Tineretul Liber, octombrie 1993 (Anul 5, nr. 1059-1084)

1993-10-01 / nr. 1059

VINERI, 1 OCTOMBRIE 1993 NR. 10598 pagini 70 lei Fondat în 22 decembrie 1989 Director Ilie Șerbănescu GOGOȘI UMPLUTE ărăcia produce violență, panică, dar reduce în același timp interesul pentru politică, deci “disciplinează” electoratul reducându-l la o masă de manevră ușor de orientat, mai ales atunci când lupta pentru putere se duce doar în interiorul unui partid cu idealuri totalitariste. Acestea sunt banale adevăruri statutate de sociologie și nu fac decât să confirme realitatea românească din toamna acestui an. Demnitarii actuali câștigă cu fiecare zi o siguranță și o seninătate paradoxală, deși degradarea vieții sociale este rapidă și vizibilă fără mari eforturi. Puterea se simte securizată pentru că pârghiile executive sunt sub deplin control prin victoria restaurației, opoziția nu este decât un ficus decorativ, iar străinătatea are alte interese și nu-și poate permite a trata Estul Europei decât ca pe un bloc cu probleme comune. Pe harta organizațiilor mondiale România nu are individualitate, ci se înscrie într-o arie problematică, așa că primirea recentă a votului mult dorit pentru Consiliul Europei nu are semnificația pe care ar dori s-o impună Guvernul în rândul electoratului. în această conjunctură de victorie deplină, Puterea se poate veseli în voie chiar dacă în iarnă mulți români vor muri de foame și de frig, starea infracțională va atinge cote absurde, iar Legea va dansa french-cancan la porțile Dunării. Pe vremurile entuziaste când se elabora strategia Reformei, s-a pus problema costurilor sociale adiacente, existând dispute teoretice de toată frumusețea, dar in timp, sub impactul atâtor impasuri cu efecte economice dure, acoperirea acestor costuri a rămas pe hârtiile cu antet ale MMPS și Sindicatelor, ca principiu dezirabil. Uitarea acestor costuri a operat o tragică restructurare socială, aducând aproape 40% din populație la un nivel de viață aflat sub limita de subzistență. Protecția și serviciile sociale rămân mereu intenții de viitor și nu ne mirăm dacă ne reamintim că în domeniul respectiv se operează după un cod al muncii elaborat în 1973. Faptul că din când, în când, ca rezultat al cooperărilor “fructuoase” cu guverne străine și bogate, se mai deschide câte un centru de servicii sociale undeva prin țară, beneficiind de logistică modernă și ineficiență totală, este o altă diversiune, care nici măcar nu merită comentarii suplimentare. Ceea ce ni se pare interesant însă este faptul că prin blocarea Reformei, prin reducerea privatizării la rolul de gabioni pe pieptul vânjos al neocomunismului românesc, au fost generate costuri sociale infinit mai mari decât cele pe care le presupunea derularea normală a Reformei. Aceste energii perverse minează și erodează lent actuala victorie a Puterii pentru că România nu poate fi comparată cu America Latină sau Africa unde aceste strategii de supunere prin înfometarea electoratului au dat roade însângerate timp de decenii. Sindicatele rămân singurul segment social care în principiu nu este în ansamblu controlat de serviciile specializate adiacente Puterii și a căror atitudine în această iarnă este imprevizibilă. Să nu uităm că liderii sindicali sunt inteligenți, puternici, și excluși fiind de la “ospăț” gândesc astfel problema interesului național. Tensiunile care vor opera în următoarele două-trei luni în adâncul bazei sindicale pot orienta revolta populară firească în fața sărăciei și minciunii spre intensități care amintesc mai mult de răscoale decât de greve, chiar dacă vor demara lent prin negocieri, mitinguri și alte forme “civilizate” de luptă sindicală. Remarca unui general francez de la începutul secolului, cum că România se caracterizează printr-o “admirabilă dezorganizare” est evidentă atât la nivelul energiilor de bază cât și la nivelul elitei. Esențiala problemă a interesului național a rămas să fie decisă pe alte meridiane pentru România, deoarece cei aleși pentru a veghea la această responsabilitate se ocupă intens de “boutique-uri” sau SRL-uri, iar cei care afirmaseră un viitor pentru țară își mestecă răzlețiți complexele și angoasele prin culcușuri confortabile. LIANA BULIGAN S 1 AVÂND IN VEDERE CA UNII NEGOCIAZĂ ȘI ALȚII