Tribuna, noiembrie 1908 (Anul 12, nr. 244-267)

1908-11-01 / nr. 244

14 Nov. n. 1008 »TRIBUNA« Comune mici mai puţin inpopulate sau comune mici și cercuri mai mici notariali se pot Intruni Intr’un cerc de votizare. §. 17. Cercurile de votizare le statoreşte congregația comitatelor, iar In oraşe, cari singure formează un cerc electoral, le statoreste reprezentanta comunală respective magistrata oraşului; asemenea le poate şi modifică şi apoi le Buşterne spre aprobare ministrului de interne. Capitolul V. Reprezentantul (încredinţatul) analfabeţilor. Reprezentantul acelor alegători analfabeţi, cari sunt suscepuţi in lista valabilă de pe acel an, se alege în fiecare an în 16 Februarie (§. 68). Alegătorii analfabeţi înainte de alegerea reprezentantului pot ţinea consfătuire (§. 69). Alegerea reprezentantului se întâmplă în comune (§. 70). Conducătorul alegere şi substitutul său pun jurământ (§. 71). Acela e a ales care a întrunit cel puţin 10 voturi (§. 73). Reprezentantului nu i se poate da îndrumare cum să-şi exerciteze dreptul de alegere (§. 74). Dacă reprezentantul moare în locul lui nu se alege (§. 76). §. 78 cuprinde censurarea alegere prin comitetul central. Capitolul VI. Alegerea deputaților. Acest capitol cuprinde §§ii 80—123. Pentru Începerea alegerilor de deputaţi, ministrul de interne defige termin de 10 zile astfel ca de la publicarea în foaia oficioasă a ordinului referitor la alegere, până la începerea alegerilor să fie cel puţin 10 zile, iar dela ziua alegere până la deschiderea dietei să fie cel puţin 30 de zile (§ 80). Ziua alegere o hotăreşte comitetul central şi anume ca în toate cercurile electorale de sub jurisdicţiunea comitetului central se începe în una şi aceiaşi zi. (§. 81). Comitetul central îndată după publicarea rescriptului regesc ţine şedinţă. (§. 82). Comitetul central alege scrutiniu de alegere care conduce alegerea în întreg cercul electoral (§ al 83). In comisiunea de scrutiniu numai acela poate fi ales, care ştie ungureşte şi e luat în lista alegătorilor direcţi. (§. 84). § al 85 cuprinde jurământul scrutinilor de alegere şi a scrutinilor de votare. Comitetul central prin publicaţiuni în limba oficioasă a statului şi conform necesităţei, în limba folosită în cerc de un grup mai mare, aduce la cunoştinţa publică, ziua, locul alegere!, numele preşedintelui, vicepreşedintelui, a notarilor de alegere şi modul cum va urmă alegerea din comună în comună. Această publicaţiune cu 6 zile înainte de alegere trebuie adusă la cunoştinţa publică. (§1 86). Dela definerea zilei de alegere, adunare de partid, serbări de partid, se pot ţinea numai cu permisiunea autorităţilor. (§ 87). Candidarea de deputat se face cu 5 zile înainte de alegere prin 100 alegători (§ 88). Că preşedintele de alegere a primit ori respins candidarea, în ziua următoare o aduce la cunoştinţă (§ 91). Dacă numai un candidat este, acesta se declară de ales (§ 93). Atât candidatul cât şi acei cari au recomandat, au drept să aleagă unul ori doi bărbaţi de Încredere (§ 94). Preşedintele de alegere îngrijeşte de ordinea publică în tot decursul alegere, de aşezarea partidelor şi eventual de contignarea armatei. (§ 95) Votarea se întâmplă prin gram viu. (§.100) Alegătorul cu vot plural nu poate da mai puţine voturi decât îi compet lui după listă şi toate voturile numai pe un candidat poate vota. (§. 101) Nu poate vota acela a cărui persoană nu e identificată, care la aceeaşi alegere, în acelaş an calendaristic, a votat un alt cerc, ori la altă comisiune de scrutiniu. (§. 103.) In contra votului bărbaţii de încredere pot face excepţiune, asupra cărora decide preşedintele de alegere. (§. 105). §-ul 107 cuprinde durata alegerei, care dacă începerea nu a fost fixată pe 8 ore se termină de la Începere începând la 10 ore. (§. 