Tineretul Liber, septembrie 1993 (Anul 5, nr. 1033-1057)

1993-09-02 / nr. 1034

V JOI. 2 SEPTEMBRIE 1993 NR. 10348 pagini 50 lei Fondat în 22 decembrie 1989 Director Ilie Șerbănescu Onorabilitatea, floare rară enunțând deocamdată la ideea unei moțiuni de cenzură, la care poate apela oricând apoi în funcție de situație, și inițiind doar o simplă moțiune, Opoziția nu a făcut o mișcare politică rea. Un fond, ce se putea obține de la o dezbatere parlamentară, chiar dacă extraordinară, în problema corupției ? In Parlament, aproape vrând-nevrând, discuția, trecând prin interesele de partid, se politizează. Și partidele încercând să-și protejeze oamenii, se poate ajunge la situația ridicolă de a se lupta vehement împotriva corupției, dar nu și împotriva corupților. În fapt, este treaba justiției de a descoperi, proba și incrimina pe cei corupți. Iar în măsura în care aceasta se află la remorca politicii, dezbaterea în forul legislativ, fără nici o abilitate concretă în domeniu, nu putea beneficia de finalitate în clarificarea unor cazuri specifice de corupție. Puterea avea pregătite toate diversiunile posibile pentru a transforma totul într-o discuție despre corupție fără corupți. Căci corupția n-o putea nega, dar corupții îi erau din parohie. Opoziția pentru care subiectul corupției este calul de bătaie ideal - nu avea practic nimic de câștigat dacă adopta tactica totul sau nimic. O moțiune de cenzură, care urma să decidă soarta guvernului, ar fi avut același deznodământ cu moțiunea de cenzură anterioară. Indiferent de subiect sau de partea cui ar fi fost dreptatea, arcul parlamentar din jurul Puterii s-ar fi solidarizat necondiționat în fața „pericolului comun de dreapta". Forțele de stânga, ca și cele din stângă stângii se hârjonesc rău între ele - mai de formă, mai de amețit pe cei ce-i cred, mai pentru un ciolan încă nerepartizat - dar la o adică... I Să nu vină cumva dreapta la putere este o angoasă a stângii despre care a atras mai demult atenția, fără echivoc, dl. Dumitrașcu. Punând direct problema unei moțiuni Opoziția risca, de cenzură, mai ales având în vedere și plecesă fie acuzată că nu știe nu decât să ceară căderea gurei și că a ajuns să politizeze problema corupției în loc de a contribui în mod constructiv la discutarea ei în vederea eradicării acestui flagel. Un căzut însă al unei doar simple moțiuni, care cere executivului numai să se desolidarizeze de cei prea suspectați de corupție pentru a fi pur și simplu scoși basma curată de „apolitica" procuratură, votul parlamentar nu mai are ca obiect direct soarta guvernului Văcaroiu. Și, mai de milă, mai de silă, s ar putea gândi la propria onorabilitate și unele forțe de stânga, urmând măcar să reflecteze când vor vota. Mai ales dacă s-au repezit în a face declarații ditirambice împotriva atitudinii Puterii față de corupție, fie considerând (precum PUNR) că sesiunea parlamentară extraordinară a fost o cacealma organizată de PDSR, fie apreciind (precum PSM) că fenomenul nu va putea fi învins dacă nu există voință politică. Cu o manevră destul de abilă, Opoziția a aruncat pisica în grădina Puterii după ce aceasta din urmă părea să considere că a rezolvat problema punând procuratura să refacă feciorelnicia celor mai mustăcioși. De fapt, Opoziția forțează PDSR-ul să aleagă între onorabilitate și spiritul de clan. Onorabilitatea este ceva foarte nobil. Și deci o floare rară. PDSR va considera probabil că ar fi o dovadă de slăbiciune să părăsească fideli de-ai săi pe altarul adversarului, nu importă dacă vinovați sau nu. În România unde s-a stat prost cam totdeauna cu democrația, sacrificiul unor fictici pentru salvarea feței instituției nu prea este cunoscut. De aceea, nici demisiile nu sunt agreate și acceptate. Căci în autoritarism de instituția credibilității nu este nevoie. Cum știm deci ce va urma. ILIE ȘERBĂNESCU D-Cu C .3 