Tineretul Liber, octombrie 1993 (Anul 5, nr. 1059-1084)

1993-10-01 / nr. 1059

Seriozitate da, ja renunțări nu. Nu * e momentul , Rusia, in calitate de succesor de drept al URSS, trebuie sa abordeze cu seriozitate toate documentele internaționale, inclusiv problema celor patru insule din Kurile, a afirmat șeful administrației prezidențiale Serghei Filatov. In cursul unei întâlniri cu studenții și profesorii la Institutul de relații internaționale, Filatov a precizat că problema teritoriilor „nu va fi principalul punct al vizitei lui Boris Elțin în Japonia. Astăzi ea nu mai poate fi discutată în totalitatea ei", a spus Filatov adăugând ca „nu e momentul ca noi să începem sa renunțăm la teritorii". ií , india este din nou lovită de natură Peste 4 000 de persoane și-au găsit moartea în puternicul cutremur care a lovit vestul Indiei. Oficialitatea indiană a confirmat ultimul bilanț și a reafirmat că seismul avut o magnitudine de 6,4 pe scara a deschisă Richter. Potrivit poliției, alte sute de persoane au fost rănite sub dărâmăturile caselor. Pagubele materiale sunt mari. Acest cutremur de pământ este cel mai dezastruos din India după cel care la 20 octombrie 1991 la poalele Himalayei s-a soldat cu victime erau luate între 1 000 și 1 500. O secretara utilă!" Nu șefului ei, ci serviciilor secrete Poliția germană a arestat o secretară a cancelarului Helmut Kohl, sub acuzația de spionaj pentru fostele servicii secrete est-germane - informează Reuter, citând cotidianul „Bild". Ziarul afirmă că este vorba de cel mai grav caz de spionaj descoperit la Bonn de la reunificarea germana, în 1990. Secretara lucra cu documente ultrasecrete în cadrul cancelariei. „Bild" precizeaza ca legătura sa din cadrul STAS |a fost, de asemenea, arestată. Poliția nu a confirmat încă veridicitatea acestor informații. Ortega avertizează fi Zilele guvernului Violetei Charmorro sunt numărate dacă nu-și schimbă direcția politicii economice, care urmărește reinstaurarea unui model brutal al trecutului, a avertizat fostul președinte nicaraguan, Daniel Ortega, „in cadrul Constituției și al legilor există forme prin care poporul poate schimba un guvern când acesta se transformă într-o amenințare pentru țtară", a insistat Ortega, Cisiordania si Gaza n au nevoie de bani Sub egida Băncii Mondiale, la Washington se întrunește astăzi conferința internațională privind ajutorul pentru Cisiordania și Gaza, la care vor lua parte Israelul și palestinienii, Statele Unite, Rusia, CEE și alte țari. Banca Mondială a estimat necesitățile urgente, perioada următorilor zece ani, pe la cel puțin trei miliarde dolari sub formă de ajutoare și 2,5 miliarde dolari sub formă de investiții particulare. RUSIA: Liniștea dinaintea furtunii. Sau invers? Siberia se așazd alături de parlament Participând miercuri la o reuniune la Novosibirsk, în Siberia occidentala, reprezentanții a 14 regiuni siberiene au adresat un ultimatum președintelui Federației Ruse, Boris Elțîn, amenințând cu crearea unei „Republici a Siberiei" ce va refuza orice subordonare economică față de guvernul central de la Moscovă, daca până duminică nu se pune capăt blocadei instituite împotriva parlamentului rus. Reprezentanții siberieni au afirmat ca, în cazul în care președintele Elțîn nu revine până duminică asupra „acțiunilor anticonstituționale" pe care le-a întreprins, „vor fi luate măsuri pentru crearea unei Republici a Siberiei, care va înceta plata impozitelor la bugetul federal, va sista exportul de cărbune, gaze și petrol și va declara drept proprietate a sa toate bogățiile teritoriului siberian". De asemenea, a fost formulata amenințarea că circulația transsiberianului ar putea fi întrerupta. Totodată, la Novosibirsk câteva mii de persoane au participat la o demonstrație organizată în sprijinul deputaților parlamentului rus dizolvat. Negocieri la mănăstire Foștii deputați aflați în incinta Casei Albe din Moscova au anunțat că sunt dispuși „sa angajeze imediat convorbiri de pace în prezența patriarhului Rusiei, Aleksei al I lea". Negocierile ar urma sa se desfășoare la mănăstirea Danilov. După cum informează agenția ITAR-TASS, aceasta idee a fost analizată în cadrul comsfâtuirii de miercuri seara a dizolvatului congres. ITAR-TASS menționează că în cursul nopții spre joi în jurul sediului Sovietului Suprem nu au fost înregistrate incidente