Tribuna, mai 1998 (Anul 114, nr. 2174-2198)

1998-05-02 / nr. 2174

Pagina 2 O nouă apariţie Editura sibiană „Continent“ a pus, recent, la dispoziţia publicului o carte care va trezi, cu siguranţă, interesul celor care-şi desfăşoară activitatea în domeniul economic. Autorul acestui op, distinsul conf. univ. dr. Nicolae BALTEŞ, de la catedra de Ştiinţe Economice a Facultăţii de Ştiinţe a Universităţii „Lucian Blaga“ din Sibiu, abordează, concentrat, problemele dificile ale contabilităţii firmei, oferind întreprinzătorilor un ghid care să-i ajute la înţelegerea domeniului şi, mai cu seamă, la fundamentarea deciziilor, sub aspect contabil. Experienţa autorului, acumulată atât sub aspect practic, în calitate de economist, inspector de bancă, director economic de firmă, cât şi sub aspect teoretic, în calitate de titular al unor discipline de mare rezonanţă în formarea studenţilor şi managerilor, îl recomandă ca un excelent sfătuitor pentru acei care au avut curajul să devină întreprinzători sau pentru cei care, prin natura serviciului, activează în domeniul atât de complex, astăzi, al contabilităţii. Lucrarea atacă, cu argumente, şi curaj problematica dificilă a managementului modern, aducând o serie de precizări şi exemple ce privesc munca de calcul şi evidenţă, contribuind, astfel, la elucidarea alor aspecte spinoase în practica contabilă. Pentru a vă satisface curiozitatea, vă prezentăm doar câteva din domeniile pe care lucrarea le abordează: ■ bazele teoretice şi metodologice ale contabilităţii firmei ■ structura şi conţinutul averii firmei ■ metoda contabilităţii ■ funcţiile stabilităţii 1 reglementări legale privind întocmirea, verificarea şi certificarea bilanţurilor contabile ■ contabilitatea capitalului social ■ încheierea exerciţiului financiar. Liviu BREZAE Sravnic fântâna Poftei Reconfortante şi înălţătoare sunt mulţumirile sau bucuriile duhovniceşti. Prin „ele“ ne primenim şi ne scăldăm sufletul în cereasca baie de lumină a împărăţiei de dincolo de noi, de dincolo de acest univers... Foarte adesea, marile praznice precum şi cinstirea sau sărbătorirea unor aleşi sfinţi, sărbătoriţi (aniversaţi) la diferite date din calendarul creştin al bisericii noastre ortodoxe - completează, înviorează şi întăresc aceste bucurii şi mulţumiri curate, făcându-l pe fiecare creştin să se simtă mai aproape de bunul Dumnezeu. O astfel de mare revelaţie divină s-a simţit de către toţi acei credincioşi care zilele trecute, la mijlocul „săptămânii luminate“, mai precis la 23 aprilie 1998, de Sfântul Mucenic Gheorghe, au participat, din dragoste şi smerenie, la slujbele săvârşite pe platoul din faţa Bisericuţei de la Fântâna Foiţei. Acest sfânt lăcaş de rugăciune se află în mijlocul unei mirifice păduri de răşinoase şi foioase, la o distanţă de cca. 7 km de comuna Sălişte, pe drumul în serpentine ce duce la Crinţ şi după ce trecătorii lasă în partea stângă Biserica din Grui. Bisericuţa de la Fântâna Foiţei este zidită din piatră, pe locul unui vechi schit de lemn. Bătrânii au lăsat generaţiilor ce au urmat o interesantă istorioară legată de „şipotul“ aflat chiar în faţa acestui sacru tezaur de rugăciune... Legenda spune că, odinioară... din acest şipot, cu veacuri în urmă, izvora „lapte şi miere“... (??) Desigur, acum izvoreşte o apă limpede şi rece, de-o puritate de