Transilvania, 2013 (Anul 119, nr. 1-12)

2013-04-01 / nr. 4

TRANSILVANIA 4/2013 şi, în altă secvanţă, a statuii poetlui şi a rechizitoriului întregesc perspectiva monografică, alături de alte extrase, stenograme şi audieri ale unor doctori, gazetari, istorici şi academicieni. Se conturează astfel mai multe înţelegeri, explicaţii şi naraţiuni în legătură cu Eminescu, situarea facându-se între document, literatură şi fantezie, ca într-o poveste închipuită, cum sugerează autoarea într-o notă a unor cenzori. Semnalizând continuu, unele cifrări ale romanului, cu deschidere iniţiatică/elitistă/de conjuraţie/poliţistă/ biografică/tematică/de manifest (proiect) literar apar ca praguri, de înţeles şi de parcurs, de către cititor, pe urmele autoarei, ale unor documente şi depoziţii folosite în carte şi ale exegezei specializate, până la capătul dosarului/epocii (uneori ca expresie a unor denaturări şi neînţelegeri de tot soiul) şi al programului de confiscare, falsificare şi manipulare a destinului unui mare scriitor (pe anumite porţiuni în cadrul unui program de făurire a omului nou şi a societăţii multilateral dezvoltate, despre care dau glas mai multe muze „inspirate”, cum arată romanul), a cărui emblemă măsoară, cu termenii lui Roger Caillois, amploarea şi densitatea naraţiunii, extensia (spaţială, temporală, socială), gradul de atenţie faţă de real, interioritatea povestirii, gradul de identificare a autorului cu eroii săi şi voinţa de influenţă a romancierului (Roger Caillois, Abordări ale imaginarului, Traducere din limba franceză de Nicolae Baltă, Bucureşti, Editura Nemira, 2001). Subiect deschis, arheologia operei eminesciene (ediţia Opere este tipărită şi manuscrisele sunt facsimilate, inclusiv în format electronic) şi tabloul personalităţii scriitorului romantic excepţional/fascinant Mihai Eminescu au în romanul Florinei Ilis un scor înalt şi o ecuaţie biografică remarcabilă, de care se va ţine seamă. Romanul Vieţile paralele creşte şi se multiplică din vulnerabilităţile fiinţei creatoare, ale unui mare scriitor, agresat de caracatiţa catilinară a instituţiilor, indivizilor şi grupurilor sociale, care-l copleşesc şi oferă celorlalţi doar secvenţe, note „prizărite” şi pagini „neroade”, despre o existenţă şi povestea ei, pe care (adeseori) singur n-o ştie „pe de rost”. Bibliography: Florina Ilis, Vieţile paralele / Parallel lives, roman, Editura Cartea Românească, 2012. Mihai Eminescu, Opere / Works, vol. 1 - XVII, ed. by Perspessicius (conf. by Dimitrie Vatamaniuc and Petru Creţia), Bucureşti, Fundaţia pentru Literatură şi Artă „Regele Carol II” (and then the Romanian Academy), 1939, 1943, 52, 1958, 1963, 1977, 1980, 1983,1985,1987,1989,1993,1999; Mihai Eminescu, Opere / Works, vol. I-VII, ed. by D. Vatamaniuc, pref. by Eugen Simion, Poetuill); Profil. Teatru, literatură populară şi). Publicistică. Corespondenţă. Fragmentarium(III), Publicistică (IV), Publicistică (V), Dicţionar de rime. Traduceri. Transcrieri. Note de curs. Note de lectură. Excerpte. Corespondenţă (VI). Traduceri. Transcrieri. Note de curs. Note de lectură. Excerpte (VII), Bucureşti, Editura Univers Enciclopedic, 1999,2000, 2003. Şerban Cioculescu, Aspecte literare contemporane / Contemporary literary aspects, 1932-1947, Bucureşti, Editura Minerva, 1972, art. Eminescu văzut de romancieri / Eminescu seen by novelists, pp. 329-342. Bogdan Creţu, Utopia negativă în literatura română / Negative utopia in Romanian literature, Bucureşti, Editura Cartea Românească, 2008. Ion Simuţ, Revizuiri / Revisions, Bucureşti, Editura Fundaţiei Culturale Române, 1995, cap. Mitul biografic eminescian. Un mod de a fi în lume / Eminescian biographic myth. A mode of being in the world, pp. 15-25. Rodica Zafiu, Naraţiune şi poezie / Narrative and poetry, Bucureşti, Editura BIC ALL, 2000. Ioan Dersidan, Monologul dramatic eminescian / The Eminescian dramatic monologue, Cluj Napoca, Editura Dacia, 2001. loan Dersidan, Clasicii junimişti şi învăţământul / The „junimea” classics and education, Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, 2000. loan Dersidan, Catilinari şi temperatori. Eminescu şi Caragiale / Catilinaries and temperators. Eminescu and Caragiale, Cluj Napoca, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, 2010. Ioan Dersidan Catilinari şi temperatori Eminescu şi Caragiale Catilinari şi temperatori, Eminescu şi Caragiale http://www.cartiortodoxe.ro/carte/catilinari-si-temperatori.-eminescu-si-caragiale_158526.jpg |160