Tribuna, aprilie 2002 (Anul 118, nr. 3377-3402)

2002-04-01 / nr. 3377

COTIDIAN INDEPENDENT. APARE LA SIBIU Anul CXVm, serie nouă, nr. 3377 Luni, 1 aprilie 2002 8 pagini, 3500 lei (la abonați -1600 lei) Varianta în limba română pe INTERNET http://www.tribuna.ro E-mail: red@tribuna.ro, publicitate@tribuna.ro Pentru prima dată în România s-au acordat Premiile pentru Patrimoniul Cultural Naţional Complexul Naţional Muzeal “ASTRA” Sibiu - campionul premiilor naţionale După cum am relatat în corespondenţa noastră din Capitală, vineri, 29 martie, în sala Auditorium a Muzeului Naţional de ARTĂ al României s-au acordat Premiile pentru Patrimoniul Cultural Naţional pe anul 2001. Evenimentul este în premieră absolută în ţara noastră şi el vine să recunoască şi să răsplătească cele mai bune programe şi proiecte de cercetare, restaurare şi conservare a patrimoniului cultural naţional de către muzee, instituţii şi firme specializate în protecţia monumentelor istorice şi a siturilor arheologice. Premiile, aşadar, sunt adevărate referinţe pentru talentul, dăruirea şi altruismul specialiştilor în diferite domenii, în aplicarea cercetării şi investigaţiilor ştiinţifice privind patrimoniul cultural mobil şi imobil. Dacă Literatura, Teatrul, Cinematografia se bucură de astfel de ceremonii şi premii de mai mult timp, se impunea Ion Onuc NEMEŞ Foto: Daniel BĂLŢAT ___________________________________________cont în pag. 2 După reforma din Armată Militarii nu şi-au pierdut simţul umorului Festivalul Naţional de Umor Cazon de la Sibiu a ajuns la ediţia a Xll-a, o ediţie considerată ca fiind atractivă şi foarte bine organizată. A surprins numărul neaşteptat de mare de participanţi la toate categoriile festivalului: instituţii militare de învăţământ, şcoli de aplicaţie, şcoli de maiştri militari şi subofiţeri, colegii militare liceale şi cercuri militare. Festivalul “Podul Minciunilor” a stârnit şi interesul altor instituţii, Spitalului Militar din Cluj- Napoca. Pe parcursul festivalului am avut şansa de a cunoaşte preocupările extraprofesionale, calităţile artistice, vocaţia pentru epigrame, grafică şi fotografie satirică, pentru producţia A. POPESCU _____________cont în pag. 2 Marţi, 2 aprilie, la Sibiu, în spectacol Trei monştri sacri ai teatrului românesc! Radu Beligan, Marin Moraru şi Gheorghe Dinică - trei "monştri sacri” ai teatrului românesc - împreună cu alţi talentaţi şi îndrăgiţi actori - Valentin Uritescu, Silvia Năstase, Monica Davidescu şi Mihai Călin vor da un regal în spectacolul “Tache, Ianche şi Cadâr”, celebra comedie a reputatului dramaturg Victor Ion Popa. Spectacolul Teatrului Naţional “Ion Luca Caragiale” din Bucureşti va avea loc, de la ora 19, la Casa de Cultură a Sindicatelor. Andreea DAN Corespondenţă din Ucraina . Ieri, în Ucraina au avut loc alegeri locale şi parlamentare. Din partea Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa COSCEJ a fost desemnat să monitorizeze alegerile jr. Aron Belaşcu, senator de Sibiu, vicepreşedinte al Comisiei juridice de numiri, disciplină, imunităţi şi validări din Parlamentul României, fapt pentru care l-am rugat să ne spună câteva cuvinte despre alegeri şi, mai ales, despre comunitatea românească din această ţară vecină. Liviu BREZAE cont în pag. 2 “Ldsj^jnjJsJsjJj^ Metoda “la grămadă”, atât de apreciată de precupeţele din piaţa şi băncuţa liberă din faţa casei, este folosită cu succes şi în neobosita osteneală politică numită, de multe ori impropriu, activitate. Explicaţia este cu totul simplă: în grămadă se poate strecura cu uşurinţă şi ceva marfă de calitate îndoielnică sau chiar inferioară. Subdiviziunea grămezii este grămăjoara. Am