Tribuna, aprilie-iunie 1990 (Anul 106, nr. 84-151)

1990-04-03 / nr. 84

Pag. 2 Festivalul Internaţional de Jazz — Sibiu ’90 Cronica ultimelor trei Festivalul de la Sibiu a fost şi a rămas o oglindă a fenomenului jazzistic românesc şi o fereastră întredeschisă spre lume. Realitatea face ca pianistul Ion Baciu jr. să se afle în punctul de joncţiune al ambelor sensuri. El a revenit acum din Suedia spre a-şi oferi plăcerea unică de a cînta pe o scenă a ţării sale. Plăcerea a fost şi de partea noastră: am remarcat cu bucurie, că, deşi în ultimii doi ani muzicianul român a cîntat jazz extrem de puţin, el posedă în continuare aceeaşi ştiinţă, aceeaşi uşurinţă a reformulării spontane a temelor standard contemporane. Evoluţia sa muzicală se concretizează prin situarea în plan secund a virtuozităţii tehnice, spre a revela frumuseţea şi rafinamentul armoniilor, împreună cu Cătălin Rotaru (bas) şi Eugen Gondi (baterie) Ion Baciu a realizat unul dintre momentele de jazz autentic, de calitate ale Festivalului. Dinamismul, bogăţia cromatică, varietatea ritmică şi frumuseţea discursului melodie au constituit elementele reprezentative ale programului prezentat de pianistul Marius Pop. Duo Harrry Tavitian (pian) — Corneliu Stroe (baterie) a oferit o muzică introvertită, lirică, pianistul constănţean implicînd în mai mare măsură ca în trecut discursul melodic întregului demers muzical, lipsit acum de prelungitele evaziuni în spaţiul free. Improvizaţiile au inclus bogate referinţe la fondul melodic popular (în special armenesc), fiind susţinute, comentate subtil de Corneliu Stroe. La acelaşi capitol, al influenţei folclorului asupra muzicii contemporane de jazz, trebuie amintit recitalul pianistei Liz Mágnes (Israel). Stilul său reprezintă o interesantă îmbinare a melo- gale ricii de sorginte orientală (Maroc, Persia), cu elemente de cint şi tehnică modernă. Ne-am obişnuit ca momentul final al festivalului să fie ceea ce am putea numi „excelsior jazz“. Poate şi din motive de programare, anul acesta a fost altfel. Richard Fürst (RFG) a dezamăgit prin imaginaţia improvizatorică şi tehnica instrumentală pauperă, prin înţelegerea superficială a spiritului muzicii boogie woogie, a blues-ului şi prin gesturi de prost gust care pot incinta anumiţi tineri total dezorientaţi cultural, lipsiţi de discernământ (uşurarea conţinutului unei sticle în timpul aşa-zisului recital, agresarea claviaturii pianului cu acelaşi obiect!), dar pe alţii îi determină să părăsească sala... Festivalul rămîne un prilej de informare, de satisfacţii estetice dar şi de meditaţie asupra raportului dintre cultură şi impostură. Gîndul care se îndreaptă acum, la finalul acestui maraton muzical, spre organizatori nu reflectă complezenţa ci admiraţia pentru priceperea, solicitudinea şi căldura care i-au caracterizat. Mai ales aceste două calităţi au impresionat, în contrast cu ceea ce am simţit la ediţiile din anii trecuţi. Un sincer „bravo“. Alex. VASILIU Fotbal, divizia B Mediaş Partidă de miză şi orgoliu, în acelaşi timp. Pe de o parte oaspeţii, avizi de puncte, abordează începutul meciului cu oarecare prudenţă, pe de alta rapidiştii, cu orgoliul liderului. Şi totuşi primele ocazii aparţin gaziştilor: