Tribuna, octombrie 2000 (Anul 116, nr. 2919-2944)

2000-10-02 / nr. 2919

Suntem în săptămâna a 19-a după Rusalii, în pericopa săptămânii (Lc. 6,31-36), Sf. Evanghelist Luca ne redă un fragment din predica de pe munte a Mântuitorului, încă de la început Iisus ne îndeamnă să iubim: “Precum voiţi să vă facă vouă oamenii, faceţi-le şi voi asemenea”, aceasta fiind Legea de aur a moralei creştine. Iisus a venit în lume ca să îndrepte lumea, s-o facă mai bună. A venit să schimbe întunericul în lumină. Pentru aceasta a adus în lume noutatea iubirii. Sfatul de mai sus nu este altceva decât altă formă de exprimare a altui principiu: “Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi”. Mântuitorul aduce lumii o învăţătură nemaicunoscută, idei care ne fac să ne cutremurăm: “Iubiţi chiar pe vrăjmaşii voştri, binecuvântaţi pe cei ce vă blestemă, faceţi bine celor ce vă urăsc şi rugaţi-vă pentru cei ce vă vatămă şi vă prigonesc”. Să iubim pe vrăjmaşi, să iubim ceea ce firea noastră nu ne îngăduie pare neînţeles pentru mintea noastră omenească. Pe copil îl iubim că e al nostru, pe prieten, pe vecin, pentru că ne ajutăm cu ei. Dar pe duşman de ce? E imposibil să iubeşti pe duşman? NU. Dumnezeu nu ne cere mai mult decât putem. Mântuitorul ne cere să facem un efort de autodepăşire. Suntem chemaţi să devenim desăvârşiţi, să devenim fiii Celui Prea înalt, să ne asemănăm Lui. Căci aşa face şi Dumnezeu: “porunceşte soarelui să răsară şi peste cei răi, şi peste cei buni, şi dă ploaie şi peste cei drepţi, şi peste cei păcătoşi”. Efortul de a iubi pe vrăjmaşi pare supraomenesc, însă este singurul mijloc de a înlătura răul din lume. Răul îl biruieşti nu cu rău, ci cu binele, şi numai cu binele poţi să schimbi sufletul celui care ţi-a făcut rău. Dacă nu-i schimbi sufletul îl pedepseşti degeaba, căci nu-1 îndrepţi. Iar când îi va fi bine, nu va scăpa prilejul de a se răzbuna. Mijlocul nu este altul decât tratându-1 cu iubire, cu iertare, cu înţelegere, cu speranţa că se va îndrepta. Căci cel pe care-l iubeşti când te urăşte, nu te va putea urî mai mult şi, încetul cu încetul, îşi va modifica şi el sentimentele. Şi astfel, se va putea pune capăt răului dintre noi. Iată de ce Mântuitorul a vrut să instaureze legea iubirii, în locul legii talionului (răzbunării) din vechime. „ Astăzi, 2 octombrie, calendarul creştin ortodox face pomenirea Sfinţilor Mucenici Ciprian şi Iustina. Cei doi au trăit pe vremea împăratului roman Diocleţian (284- 305). Sf. Ciprian era de neam din Cartagina, şi era filosof şi vrăjitor cumplit. Căci, din fragedă tinereţe, Ciprian colindase locurile cele mai vestite în acest meşteşug pe vremea aceea. Tot în vremea aceea, trăia în Antiohia o fecioară creştină, numită Iustina, de o frumuseţe deosebită. Un tânăr de neam grec, Aglaid, s-a aprins de dragoste pentru ea şi a dorit să o ia de soţie, cerând-o în căsătorie părinţilor ei, însă Iustina s-a împotrivit, căci ea jurase să fie mireasa lui Hristos. în aceste condiţii, Aglaid a alergat la Ciprian, tocmindu- se să-l ajute cu vrăjile lui, însă acesta s-a dovedit neputincios în vrăjile sale către Iustina, neizbutind nimic, fecioara rămânând nestrămutată în hotărârea ei. Văzând că credinţa Iustinei în Hristos este mai puternică decât vrăjile lri, Ciprian s-a convertit la creştinism, iar averea sa, destul de însemnată, a împărţit-o săracilor. Iar de acum, toată viaţa şi-a închinat-o slujirii lui Hristos, ajungând chiar episcopul Cartaginei, în timpul persecuţiei lui Diocleţian împotriva