preșcolar. D--na Magda Zîmbet, directoarea grădiniței nr. 46 din București, este de părere că după retragerea subvențiilor, hrana copiilor va fi tot mai proastă. O soluție ar constitui-o creșterea taxelor, dar e cert că multe familii nu-și mai pot permite să plătească. Drept dmare din cei 100 de copii vor continua să vină la grădiniță doar jumătate. Despre împrospătarea „materialului didactic" nici nu poate fi vorba. Copiii folosesc vechituri, care în mod normal trebuiau aruncate. LUCIA VASILE Restricții pentru turiștii români De la 1 mai, turiștii români care de 5 zile. Pentru fiecare zi în plus vor vizita Polonia vor trebui să pre- vor fi necesari 20 de dolari /zi. zinte 109 de dolari pentru o ședere (A. M. PRESS) Cursul valutar în perioada 26 aprilie-3 mai Starea memoriei 1 mai 1993 • Ziua internațională a mnicii • Devine operativ Acordul interimar de asociere a României la CEE • Intră în vigoare Acordul de liber schimb între România și AELS • 1921 - Apare la Cluj revista „Gîndirea", sub conducerea lui Cezar Petrescu • 1896 - Se naște, la Huși, Mihai Ralea (m. 1964), eseist, sociolog și om politic • 1707 - Anglia se unește cu Scoția sub numele de Marea Britanie. Starea transportului . De astăzi se reia transportul de agrement prin înființarea liniei speciale 648 care va funcționa în zilele de sîmbătă, duminică și sărbătorile i legale, între 9,00 și 20,00 pe traseul ■ Piața Presei Libere - Pădurea Băneasa. Vor fi puse ,în circulație, treptat, și alte linii speciale, spre Ștrandul Cernica, Popasul Pustnicul, Satul de vacanță Bragadiru și Pădurea Dumitrang. In acest număr Pagina 2 • Fostul șef al KGB - ului uită că Rusia nu mai are graniță cu România Pagina 4 • Stocul de grîu al Romcereal -ului este zero ! Pagina 5 • Mărturisirile unui criminal Pagina 7 • Spune - mi cum te săruți ca sa-ți spun cine ești î Invitata noastră Grace Zabriskie