DECID IN MÂNA LOR SE AFLĂ DE-ACUM FINANȚAREA EXTERNĂ Inflația, evoluția amețitoare a cursului leu-donar, valurile succesive de scumpiri care au afectat hârtia, energia electrică, costul transportului și altele ne determină să vă aducem la cunoștință că începând de astăzi prețul ziarului nostru este de 70 de lei, în speranța că și în continuare vom reuși, împreună cu dumneavoastră, stimați cititori, să ne situăm pe poziția slujirii adevărului, atragem atenția Puterii că, mai mult ca oricând, acum, când ne facem intrarea în Consiliul Europei, presa - instrument indispensabil pentru clădirea unei democrații autentice trebuie să existe. După discuțiile cu F.M.I. „Din punctul meu de vedere România nu poate continua reforma fără parteneriatul Fondului Monetar Internațional și al Băncii Mondiale", a declarat dl Mircea Coșea, ministru de stat, președinte al Consiliului pentru Reformă, la întoarcerea de la Washington, încă de la început dl. Coșea a precizat că negocierile cu organismele financiare internaționale au fost de fapt niște discuții de clarificare. După cum se știe FMI propus ca unică variantă de echilibrare a balanței de a plăti liberalizarea completă a cursului de schimb beur dolar, Guvernul României a plecat la Washington cu mandatul de a explica de ce acest lucru nu este posibil de realizat acum și ce costuri sociale, de nesuportat, ar implica. j.Spre marea noastră satisfacție experții FMI au înțeles că o asemenea măsură nu ar duce la o creștere rapidă a exportului având în vedere structura sa foarte rigidă, embargoul impus Serbiei, lipsa clauzei, politica limitativă a Pieței comune impusă de recesiunea prin care trece și, nu în ultimul rând, piața Rusiei extrem de relativă. în aceste condiții FMI a fost de acord cu ideea noastră de a introduce o liberalizare treptată a cursului de schimb în cadrul unor politici financiare și monetare asamblate într-un pachet mai complex. De altfel, când am plecat de la Washington lucrau, cu creionul și calculatorul, experți români și străini la această variantă". FMI a cerut deci guvernului României să impună o politică financiară mult mai serioasă în economie dublată de o scădere mai accentuată așa ziselor arierate. Dacă executivul va fi dispus să aplice asemenea măsuri este posibil ca finanțarea să sosească până la sfârșitul anului. „Se află în lucru scrisoarea de intenție ce va fi semnată după elaborarea variantei în discuție după care este posibil ca la începutul lunii decembrie să fie introdusă în Consiliul de administrație al FMI", a precizat dl. ministru. Este posibil ca la sfârșitul lunii octombrie să sosească o delegație din partea FMI dar nu este neapărat necesar. Și asta pentru că mingea se află în terenul nostru și depinde numai de noi să obținem finanțarea. Discuțiile la Banca Mondială au fost mult mai fructuoase existând și o scrisoare a acestui for care se arată pe deplin satisfăcut de modul cum au fost îndepliniți parametrii impuși de Banca Mondială. Sigur mai sunt multe lucruri de făcut: „identificarea întreprinderilor cu valoare adăugată negativă, lichidarea unor întreprinderi care nu au nici un viitor". Ca urmare, după 18 octombrie sosește în țară o misiune tehnică formată din experți preponderent japonezi pe fiecare întreprindere supusă controlului financiar prin Comisia de restructurare, în ce privește posibilitatea obținerii finanțării printr-o procedură specială - STF (Systemic Transformation Facility) - fără semnarea acordului stand-by, dl. Coșea a precizat : „Noi am încercat un STF, dar nu este aplicabil. Ni s-a explicat foarte delicat că o astfel de posibilitate a fost pusă pe rol doar pentru Rusia". DAN VARDIE Funar vrea cu tot dinadinsul să-l facă pe Iliescu milionar , în conferința de presă de ieri, dl. Gh. Funar a afirmat : „Din păcate, despre Caritas se exprimă tot felul de personalități în necunoștință de cauză. V-aș da un exemplu, care, cred, este suficient .