R La începerea sesiunii ordinare OEP recunoaște Israelul într-un interviu acordat postului de radio France Presse, Inter Bdssam Abou Sharif, consilier al președintelui Organizației pentru Eliberarea Palestinei (OEP) Yasser Arafat, a declarat că „OEP recunoaște statul Israel" și „renunță la terorism". în declarația lui Sharif, citat de agenția France Presse, se afirmă că „OEP, recunoscând statul Israel și renunțând la terorism, a optat pentru realizarea unei păci globale în Orientul Mijlociu și, totodată (...) pentru recunoașterea în mod oficial a rezoluțiilor 242 și 338 ale Națiunilor Unite". „Din acest moment, nu mai există nici un motiv logic care să împiedice guvernul israelian să recunoască OEP", a conchis Bassam Abou Sharif. Ruțkoi suspendat de Elțîn Președintele Boris Elțîn a decis prin decret „suspendarea temporară din funcții" a vicepreședintelui rus, generalul Aleksandr Ruțkoi, și prim-vicepremierului, Vladimir Șumeiko, transmite France Presse, citând un comunicat al președinției. Motivele acestei decizii sunt „acuzațiile reciproce de corupție", lansate de către cei doi responsabili de mai multe săptămâni, și care „aduc prejudicii puterii de stat" - se precizează în comunicat. Participanții la protestul anticomunist din noiembrie '87 se solidarizează cu mecanicii de locomotivă • CNSLR-FRĂȚIA LE PROMITE TOT SPRIJINUL Deși începând cu 1 septembrie Consiliul de administrație SNCFR a fost schimbat de către Ministerul Transporturilor, avându-l ca președinte pe ing. Nicolae Ionescu care a promis reanalizarea măsurilor disciplinare stabilite, la Brașov situația mecanicilor de locomotivă continuă să fie tensionată. In ajunul Conferinței Naționale a Federației Sindicatelor Mecanicilor de locomotivă, obstrucțiile din partea Administrației se țin lanț, de la desfacerea contractelor de muncă, la evacuarea sindicaliștilor din cele 55 de dormitoare de serviciu. Asociația Confederativă Intersindicală „15 Noiembrie", alcătuită pe nucleul participanților la protestul anticomunist de la 15 noiembrie 1987 din Brașov, a decis să acorde sprijin necondiționat Federației Sindicatelor Mecanicilor de Locomotivă, deoarece aceștia sunt „supuși unor persecuții și restrângeri de drepturi sindicale prin acțiunea conjugată a liderilor locali din coaliția guvernamentală". De asemenea, CNSLR — Frăția declară, într-un comunicat, că acordă mecanicilor de locomotivă tot sprijinul de care au nevoie în momentele grele prin care trec. Se solicită noii administrații a SNCFR și Guvernului reîncadrarea necondiționată a celor cărora, in urma grevei, li s-au desfăcut contractele de muncă. Se cere oprirea urmăririi penale și civile ce s-a declanșat împotriva liderilor sindicali. LIANA BULIGAN Mircea Coșea Reforma în zece puncte “Cred că reforma nu poate fi concepută ca opera cuiva, fie el partid sau persoană. Ea este un bun național. Cred că reforma nu se poate aprecia prin bifarea la anumite perioade a unor sarcini sau obiective înscrise pe o listă de priorități ce o putem numi program, strategie sau oricum altfel. Cred că reforma nu este schema lui Jeffrey Sachs și nici recomandările forurilor sau organizațiilor financiare internaționale. Cred că scopul reformei nu este numai tranzitarea de la economia de comandă la cea de piață, ci și tranzitarea societății românești de la starea de spirit a provincialismului balcanic la starea de spirit a civilizației și tehnologiei mileniului trei. Cred că reforma este, înainte de toate, un proces de modernizare a unei societăți în care ultimii 50 de ani au demodat totul de la rochiile femeilor la mentalitatea managerilor, iată de ce cred că reforma nu este numai economică, fiind, din acest motiv, un proces îndelungat și dificil”, (în pagina 3) idei și după ce ajungi în poziția de a le și aplica. Dl. Coșea și-a exprimat dorința de a analiza săptămânal economia și acum, în noua poziție, ca și atunci când era doar șeful Comisiei Naționale de Prognoză. Pentru curajul de a fi un om normal, într-o lume anormală, avidă după putere, o lume politică plină de orgolii ii mulțumim. Ziarul „Tineretul liber” care a fost primul cotidian din România ce a impus un columnist pe probleme economice a avut bucuria ca această personalitate să devină al no .