Unirea, mai 1971 (Anul 4, nr. 991-1016)

1971-05-05 / nr. 994

v ANUL IV, NR. 994 MIERCURI, 5 MAI 1971 4 PAGINI, 30 BANI] IN PAG. A III-A VĂ prezENtăM : ÎNSEMNĂRI DIN „EXPOZIȚIA REALIZĂRILOR TEHNICO-ECONOMICE ALE JUDEȚULUI ALBA". ADUNAREA FESTIVA DIN ALBA IULIA —O ÎNSUFLEȚITĂ MANIFESTARE A ATEȘASMENTULUI FAȚĂ DE PARTID ȘI POLITICA LA PREZIDIUL ADUNĂRII FESTIVE Intr-o atmosferă caracteristică unor mari și deosebite evenimente a avut loc, în cursul zilei de ieri, la Casa de cultură a municipiului Alba Iulia, adunarea festivă consacrată semicentenarului Partidului Comunist Român. La această însuflețită manifestare a încrederii și atașamentului nemărginit al oamenilor muncii din județul Alba la politica internă și externă a partidului nostru au participat membrii biroului și ai Comitetului județean de partid, membrii Comitetului executiv al Consiliului popular județean, vechi militanți ai partidului, activiști de partid și din aparatul de stat, cadre cu munci de răspundere din toate domeniile de activitate, un numeros public. Din prezidiul adunării au făcut parte tovarășii : GEORGE NOMOȘTEAN, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Alba al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Băluț Sîrbu, Ioan Stoica și Gheorghe Costea, secretari ai Comitetului județean de partid, Șofron Jean, prim-vicepreședinte Manal Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Nicolae Roșu, prim-secretar al Comitetului municipal Alba Iulia al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular municipal, Ioan Laslău, președintele Consiliului județean al sindicatelor, Dionisie Heljoni, prim-secretar al Comitetului județean Alba al U.T.C., Andrei Iancu, Dumitru Ciumbrudean, Traian Banciu și Gavrilă Mareș, membri de partid din ilegalitate, Emilia Gherbea, profesoară la Liceul „H.C.C." Alba Iulia, Szabó Alexandru, președintele Consiliului Jean al oamenilor muncii judede naționalitate maghiară, Ana I. Stanciu, muncitoare fruntașă la Fabrica de porțelan Alba Iulia, Hans Helmuth Schneider, președintele Consiliului județean al oamenilor muncii de naționalitate germană, Nicolae ofițer, Gheorghe Crișan, Mazilu, președintele U.J.C.A.P., Mănăilă Radu, președintele U.J.C.M, Ioan Milaciu, președintele (Continuate în pag. a II-a) CUVINTAREA TOVARĂȘULUI GEORGE HOM La 8 mai se împlinesc 50 de ani de la crearea Partidului Comunist Român, eveniment de mare însemnătate în viața poporului român, care a deschis cea mai luminoasă epocă din istoria patriei — epoca revoluției și construcției socialiste. Crearea Partidului Comunist Român cu o jumătate de secol în urmă reprezintă unul din cele mai importante momente din istoria poporului nostru, care a ridicat pe noi trepte lupta revoluționară proletariatului, a forțelor democraatice și progresiste din patria noastră. Succesele remarcabile obținute de poporul nostru în toate domeniile vieții sociale, economice și politice, drumul glorios străbătut de popor în opera de edificare socialistă a patriei, transformarea României într-o țară liberă și independentă, cu un prezent și viitor luminos, în care omul este stapîn pe destinele sale și în care se afirmă din ce în ce mai plenar, sînt strîns legate de existența Partidului Comunist Român, de prezența sa ca forță conducătoare a întregii noastre societăți. încă în deceniile premergătoare creării Partidului Comunist Român, clasa muncitoare s-a afirmat ca cea mai progresistă forță a societății românești și s-a angajat ferm în luptă pentru înfăptuirea marilor deziderate ale maselor de oameni ai muncii, pentru libertate socială și națională. Ințelegînd menirea și rolul său istoric, clasa muncitoare a acționat cu fermitate pentru organizarea sa politică, pentru unirea mișcării revoluționare muncitorești cu mișcarea socialistă, pe bazele ideilor și gîndirii marxiste, care au pătruns și au găsit un teren, fertil în conștiința clasei noastre muncitoare. O etapă deosebit de importantă în evoluția istorică a României și în crearea Partidului Comunist Român a constituit-o puternicul avînt revoluționar al anilor 1918— 1920. Pe fondul situației economice deosebit de grele de la sfîrșitul primului război mondial, al situației social-politice din această perioadă, lupta maselor populare largi a cunoscut proporții nemaiîntâlnite pînă atunci. Lărgirea și creșterea în amploare a acțiunilor proletariatului și a aliaților săi a favorizat desfășurarea unor mari bătălii revoluționare pentru o viață bună, pentru pămînt și libertăți democratice, pentru progres social. In acești ani, proletariatul din România s-a afirmat cu tărie pe atena vieții politice, și-a dovedit forța și capacitatea sa politică și organizatorică, situîndu-se în avangarda mișcării revoluționare progresiste. Creșterea considerabilă