Tribuna, ianuarie 2004 (Anul 120, nr. 3911-3935)

2004-01-16 / nr. 3922

Pagina 16 Gânduri poetice Omagiindu-l pe Eminescu Am primit la redacţie câteva poeme dedicate Luceafărului poeziei româneşti - Mihai Eminescu. Sunt poeme izvorâte dintr-o mare şi constantă dragoste faţă de memoria poetului care ne-a fixat distinct spiritualitatea în planul culturii universale. Poeta Gabriela Gârlonţa ne-a adus un poem încărcat de răsfrângeri bacoviene: Ninge peste mormântul lui Eminescu: "Ninge, ninge/în ninsoarea de afară şi cea dinlăuntru/există o frică comună/mormântul/şi natura plâng/şi poetul ninge/dar mormântul lui Eminescu e gol". Membru al Cenaclului “G. Topârceanu” al Pensionarilor din Sibiu, Vasile Munteanu îşi exprimă credinţa în creaţia eminesciană prin trei poeme: Lui M. Eminescu: "Avem un rege sfânt în poezie/Sărbătorit ca astru, an de an..."; Cred în visul de Luceafăr: "Cred în visul de Luceafăr/şi în raza lui nestinsă/El va trece multă vreme/Şi nu-i nimeni să-l cuprindă". La sfârşit de iarnă: “Eminescu-o inimă de aur/un veşmânt de nufăr/Din grai strămoşesc". Ieri dimineaţă, Vasile Spiridon ne-a înmânat, cu emoţia firească a celui care se apleacă asupra cuvântului, un poem intitulat Actualul Eminescu: "Ne îngrozim de răutăţi şi ură/De nechemaţi cu glorieamară/Când mulţi nepricepuţi, dar iscusiţi în farse/ S-au pus-nainte la o masă goală/Şi n-au adus cu ei decât spoială/Şi rămăşiţe din poveri spinoase". Năzuim şi noi la strigătul lui mare: "Să abolim ruşinea ce neapasă/Căci s-a sfârşit demult orice răbdare". Ioan Roman din Sibiu se adresează poetului parcă printr-un strigăt, rostind o chemare la păstrarea purităţii limbii române, căreia Mihai Eminescu i-a dat identitate şi strălucire: "Privind din nemurire/O lacrimă îi cade/ Văzând ropiâni de-ai noştri/Cum limba o stâlcesc./ Deşteaptă-te, române,/Se-aude a lui şoaptă/Păstrează a ta limbă/Ce-i dar Dumnezeiesc./Azi, clopotele-n ţară/ Vestesc că-i sărbătoare/Pune, române, fruntea/Pe mândrul Tricolor/Şi roagă-l pe Luceafăr/Ca graiul să rămână/Averea cea mai scumpă/Acestui brav popor". Sunt gesturi spontane de versificaţie, omagiu adus aceluia ce ne-a aşezat în nemurire, gesturi rituale, simple, dar profunde ca şi aplecarea noastră prin care, anonimi, aşezăm o floare la statuia Poetului. Ion Onuc NEMEŞ Concursul “Cel mai bun recitator al versurilor eminesciene” Ieri, la sediul Filialei “CIBIN” a Bibliotecii Judeţene ASTRA, a avut loc concursul “Cel mai bun recitator al versurilor eminesciene”. Au participat elevi ai Şcolii Generale nr. 18, sub îndrumarea doamnelor învăţătoare Gabriela Holbca, clasa a lll-a B şi Sanda Brânzescu, clasa a lll-a A care, după o scurtă incursiune în viaţa şi opera poetului, au recitat şi cântat câteva din cele mai frumoase poezii eminesciene. La Colegiul Agricol “D.P. Barcianu” Mihai Eminescu - O lume dăruită nouă La aniversarea a 154 de ani de la naşterea lui Mihai Eminescu, elevii şi profesorii Colegiului Agricol “D.P. Barcianu" din Sibiu au adus un omagiu poetului neamului românesc prin montajul literar-artistic desfăşurat sub genericul ‘‘Mihai Eminescu - O lume dăruită nouă". Programul a fost deschis de prof. Doina Blaga, şefa Catedrei de Limba şi literatura română, cu un cuvânt despre "Eminescu şi interesul său pentru