cristal, şi cu adevărat, parcă, tămăduitoare, binefăcătoare... În anul 1744, aici s-a adăpostit marele călugăr şi mucenic Visarion, vajnic luptător pentru credinţa ortodoxă, care, împreună cu mucenicii Oprea Miclăuş din Sălişte şi Sofronie, şi-au dat viaţa pentru credinţa ortodoxă. Noua bisericuţă de la Fântâna Foiţei, după zidirea ei, în forma care se află, a fost închinată eroilor sălişteni căzuţi pe câmpurile de luptă din Italia, Galiţia, Basarabia şi Moldova. La intrarea în bisericuţă, de-o parte şi de alta, pe plăci de marmură, se află înscrise numele şi prenumele eroilor sălişteni care au adormit vitejeşte pe câmpurile de luptă din primul război mondial... Este un caz foarte rar, ca o astfel de biserică să fie închinată eroilor neamului nostru românesc. Ctitorii şi înaintaşii sălişteni au ales ca patron pentru această sfântă bisericuţă pe Sfântul Mucenic Gheorghe din Capadochia, care de mic a îmbrăţişat cariera armelor moştenindu-l astfel pe tatăl său. An de an, odată cu venirea primăverii, pe când întreaga bogăţie de arbori se trezeşte şi înverzeşte pentru un nou ciclu de viaţă, după somnul iernii, respectiv în fiecare zi de 23 aprilie, la prăznuirea Sfântului Mucenic Gheorghe, sute de credincioşi din Sălişte, din comunele limitrofe, şi nu numai, urcă pe jos potecile plaiului sau cu maşinile pe serpentinele ce duc la Biserica de la Fântâna Foiţei. Ca fiu al Săliştei, în acest an, pentru prima dată aici, alături de întreaga asistenţă, am avut bucuria sufletească şi prilejul să particip la ceva „inedit“. De data aceasta, preoţii locali au dorit să se oficieze o slujbă arhierească şi astfel, prin încuviinţarea I Î.P.S. dr. Antonie Plămădeală, Mitropolitul Ardealului, Prea Sfinţitul Visarion Răşinăreanu, episcop - vicar la Arhiepiscopia Sibiului, a săvârşit Slujbele Sfintei Liturghii, a Sfântului Vaslu I şi Sfinţirea apei şi a Hramului. Tot cu acest prilej, P.S. I Visarion Răşinăreanu a mai săvârşit şi resfinţirea bisericii, ca urmare a lucrărilor de pictură interioară efectuate în anii 1991-1992 şi a altor lucrări de întreţinere şi înfrumuseţare a întregului complex mănăstiresc executate până azi... Prea I Sfinţia Sa Visarion Răşinăreanu a fost înconjurat de un mare sobor de preoţi şi diaconi: pr.prot. Valentin Sicoe, secretar la I Arhiepiscopia Sibiu, pr.prot. Mihai Rusu, de la Catedrala I Mitropolitană Sibiu - fiu al comunei Sălişte, la care s-au adăugat pr.prof. Romul Roşea, pr. loan Ciocan, pr. Nicolae I Bădilă, din parohiile comunei Sălişte, apoi pr. loan Teşa de la parohia comunei Tilişca şi pr. Claudiu Teşa, de la Căminul 1 Spital Sălişte. Au mai luat parte în sobor şi diaconii Simeon I Luca, Vasile Avram şi Teodor Gheorghe Petruţiu şi el fiu al satului. La sfârşitul sfintelor slujbe, P.S. episcop vicar Visarion Răşinăreanu a ţinut un bogat cuvânt de învăţătură despre viaţa Sfântului Mucenic Gheorghe, „Lucrător prea cinstit al bunei credinţe“, care a îndurat cu putere divină torturi cumplite, pe timpul marelui prigonitor al creştinilor, Diocliţian, din ordinul căruia, în anul 303, la 23 aprilie, i se taie capul. Tot în cuvântul său, P.S. Visarion a transmis binecuvântarea Î.P.S. dr. Antonie, tuturor celor ce s-au ostenit la înfrumuseţarea lăcaşului, cât şi a celor prezenţi la Sfintele Slujbe. A mai luat cuvântul pr.prof. Mihai Rusu, ca fiu al