Tribuna, septembrie 1906 (Anul 10, nr. 164-183)

1906-09-02 / nr. 164

Pag. 2, a putut să ne treacă prin marile încercări ale vieţii noastre de optsprezece veacuri. Chiar şi dacă n’ar mai fi şi altceva, şi atât e destul, ca una să se simtă sufleteşte toţi cei ce de acelaşi gând sunt pătrunşi şi să fie porniţi a se aduna, pentru ca împreună să-şi dee pe faţă bucuria de a fi ajuns unde sunt şi hotărîrea de a merge înainte spre împlinirea menirii lor. S’au adunat nu de mult în Bucovina, la mormântul lui Ştefan cel mare, s’au adunat în Ardeal, la expoziţiunea din Sibiiu, şi se adună acum la Bucureşti, unde se serbează de odată cu naşterea neamului românesc şi iubireul domniei de patruzeci de ani al regelui Carol cel chibzuit. Din toate aceste adunări a ieşit şi iese la iveală adevărul, că ori şicât de depărtaţi ar fi unii de alţii şi oricât de deosebite ar fi condiţiunile, în care trăiesc. Românii se simt acelaşi popor şi că durerile unuia dintre dânşii sunt durerile tuturora, bucuriile unuia bucuriile tuturora. E învederat azi adevărul acesta, şi orb ar fi cel ce n’ar voi să-l ştie, smintit cel ce ar voi să-l tăgăduiască, nesocotit cel ce n’ar voi să ţie seamă de el. Adunându-se în faţa lumii întregi, Românii vor să vestească pe toţi, că cel ce loveşte pe unii dintre dânşii pe toţi şi-i face duşmani şi inimile tuturora le câştigă cel ce ajută pe unii dintre dânşii în lucrarea lor culturală. Dacă sunt în ţările locuite de Români oameni, cari ar dori, ca altfel să fie, ei trebue să se împace cu gândul, că aşa este şi că duşmăniţi vor fi de toţi Românii, dacă vor jigni pe concetăţenii lor români în lucrarea lor culturală. Traian nu i-a adus pe Români în Dacia, ca să prade şi să asuprească, ci ca să menţină ordinea legală şi să propage cultura ! Azi, după o mie şi opt sute de ani, noi Românii, urmaşi adevăraţi ai acelor Romani, stăruim a fi susţiitori ai ordinei regale şi propagatori ai culturii şi nu iertăm pe cei ce ne împedecă în împlinirea menirii noastre. «In hostem suprema auctoritas esto» — ziceau străbunii noştri, aşa ziceam şi noi, dar duşmanii noştri sunt ei ce-şi dau silinţa de a înăbuşi viaţa noastră naţională. Cu atât mai vîrtos vor iubi şi vor ajuta în toate împrejiurările Românii pe cei ce vor lăsa liberă desvoltarea morală şi intelectuală a concetăţenilor săi români, că ţine minte Românul binele ce i se face. Va alege fiecare potrivit cu firea şi cu priceperea sa. Românii din «toate unghiurile» se adună la Bucureşti , nu ca să ameninţe, nici ca să adimenească, ci ca să se bucure împreună şi să se îmbărbăteze unii pe alţii. O ştire inexactă. După unele ziare din România s’a strecurat şi în presa noastră de dincoace o veste alarmantă despre fruntaşul nostru dr. Nicolae Oncu. S’a scris anume, că dlui Oncu i s’a făcut rău sub decursul audienţei corurilor la Maj. Sa regele Carol şi că însăşi Maj. Sa Regina i-ar fi dat acolo întâile îngrijiri. Ştirea este absolut inexactă. Dl Oncu şi sub decursul audienţei şi mai nainte şi acum s’a bucurat şi se bucură de o perfectă sănătate. Adevărul e, că la audienţa corurilor, dl Oncu, după convorbirea avută deja cu Maj. Sa Regele, a ieşit din şir, simţinduse puţin obosit şi s’a aşezat pe un scaun. Atunci »TRIBUNA« Maj. că Regina s’a apropiat de dânsul şi s’a întreţinut prea graţios mai multe minute cu dl Oncu. Chiar după aceasta a urmat un cercle mai lung acordat de MM. LI. deputaţilor dr. Nicolae Oncu, Coriolan Brediceanu şi Ştefan Petrovici.