- poziția exprimată de președintele Senatului României, dl. Oliviu Gherman, care a înmormântat Caritasul la 15 septembrie a.c. Data a trecut, Caritasul se dezvoltă în continuare. Și președintele țării s-a exprimat în necunoștință de cauză, îi adresez invitația de a veni la Cluj-Napoca, de a se documenta. Ținând cont că banii pe care-i primește pentru funcția de președinte cred că sunt prea puțini, i-aș sugera să depună o parte din economii la Caritas, pentru a deveni și dânsul milionar". De asemenea, Gh. Funar a menționat rezervele PUNR față de unele amendamente recomandate României de Parlamentul Europei. Iată-le, cu motivațiile respective , punctul 3, referitor la adoptarea legislației minorităților naționale ,nu este cazul să adoptăm o legislație separată pentru minoritățile naționale, atâta vreme cât România este un stat național unitar, după cum prevede Constituția , iar minoritățile naționale se bucură de aceleași drepturi și au aceleași îndatoriri ca și toți ceilalți cetățeni români" ; punctul 4, prin care se recomandă semnarea Cartei europene a limbilor regionale sau minoritare „o asemenea Cartă a fost semnată doar de câteva țărișoare din Europa care nu au minorități pa teritoriu! ior sau, pur și simplu, cu lichidat minoritățile respective, cum este cazul Ungariei. Oricum, dacă n-au semnat-o alte state înaintea noastră, nu văd de ce ne-am grăbi noi, al 32-lea stat primit în Consiliul Europei". FRANCEsCO GERARDi Se anunță o iarnă grea pentru Bosnia Probabil, în primăvara viitoare bosniacii, fie ei sârbi, croați sau musulmani, vor aniversa doi ani de la începutul războiului în Bosnia. O fatalitate neagră pare să guverneze soarta acestei provincii a fostei Iugoslavii. Ultimul refuz al planului de pace hotărât la Geneva de mediatorii internaționali, de partea sârbă și croată din Bosnia, refuz datorat musulmanilor, aruncă țara într-un război de uzură care, odată cu venirea frigului, va transforma fronturile de la Bihac sau din altă parte într-un adevărat iad. Owen și Stoltenberg sunt consternați. Karadjici și-a ieșit din pepeni. Parlamentul bosniac a respins planul de pace dar în același timp a spus că îl recunoaște dacă partea sârbă e de acord cu anumite concesii teritoriale. Lucru, în fapt, imposibil, în acest fel războiul este relansat. Trebuie însă să semnalăm un lucru pozitiv : cearta între Miloșevici și liderul naționaliștilor sârbi, în măsura în care socialiștii de la Belgrad reușesc să se clarifice și să se rupă definitiv de aripa naționalistă care i-a susținut până acum, șansa de pace crește considerabil. Dacă în Bosnia oamenii mor de doi ani această se datorează naționalismului exacerbat, izvorât din anumite cercuri belgrădene care au avut ecou considerabil în rândul sârbilor din Bosnia. O recentă declarație a președintelui Clinton este însă de rău augur pentru musulmani. Casa Albă a afirmat că în actualele condiții e foarte greu pentru musulmani să mai obțină noi teritorii. Cu „război sfânt" sau fără „război sfânt", Izetbegovici va ceda. Chiar dacă își va asuma o iarna cumplită, DAN STANCA Dacă este adevărat că dl Funar l-a invitat pe dl Iliescu să joace la „Caritas", acesta și-a răcit gura de pomană, știut fiind că președintele nostru a declarat că vrea să moară sărac. Știrea zilei VRÂND SA-L DEA AFARA PE ROMAN DIN ALEEA MODROGAN PDSR își revendică un drept al său ca moștenitor legitim al gospodăriei de partid Dacă ar fi să dăm crezare celor declarate de dl. senator Văcaru, avizul favorabil acordat României de adunarea generală a Parlamentului european, marți, la Strasbourg, înseamnă încă o victorie strălucită repurtată exclusiv de partidul de guvernământ, înscrisă ca atare, cu litere de aur, în voluminoasa carte de onoare a PDSR. Declarația nu surprinde, cam de un an și ceva ne-am obișnuit cu regula jocului , tot ce este de bine e meritul partidului de guvernământ, după cum tot ce e de rău este pus pe seama Opoziției. Ca atare, nici atunci când am aflat că PD (FSN) a primit un ultimatum ca să elibereze sediul central care-l ocupă în prezent, nu ne-am mirat deloc. Nu ne așteptam ca tocmai acum Cain să-l „ierte" pe Abel ! Interesantă este formularea în care este dat ultimatumul de evacuare din spațiu : acesta nu a fost obținut conform prevederilor legale, adică în urma unei licitații ! Ba, mai mult chiar, ar face parte din patrimoniu și, ca atare, este revendicat de (probabil)... gospodăria de partid. Vom reveni asupra poveștii, pentru că merită. S-ar putea să fie începutul unui deșert care să îndulcească traiul Opoziției. & filc mi niac ffettindmmmM BUCUREȘTI, CALEA DOROBANȚ 1111 "TEL. 01-312 9983; FAX 01-312 7569