teatru". Corul Colegiului, format din elevi ai claselor a IX-a, a X-a şi a XI-a, pregătiţi de prof. Ioana şi Adora Vidrighin, a relirica eminesinterpretat cântece pe versuri de Mihai Eminescu. Ode închinate poetului din Ipoteşti, din creaţia lui Marin Sorescu, Doina şi Ion Aldea Teodorovici au întregit acest omagiu peste zim Ieri, pe tot parcursul zilei, la Colegiul Agricol “D.P. Barcianu” au avut loc sesiuni de comunicări (pe clase] despre viaţa şi activitatea lui Mihai Emilusu. (M.S.) Poliţiştii sibieni l-au omagiat pe Eminescu Promotor al valorilor culturale din bogatul patrimoniu al poporului român, Inspectoratul de Poliţie al judeţului Sibiu n-a scăpat prilejul, ieri la prânz, în faţa unei asistenţe interesate şi emoţionate, de a-l omagia, în vers, pe “Luceafărul” poeziei româneşti, Mihai Eminescu. Absolut entuziasmantă a fost prestaţia actorului Constantin Chiriac, directorul Teatrului “Radu Stanca”, cel care a smuls ropote de aplauze şi l-a făcut pe comisarulşef Mircea Bârgoz, prim-adjunct al şefului IPJ Sibiu, să întregească, prin cuvinte de suflet, atmosfera magică indusă de versurile eminesciene. Puri ca versul eminescian, în chip de îngeri sau fulgi de zăpadă, ieri dimineaţă, un grup de copii de la Grădiniţa nr.8 din Sibiu, conduşi de educatoarea Maria Tohati, s-au dus la statuia poetului nepereche, Mihai Eminescu, din Parcul Sub Arini, ca să depună o floare şi să-i rostească nemuritoarele versuri. Un dialog fructuos, pentru o viaţă, cu versul Poetului, sau prima lecţie de iubire faţă de limba română, însoţim aceste rânduri cu imaginea copilaşilor surprinşi în iarnă, la o întâlnire plină de uimire cu Moş Crăciun. Ion Onuc NEMEŞ Şi noi recităm din Eminescu La Secţia pentru Copii a Bibliotecii ASTRA "Eminesciana" An de an, în 15 ianuarie, omul şi poetul Mihai Eminescu este omagiat pe întreg cuprinsul României. Astfel, la Secţia pentru Copii a Bibliotecii ASTRA, elevii din clasa a ll-a A a Şcolii Generale nr.16 au prezentat un scurt moment artistic “Eminesciana”, sub îndrumarea înv. Dana Moşteanu. Micuţii dovedesc astfel că dragostea pentru Mihai Eminescu şi pentru creaţia sa, ce pare să fi epuizat toate epitetele posibile, se naşte de la o vârstă fragedă. (M.S.) 650 !» n. Tribuna actualități 16 ianuarie 2004 Regizoarea Anca Bradu ■ la prima colaborare cu Teatrul “Radu Stanca" Zilele acestea, se află la Sibiu, tânăra regizoare Anca Bradu, (absolventă a Universităţii Naţionale de Teatru şi Artă Cinematografică, promoţia 1995], care va pune în scenă un nou spectacol la Teatrul “Radu Stanca” - “Trei surori”, de A.P.Cehov. Ne-am adresat regizoarei pentru a afla mai multe amănunte despre ceea ce a însemnat prima sa colaborare cu teatrul sibian, un teatru “liber, ambiţios, atrăgător, cu spectacole interesante, de răsunet naţional şi internaţional” (Anca Bradu). Domnia-sa caracterizează această versiune inedită a dramei “Trei surori” drept o “felie de existenţă ciudată, stranie, pe alocuri veselă, absurdă, bazată pe text, dar care trebuie să depăşească textul într-o poetică a spaţiului în care personajele există”, într-una din ediţiile noastre viitoare vom reveni pe larg asupra discuţiei purtate cu Anca Bradu. Maria SPĂTARIU ~1 5 ianuarie 2003 Tragerea SUPER LOTO 7 18 27 3 5 din 45 • JOKER 27 ■ 16 gn 8 1 din 20