Tribuna, 1983 (Anul 27, nr. 1-52)

1983-01-06 / nr. 1

SĂPTÂMÎNAL DE CULTURĂ, EDitat de CONSILIUL CULTURII ȘI EDUCAȚIEI SOCIALISTE Omagiu prestigioasei personalități științifice Rezultat al politicii Partidului Comunist Român și a statului nostru socialist, care consideră știința ca unul din factorii primordiali ai dezvoltării economico-sociale, sîntem martorii unei afirmări fără precedent a științei românești, care a deschis orizonturi largi cercetării științifice din țara noastră. Pe drept cuvînt se poate afirma că, în impunătoarele succese dobîndite de poporul nostru în anii socialismului, se află încorporat organic și aportul oamenilor de știință, al cercetătorilor și specialiștilor care, continuînd și dezvoltînd tradițiile valoroase ale cercetării științifice proprii, și-au orientat și legat întreaga activitate de țelurile fundamentale ale partidului și poporului nostru, de cauza nobilă a făuririi societății socialiste. In această direcție, o contribuție esențială și hotărîtoare la dezvoltarea științei, învățămîntului și culturii a adus și aduce tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, reputat om de știință, strălucită personalitate politică, cu o formație plurivalentă. Prim viceprim-ministru al guvernului și președinte al Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu s-a impus prin contribuții deosebit de valoroase în domenii de bază ale vieții economice, sociale și culturale ale societății românești. Acordînd o permanentă atenție organizării și concentrării activității de cercetare spre înfăptuirea obiectivelor centrale ale planului național unic, spre cerințele producției, ale economiei în plin proces de modernizare, prin activitatea sa neobosită pe tărîmul creației științifice a promovat știința și tehnologia românească pe treptele cele mai înalte de civilizație și progres. Actualele programe de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică, elaborate sub îndrumarea și cu contribuția nemijlocită a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, sunt menite să contribuie numai în anul 1983 la asimilarea a peste 800 de produse noi, modernizate, la aplicarea a peste 400 de tehnologii noi perfecționate și la realizarea unei microproducții în unitățile de cercetare științifică și tehnologică în valoare de peste 3,6 miliarde lei, în șirul multiplelor și prestigioaselor activități desfășurate de tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, în mod deosebit se remarcă cercetările și contribuțiile de seamă din sfera chimiei, referitoare la polimerizarea stereospecifică a izoprenului, la elaborarea unor metode noi, originale de purificare a monomerilor și solvenților folosiți în procesele de obținere a compușilor macromoleculari, la sinteza unor plastifianți și la caracterizarea structurală a polimerilor prin metode moderne de analiză, care se înscriu în ramurile de vîrf ale chimiei moderne. Primită cu cel mai viu interes și elogioase aprecieri în cercurile științifice din țară și străinătate, opera științifică a tovarășei Elena Ceaușescu a fost editată în numeroase limbi de circulație universală. Recent, cu ocazia apariției unui nou volum intitulat Noi cercetări in domeniul compușilor macromoleculari, al tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, în traducere italiană, în casa editorială EDIMEZ din Roma, în prefața semnată de Giuseppe Montalenti, președintele Academiei Naționale dei Lincei, se relevă: „Sunt deosebit de onorat pentru posibilitatea ce mi-a fost oferită de a adresa un călduros bun venit în literatura italiană de specialitate, unei noi și trainice opere științifice a academicianului doctor inginer Elena Ceaușescu, om de știință eminent și de amplă recunoaștere internațională, personalitate științifică și politică importantă a țării prietene, România, care este una dintre rudele noastre latine". Recunoașterea internațională a meritelor sale științifice este atestată de acordarea tovarășei Elena Ceaușescu a unor înalte distincții și titluri, ca membră activă și de onoare a unor prestigioase foruri științifice din diverse țări ale lumii, doctor honoris causa al mai multor universități, academii și instituții din Europa, America, Asia și Africa. In calitate de președinte al Comitetului național român Oamenii de știință și pacea, care a luat ființă din inițiativa și sub înaltul patronaj al tovarășului Nicolae Ceaușescu, puternica personalitate a tovarășei Elena Ceaușescu imprimă o deosebită însemnătate funcției sociale a științei, răspunderii și menirii umaniste a oamenilor de știință, dăruindu-și întreaga energie pentru menținerea și consolidarea păcii, pentru ca, pretutindeni, știința și cuceririle geniului uman să servească omului, bunăstării și fericirii sale, păcii și progresului întregii umanități. Pășind în noul an, 1983, strîns uniți în jurul partidului, al secretarului său general tovarășul Nicolae Ceaușescu, sîntem puternic mobilizați de lucrările Conferinței Naționale a Partidului Comunist Român, de raportul prezentat de tovarășul Nicolae Ceaușescu, care face o cuprinzătoare analiză științifică, materialist-dialectică