Transilvania, 1915 (Anul 46, nr. 1-12)

1915-06-01 / nr. 1-6

Extras din Statutele Asociaţiunii.  * AP- MU § 2. Scopul Asociaţiunii este: înaintarea culturii poporului român şi anume: prin iniţiare de studii şi scrutări şi editare de publicaţiuni literare, ştiinţifice şi artistice; înfiinţare de biblioteci poporale, muzee şi alte colecţiuni; acordare de premii şi stipendii pentru diferitele specialităţi de ştiinţă, artă şi industrie; expoziţii, producţii şi conferenţe publice; înfiinţare eventual ajutorare de şcoli şi internate; organizare desecţiuni ştiinţifice şi designare de referenţi literari în aceste secţiuni; şi în fine prin orice alte intreprinderi legale, cari vor putea contribui la prosperarea literaturii şi culturii atât spirituale cât şi economice a Românilor din patrie. § 8. Membri Asociaţiunii sunt: fondatori, pe vieaţă, ordinari, ajutători, corespondenţi şi onorari. § 9. 1. Membru fondator al Asociaţiunii este, care plăteşte deodată cel puţin o sumă de 200 fl. (400 Cor.) 2.Membru pe vieaţă, care plăteşte odată pentru totdeauna 100 fl. (200 Cor.) 3. Membru ordinar, care plăteşte o taxă anuală de 5 fl. (10 Cor.) 4. Membru ajutător, care plăteşte o taxă anuală de cel puţin 1 fl. (2 Cor.) § 12. Drepturile şi datorinţele membrilor fondatori, pe vieaţă şi ordinari sunt, ca ei să conlucre din toate puterile pentru înaintarea scopului societăţii, au drept în adunările generale a face propuneri în acest sens, au drept de iniţiativă şi vot decisiv în adunările generale, iar organul Asociaţiunii îl primesc gratuit. Membri ajutători au vot numai în adunările despărţămintelor. § 36. Membri Asociaţiunii cu privire la deosebitele ţinuturi se grupează în despărţăminte, în fruntea cărora va fi un comitet,’ iar în fruntea comunelor din despărţăminte, câte o agentură. § 37. Chemarea despărţămintelor este a conlucra la ajungerea scopului Asociaţiunii, intrând în’ mai de aproape atingere cu poporul şi răspândind la acesta învăţătura în toate direcţiunile: a) prin colecţiuni de producte literare folositoare de tot felul; b) prin stăruinţa, ca pe lângă şcoalele poporale să se înfiinţeze şi susţină şcoale de pomărit şi vierit, de grădini şi alte economii de model etc. în măsura mijloacelor disponibile; c) prin disertaţiuni poporale şi învăţături despre economie, industrie şi comerciu; d) prin îngrijirea ca să se îndemne poporul a îmbrăţişa deosebitele ramuri de industrie şi comerciu; e) prin îndemnarea poporului la înfiinţarea de însoţiri folositoare pentru membri lor, prevăzute cu statute speciale, cari se vor înainta la autorităţile competente pentru aprobare. § 38. Numărul şi întinderea despărţi se statoreşte de comitetul central. § 39. Membru al unui atare despărţeşte fiecare membru fondator, pe vieaţă, ordinar, ajutător şi onorar al Asociaţiunii, cu domiciliul pe teritorul despărţământului. § 40. Despărţămintele îşi îndeplinesc afacerile prin adunările cercuale (§ 41—42), prin comitetele cercuale (§ 43—45), şi prin agenturile comunale (§ 46-47). Fiind ele numai părţi integrante ale Asociaţiunii (§ 15) se înţelege de sine, că toate acţiunile lor,trebue să fie controlate şi aprobate de comitetul central, că avere proprie nu pot avea, ci tot ce intră la cassa lor, au să transpună la cassa centrală. Pentru trebuinţele despărţămintelor însă, la propunerea adunării cercuale (§ 42 p. 6), se vor asemna din partea comitetului central 20% din sumele încassate prin ele pe seama Asociaţiunii în fiecare an sub orice titlu, afară de taxele încassate de la membri fondatori şi pe vieaţă, cari în sensul § 7 au să intre întregi la fond. Economiile fiecărui an rămân la fondul Asociaţiunii şi nu se mai pot pune pentru alt an la dispoziţiunea despărţământului. Manuscrisele să se trimită la adresa: Redacţia revistei „Transilvania“. ===== Sibiiu (Nagyszeben), Strada Şaguna Nr. 6. ===