creştinilor, atât Ciprian, cât şi Iustina vor suferi moarte martirică, la 2 octombrie 304, primind, astfel, cununa muceniciei. Gh. DOBRIN Deschiderea stagiunii muzicale 2000-2001 în urmă cu o lună de zile, pe data de 28 august a.c. s-au împlinit 125 de ani de la naşterea, la Braşov, a dirijorului, pianistului şi compozitorului Paul Richter. Din vasta sa operă care numără mai multe simfonii, suite, fantezii şi variaţiunii pentru orchestră, concerte instrumentale, muzică vocal-simfonică, corală, de cameră şi vocală în cadrul concertului aniversar “Paul Richter”, organizat joi, 28 septembrie a.c., cu prilejul deschiderii stagiunii muzicale 2000-2001 a Filarmonicii de Stat Sibiu, maestrul Petre Sbârcea a u însemnări din sala de concert propus un program din lucrări realizate în perioada anilor 1923-1927, sub influenţa şcolii muzicale germane, care promova valorificarea în creaţia cultă a producţiei populare autohtone. Este ceea ce, cu multă inspiraţie şi talent, prin citat sau simple aluzii ritmico-melodice, face Paul Richter în aproape întreaga sa operă. Programul s-a deschis cu Suita carpatica în Fa major op.85, una din cele mai însemnate lucrări ale lui Paul Richter, în care întocmai ca şi Paul Constantinescu în Nunta în Carpaţi sau Max Eisikovits în Primăvara în Carpaţi, compozitorul prelucrează în mod creator muzica noastră populară. Concertul pentru pian şi orchestră în si minor op.58 constituie una dintre piesele de rezistenţă ale creaţiei lui Paul Richter, cântată foarte des în preajma celui de-al II-lea război mondial. Partitura originală a fost pierdută între timp, dar Hans Peter Türk, autorul unei documentate lucrări monografice despre compozitorul de la Braşov, a refăcut, pe baza unor stime găsite după moartea autorului, varianta care se cântă astăzi. “în anul 1982, îmi mărturisea pianistul Adrian Stoica, în pauza spectacolului, am primit din partea profesorului Hans Peter Türk partitura concertului lui Paul Richter. L-am pregătit şi l-am interpretat în primă audiţie cu orchestra simfonică din Sibiu, în anul 1983, sub bageta maestrului Petre Sbârcea. Sunt, de altfel, singurul pianist din ţară care interpretează, astăzi, această minunată lucrare, intre timp, l-am mai cântat şi împreună cu orchestrele din Braşov, Iaşi, Cluj, Satu Mare şi Bucureşti”. După pauză am ascultat Simfonia a IlI-a în sol minor, op. 62, compusă în anul 1926 şi executată în primă audiţie la Braşov sub bagheta compozitorului. A fost tipărită de Editura Simrock din Berlin, în anul 1929. Lucrare de factură romantică, în spiritul tradiţiei muzicale germane a sfârşitului de secol XIX, pornind de la simfonismul riguros al lui Brahms spre armonia cromatică a lui Wagner şi Reger. Simfonia a IlI-a a lui Paul Richter şi-a găsit în orchestra simfonică sibiană, sub bagheta maestrului Petre Sbârcea, un tălmăcitor ideal şi în publicul sibian un auditor pertinent. Nicolae SCUTEA 1 Pagina 2 Tribuna diverse 2 octombrie 2000 UNE Banca Comercială W"CARPATICA" S.A. Sibiu Dobânzi acordate la conturile curente și de depozit LEI VALUTA Pers. fizice Pers. juridice USD EUR DEM Cont curent 10 10 3,0 2,5 2,5 Depozite la termen 1 săptămână 20 18---1 lună 35 33---3 luni 36 35 5,5 3,5 3,5 6 luni 37 35 5,75 3,75 3,75 9 luni 38 33---12 luni 39 32 6,5 4,5 4,5 Suma minimă pentru constituirea unui depozit este: Pentru persoane fizice: - 500.000 lei (tenner - 5.000.000 lei (tenn - 1.000 USD sau ecl Pentru persoane juridice: de o lună și 12 luni), en de o săptămânămivalent alte