107.) Dacă un candidat se retrage, preşedintele dispune ca pentru acela votarea se încheie. In caz când preşedintele constată, că candidatul care a depăşit, în timpul repăşirei a dobândit majoritatea absolută a voturilor și acest rezultat nici voturile restante nu l-ar schimba în defavorul lui, dispune sistarea alegerei. (§. 108). Președintele pe răspunderea sa suspendă alegerea. (§. 110) Despre alegere se ia protocol. (§. 111). Despre balotagiu dispune. (§ 110). Lista alegătorilor. Capitolul al 4-lea cuprinde tot ce se referă la lista alegătorilor. Pentru fiecare cerc electoral, se compune câte o listă în fiecare cerc de votare, care se conţină: a) alegătorii direcţi, b) alegătorii indirecţi şi c) reprezentanţii (împuterniciţii) alegătorilor analfabeţi. Lista are să fie corectată în fiecare an. Comitetul electoral central, îndată ce va fi compus pe baza legii prezente, iar mai târziu în fiecare an cel mult până la 1 Noemvrie, exmite câte o comisie de conscriere pentru fiecare cerc de votare (szavazókor) spre conscrierea alegătorilor In listă. Excepţional se poate Incredinţa unei comisii conscrierea alegătorilor chiar din mai multe cercuri. In §. 32 se prevede, ca în comisia de conscriere să fie numai astfel de bărbaţi, cari vorbesc limba maghiară, dar întrucât e posibil şi limba ţinutului respectiv. Preşedintele şi membrii comisiei, înainte de a-şi începe activitatea, depun următorul jurământ: Eu, N. N. jur (promit sărbătoreşte), că în toate îndatoririle, încredinţate acum mie, voi purcede in sensul legii, imparţial şi conştiincios. Aşa să-mi ajute Dumnezeu !« Jurământul au să depună în faţa comitetului central sau al preşedintelui acestuia, dar pot şi in faţa primarului orăşănesc resp. a protopretorului. Comisia de conscriere e datoare să avertizeze pe toţi cei interesaţi, să nu întârzie a se anunţă spre conscriere. La conscriere membrii comisiei trebuie să ia in seamă toate datele oficioase, ce le stau la dispoziţie. In listă să fie luaţi toţi aceia, despre cari comisia s’a putut convinge, că în momentul conscrierii întrunesc toate referinţele, pentru a putea figură ca alegători. Trebuiesc lăsaţi din listă toţi aceia, cari în decursul timpului au murit s’au şi-au pierdut dreptul de vot. Un alegător poate figură numai într’o singură listă. Alegătorii vor fi conscrişi în lista acelui cerc de votare, în care respectivii au casă, pământ, alte posesiuni, cu un cuvânt în aceea comună, resp. cerc de votare, unde plătesc darea. §§ 41—44 cuprind următoarele: Dovedirea cunoașterei scrisului şi cetitului se face printr’o comisie cenzurătoare înaintea căreia respectivul reflectant la dreptul de vot are să cetească un text tipărit și să scrie un text, dictat de preşedintele sau de un membru al comisiei. In faţa comisiei se poate face dovedirea şi în altă limbă (decât cea maghiară), care se vorbeşte în massă în respectivul ţinut. La caz că într’un ţinut oarecare numai puţini folosesc o limbă, atunci reflectantul, care se prezintă înaintea comisiei trebuie îndrumat, să se prezinte intr’un timp determinat înaintea tălmaciului dela vre-o judecătorie şi acolo să şi dovedească cunoştinţa scrisului şi cetitului. Textul ce are să fie cetit sau dictat, să fie luat dintr’o carte de pe cl. VI. elementară, aprobată de ministrul de culte, întru cât o astfel de carte stă la dispoziţia comisiunei. La din contră, comisia de conscriere stabileşte textul. Comisia de conscriere are să citeze la sine pe acela, despre care ştie că trebuie să dovedească cunoştinţa scrisului şi cetitului. Citarea se face prin afișe, conform uzului local, eventual prin Invitări speciale cu avertismentul, că dacă nu se va prezentă, va fi considerat de analfabet. La impozite, întrucât privesc dreptul de vot, directiva