Transilvania Jurnal, iulie 2000 (Anul 3, nr. 671-696)

2000-07-21 / nr. 688

2 Editorial Dosare cu frână de_________________________ Ion Mureș»î în 1996, Emil Constantinescu a câștigat alegerile și pentru că a promis un război necruțător împotriva corupției. Comparându-l cu Don Quijote, aș putea zice că Emil Constantinescu a câștigat pentru că a promis că se va bate cu morile de vânt. învățat din școală că în papetării se află doar două tipuri de dosare: dosare plic și dosare cu șină, președintele s-a trezit față în față cu o nouă și vicleană specie de dosar: dosarul cu frână. Acest tip de dosar se deplasează din tribunal în tribunal, ca într-o călătorie de plăcere făcută cu diligența și nu-i scapă nici un oraș din țară. Spre sfârșitul călătoriei devine ubicu (pare a se afla în două sau trei locuri deodată sau „azi aici, mâine în Focșani”), după care dispare brusc, i se pierde urma. Dispare în cine știe ce seif ministerial sau al șefului vreunui partid aflat la putere, unde stă și hibernează, așteptând ca uitarea să se aștearnă, valuri - valuri, ca și praful. Prin 1997, la inițiativa lui Don Quijote Constantinescu, s-a înființat Consiliul Național de Acțiune împotriva Corupției și a Crimei Organizate. Lung nume. Nume predestinat pentru un organism cu rază scurtă de acțiune. Un organism ca iepurele, căci iepurele are numele (și urechile) mai lungi decât coada. Au fost puse pe tapet afacerile cu flota, cu petrol, cele din sistemul bancar, cele cu îngrășăminte ori cu încălcarea embargoului. Mai târziu, în ciubă, a apărut și afacerea eternă cu „Eterna și fascinanta Românie” și cu TIR-urile cu afișe electorale. Toate, ca și procesul lui Gheorghe Funar cu Alimentara SA și-au găsit locul în blindatele dosare cu frână; în schimb, omul de rând, care a furat o pâine ori o sticlă cu apă minerală, se prinde în hățișul legilor ca o muscă, și cu cât se mișcă, cu atât se încâlcește mai tare. Apoi apar avocații și magistrații și, ca niște păianjeni, îl vlăguiesc de nu-și mai revine toată viața și blastămă ziua în care s-a născut. Acum, președintele și-a amintit din nou poezia lui Bolintineanu, cea din clasele primare. Aia cu „Lupta iar începe, dușmanii zdrobiți/ Cad ca niște spice de securi loviți”. Promisiunea aceasta nedusă la îndeplinire îl poate arunca pe Emil Constantinescu într-un ridicol definitiv. Șanse de reușită sunt: Cu condiția ca președintele să nu mai confunde lighenașul de bărbier cu un dizamai coif de luptător pentru dreptate, în primul rând, trebuie identificat locul sau locurile în care dosarele „fac dop”, ca sloiurile pe râuri primăvara. Și cine poate cunoaște mai bine acele „stațiuni de odihnă ale dosarelor” decât ministrul Justiției și procurorul general. Dacă știi cine pune frână la dosarele probate, nu mai e o problemă să afli de ce o face. Și de ce magistrații dau termene lungi la dosarele groase și termene scurte la dosarele subțiri. Peștele de la cap se împuie și de la coadă de curăță. Dacă președintele nu știe cine e ministrul justiției, îi spunem noi: liberaloaperistul Valeriu Stoica. Dacă nu știe cine e procuror general, îi spunem tot noi: Mircea Criste. Iar dacă nu știe cum rezolvă pompierii dopurile de gheață de pe râuri, îi vindem și secretul ăsta: le aruncă în aer, „le sparg”. Iar dacă nici acum nu știe ce are de făcut, să-și ia lighenașul de bărbier pe cap și pe Zoe Petre drept Sancho Panza și să pornească în căutarea dreptății, inaccesibilă Dulcinee, printre fantasme. Regele Cioaba propune înființarea Parlamentului European al Rromilor Regele Florin Cioabă a declarat ieri că va propune, în cadrul Congresului Mondial al Țiganilor, care va avea loc în perioada 25-28 iulie, la Praga, înființarea unui Parlament European al Rromilor. Regele Cioabă susține că este foarte important ca romii să aibă o instituție a lor, la nivel european, care să îl reprezinte. „Ce este diferit în exterior față de România, chiar dacă și acolo se fac discriminări, în exterior minoritățile sunt ascultate de către oficialitățile de stat’, a precizat Cioabă. Florin Cioabă, membru în Congresul Mondial al Țiganilor, a adăugat că principalele probleme ale congresului vor fi alegerea noului președinte și a noilor