în min. 4, Ţigiariu este faultat în careu, dar nu se acordă nimic, iar în min. 5, Barba reţine cu dificultate la colţul stingutul puternic al lui Ologu, din pasa lui Pustai. Notăm în min. 12 un cap al lui Goanţă, din careul mic, care trece pe lingă bară. In min. 19 gazdele beneficiază de o lovitură de colţ pe care, din careu, Rada o materializează şi este 1—0. Ieşim din ce în ce mai mult în careul gazdelor şi vine min. 41 cînd M. Ţigiariu este din nou faultat în careu de juniorul Stanciu, iar lovitura de la Rapid — Gaz metan 2-1 (1-1) 11 m este transformată cu siguranţă de Mărginean. Repriza a doua este alertă, fazele alternind la ambele porţi, dar gazdele beneficiază de o lovitură directă de la cca 17 m şi D. Sava înscrie. Mai notăm în min. 77 o lovitură de la 11 m pentru Rapid pe care Szebin o respinge, driblingul lui Solomon şi şutul reţinut greu de Barba (min. 83), jocul la ofsaid al rapidiştilor şi insistenţele lăudabile ale gaziştilor nu pot aduce egalitatea meritată. Cartonaşe galbene: R. Voinea şi Solomon. Gazul metan a aliniat formaţia: SZERIN— Solomon, BIRO, ALOMAN, MĂRGINEAN — M. MARIN, Ologu, TENGHEA, Veza—ŢIGLARIU, Pustai. Au arbitrat Ad. Porumboiu, Al. Renghel şi Fl. Donosa (toţi din Vaslui). Eugen SALCU Dirttrack Stelian Ştefan a cîştigat şi etapa a ll-a la tineret Aşa după cum se prevedea, şi etapa a Il-a a Campionatului naţional de dirttrack rezervat tinerilor pînă la 21 de ani, desfăşurată joi după-amiază pe stadionul I. P. A. Sibiu, a constituit un eşec. Din cei 14 concurenţi înscrişi pentru a participa în cele 20 de manşe care au încercat să puncteze cît mai bine în clasament (dar în numai 5 manşe), s-au aliniat doar 4 alergători, în restul manşelor am consemnat 9 reprezentări la start şi 8 abandonuri. Credem că după această etapă federaţia de specialitate va lua o hotărîre pentru a revitaliza această întrecere. Şi încă o constatare tristă: secţiile sibiene I. P. A. şi Voinţa au avut înscrişi cite un singur concurent: Traian Cîmpeanu (I.P.A.) care nu a luat nici măcar un singur start (!) şi Ion Armie (Voinţa), care a realizat doar 3 puncte din 5 manşe (!). Şi cînd ne gîndim că din aceste secţii au ieşit, în urmă cu cîţiva ani, campioni!. Iată clasamentul etapei: 1. Stelian Ştefan (Steaua) — 14; 2. Fănel Popa (G.S.M. Brăila) — 12; 3. Victor Arghir (Steaua) — 11 p. După două etape conduce Stelian Ştefan cu 29 p., urmat de Fănel Popa cu 26 p., Victor Arghir și Marian Ganea (G.S. Brăila) cu cîte 22 puncte. Următoarea etapă la 5 aprilie, pe stadionul Metalul din Bucureşti. nie IONESCU Pentru iubitorii muntelui ca urmare a solicitării exprimate în ziarul „Tribuna“, privitor la executarea de curse de autobuz la Bilea- Cascadă, începând cu data de 25 martie are, I.T.A. Sibiu anunţă că s-a pus in circulaţie o cursă, în zilele de duminică, cu plecare din Sibiu la ora 8:00, iar din Bâlea-Cascadă la ora 17,30. TRIBUNA Veşti din schi Recent, s-a desfăşurat la Sinaia — cota 2000 — pe pîrtia din Valea Dorului, pe o vreme splendidă, competiţia „Gupa municipiului Bucureşti“ la startul căreia s-au prezentat 100 de concurenţi şi 60 concurente. Au fost invitaţi şi schiori din judeţele Prahova, Braşov şi Sibiu. La proba de slalom special în două