o dă cartea principală a impozitelor respective lista de date. Alegătorul poate arătă suma, ce o plăteşte ca dare, prin cărticica de dare sau prin alt act oficios. împrejurarea aceea, că cineva a aplicat pe un bărbat trecut de 16 ani in economia sa într’o întreprindere Industrială, comercială sau altă, cel puţin în decurs de 5 ani In mod stabil cu o anumită plată, e de a se dovedi printr’un act demn de încredere sau prin doi martori, cunoscuţi cel puţin de un membru al comisiei de conscriere, cari martori trebuie să aibă cunoştinţă directă de împrejurarea, ce e de a se dovedi. Împrejurarea, că cineva a fost aplicat în mod stabil pe lângă o plată anumită la acelaş stăpân în decurs de cel puţin 5 ani, respectivul o poate dovedi printr’un act corespunzător (de ex. cărticică de serviciu) sau prin 2 martori de specia celor arătaţi mai sus. La cei cari au sau au avut astfel de ocupaţiune, de care e legată cunoştinţa scrisului şi cotitului trebuie abandonat acest examen. Toate autorităţile, oficianţii publici, preoţii şi alte instituţiuni de caracter public, sunt datoare să pună la dispoziţia comisiei de conscriere datele de lipsă. Pentru fiecare cerc de votare să se compună lista alegătorilor intr’un exemplar, iar dacă cercul de votare cuprinde mai multe comune, pentru fiecare comună câte un exemplar. In listă să se indice cauza pentru care unul sau altul a fost șters din listă. Lista complectată și corectată se trimite comitetului central după ce a fost prevăzuta cu subscrierea membrilor conscrietori. Trimiterea listei să se facă la timp, ca cei din centru să-i poată face revizia In timpul statorii. In fiecare an Începând cu 15 Aprilie, comitetul central zilnic ţine şedinţe, In cari se ocupă cu revizuirea listei alegătorilor, îndreptând-o şi modificând tot ce se dovedeşte de greşit. Alegătorii vor fi conscrişi In ordine alfabetică şi tot aşa In alt exemplar (secundar), cei cari au fost şterşi din lista alegătorilor. (Astfel de listă principală şi secundară se face câte una de fiecare cerc de votare.) Listele modificate astfel le trimite comitetul central al unui cerc electoral la toate oraşele, comunele mari şi notariatele din respectivul cerc. Totodată esmite anunţuri In limba maghiară, dar şi in alte limbi, cari se vorbesc In massă In ţinuturile respective când şi unde vor fi expuse listele alegătorilor. In contra Introducerei sau omiterii vreunuia din lista electorală, ca şi până acum, se poate înainta protest. Listele vor fi expuse la casa oraşului resp. la primărie şi publicul se va putea vedea in prezenţa unui membru din artistia comunală, ba dacă dorește cineva le poate și decopia In oricare zi de lucru dela 2—6 ore p. m. Oricine observă vre-o greşală poate Înainta protest, indicând cauza, care l-a determinat să protesteze. Protestul va fi adresat comitetului central electoral din respectivul cerc, iar inmânarea se face prin consiliul orăşenesc In comune mari prin antistia comunală, iar In cele mici prin notarul cercual. Şi actele de protestare vor fi expuse spre vederea publică incluzive până In 14 iunie. Toţi cei interesaţi au drept să facă observări la protestele acestea şi să le înainteze în scris. Asupra protestărilor hotăreşte comitetul central, care trebuie să-şi motiveze decisiunile. Aceste decisiuni vor fi expuse la reşedinţa comitetului central, iar un exemplar se va trimite aceluia, la a cărui vot se referă. Pag. 3 Maşini de cusut, biciclete, motoare, maşini de scris, maşini agricole şi gramofoane, la se pot procura cu plătire în rate FALK IMRE N Mare atelier mechanic de reparaturi. N Montare de sonerii electrice şi reparare. Atelier de reparat maşini de scris şi de cusut, biciclete şi motoară. ■........... Cu stimă: Falk Imre, Kolozsvár, str. Deák Ferencz nr. 30. ~