Tribuna, octombrie 1935 (Anul 8, nr. 401)

1935-10-06 / nr. 401

Anul VIII Nr. 401 PREŢUL Abonamentului Pe 1 an lei 150 Pe 1/2 an lei 1. Anunţuri: Lei 3 cm2 pagina înserelor şi lei ser în pagina de text. Director: Nicolae C. DROC REDACŢII: Sibiu Str. Regina Maria Nr. 8 Bucureşti Bulevardul Banu Manta Telefon 4.23.643 SIBIU, 6 Octomvrie 1939U1 Preţul unui exemplar 3 Lei Areti MIRUIA Prim redactor SILVIU LAZĂR Administraţia: Sibiu Str. Regina Maria 8 Reparaţii de RADIO PROMT şi IEFTIN Radio * Lux KUNTE Str. Regina Maria No. 49 Apărătorul plugărimei ne vorbeşte Am scris în numărul trecut al gazetei noastre, că un om cu caracter de bronz, d. I. Al. Vasilescu-Valjean, a rămas — după fuziunea d-lui Octavian Goga cu d. A. C. Cuza — la conducerea partidului naţional agrar, care în cea mai mare parte a trecut cu actualul preşedinte. Opinia publică de aci şi de aiurea ştie despre noi cei de la „Tribuna", că nu azi este pentru prima oră când batem în struna politicei în favorul plugărimei. Putem chiar spune că doar ne complectăm cu această şi mai sănătoasă idee a partidului naţional-agrar de sub şefia d-lui I. Al. Vasilescu-Valjean şi credem că acest vaşnic luptător şi apărător — în special — al plugărimei, va fi chemat la locul de unde va putea înfăptui programul său, în care primează nu demagogia celorlalte partide care n'au făcut pentru plugari — pe drept cuvânt — nimic, ci profundul gând la cei mulţi, la ţara de plugari, pentru care nu s'a făcut niciodată dreptate. Ţara îl cunoaşte pe acest luptător şi sigur va veni alături de el, dându-i răsplata preţuirii lui. Cel mai de frunte colaborator al d-lui Goga — când erau împreună în partidul naţional agrar, — a binevoit să stea de vorbă cu noi şi iată ce ne răspunde : Care este motivul că nu aţi urmat pe d Octavian Goga în fuziunea făcută cu d. A C. Cuza? Pentru că această acţiune negativă nu poate fi de nici un folos vieţii noastre publice. Este destul ca cineva să privească cu atenţie harta României mari, pentru a-şi da seama că o luptă cu minorităţile sau cetăţenii români de alt rit, duce la rezultatul contrar aceluia pe care îl aşteaptă naţionalismul integral. Ne facem vrăşmaşi peste vrăşmaşi înlăuntrul ţării într'un moment istoric in care avem destui vrăşmaşi dincolo de graniţele lor. Eu nu pot subscrie la o acţiune politică ce face să sporească numărul primejdiilor de care ar trebui să ferim statul român. Eu văd problema aşa cum o văd toate partidele de guvernământ. Trebue să ne apropiem sufleteşte de toţi locuitorii României mari, ca să nu fim stânjeniţi, ci să fim ajutaţi în opera de consolidare care este una din marile datorii ale generaţiei de astăzi şi a cărei întârziere ne este imputabilă tuturor. Cum vedeţi situaţia în partidul naţional-creştin ? Vreau să mă amestec cât mai puţin în gospodăria fuziunei proaspăt realizată. Examinând însă ca orice observator, din perspectivă situația, pot să spun atât: Cu prilejul primelor alegeri se va vedea că dl. Octavian Goga şi A. C. Cuza, vor reprezenta împreună, atât cât reprezenta, fiecare în parte înainte de fuziune. Sporul de mandate va fi minimal şi va provoca multe decepţii, încă odată însă gospodăria acestui partid nu mă priveşte şi nu vreau să insist asupra acestei întrebări. Care este situaţia în partidul naţional-agrar, condus de d-voastră? Eu am început abia de o lună, însă judecând după adesiunile primite din Capitală Jud. Ilfov şi celelalte judeţe ale ţării, voi ajunge foarte repede la numărul de voturi pe care la avut partidul naţional-agrar în ultimele alegeri. Sunt tenace de felul meu şi nu am obiceiul să ostenesc. Semnele atât de favorabile ale începutului mă îndreptăţesc să duc lupta până la izbândă. Cu toate silinţele guvernului de a înăbuşi nemulţumirile debitorilor, eu consider problema nerezolvată şi sunt convins că reclamă imperios o soluţie apropiată. Miercuri 18 Sept. la clubul nostru din Sect. II Negru din Capitală d. Haralambie Mareş, agricultor a expus conferinţei sale o soluţie extrem de ingenioasă care împacă toate interesele. Cred că vom adopta punctul său de vedere pentru că rezolvă dificultăţile în care se sbat debitorii, fără a leza pe creditori. Cum vedeţi situaţia politică actuală? Văd guvernarea liberală pe sfârşite. Nu ştiu ce va urma şi nu-mi permit să fac profeţii în jurul înaltelor prerogative legale. Aşi fi fericit însă să văd că începe în sfârşit, opera pozitivă de reconstrucţie şi întărire a statului român. Până acum s-a vorbit, de aici nainte trebue să se lucreze. Ce perspective de colaborare aveţi în cazul unei schimbări de regim ? Nu m'am gândit până acum la nici o colaborare. Mă preocupă munca de organizare a partidului meu. După ce î l voi simţi bine aşezat pe temelii sănătoase, voi vedea cu cine să colaborez. • ♦ • Am subliniat în special câteva din răspunsuri pentru a arăta că d. I. Al. Vasilescu-Valjean, şeful partidului naţional-agrar crede în îndreptarea situaţiei noastre economice extrem gravă azi nu cu aventuri naţional-ţărăniste, bine cunoscute şi nici cu năsbântia tătărăsciană de a fabrica, conţi baroni, marchizi etc. pe unii îmbogăţiţi de război sau pe altă cale de pe spinarea bietei naţii. Câţi rotofei cu faţa stacojie şi slănină cu şorici gros la ceafă de două sau trei degete, pot fi ei chiar nişte cretini-sifilitici-îmbecilizaţi, având însă punga groasă nu ne vor sfida, noi neavând în ramă vreunul din blazoanele de mai sus, (bine'nţeles dacă nu vom avea fericirea să ni se acorde şi nouă titlul de „baroni de coada vacii“ cum roagă d. N. C. Droc directorul nostru într'un articol din corpul gazetei). Să rămânem înţeleşi, d. I. Al. Vasilescu-Valjan spune, pănă acum s'a vorbit, de aci înainte trebue să se lucreze. Noi am înţeles şi cine încă are urechi de auzit să auză. SILVIU LAZĂR Programul partidului naţional agrar s’a modificat cu ceva? Da! Au survenit unele modificări care adaptează partidul la nevoile actuale, curente ale plugărimei. Programul cu aceste modificări o voi citi în prima mare întrunire publică care va avea loc în Octomvrie a. crt. când voiu convoca jud. Ilfov şi Capitala reorganizate. Ce atitudine înţelegeţi că adoptaţi în chestiunea lichidării datoriilor? C. I. Al. Vasilescu-Valjean preş. partidului naţional-agrar