manşe, Marcel Radu de la As. Sportivă I.P.A. Sibiu a ocupat locul III, cucerind medalia de bronz. Etapa a VII-a FINALĂ a competiţiei „Cupa speranţelor sibiene“ la copii va avea loc la Bîlea Lac după jumătatea lunii aprilie. Tot în „ALPII TRANSILVANIEI“, la Bîlea Lac, între 21 aprilie şi 21 mai a.c. se vor mai desfăşura şi tradiţionalele competiţii: „Cupa Direcţiei Judeţene a Sportului“ „Cupa IN MEMORIAM“, ediţia a XII-a; „Cupa constructorilor de maşini — I. P. A. Sibiu“, un concurs „INTERJUDEŢEAN“ al Comisiei de specialitate din Tg. Mureş şi „Concursul de închidere al sezonului de schi 1989— 90“. Liviu CIUPUDEAN • Pierdere. Nu de timp, ci de acte — certificat de naştere, certificat de căsătorie — şi alte obiecte înghesuite într-o poşetă neagră, pe care doamna Popa Paraschiva le-a pierdut la farmacia 23. Le poate ridica de la redacţie, camera 4. Ecouri „S.O.S. Teatrul!“ Mulţumim pe această cale „FOLCAR“ pentru iniţiativa luată. Este un gînd frumos şi de mare ajutor pentru teatrul nostru, care a rămas sărac (bogaţi, nu am fost niciodată) în urma evenimentelor din decembrie. Aceste gînduri ale dvs. le-am avut şi noi, dar, întrucît noi suntem instituţie de stat, considerăm că această problemă este de competenţa organelor în drept. în cazul în care acest lucru nu va fi înfăptuit, vom fi obligaţi, noi, ca instituţie, să apelăm la toţi oamenii de bine din această ţară, cei care sunt, de altfel, publicul nostru. Colectivul Teatrului de Stat Sibiu Concert simfonic Concertul simfonic de astăzi susţinut de orchestra Filarmonicii de Stat din Sibiu, pe scena Teatrului de Stat, ora 19, cuprinde: Viorel Munteanu — „Glasurile Putnei“ — poem, E. Grieg — Concertul pentru pian şi orchestră în da minor, Glück — Simfonia în sol major, W. A. Mozart — Simfonia nr. 29 în la major. Dirijor Ovidiu Bălan, solist Adrian Stoica — pian. „Curierul filatelic“ Semnalăm o premieră publicistică de real succes la Sibiu, revista „CURIERUL FILATELIC“. Cui se adresează — o spune titlul. Cum se adresează — o vor spune cititorii direct interesaţi. Reţinem din „declaraţiile de intenţii“ ale directorului — editor, d-l Aurel Anton: „Dorim ca revista „Curierul filatelic“, publicaţie independentă particulară, prima de acest gen ce apare după victoria Revoluţiei din Decembrie 1989, să devină un mijloc eficient prin care filateliştii să-şi găsească modalităţile de a reintra în contact direct şi liber cu filateliştii din întreaga lume, în vederea efectuării, în limitele legalităţii, a unui schimb filatelic descătuşat de orice imixtiune“. Şi încă o precizare: revista poate fi cumpărată de la Magazinul Filatelic din Sibiu, str. Nicolae Bălcescu nr. 42, acum şi de la toate oficii P.T.T.R. din județ. Anul CVI, nr. 84 Sâ-i redăm Sibiului frumuseţea! A venit primăvara! Mai mult ca oricînd este necesar să participăm la acţiunile legate de curăţenia oraşului. Zonele verzi dintre blocurile de locuinţe trebuie complet refăcute, prin renunţarea la acele culturi de legume, care n-au dat nici un rezultat, dar in schimb au contribuit mult la degradarea zonelor verzi, la distrugerea a sute şi sute de trandafiri, pomi, arbuşti şi flori. Să lichidăm gardurile şi gărduleţele care împrejmuiesc „moşia“, unele făcute din sîrmă ghimpată, bare de oţel de diferite dimensiuni sau plase, toate „adunate“ de pe şantierele I.A.C.M.