deosebite. în zorii zilei a fost efectuata înlocuirea cu forțe proaspete a unitatilor speciale ale Ministerului de Interne. „Casa Alba" și-a făcut rost și de un organ de presă După cum informează AFP, la Moscova a început miercuri să activeze agenția de presa intitulată „Casa Alba", care s-a definit drept „agenție de informații" a aparatorilor acestui edificiu și a trecut la difuzarea prin fax de știri destinate principalelor organe de presa din Capitala rusă. între, comunicatele publicate de agenție s-a aflat unul în care s-a afirmat că la reuniunea prezidata de președintele Elțîn a Consiliului de Securitate al Federației Ruse a fost dezbătută problema „instaurării stării de urgență" la Moscova, care ar urma sa survină după „asaltul" împotriva adversarilor președintelui rus. Generalul Ruțkoi apelează la Boutros Ghali într-un comunicat al agenției „Casa Albă", primit de AFP, s-a arătat că generalul Alexandr Ruțkoi s-a adresat miercuri secretarului general al ONU, Boutros Boutros-Ghali, pentru a denunța blocarea parlamentului rus. Generalul a afirmat ca actuala criză din țară nu a fost generată de opoziția dintre puterile legislativă și executivă, ci de intenția grupării conduse de Boris Elțîn „de a impune societății ruse o nouă dictatură". Ruțkoi a atras atenția că în sediul parlamentului sunt blocate peste o mie de persoane. „Lipsite de hrană, asistență medicală, energie electrică, încălzire și apă".y SUA în sprijinul propriilor interese Președintele Statelor Unite, Bill Clinton, l-a primit la Casa Albă pe ministrul de externe al Rusiei, Andrei Kazîrev. După cum relatează AFP, întrevederea a fost calificată de șeful executivului american drept o „întâlnire de sprijin" în favoarea președintelui Boris Elțîn în disputa acestuia cu Congresul Deputaților și opoziția conservatoare. Adresându-se ziariștilor înainte de începerea convorbirilor cu Kozîrev, Bill Clinton a declarat că „sprijină ferm eforturile depuse de președintele Elțîn în vederea organizării de alegeri democratice pentru o Adunare Legislativă". De asemenea, președintele american a afirmat că Statele Unite „au interesul sa promoveze democrația și reforma in Rusia". ONU s-a hotărât să-și protejeze oamenii Consiliul de securitate a avertizat câ folosirea forței împotriva „căștilor albastre" și altor membri ai personalului ONU va fi considerată de acum înainte drept „o ingerință în exercitarea responsabilităților" acestora și se va reacționa într-o maniera „adecvată", transmite A.F.P. într-o rezoluție adoptata în unanimitate, Consiliul de Securitate cere statelor membre și părților implicate în conflicte sa realizeze o colaborare strânsă cu ONU pentru garantarea securității forțelor și personalului organizației mondiale. După Suhumi, cade și Ociamcira Forțele separatiste abhaze au ocupat astăzi orașul Ociamcira, situat la aproximativ 50 de kilometri de Suhumi, a anunțat Ministerul gruzin al Apărării. Potrivit relatărilor televiziunii ruse, luptătorii abhazi au străpuns miercuri încercuirea localității Trvarcelî, situată într-o zonă muntoasă, asediată de peste un an de trupele guvernamentale gruzine. Corespondența din Chișinău Ultima redută are zile numărate Este greu, dacă nu chiar imposijbil, să te pronunți în termeni tranșanți despre cele ce se întâmplă într-o marmeladă etnică (citește : Republica Moldova) în care unicul lucru stabil este instabilitatea, în ceea ce privește colapsul economic în plină dezlănțuire, acesta are toate, șansele să-i transforme pe basarabeni în profesioniști ai foamei și chiriași ai frigului ce bate cu degsste de promoroacă la uși. Pe de altă parte, în plan politic , impresionează stabilitatea și consecvența conducerii de la Chișinau în întrecerea socialista pentru demolarea pe toate căile a Parlamentului. Da, acest legislativ cu mult nămol și rebut de gândire până la I urmă a devenit totuși „ciotul" de care în repetate rânduri și-a frânt colții „aliotmanu!" proceseist al domnului Mircea Snegur. Iată ce înseamnă să fii un elev neascultător și să nu ratifici la 4 august tratatul de aderare... civilizată la C.S.I. După felul cum au decurs, la 28- 29 septembrie, ședințele sesiunii de toamna, putem spune fara marjă ,de eroare că legislativului i-au rămas j zile numărate, în mare, el este boiccotat din interior de fracțiunile „Viața satului", „Soglasie" și „Independenții", care