* Aradanii la expoziţie. Azi după amiazi la 5 ore pleacă grupa aradană la expoziţia din Bucureşti. In grup sunt o mulţime de fruntaşi din comitat, atât cărturari cât şi ţărani. Lupta în comitate. De la Dej primim un lung raport despre bărbăteasca luptă purtată de Români în congregaţia comitatului, şedinţa de la 29 August. In fruntea luptei au fost dr. T. Mihali şi dr. Al. Vaida, deputaţi, precum au vorbit cu mult curagiu şi dnii advocaţi dr. I. Cherecheş şi Dr. C. Barbul. în numărul viitor vom publica acest raport între alegători. După darea de samă ţinută în 26 Aug. a. c. Dr. T. Mihali deputatul cercului Ileanda-Mare şi-a continuat turneul în 27 şi 28 Aug. prin cerc în comunile chiorene. Pretutindenea a fost primit cu mare însufleţire, porţi triumfale, vii aclamaţii, rostindu-i-să din partea preoţilor vorbiri de bineventare, la cari Dr. Mihali răspundea ca un adevărat păstor al lor şi prin tonul său dulce şi oratoria-i distinsă îi transpunea în sferii înălţătoare, îi mângâia şi asigura de un viitor mai fericit. A vizitat pe mai mulţi fruntaşi alegători, cu deosebire pe acei alegători cărora li s’a făcut neîrtdreptăţiri din partea administraţiei fiind escortaţi de jandarmi fără nici o vină. Şi-a luat notiţe pretutindenea despre plângerile celor neîndreptăţiţi, a promis, că cât îi va fi cu putinţă va lucra pentru binele lor şi va fi gata a sări ori şi când în apărarea lor. Cu ochi scăldaţi în lacrămi să apropiau bătrâni cu plete cărunte de iubitul lor deputat şi dând mâna cu el, îi mulţumeau pentru lupta ce a dus-o împreună cu ceialalţi tovarăşi în casa ţării zicând : »Noi şi copii noştri ne rugăm în toate rugăciunile noastre să vă ajute Dumnezeu şi să vă întărească în lupta grea ce aţi pornit. Noi nu vom ajunge acele zile să gustăm din izbânda luptei d-voastre dar vom muri în nădejdea că copii şi nepoţii noştri să vor bucura de roadele luptei începută de d-voastră«. Nu am cuvinte să descriu însufleţirea şi dragostea cu care a fost primit Dr. T. Mihali din partea alegătorilor! Cu drept cuvânt pot însă afirma, ca primirea dsale în cerc a fost primirea unui adevărat erou şi luptător neînfrînt! Marţi (28 Aug.) de cătră soră Dr. T. Mihali în trăsura-i cu 4 cai decorată cu cununi şi buchete de flori dela iubiţii lui alegători soseşte în Dej, îşi poate închipui publicul cetitor cu ce ochi rău şi cu câtă invidie a fost privit din partea patrioţilor de la putere din Dej. Raportor. * După cum v’am avizat, Duminecă în 9. c. şi-a ţinut deputatul dr. Iuliu Mania darea de samă înaintea alegătorilor săi din Vinţul-de-jos. Deputatul naţional dr. Mania a plecat din Alba-Iulia însoţit de deputaţii Teodor Mihali şi Vaida- Voevod apoi dr. Marciac, dr. Patiţa jun. şi a. cu trăsuri, sosind la 10 ore în Vinţul-de-jos, unde au fost primiţi cu mare însufleţire de către miile de popor ce se adunase. Deputaţii au mers de-a dreptul la biserica ortodoxă unde se servia serviciul divin. Au