-ului. Să nu uităm nici parcurile oraşului, străzile şi trotuarele. Sperăm că Primăria îşi va găsi timp să se ocupe şi de aspectul oraşului. Oricum, se impune să facem mai mult pentru a-i reda Sibiului frumuseţea! (DM.) Lupta care continuă... In urmă cu nu prea mulţi ani, susţinînd un curs de psihopedagogie militară într-o şcoală de ofiţeri activi, am afirmat — spre stupoarea cursanţilor — că alături de puterea economică şi cea militară, „războiul psihologic“ constituie a treia dimensiune a puterii. Astăzi argumentele mele de atunci se confirmă, gama mijloacelor şi procedeelor ce se folosesc fiind deosebit de largă, scopul fiind supunerea voinţei maselor voinţei unor persoane sau grupuri rău intenţionate, subminarea propriei personalităţi, a propriei conştiinţe şi impunerea alteia, dominarea sub aspect moral etc. Oameni buni, haideţi să fim calmi, ponderaţi, să cernem cu propria noastră minte, cu bunul simţ dintotdeauna al românului, faptele şi întîmplările, să preîntîmpinăm surprizele de orice fel, să nu ne lăsăm cuprinşi de panică în faţa zvonurilor lansate de denigratori de profesie. Am dobîndit democraţia — să respectăm în primul rlnd elementarele legi de bună convieţuire. Am dobîndit libertatea — să nu acceptăm nici o deviere în direcţia ştirbirii libertăţii individuale. Am dobîndit, în marea casă care este Europa, o cameră cu intrare din strada principală — să fim permanent informaţi cu promptitudine şi exactitate ce se intîmplă în lume. Carul nostru nu mai este tras de cai-putere străini. Să ne înhămăm noi înşine la el, formîndu-ne deprinderi de muncă asiduă, cu conştiinţa dificultăţilor care ne aşteaptă, a unor privaţiuni inerente şi cu credinţa că într-un timp cît mai scurt vom ajunge şi beneficiarii unor înlesniri şi gratificaţii. Stimaţi concetăţeni, suntem în plină campanie electorală. Vor apare noţiunile de învingători şi învinşi. Haideţi să ne pregătim să preîntîmpinăm şi să depăşim aceste momente psihologice critice. Astăzi ne regăsim intr-o Românie modernă, cu o viziune universală, cu o gîndire capabilă să depăşească limitele şi limitările, să ocolească subiectivismul strimt şi strîmt, să se orienteze în timpul şi spaţiul pe care le trăim ca persoane sociale şi sociabile. Prof. Sever PURCIA, doctor în psihologie 10,00 10.10 I ria — rusă. 11 dorică, darul român, dicul fii tineret, mică a Lloyd, electoratualităţi terii m Medicin, tuturor, moniii, şcoală ( Meridiai lui. 17,1 în di S.O.S. ? Tribuna 19.10 De 19,30 Ac Bunga 21.10 Filia— R. Tribuna 23.20 Ai fiî SIBIL „Cei şa ba“, ore 15; 17; Arta: pe ring 11; 13; Tinere studio unei V« 9; 13; . „Aventu oziorsk“, Indepi cui sint trîneilor 15; 17; MEDI greşul: „ liberi“, « 13; 15; 1 Centra orele 9; 17; 19. I. L. C bire stat 10; 15; 1 CISNă finiţi-1 orele 11; AGN1' cerea“, 20. DIJME „Cap şi le 10; 17 COPS/ „Flori orele 16 APOL1 „Destin rele 15 ? BAZN. „Blestem negru“, , 19. OCNA „Incorup la etajul 17 și 19, AVRIC de aur“, orele 10 il'lîi*Meteoroi Adi Vreme, dă. Sen. riabil, ir nin la î tervalulu va sufla unele inzolate d sudic. I me vor între 3 iar cele tre 20 Stratul * măsoară Bîlea Lai