insistă ca pe ordinea de zi sa figureze o singură chestiune, și anume alegerile parlamentare și desfășurarea lor în regim de urgență; în caz contrar, nu se prezintă la sesiune. Și acest angajament îl respectă cu strictețe. De exemplu, la 28 septembrie în sala de ședințe s-au prezentat numai 130 de deputați. Neîntrunindu-se cvorumul necesar, speakerul P. Lucinski oferind o pauză până la 6 octombrie. Fracțiunile parlamentare Congresul Intelectualității, F.P.C.D., Clubul Democraților și Partidul Democrat al Muncii nu se pronunța împotriva alegerilor anticipate, ci pledează rezonabil pentru rezolvarea eșalonată a câtorva probleme absolut necesare desfășurării unui scrutin democratic .- adoptarea noii constituții și a legii cu privire la autoadministrarea locala. Așa ceva nu e pe placul forțelor antireformă, din motiv că timpul ar putea lucra în favoarea consolidării formațiunilor de orientare națională. Se așteaptă ca, în urma acestui impas parlamentar creat artificial, conducerea republicii sa procedeze la un referendum, în cadrul căruia viitorii candidați la inaniție sa fie întrebați dacă doresc sau nu alegeri anticipate ! Un popor care nu este liber și nu are o elementară educație civică ar putea sâ accepte chiar și unirea cu Mozambicul. E suficient numai un semnal de la Cucurigul Suprem al republicii. * ~V VI.■« ■... . "* ■... DINU MIHAIL . «a. ’> > * , Varșovia, este chemată ****** * V j .. • r ...1 să-și spună ultimul cuvânt Liderul opoziției sârbe, Vuk Drașkovici, va fi judecat pe data de 25 octombrie, el fiind acuzat de obstrucționarea activității poliției în timpul demonstrațiilor antiguvernamentale din luna iunie. Drașkovici, liderul Mișcării Sârbe de Reînnoire ar putea primi o pedeapsă de până la 15 ani închisoare, în cazul în care va fi declarat vinovat. După cum se știe, Drașkovici, împreună cu soția sa, Danița, au fost arestați pe data de 1 iunie, după puternicele demonstrații de stradă împotriva regimului naționalist al președintelui Serbiei, Slobodan Miloșevici. Președintele polonez Jech Walesa nu a putut taia tortul pregătit pentru aniversarea împlinirii vârstei de 50 de ani, deoarece nu a avut cuțit. Tortul, cu contururile Poloniei, i-a fost oferit de o delegație a partidului „Blocul nonpartizan de sprijin pentru reforme". Alături se afla și un cuțit, care însă a fost „confiscat" de serviciul de securitate al președintelui. France Presse notează că Walesa a primit malte daruri, inclusiv un samovar oferit de ambasadorul Rusiei la UN SERIAL INEDIT ÎNAINTEA REVENIRII IN RUSIA NATALĂ (ii) Senzaționale dezvăluiri in cazul Soljenițîn Așadar, prima alegere este închisoarea, ce e drept cu informarea prealabilă a partidelor „comuniste frățești“, atât din țările socialiste cât și din Occident. .Dar ,o lună mai târziu, datele jocului se schimbă. Willy Brandt, cancelarul german, transmite că Germania Federală este dispusă să-l primească pe Soljenițîn. Operațiunea e ambiguă, va fi nevoie de o laborioasă activitate a serviciilor secrete. Toate tratativele se desfășoară fără știrea lui Soljenițîn, care, cu patru ani înainte, când i se decernase premiul Nobel, refuzase să se deplaseze la Stockholm, pentru ceremonia de înmânare, de teamă că nu se va mai putea reîntoarce în patrie. maestru al acestei operațiuni de Marele mare finețe va fi Andropov și conform documentelor, ea a avut toate caracteristicile unui scenariu mare,suspans.. Planul cinematografic de expulzării a fost studiat de șeful KGB în cele mai mici amănunte, oră cu oră , lui Soljenițîn nu trebuie să i se dea (și nu i s-a dat!) nici măcar posibilitatea de a merge acasă și de a-iși face bagajele.. . Apoi, odată expulzarea dusă la bun sfârșit, „observațiile“ privind mișcările lui Soljenițan, rapoartele agenților KGB asupra activităților publice ale scriitorului sunt de natură să pună această instituție temută și reputată pentru eficiența sa, într-o lumină cel puțin jenantă, spionii sovietici servind fără scrupule șefilor lor minciunile pe care știau că acestora le-ar face plăcere să le audă. „Soljenițînîși vitatea antisovietică, dar continuă antcredibilitatea sa in Occident e mereu mai redusă“ si a scris într-un asemenea raport într-un moment în care reputația internațională a scriitorului demolator al sistemului comunist atinsese proporții fabuloase. Dar, să trecem la prezentarea documentelor... Proces