cu privire la stadiul actual al edificării socialismului în țara noastră. Sarcinile ce revin științei și cercetării științifice și tehnologice în perioada următoare, potrivit orientărilor Conferinței Naționale, au fost strălucit evidențiate în cuvîntul tovarășei Elena Ceaușescu și ele constituie un program de lucru pentru toți oamenii muncii care activează pe tărîmul creației științifice și tehnologice. Noul început de an, acest eveniment sărbătoresc, care corespunde în mod fericit cu aniversarea zilei de naștere a tovarășei Elena Ceaușescu, ne sporește bucuria și ne oferă alesul prilej, încărcat de stimă și profundă emoție, de a ne exprima cele mai respectuoase urări de viață îndelungată, alături de conducătorul iubit al partidului și statului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, putere de muncă, noi și strălucite succese în prestigioasa și multilaterala activitate ce o desfășoară pe tărîmul științific, politic și social, pentru întărirea colaborării dintre oamenii de știință din lumea întreagă, pentru creșterea prestigiului științei românești. Prof. univ. dr. GHEORGHE MARCU, directorul Institutului de chimie Cluj-Napoca Tapiserie de Ileana Balotă ANTOLOGIE Iarna Ți-aduc omătul liniștit ce-apasă, Cu fulgușure, ca o piatră grea Pe țarină, pe suflet și pe casă — Ți-1 las pe geamuri preschimbat în stea. De-acum cîmpia va fi foaia nouă Pe care să nui-nseamnă stranii dungi, Și-n tine, călătorule,-o să plouă Cu zurgălăi, cu amintiri, cu doruri lungi... ION PILLAT Anul XXVII, 6 ianuarie 1983 3 lei Urare în ianuarie Culorile din inimi se-aprind și prind contururi Și izbucnesc petale în floarea carpatină, Cînd ramul înflorit ți se închină Precum un imn de slavă Carpaților de-a pururi. Și ninge ianuarie cu licăriri de astru, Ninge ca o urare străluminînd Carpații Ce reazămă un cer de ecuații Străluminat în roșu, în galben și albastru. NEGOIȚA Irimie Pentru progresul patriei socialiste Cu anul care a trecut încheiem trei decenii și jumătate de istorie socialistă, ani de luptă care, îm pofida a nu puține greutăți și obstacole, rămîn încrustați în istoria patriei cu forța marilor adevăruri. Dar anul care a trecut a fost, totodată, și un an de mari izbînzi în toate domeniile de activitate, făcînd dovada capacităților de muncă și creație ale poporului nostru, care a știut să înfrunte întotdeauna cu curaj dificultățile, cu încredere în forțele proprii, întregii națiuni, strîns unite în jurul partidului, secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, i-a adresat primul gînd cu prilejul Noului An. Ideilor, orientărilor și direcțiilor cuprinse în Mesaj le-au răspuns muncitorii din toate sectoarele de activitate angajîndu-se pentru anul 1983 ca munca lor să marcheze o ridicare pe noi trepte de calitate și eficiență economică. Țărănimii noastre, secretarul general al partidului i-a adresat urarea ca în acest an să realizeze o recoltă și mai mare, să crească bogăția produselor agricole, realizînd satisfacerea mai deplină a necesităților poporului, sporind în acest fel contribuția agriculturii la dezvoltarea generală a patriei. De asemenea, cărturarilor și oamenilor de știință li s-a urat să obțină noi și noi succese, să realizeze noi descoperiri, să dezlege noi taine ale naturii, să înalțe știința românească pe trepte mai înalte, pentru a demonstra forța și capacitatea poporului nostru de a contribui la dezvoltarea științei și culturii universale. Cuvintele secretarului general al partidului sunt pline de semnificație în acest sens: „Tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, întregului nostru popor, îi adresez, de Anul Nou, urarea de a obține succese tot mai mărețe în toate domeniile de activitate, de a face ca, prin munca unită, să ridicăm patria noastră pe noi culmi de progres și civilizație! Să facem ca poporul român să obțină rezultate mai mărețe în dezvoltarea economiei, științei, culturii, în ridicarea bunăstării materiale și spirituale, să demonstrăm forța unită a unui popor stăpîn pe destinele sale, care își făurește în mod liber și conștient propriul său viitor, viitorul comunist“. întreaga activitate economică și socială trebuie să stea de acum încolo și mai mult sub semnul afirmării spiritului revoluționar, al gîndirii și acțiunii îndrăznețe, conștienți fiind că numai astfel pot fi înlăturate greutățile și neajunsurile existente, în acest an va trebui să acționăm cu și mai multă hotărîre pentru a pune toate mijloacele de care dispunem în slujba formării revoluționare a maselor, pentru dinamizarea spiritului creator, novator, de luptă împotriva a tot ceea ce este vechi, de afirmare a noului în întreaga noastră activitate. In acest spirit, cuvintele tovarășului Nicolae Ceaușescu adresate întregii națiuni în mesajul de Anul Nou sunt o adevărată chemare, un program ferm și lucid de muncă angajată. ..In cadrul activității din anul viitor se află realizarea obiectivului strategic, economic și politic, de trecere a patriei noastre la un nou stadiu de dezvoltare, de realizare a unei noi calități a muncii și vieții în toate domeniile ". TRIBUNA