Tribuna, octombrie 1936 (Anul 1, nr. 3)

1936-10-18 / nr. 3

Anul I Nr. 3 Preţul unui exemplar Lei 3 SIBIU. 18 Octomvrie Reparari de RADIO PROMT şi IEFTIN Radio - Lux KIINTE Str. Regina Maria No. 4Q titan* Nu e reclama Nici minciuna Cafeaua „La F E cea mai bun Str. Regina Maria 42 Telefon 93 DIRECTOR: NICOLAE c. D R Í25b£ Redacţia şi Administraţia SI B I U, Str. Şaguna Nr. 25 ZIAR NATIONAL INDEPENDENT PRIM REDACTOR: ALEX TOMICI SEVERIN Abonamente: Pe un an lei 150, pe 12 an lei 80 — Instituţii şi autorităţi 1000 lei — încrestări fugare pe marginile Bacalaureatului E multă mizerie le rol în ţară Criză pe toetă linie. Şi câţi nu s'eu angajat să o rezolve. Câte broşuri, cărţi, şi articole de ziare s’eu scris pe tema aceasta I loji credeau că eu găsii remediul cu ajutorul căruia, se poate vindeca bros aceasta. Dar totul s’a dovedit zadarnic; mizeria continuă crescând şi se lăţeşte văzând cu ochii. Nimeni nu s’a întrebat însă de unde provine aceasta pacoste, cere e origina eî. Răul trebuie falat din rădăcini şi ca să-l poţi tăia, trebuie mai Intâiu să descoperi cauzele care duc la el. Răul este în noi înşine. Societatea va fi bună, dacă membrii ete o compun sunt buni şi ca să avem o societate buni e necesar să avem membrii sănătoşi. Ni vom avea dacă ii vom creşte bin®. Este deci absolut necesară o educaţie temeinică atât ştiinţifico-literară, cât mei ales una morală! Der vei, la noi, tocmai aceasta lipseşte. Insuficienta educaţie din şcolile noastre ne-o arată clar statisticele din sesiunea ecesia de bacalaureat atât de la Sibiu — cât şi din toată ţara. Majoritatea candidaţilor sunt respinşi. Cauza ? Ori profesori! sunt prea serveri — după cum susţin, deobîceiu, elevii — şi’n parte cern au dreptele, căci, unii profesori ar trebui să fie mai conştiincioşi în a explica bine materia şi nu numai In e da note rele 1« examene, — ori elevii nu se pregătesc îndeajuns şi astfel ajung mulţi în viaţă, nepregătiţi şi adeseori ocupă — prin diferite protecţii — posturi de conducere şi în acest fel vom avea acolo oameni incapabili, cari umăr la umăr, vor lucra la ruinarea stufului. Nu sunt bine pregătiţi, căci nu au timp să se pregătească. Pe cât de paradoxst, pe atât de adevărat. Nu au timp să consume atâta balast de materie îngrămădită fără nici o log că în programul lor de studii. Un elev are să stea zilnic câte 6—7 ore pe banca ţeapănă a şcolii şi să escurte un amalgam întreg de chestiuni până ce i se face capul moară. In plus are de pregătit pe ziua următoare o dublă cantitate de materii aride, de care — chiar el îşi dă seama — nu va avea niciodată mare folos. Ca urmare cei mai mulţi le vor neglija, disperaţi, pe toate şi vor merge să se "recreeze " la ispitirea-Ca şi altă dată, Românismul a tresărit la chemarea partidului Naţional-Ţărănesc. Alarma dată de democraţia naţională a ţării, împotriva tendinţelor maghiare de a agita pe diestia revizuire a tratatelor, a găsit un larg sprijin în conştiinţa curată a poporului român şi în sufletul său neîntinat. Ţărănimea românească din vestul ţării a înţeles, că revizuirea înseamnă ciuntirea fruntariilor ţării, iar ciuntirea nu se poate face decât cu vărsare de sânge. Or, vărsarea de sânge o suportă în cea mai mare parte tot clasa cea mai numeroasă şi mai obidită, ţărănimea, pe spinarea căreia se face totdeauna războiul. Iată pentru ce, la chemarea partidului naţional-ţărănesc, ţărănimea a răspuns Duminecă cu zeci de mii de suflete, bărbaţi şi femei, venite din cele patru judeţe de graniţă pentru a protesta