verbal al Biroului Politic al CC al PCUS Strict secret, exemplar unic, stenogramă de lucru, 7 ianuarie 1974. Brejnev, în Franța și în SUA a apărut de curând o nouă lucrare a lui Soljenițîn, „Arhipelagul Gulag“. Tovarășul Suslov mi-a spus că presa noastră va deschide o campanie de demascare a scrierilor lui Soljenițîn și a propagandei burgheze cu ocazia apariției acestei cărți. Deocamdată nimeni nu a citit-o, dar conținutul e deja cunoscut. E o Vulgară lucrare antisovietică. Deci trebuie să decidem acum ce facem, în baza legilor noastre avem toate motivele să-l băgăm pe Soljenițîn la pușcărie pentru că a patentat la zile cele mai sfinte, la Lenin, la lucrusistemul nostru sovietic, la puterea sovietica, la tot ceea ce e scump. La vremea lor i-am băgat la închisoare pe Jakin, pe Litvinov și pe alții, i-am condamnat și apoi s-a sfârșit totul. Kuznețov, Alilueva și alții au plecat peste graniță. La început au făcut puțin zgomot, apoi totul a fost uitat. Banditul ăsta de Soljenițîn și-a pierdut măsura. Ridică mâna asupra a orice, nu ține cont de nimic. Ce trebuie să-i facem ? Dacă recurgem la sancțiuni împotriva lui, asta ne va avantaja ? Gestul va putea fi interpretat împotriva noastră de propaganda burgheză ? Kosighin . Tovarășul Andropov propune expulzarea lui Soljenițîn. Andropov . Cred că Soljenițîn trebuie scos din țară fără consimțământul său. .La timpul său și Troțki a fost expulzat la fel. Brejnev: E evident că Soljenițîn nu va consimți. Trebuie să ținem cont de faptul că nu a plecat în străinătate nici măcar ca să-și primească Premiul Nobel. Andropov. Când i s-a propus să meargă în străinătate pentru a-și lua Premiul Nobel ne-a cerut garanții privind întoarcerea în URSS. Tovarăși, eu am pus problema lui Soljenițîn încă din 1965. Acum activitatea sa ostilă a atins o nouă etapă : caută să creeze în Interiorul Uniunii Sovietice o organizație care să reunească pe foștii deținuți. împotriva lui Lenin, împotriva Revoluției din Octombrie. Împotriva sistemului socialist. „Arhipelagul Gulag“ nu e o opera literară, e un document politic. Asta e periculos. In țara noastră sunt sute de mii de persoane la care Soljenițîn ar putea găsi sprijin. Și toți ne observă ca să vadă ce vom face cu Soljenițîn, dacă vom folosi sancțiuni împotriva lui sau îl vom lăsa în pace. Socotesc că trebuie să-l judecăm pe Soljenițîn și să-i aplicăm legile sovietice. Acum la Soljenițîn vin mulți corespondenți străini și alți nemulțumiți. El îi întâlnește și ține chiar conferințe de presă. Acționează pe față și cu aroganță. Profită de tratamentul uman pe care i-l rezervă puterea sovietică și-și duce activitatea ostilă nepedepsit. De asta e necesar să-l scoatem din țară. Să cerem ambasadorilor noștri să sondeze guvernele din respective pentru a vedea dacă îl țările , pot primi. Dacă nu facem asta acum, își va continua activitatea dușmănoasă Și munca noastră de propagandă nu va duce la nimic. Dacă vom da articole la ziare, dacă vom vorbi la radio dar nu vom lua măsuri, vor fi toate vorbe In vânt. Brejnev : Nu l-am putea expulza într-o țară socialistă ? Andropov : • E dificil, Leonid Ilici :ca vreo țară socialistă să accepte o asemenea persoană. Poate am putea-o cere Irakului, Elveției sau altcuiva. Ar putea trăi fără griji în străinătate. Are în băncile europene vreo 8 milioane de ruble. (Agenția STORY PRESS) (va urma) Soljenițîn este o legendă a acestui secol. Un mare scriitor și o mare conștiință civică, Alexandr Soljenițin s-a identificat cu lupta pentru libertatea spiritului și apărarea drepturilor omului. Laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în 1970, el a fost după aceea expulzat din țară de către autoritățile brejneviste care sperau că în acest fel ecoul protestului său va fi stins. S-au înșelat amarnic. Conferințele ținute de Soljenifin in toată lumea, romanele sale tipărite în sute de mii de exemplare și în principalele limbi de circulație au sensibilizat opinia publică mondială și au spart definitiv așa-zisa imagine umană a comunismului. Serialul nostru arată până unde poate merge politica diabolică a aparatului de partid pentru a distruge o conștiința liberă. Figuri ca Andropov sau Gromîko apar la scenă deschisă punându-și în aplicare întregul machiavelism. Aceste dezvăluiri aruncă o lumină decisivă asupra modului în care acționează un sistem totalitar. (D.5.) i