avut prilejul să vedem, în ultima vreme, delegaţiile româneşti cu un număr impresionant de persoane însoţitoare, a căror menire n-am înţeles-o pe deplin. Însuşi preşedintele ţării a completat stocul de generali români, şi aşa supranormativ, cu 40 de ofiţeri, dintr-un foc! Mai nou, domnul ministru al Administraţiei Publice, Octav Cozmâncă, s-a gândit că, prin metoda “la grămadă” ar putea să facă un pustiu de bine aleşilor locali, astfel încât primarii şi viceprimarii tuturor municipiilor şi oraşelor româneşti să fie cadorisiţi cu câte un paşaport diplomatic la purtător. Este adevărat că vin Paştele şi că românii au bunul obicei să-şi facă daruri de sărbători, dar “grămada” este prea mare, este imensă şi enormitatea ei l-a întristat pe domnul Năstase, care s-a pronunţat scurt, “inadmisibil”. Să notăm că paşaportul diplomatic conferă purtătorului nişte drepturi speciale, cum ar fi imunitatea de jurisdicţie penală, înlesniri vamale, asigurarea secretului bagajelor personale. Să mai notăm că în “grămadă” s-ar putea să se strecoare şi nişte aleşi locali mai “sensibili”, cu o rezistenţă mai scăzută la tentaţii... In fine, să notăm că ideea domnului ministru Cozmâncă nu se potriveşte cu ideea semnatarilor Convenţiei de la Viena, care au reglementat mai de multişor cine poate trece prin vămile europene ca prin Gara de Nord. Oricum, nu primarii şi viceprimarii români, cu toată calitatea lor de aleşi locali. Să sperăm că domnul Cozmâncă, “părintele” recensământului nostru, va avea parte de împotrivirea parlamentară meritată. Mihai BRATU O nouă Odisee “Caravana Constituţiei” a adus la Sibiu pe “părintele” ei... Universitatea Româno-Germană din Sibiu a găzduit, ieri o întrevedere pe cât de utilă, pe atât de interesantă. Prof. univ. dr. Antonie Iorgovan, senator, prof. univ. dr. Mihai Constantinescu, consilier prezidenţial, Acsinte Gaspar, ministru pentru relaţia cu Parlamentul, şi prof. univ. dr. Ioan Leş, au prezentat modificările care se impun în conţinutul noii Constituţii. Cei prezenţi au subliniat că procesul de revizuire nu este “rodul unui singur partid”, că el necesită şi votul celor două Camere ale Parlamentului. Au fost făcute referiri la procedurile de revizuire, la etapele negocierilor, la importanța studierii textelor, pentru a se ajunge la forma definitivă. Practic, această acțiune reformatoare ar avea menirea să încheie un proces de tranziţie de 12 ani prin care a trecut România. Caravana îşi propune nu numai să prezinte modificările din Constituţie, dar să cunoască şi opinia specialiştilor din judeţele ţării. După Argeş şi Vâlcea, Sibiul este al treilea judeţ în care propunerile de modificare a Constituţiei au fost dezbătute cu seriozitate. Oaspeţii Sibiului considerau că România trebuie astfel să-şi fortifice democraţia şi pentru asta trebuie să-şi stabilească regulile. Sigur, în cursul dialogului nu puteau fi evitate discuţii pertinente pe teme de strictă specialitate, de procedură, care nu au ocolit nici Consiliul Superior al Magistraturii, regândirea Justiţiei şi a rolului ei în stat. Prof. univ. dr. Antonie Iorgovan a recunoscut că propunerile actuale ţin cont şi de consultările avute cu membrii Comisiei de la Veneţia privind în special tema transferului de competenţă, faptul că în viitor ne aşteaptă integrarea în U.E., iar după configuraţia noii Europe - probabil o federaţie a Statelor Unite Europene - constituţiile din U.E. vor fi supuse “la tăvălugul istoriei”, deci la o şlefuire a textelor pe care le conţin. Concluzionând, considerăm evenimentul de la Sibiu nu unul politic, ci unul ştiinţific şi de informare, care nu a exclus şi o analiză critică. A. POPESCU