Transilvania, 1896 (Anul 27, nr. 1-10)

1896-01-15 / nr. 1-2

3 terul „Astrei“, și care ne surprinde cu atât mai puțin, cu cât aceste divergențe au existat de la primul moment, în care s’a născut idea inființării acestei Asociațiuni și au avut de urmare, că înșiși fondatorii ei nu au fost pe deplin în curat cu caracterul fătului lor și din acestă causă nici nu i-au putut designa cu deplină precisiune căile, pe cari ave se înainteze. Astfel vedem, că în prima petiție, din 10 Main 1860, cei mai mulți inteligenți români din Transilvania au adresat-o în causa inființării Asociațiunii cătră locotenența țerii, se accentuază mai mult numai „dezvoltarea puterilor spirituale și materialel 1, apoi „înflorirea agriculturii și industriei“ și se aminteste o singură dată și „înaintarea literaturii“. Din aceste se vede, că inițiatorii „Astrei“ la început nu au avut în vedere înființarea unei corporațiuni literare. Curentul literar a înființat numai mai târiu asupra lucrărilor pregătitore, după cum spune Șaguna în cuvântarea sa deja amintită: „într aceea — orice — fiind la guvernul țerii o comisiune conchiămată din bărbații cei mai renumiți literați ai națiunii nóstre spre a-și da părere în lipsa limbistică, acești bărbați, bravi în literatură și în tóte ce privesce la binele obștesc, au desbătut între sine și treba inființândei nóstre Asociațiuni.“ Din aceste desbateri s’au născut proiectele de statute elaborate de T. Cipariu și G. Barițiu, ambii literați de profesiune, și pe acestă cale a intrat în lucrările pregătitore tendența de a da Asociațiunii, proiectată la început ca societate mai mult filantropică, culturală, caracterul unei corporațiuni literare, însă fără a-i fi putut da acestă însușire în mod exclusiv, căci în decursul desbaterilor ce au mai urmat, vedem că pe lângă literatură se accentuază mai departe cu totă insistența: „cultura, industria și agricultura națiunii nostre, adecă înaintarea spirituală și materială a poporului nostru“. Acastă bilateralitate a Asociațiunii și-a aflat espresiunea și în statutele ei și s’a manifestat în întraga ei viață și activitate, venind — cu cuvintele lui Șaguna — „după felul și caracterul timpurilor și al cerințelor“ când una, când cealaltă direcțiune la preponderanță. La început factorii conducători ai „Astrei“ au insistat mai ales asupra activității ei literare, — lucru natural într’un timp, * 1*