valute. - 50.000.000 lei (tem - 200.000.000 lei (te - 5.000 LSI) sau cch nen de o lună și 12 luni); nmen de o săptămână);ivalent alte valute. De la Păltiniş... “Pe meridianele lumii” Anual, Asociaţia Nevăzătorilor din România organizează pentru membrii săi două concursuri: “Pe meridianele lumii”- un concurs pe teme de istorie, geografie şi politică şi “Prietenii cărţii Braille”, care constă în prezentarea unor lucrări de referinţă ale literaturii române şi universale. Recent, s-a desfăşurat, la Păltiniş, faza zonală a concursului “Pe meridianele lumii’in organizarea filialei Sibiu a Asociaţiei Nevăzătorilor. La concursul, a cărui temă a fost “Enigmele Terrei”, au participat filiale ale nevăzătorilor din judeţele Argeş, Bihor, Braşov, Cluj, Harghita, Maramureş, Mureş, Vâlcea, Timiş şi Sibiu. Cei zece participanţi sunt câştigătorii fazelor locale şi au venit însoţiţi de referenţii cultural-sportivi din cadrul fiecărei filiale. Concurenţii au avut la dispoziţie bibliografie înregistrată pe casete audio sau cărţi Braille. Ei au răspuns oral la cinci serii de întrebări, fiecare serie având un grad sporit de dificultate faţă de precedenta. Concursul a fost foarte strâns, toţi participanţii dovedindu-se bine pregătiţi. După trei întrebări de baraj, ale căror răspunsuri au fost scrise în alfabetul Braille, s-a făcut şi departajarea concurenţilor. Pe primul loc s-a clasat Ion Coroi - reprezentantul filialei Cluj, pe locul doi - Mariana Gaşpar, Timiş, pe locul trei - Daniela Mândrean, Braşov, pe locul patru - Paraschiva Neamţu, Sibiu şi pe locul cinci - Florinei Anghel, Vâlcea. Cei cinci câştigători vor participa la faza finală a concursului, ce se va desfăşura la Geoagiu- Băi, pe 6 octombrie. Preşedintele juriului, scriitorul şi jurnalistul Radu Sergiu Ruba, totodată vicepreşedintele Asociaţiei Nevăzătorilor din România, ne-a declarat că scopul acestor concursuri este de a face cunoscute cărţile de referinţă ale culturii române şi universale şi de a se organiza întâlniri între membrii diferitelor filiale din ţară, având în vedere că socializarea nevăzătorilor este, deocamdată, deficitară. La buna organizare a sejurului de la Păltiniş şi a desfăşurării concursului au contribuit Radu Ghizăşan, preşedinte, Cosmin Comănesc şi Maria Nemeţi - referenţi, Maria Hoţea, contabil, şi Monica Vasiloaica, secretară din cadrul conducerii filialei Sibiu a Asociației Nevăzătorilor. I.N. Târgurile lunii octombrie în luna care începe, agricultorii şi crescătorii de animale din judeţul nostru vor avea unde să-şi vândă marfa, pentru că se vor organiza târguri în mai toate localităţile, după următorul program: 1 X - Avrig (mixt) % 2 X - Soroştin (mixt), Chirpăr (animale) % 3 X - Hoghilag (animale) 4 X - Săliște (animale mici) 5 X - Săliște (animale mari) 9 X - Arpașu de Jos (mixt) )1* 13 X - Sibiu (mixt), Agârbiciu (mixt) 14 X - Sura Mică (mixt) * 15 X - Blăjel (animale), Moșna (mixt) *16 X - Nocrich (mixt) * 20 X - Copșa Mică (animale) * 21 X - Agnita (animale) * 23 X - Merghindeal (mixt) * 24 X - Sibiu (mixt) * 25 X - Buia (animale) * 26 X - Ocna Sibiului (mixt), Târnava (animale), Vestem (animale) * 27 X - Iacobeni (animale) * 28 X - Brateiu (animale) Acuşi, toamna e pe noi! încep zilele frumoase de perbe colorat (în curând) ai o fleică în sânge şi de o maţia: Hmm! - e de toamnă, motiv de reală Muzeului în Aer Liber din stacană cu bere rece! Alt prisos! destindere în peisajul su- Sibiu, susţinut oarecum de comentariu decât excla- Text şi foto: Fred MSS