Transilvania, 1915 (Anul 46, nr. 1-12)

1915-06-01 / nr. 1-6

Transilvania An. XLVI. Iulie v. 1915. Nr. 1-6. Sesiunea generală a Academiei Române. «Academia Română», cea mai înaltă instituţiune culturală a întreg neamului nostru, şi-a ţinut sesiunea generală din anul acesta în zilele de 1—30 Maius. In această sesiune mai întâiu s’a dat din nou expresiune, prin rostul preşedintelui, d-l Dr. C. I. Istrati, şi în raportul secretarului general, durerii nemărginite a Academiei pentru perderea Înaltului ei Protector, a răposatului Rege Carol I al României, care în cursul întregii sale domnii de peste 48 ani n’a pregetat nici când a o sprijini cu sfatul său înţelept şi cu dărnicia sa, aducându-şi aminte de dânsa chiar şi în clipele din urmă ale vieţii sale. S’a adus apoi prinosul de recunoştinţă cuvenit fostului secretar general Dimitrie A. Sturdza, mutat din vieaţă în ziua de 8 octomvrie v. 1914, carele cu un devotament neîntrecut şi-a închinat o parte însemnată din îndelungata şi neobosita sa activitate consolidării Academiei şi promovării înaltelor ei scopuri. Totodată s-au comemorat şi ceilalţi membri ai acestei instituţii, români şi străini, trecuţi din vieaţă în cursul anului expirat, între cari au fost şi mult regretaţii Dr. Atanasie M. Marienescu şi Ioan Mihályi. După aceste acte de pietate, privitoare la trecutul nemijlocit, Academia a păşit la lucrările sesiunii, dându-se seamă, prin diferite rapoarte, de activitatea literară şi ştiinţifică desfăşurată în cursul anului trecut, de starea colecţiunilor şi de mersul instituţiilor susţinute din venitele diferitelor fundaţiuni, încredinţate Academiei spre administrare, de situaţiunea averii Academiei, de publicaţiile sale şi de lucrările înaintate la concursele pentru premii, — și totodată luându-se hotărîrile de lipsă pentru viitor.