ți unei atitudini pro reformă am lansat invitația i. univ. dr. Mircea Coșea a intrat ministru al reformei. Consecv.. continuării acestui ciclu chiar și acum când dl. prot în executiv. Prin acceptarea invitației noastre, dl Coșea își asumă riscul unei acuzații venite dintr-o “anumită parte a presei”, dar demonstrează că trebuie să crezi în propriile Tvre.T DANWARME ír:<1 Soldatul Ivan spune adio Lituaniei La 30 august ultimul soldat rus din unitățile dislocate în Lituania a părăsit această țară. S-a încheiat astfel un capitol amar al istoriei acestui stat baltic care a fost nevoit să accepte armata rusească pe teritoriul ei în urma pactului Ribbentrop-Molotov, aceiași prin care s-a produs și raptul Moldovei dintre Prut și Nistru. Negocierile dintre oficialitățile de la Vilnius și Moscova cu privire la această operațiune au fost destul de tensionate în ultima vreme. Moscova, care a acceptat cu inima îndoită această acțiune, a obținut în schimb controlul asupra enclavei Kaliningrad, singura ieșire a Rusiei la Marea Baltică. Pe de altă parte, lituanienii au dorit să obțină compensații financiare de 146 miliarde dolari pentru pagubele pricinuite de 50 de ani de ocupație rusă. La auzul acestor pretenții Elțîn a anunțat la 22 august că retragerea se amână, iar președintele lituanian Algirdas Brazauskas (fost lider comunist, în imagine) pur și simplu nu a reușit să obțină legătura telefonică la Kremlin câteva zile. Ulterior conflictul incipient s-a deblocat. Urmează finalizarea retragerii din Estonia și Lituania unde se află 30.000 militari. Și aici Rusia va juca tare, condiționând retragerea soldaților de îmbunătățirea condițiilor comunității rusofone. Dar dacă în cazul acestor țări totul pare să se rezolve, nu același lucru se poate spune despre Moldova unde armata a 14-a a generalului Lebed nu are de gând să plece, aceasta și datorită poziției ambigue și lipsite de fermitate a liderilor de la Chișinău. ȘTEFAN NICOLAE ípii SpSlíisi Un senator către un deputat, la deschiderea sesiunii parlamentare ordinare: „Bine că a trecut vacanța, ca să putem și noi să ne mai odihnim un pic !“ Știrea rnterzitei Bomboană pe colivă sau cum s-a găsit in sfârșit un corupt Plevușcă Filip Stoica este aruncată la câini spre a se salva peștii mari Prin rechizitoriu emis ia 25 aug. a.c., Parchetul de pe lângă Tribunalul Bistrița-Năsăud a dispus trimiterea în judecată a lui Filip Stoica/ fost membru în Biroul PDSR, fost consilier al Executiv al ministrului culturii și fost președinte al Asociației comercianților liber-profesioniști. Uzând de această din urmă funcție, în perioada august 1992-mai 1993, Filip Stoica a primit prin intermediul lui Bahrim Pavel și Popilan Ioan 10 000 mărci germane pentru a procura pașapoarte de serviciu la circa 65 persoane, pretextând influența exercitată asupra unor funcționari publici și utilizând în acest scop acte în care înscria date false. Persoanele care beneficiau de pașaport de serviciu puteau tranzita Austria fără a avea nevoie de viză, însă acestea rămâneau să lucreze în această țară. În urma sesizărilor autorităților austriece, poliția română i-a arestat pe 25 mai a.c. pe Bahrim, Popițan și Stoica. Figură marcantă a PDSR-ului, Filip Stoica nu a fost reținut decât 24 de ore fiind arestat abia în 18 iunie când procuratura Bistrița a emis mandat de arestare acuzându-l de trafic de influență, fals și uz de fals. (SIMONA IONESCU) íttefuttfoccdminin) Center BUCUREȘTI, CALEA DOROBANȚ 111 •TEL. 01-312 9983, FAX 01-312 7569