contra revizuirii tratatelor, contra ştirbirii actualelor graniţe ale ţarei, contra războiului şi pentru pace. Maramureşeni, sâlajeni, bihoreni şi sătmăreni, români vânjoşi din ţara Oaşului şi strănepoţi deal lui Dragoş-Vodă, şi-au spus cuvântul lor de protest împotriva vrăjmaşilor de veacuri ai românistele arene de football, sau, deghizaţi la vreun cinematograf sau alte spectacole de acest gen. Pentru ce nu se găseşte cineva care să întocmească o programă analitică raţională, conformă cu capacitatea de muncă a acelui elev şi care să-i dea numai ce-i este necesar? De ce, acel profesor, nu este mai scrupulos cu sine însuş în a-şi îndeplini întâia datorinţă de profesor, căci doar el este responsabil de elevii mulții și strigătul lor, trecând frontiera s’a dus departe, până'n inima Budapestei, pentru ca maghiarimea să afle, că din actualul trup al României nicio palmă nu va fi cedată, oricum ar fi calculele hortisto-hitleriste pentru rectificarea frontierei noastre de vest. Ziua de Duminecă a fost pentru românimea de la frontiera vestică a ţarii, începutul luptei de dezarmare morală a maghiarimei. DEFILAREA Duminecă, la orele 10 dimineaţa au avut loc în faţa lor Ion Mihalache, încredinţaţi lui? Dacă vor fi conducătorii la înălţimea chemării lor e cu neputinţă ca roadele să întârzie. Căci „qualis rex, talix grex!* O altă lacună în învăţământul nostru secundar este mai ales lipsa educaţiei religioase, fără de care nu vom avea niciodată oameni întregi. Nu scoateţi pe Dumnezeu din sufletele copiilor voştri, căci, zice Scriptura : „fără de Mine, nimica nu puteţi face“ Iuliu Maniu, dr. Lupu şi Mihai Popovici şi a celorlalţi fruntaşi defilarea miilor de oameni veniţi la adunare. Pe o tribună ridicată în centrul oraşului, în faţa hotelului „Dacia», au luat loc fruntaşii de la centru, prin faţa cărora s-au scurs timp de mai bine de o oră zecile de mii de oameni din judeţele de frontieră. In fruntea manifestaţiei a defilat cei 300 de cehoslovaci în costume naţionale, având în frunte pe d. deputat Rybaneck. A urmat apoi coloana Sătmarului în frunte cu d. dr. Tit. Desman, a rSalanului în frunte cu d. dr. VictorDeleu, deputat, a Bihorului în frunta cu d. dr. Th. Roxîn și cea din urmi coloana maramureşană cu d iMe Lazăr. Pe pancarte se poate ceti urmata toarele: — »Sănătate și voie bună ip.:*re-’ui apărător al Românismului Niccolae Titulescu*. — »Trăiască Ion Mihalache*. — «Trăiască Franţa». —«Trăiască România Mare, jos cu revizioniştii«. —«Trăiască Iuliu Maniu». —»Nu cedăm nicio palmă din pământul românesc». ~ —»Jos trădătoriiArdealului». — „Trăiască Mihai Popovici». —„Trăiască dr. N. Lupu». —«Vrem stat mţionist ţărănesc«. —«Jos cu slug.le lui Hitler», etc. Urmează în pagina 2-a cuvântările di-lor Iuliu Maniu, I. Mihalache şi M. Popovici Priviţi In jur şi vedeţi unde au ajuns statele fără Dumnezeu. Să ne trezim, cât mai este vreme şi să nu lăsăm să ajung» şi ţara noastă unde a ajuns Rusia şi alte ţiri cunoscute nouă. — Ar fi păcet de ea, căci e prea frumoasă şi ne ar blestema urmaşii. Deci, mai cu multă grîre şi atenţiune la bacalaureat. . . Alex. Tomici-Severin, .7 .0 ^ sionista dela Satu Mare Peste 30.000 Români s’au rostit cu ’hotărâre împotriva revizuirii hotarelor noastre sfinte. La primul apel al P. N. T. politica instinctului naţional a triumfat şi trădătorii de neam au fost înfieraţi. In deplină comunitate de simţire cu nobilul popor cehoslovac. Cuvântările profetice ale dlor Iuliu Maniu, Ion Mihalache şi Mihai Popovici. — Moțiunea. D. IULIU MANIU