satului, care a scos în evidenţă întreita valoare a praznicului şi, tot în mod deosebit, a mulţumit P.S. Visarion Răşinăreanu pentru participare. Cuvinte de mulţumire faţă de Visarion Răşinăreanu au mai fost aduse şi de către pr.prof. Romul Roşca. Se cuvine a menţiona, în mod deosebit, că această mare sărbătoare s-a încheiat cu prezentarea unui program de folclor bine pregătit şi adecvat intitulat „Mironosiţele“, după versurile lui Picu Pătruţ. Programul a fost interpretat de către un grup de fetiţe şi băieţi îmbrăcaţi în alb şi dirijat de către d-na Viorica Popa, coristă în corul de femei de la Biserica Mare. Nu pot încheia aceste consemnări, fără să amintesc că Prea Sfinţia sa Visarion Răşinăreanu, în rostirea sa, şi-a manifestat dorinţa de a sărbători, pe aceste locuri binecuvântate de Dumnezeu, acest hram în fiecare an, alături de I.P.S. Antonie Plămădeală, Mitropolitul Ardealului, căruia toţi cei care-l iubesc şi-l apreciază îi doresc, cu preţuire deosebită, multă sănătate. ^ Tribuna mid - cdklomla lilik ríinlioviiM'iiliiiTiHi! fi înmiii1' Epuizând setul de 10 articole publicate sub genericul „Bolile cardiovascular pot fi prevenite“ dăm publicităţii setul de 20 de întrebări la care vor trebui să răspundă cei interesaţi să participe la concursul pe această temă, prilejuit de sărbătorirea, la 4 mai, a „Zilei inimiiNu trebuie decât să încercuiţi răspunsurile pe care le consideraţi corecte şi să le trimiteţi pe adresa redacţiei până vineri, 8 mai. Menţionăm că acest concurs este sponsorizat de TRIBUNA, care acordă câte o sută de mii lei primilor trei câştigători. 1. Care din următoarele substanţe sunt considerate agenţi nutritivi? a) proteine b) grăsimi c) ambele 2. Care aliment nu se încadrează în cele 5 grupe principale de alimente? a) legume b) dulciuri rafinate c) cereale 3. Alimentaţia bogată în grăsimi animale poate determina apariţia următoarelor boli: a) diferite forme de cancer b) boli cardiovasculare c) astm bronşic 4. Reducerea aportului de grăsimi animale se poate obţine consumând mai mult a) carne slabă b) smântână c) lapte degresat 5. Grăsimile saturate se găsesc în: a) produse vegetale b) produse animale c) ambele 6. Grăsimea „ascunsă“se găseşte în următoarele alimente: a) smântână b) mezeluri c) cartofi prăjiţi 7. Producţia de colesterol în organism creşte când: a) cantitatea de alimente este prea mare b) mâncăm prea multe dulciuri c) ambele 8. Valoarea maximă admisă a nivelului de colesterol în sânge la adulţi este de:a) 230 mg/dl b) 200 mg/dl c) 170 mg/dl 9. Zahărul este bogat în: a) calorii b) vitamine c) minerale 10. Frecvenţa apariţiei cariilor dentare este mai ales în funcţie de: a) cantitatea de zahăr consumată b) timpul de contact al zahărului cu dinţii c) frecvenţa cu care se consumă zahăr 11. Zahărul în exces poate fi cauza următoarelor boli: a) anemie b) carni dentare c) boli cardio-vasculare 12. Fibrele alimentare se găsesc în: a) legume b) cereale c) carne 13. Sursa cea mai importantă de glucide complexe este reprezentată de: a) ouă b) dulciuri c) cereale 14. Fibrele alimentare previn apariţia unor boli, ca de exemplu: a) bolile cardiovasculare b) constipaţia c) reumatismul articular 15. Printre consecinţele excesului de sare se numără şi:a) îmbătrânire prematură b) afecţiuni pulmonare c) boli cardio-vasculare 16. Sarea este „ascunsă“ în: a) brânzeturi b) mezeluri c) saramură 17. Alcoolul consumat în cantitate mare are o serie de urmări negative, printre care: a) tulburări de gândire b) incapacitate de concentrare c) cancer pulmonar 18. Alimentaţia persoanelor sănătoase trebuie să conţină, printre altele: a) fructe b) lapte şi derivate c) vitamine minerale sub formă de tablete 19. Riscul apariţiei unor boli ca hipertensiunea arterială, boli coronariene, afecţiuni biliare este mărit dacă grăsimea din organism se depune în zona: a) abdomenului b) trunchiului c) ambele variante 20. Educația referitoare la o alimentație sănătoasă trebuie să înceapă: a) din copilărie b) din perioada de liceu c) la vârsta adultă. T Vasile Andui (V. Andrucovici) - 56 ani de la naşterea scriitorului cauzei de excepţie şi cunoscător al tehnicilor spirituale orientale la 22 mai 1942 în Bahrineşti - Cernăuţi - Bucovina de Nord T George Bacovia - 41 de ani de la moartea poetului simbolist, la 22 mai 1957, Bucureşti. T George Bariţiu -186 de ani de la naşterea academicianului, omului politic, revoluţionar de la 1848, istoric şi zarist transilvănean, la 12/24 mai 1812, satul Jucul de Jos - Cluj. T Ion (Ioniţă) Bumbac - 96 ani de la moartea scriitorului (1843 -23 mai 1902) ♦ Melchisedec - 106 ani de la moartea cărturarului istoric, episcop (1823 - 16 mai 1892) I George Radu Melidon -101 ani de la moartea scriitorului (1831 -11 mai 1897) Viane Mitrea - 156 ani de la naşterea medicului, explorator al insulelor indoneziene la 18 mai 1842, Răşinari Sibiu T Gheorghe Nădejde -141 ani de la naşterea scriitorului (30 mai 1857- 1939) y Elena Niculiţa Voronca -136 ani de la naşterea poetei folcloriste (15 mai 1862 - 1939) y Horia Petra-Petrescu - 36 ani de la moartea scriitorului şi dramaturgului, bibliotecar al ASTREI, la 12 mai 1962, Sibiu. y Camil Petrescu- 41 ani de la moartea poetului şi romancierului (14 mai 1957, Bucureşti). * Bizanţin Vizantie Pop Densuşianu - 141 ani de la moartea culegătorului de folclor şi autor de versuri (1798 - 1 mai 1857) 2 mai 1998 ♦ Catedrala Mitropolitană Ortodoxă, str. Mitropoliei nr.33 8.30- 9.30 Utrenie 1 * 9.30- 12 Sf. Liturghie 18-19 Vecernie * Biserica Ortodoxă „Bunavestire“, str. Justiției nr.7 8.30- 10 Utrenie 3 10-11.30 Sf. Liturghie 17- 18 Vecernie * Biserica Ortodoxă „Sf. Antonie“, str. N. Iorga nr .23 8.30- 9,30 Utrenie 9,30- 11,30 Sf. Liturghie 18- 19 Vecernie ♦ Biserica Ortodoxă „Sf. Nicolae“, str. T. Laurian nr.2 ^*t***k 10-12 Sfî iturghie 18-19 Vecerni^1^p S'tf. * Biserica Ortodoxă „Pogorârea Sf. Duh“, Valea Aurie 9- 10 Utrenii ; 10- 12 Sf.'Liturghie (A 18-19 Vecernie * Biserica Ortodoxă „Sf. Arhangheli Mihail și Gavriil“, str. Ștefan cel Mare nr.72 8,30- 9,45 Utrenie 9,45-12 Sf. Liturghie 18-19 Vecernie ♦ Biserica Greco-Catolică „Sf. Ursula“, str. G-ral Magheru 9,30- 11 Sf. Liturghie I 11,15- 12,30 Sf. Liturghie II 17- 18,30 Sf. Liturghie III # Biserica Romano-Catolică, Piața Mare nr.2 ^Liturgh^%lania germană 11,15- 12,15-SE Liturg^e în limba maghiară 18- 19 Sf. Liturghie^ limba română * Biserica Reformată, str.Mitropoliei 10-11 SlujC^mmlâ * Catedrala Evanghelică, Piața Huet nr. 1 10-11,30 Slujba de duminică „ Biserica Baptistă ,Cetania“, str. Pielarilor nr.8 9-11 Serviciu de duminică I 11.15- 13 Serviciu de duminică Ki 17-19 Serviciu de evanghelizare Gh. DOBRIN