structuri de conducere, ca urmare a demisiei înaintate de fostul președinte al Uniunii Mondiale a Rromilor, Radco Turici. De asemenea, se va discuta situația rromilor din Kosovo. Ivan Vesely, membru în Comitetul de Organizare al Congresului a declarat că sunt așteptați peste 250 de delegați din 35 de țări din Europa, SUA, Canada și Australia. (AM.) Fostul director general al Căilor Ferate este musafir la CFR Viorel Siman susține că a fost schimbat din funcție pe motive politice de____________________________ Cornelia Trif Viorel Simuț, fostul director general al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, a declarat în exclusivitate pentru Transilvania jurnal că este foarte nemulțumit de schimbarea sa din funcție, dictată de rațiuni politice, și că nu intenționează să plece de la Căile Ferate Române. Reamintim că Simuț a fost destituit de la conducerea CFR SA printr-un ordin al ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, fiind înlocuit de fostul director al Regionalei CFR Iași, Mihai Necolaiciuc. „Locul meu este aici, pentru că încă nu mi-am îndeplinit mandatul încredințat de clujeni, și anume acela de a realiza electrificarea tronsonului de cale ferată Cluj-Napoca- Oradea. Deocamdată acțiunea doamnei ministru a dus la pierderea a circa 25 de milioane de dolari SUA din finanțare externă, bani pentru care ne aflam în tratative cu foruri internațonale" ne-a declarat Viorel Simuț. Surse din Compania Națională de Căi Ferate consideră că schimbarea lui Viorel Simuț, promovat în funcție de liberalul Anton Ionescu pe vremea când acesta deținea portofoliul transporturilor, este una cu substrat politic. Aceleași surse susțin că actualul ministru este preocupat mai mult de imaginea proprie decât de continuarea programului lui Băsescu. Despre înlocuitorul lui Simuț, se spune că este membru PD, motiv pentru care ar fi fost propulsat în fotoliul de director general. Viorel Simuț a fost membru al PUNR, ales consilier județean la Cluj pe listele acestui partid în 1996, după care a demisionat din partid o dată cu seismul produs de excluderea fostului președinte și plecarea sa la București. „Avem multe alte probleme, este vorba de management, de eficiență, un marketing productiv, acestea sunt prioritățile în CFR, nu carnetul de partid”, a subliniat Viorel Simuț. Despre înlocuitorul său, Simuț s-a mărginit să spună că-i este prieten. Deocamdată fostul director general este în concediu de odihnă, și se gândește că va ocupa în companie un post de consilier. La această dată, el este și profesor titular la catedra de management feroviar din cadrul Politehnicii bucureștene. VÂND Casă cartier Gruia, 4 camere, garaj sub casă, 5 focuri, telefon, 160 mp.construiți, 980 mp. grădină. Ofertă excelentă și pentru sediu firmă. Informații la tel. 064/43.28.29 " » Unicul restaurant din Sibiu cu mâncare tradițională chinezească Peste 100 de specialități pregătite de bucătar chinez Program zilnic: 11-01, inclusiv sâmbătă și duminică Puteți servi masa și pe terasă Cooperativa de Credit - Banca Populară Cluj-Napoca, str. Dorobanților nr. 38, Tel. 199861 Efectuează operațiuni și servicii bancare. Depozite: ■ 30 zile cu o dobîndă de 54 %/an; ■ 90 zile cu o dobîndă de 56 %/an. Acordăm credite persoanelor fizice și juridice lc PASMATEX la Timișoara str. Jiul nr. 2 Tel. 056/190234,190227, fax: 056/190226 Produce și comercializează: - panglici și benzi textile - etichete țesute - benzi decorative - benzi pentru perdele elastice tricotate, țesute, inscripționate - elastice pentru lenjerie intimă - chingi de rezistență și marochinărie - chingi rigide și elastice - bretele elastice - scai și astrahan TRADIȚIE ȘI CALITATE Magazine de prezentare: - la sediul societății: str. Jiul nr. 2 COMPLEXUL COMERCIAL KAPA 2 TRANSILVANIA JURNAL - Vineri, 21 iulie 2000 OMNIASIC SOCIETATC DC ASIGURfln C nC ASIGURARC SUCURSALA SIBIU Str. Nicolae Bălcescu Tel/Fax: 069/214010, 214011,210412 S.C. BOND-HASS S.R.L. BRASOV tel. 068/484263 (și) 094/565895 PRODUCE SI COMERCIALIZÉAZÁ ambalaje din carton ondulat, micro duplex, etichete matrițe pentru confecționarea ambalajelor din carton o gamă largă de utilaje din industria prelucrării cartonului