Transilvania, 1940 (Anul 71, nr. 1-6)

1940-01-01 / nr. 1-2

Cele două facultăţi importante din el permit să se distingă — susţine Bergson — şi două categorii mai speciale de muncă : homo faber şi homo loquens. Prin prima facultate omul prelungeşte şi întăreşte reacţiunile sau reflexele sale faţă de acţiunea mediului exterior imediat. Prin ea omul şi-a mărit puterea de adaptare şi şi-a îmbunătăţit condiţiile de vieaţă. Prin cea de a doua facultate omul înţelege, crează, transmite simbolurile vorbirii articulate şi legând trecutul cu prezentul şi viitorul, se perfecţionează mereu. Reacţiunile omului fabel corespund necesităţilor fizice ineluctabile. Ele sunt stereotipe. Graţie ustensilelor de care se foloseşte pentru hrană, îmbrăcăminte, locuinţă, etc., omul faber poate deci vieţui oriunde. Succesul său va sta în adaptaţie, iar reflexele sale profunde rămân aceleaşi. Starea afectivă se va mărgini la jocuri, cântece, etc. Reacţiunile omului lequens sunt multiple şi diferite. Ultralumea pe care i-o crează simbolurile vorbirii, este ea însăşi simbolică compusă din imagini, concepte, gândiri abstracte, etc., fixate uneori arbitrar. Deşi această lume nu este supusă lumii exterioare, totuşi omul lequens stabileşte legături între simbolurile ultralumii sale şi lumea exterioară imediată. El îmbracă realităţile din mediul încurajător cu simboluri ce corespund la date observabile şi verificabile prin experienţă. Factorul emotiv sau afectiv joacă un rol important în imaginile omului lequens, deoarece el este acel ce poate crea legendele, miturile, poemele, etc. Studiile întreprinse asupra triburilor primitive în raport cu acelea asupra popoarelor civilizate, ne permit să distingem în adevăr această dublă natură a omului şi să vedem tot deodată tehnicele de lucru care au permis ca omul label ajutat sau asociat omului lequens (sinteză care constitue omul sapiens) să mărească acţiunile şi reacţiunile asupra lumii exterioare constituind progresul sau civilizaţia. Cu tot progresul, cu toată cultura încercată asupra omului sapiens se pare că şi astăzi tot mediul este acel ce impune diferenţieri sau specializări de muncă. Anumite regiuni naturale dintr-o ţară aduc după sine şi anumite îndeletniciri.