intrat în biserică şi au ascultat până în sfârşit sf. liturgie şi prestaţiunile frumoase ale corului din Sas-Sebeş, care a executat răspunsurile liturgice. După terminarea serviciului divin, deputatul Maniu însoţit de preotul local a făcut unele vizite, la pretură, la fostul prezident electoral, la preoţii tuturor confesiunilor etc. — în vreme ce poporul se aduna mereu la locul destinat pentru adunare. Darea de seamă. Adunarea s’a deschis la 11 şi juni. Public foarte mult. Peste 3000 de inşi au putut fi de faţă din Vinţ şi comunele învecinate. Alegătorii unguri nu s’au prezentat. Deputaţii naţionali s’au prezentat la adunare, invitaţi de o deputăţie de 5 inşi. Sosind la adunare sunt aclamaţi cu o însufleţire de nedescris. Adunarea a fost prezidată de părintele Maria din Vinţ. După o scurtă cuvântare a sa, ia cuvântul deputatul. Mama şi-şi ţine darea de seamă, des întreruptă de aprobările şi aclamările mulţimei. După darea de samă a deputatului a luat cuvântul deputatul Mihali apoi deputatul Vaida- Voevod. Sub durata adunării a sosit cu trăsura deputatul dr. Aurel Vlad. A luat apoi şi dânsul cuvântul. Ia apoi cuvântul preotul gr.-or. din Cârna, dl Chirila şi propune următoarea rezoluţiune, care se primeşte cu unanimă însufleţire : »Alegătorii şi poporul român din cercul electoral al Vinţului-de-jos, aderează neclintit la programul naţional român, aprobă intra toate activitatea şi procedura deputaţilor naţionalişti şi-i invită să continue nestrămutat apărarea drepturilor naţionale ale poporului român«. Adunarea s’a terminat apoi la ora 1 ş’un sfert.« După adunare s’a dat un banchet la otelul »Două pistoale«. Toată inteligenţa, preoţi şi învăţători mulţi şi şi ţărani au luat parte la banchet, care a durat într’o dispoziţie foarte avântată. întâiul toast l-a ţinut deputatul Dr. Mihali, pentru alegătorii cercului Vinţ. A toastat părintele Maniu, pentru deputatul cercului Iuliu Maniu, a părintelui Oancea din Cioară pentru deputaţii Mihali, Vaida- Voevod şi Vlad. A vorbit apoi deputatul Maniu pentru poporul român, care e compus din 12 milioane şi pentru şeful clubului parlamentar, dl Mihali; deputatul dr. A. Vlad pentru alegătorii români şi Vaida-Voevod pentru preoţime şi femeile române. La 3 şi juni, terminându-se banchetul, deputaţii şi întregul public a luat parte la concertul dat de corul din Sas-Sebeş sub conducerea dlui Octavian Murăşanu. Corul care încântase deja publicul în biserică, a executat admirabil un foarte drăguţ program. S’a remarcat îndeosebi exemplul bun ce-l dă d-na Mureşan prin participarea sa în cor, dând impuls tinerilor corişti şi făcându-i să iubească cântarea şi arta. După concert a urmat dans. S’a închegat o veselie generală. Domni şi popor au jucat hora înfrăţirii.* După concert deputatul Maniu şi-a cercetat pe toţi alegătorii, pe la casele lor. A durat peste două ore această vizită a deputatului, care însă a făcut foarte bună impresie în popor.* Dl. V. Coldiş, deputatul cercului Radna, Duminecă 3116 c. va vorbi alegătorilor săi după cum urmează: Vărădia la 9 ore, Oiuliţa la 10 ore, Coveşdia la II ly2 ore. După ameazi la 3 ore va participa la nunta fiicei fruntaşului comerciant Ţieran. Nr. 164.