Transilvania, 1916 (Anul 47, nr. 1-12)

1916-06-01 / nr. 1-6

Transilvania An. XLVII. 1 Iulie v. 1916. Nr. 1-6. Orfelinatele noastre. Zilele isorice, prin care trecem, pun la grea încercare popoarde. Ele trebuie să-şi încordeze toate puterile, de care dispun: fizice, morale şi intelectuale, ca să poată rezista furtunei cumplite, ce s’a deslănţuit asupra vechiului nostru continent, să-şi păstreze moştenirea rămasă dela înaintaşi şi să-şi asigure un loc vrednic între neamuri pentru viitor. — Şi în adevăr, rareori s’a văzut în cursa veacurilor o desvoltare aşa de mare a energiei omneşti, ca în anii aceştia doi din urmă. De o parte câmpul de luptă se folosesc, cu o tenacitate fără samăn şi cu o isteţime admirabilă, toate mijloacele de aleirare şi de atac, pe uscat, pe apă şi în aer, se fac avenţiunile cele mai ingenioase pentru nimicirea duşmanului şi pentru apărarea proprie, se dau dovezi de vitejie şi de rezistenţă, cum numai în timpurile legendare ale anticităţii mai putem întâlni; iară de altă prte acasă, în locurile nebântuite încă de furia războiului, se lucră fără preget la îngrijirea masselor luptătoare cu toate cele de lipsă, se fac organizări nouă economice pentru acoperirea trebuinţelor celor rămaşi vatra părintească, se desvoaltă o circulaţiune de bunuri şi de persoane, cum nu s’a mai văzut până acum, — de asemenea se dau toate îngrijirile trebuincioase ostaşilor răniţi şi bolnavi, se ocrotesc cei rămaşi acasă în ipsă şi în mizerie, şi se iau toate măsurile necesare pentru ajutorarea în viitor a acelora, cari vor rămânea