a tăriei și capacității organizatorice a clasei muncitoare în această etapă a condus la unirea tuturor forțelor progresiste în lupta revoluționară pentru soluționarea marilor probleme ale țării. În continuare, vorbitorul s-a referit la avîntul revoluționar din perioada premergătoare creării partidului, la procesul clarificării ideologice, la influența Marii Revoluții Socialiste din Octombrie și la creșterea avîntului revoluționar pe plan internațional. Referindu-se apoi la momentul creării partidului, tovarășul George Homoștean a arătat că transformarea partidului socialist în partid comunist se impunea ca o necesitate obiectivă pentru destinele clasei muncitoare, pentru viitorul întregului popor român. In aceste împrejurări, Consiliul General din ianuarie-februarie 1921 a stabilit prin vot ziua de 8 mai ca dată pentru începerea congresului partidului. Congresului întrunit la 8 Mai 1921 i-a revenit, astfel, misiunea istorică de a consfinți, prin lucrările și hotărîrile sale, transformarea partidului socialist în partid comunist. Pe temeiul voinței imensei majorități a muncitorimii din țara noastră, în spiritul învățăturii marxist-leniniste, Congresul a hotârît crearea partidului de tip nou, detașamentul de avangardă al clasei muncitoare, continuator, pe o treaptă superioară, al bătăliilor populare de veacuri pentru eliberare socială și națională, exponent fidel al intereselor vitale ale poporului muncitor în lupta pentru o viață mai bună, pentru socialism. „Crearea partidului comunist, detașamentul de avangardă al clasei muncitoare, pe baza ideologiei marxist-leniniste — sublinia tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU — a constituit un moment mai mare importanță în de cea istoria proletariatului din România. Prin aceasta, lupta revoluționară se ridică pe o treaptă superioară, se dă un puternic avînt procesului de clarificare ideologică, politică a mișcării muncitorești, dezvoltării conștiinței de clasă a proletariatului și celorlalte mase muncitoare ale poporului. Continuînd lupta de veacuri pentru eliberare socială și națională, cele mai bune tradiții ale mișcării muncitorești și socialiste din România, partidul comunist este in noile condiții istorice exponentul fidel al intereselor clasei muncitoare, ale întregului popor". O dată cu înființarea Partidului Comunist Român a început o etapă nouă în lupta proletariatului și a maselor muncitoare. Niciodată în România nu existase un asemenea partid politic, care să lupte cu atîta abnegație și spirit de sacrificiu pentru fericirea poporului român, pentru măreția națiunii noastre. Destinul său s-a legat strîns, inseparabil, de cel al clasei muncitoare, al întregului popor. In continuare, vorbitorul s-a referit pe larg la lupta partidului în anii ilegalității, la acțiunile organizate pentru a împiedica instaurarea fascismului în România. Folosind cu pricepere împrejurările internaționale favorabile, create ca urmare a victoriilor repurtate de armatele sovietice, a înfrîngerilor suferite de agresorii fasciști pe toate fronturile, Partidul Comunist Român a organizat și condus insurecția armată de la 23 August 1944. După ce s-a referit pe larg la realizările de însemnătate istorică obținute, sub conducerea partidului, în anii de după eliberare, vorbitorul a subliniat că, legat prin mii de fire de masele cele mai largi ale poporului, Partidul Comunist Român se identifică cu aspirațiile și interesele supreme ale națiunii. Fiecare om al muncii vede în partid forța politică cea mai înaintată pe care se sprijină tot ce este mai valoros în sinul societății noastre, vede în politica partidului înfăptuirea propriilor sale aspirații și năzuințe. Din Partidul Comunist Român fac parte cei mai înaintați muncitori, țărani, intelectuali, indiferent de naționalitate, numărînd astăzi peste 2 100 000 de membri, ceea ce reprezintă 15 la sută din populația majoră a țării. Aceasta exprimă influența mereu crescîndă a partidului în rîndul maselor, gradul înalt al conștiinței socialiste a oamenilor muncii. Izvorul forței mobilizatoare, al capacității creatoare a partidului îl constituie unitatea și coeziunea rîndurilor sale, ale tuturor comuniștilor în jurul Comitetului Central, în frunte cu secretarul general al partidului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, fiu credincios al poporului român. (Continuare în pag. a H-a) TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU A PRIMIT DELEGAȚIA ADUNĂRII POPULARE A R. P. BULGARIA Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit la 4 mai delegația Adunării Populare a Republicii Populare Bulgaria, condusă de acad. prof. Sava Ganovski, membru al C.C. P.C.B., președintele Biroului Actualnării Populare, care ne vizitează țara, la invitația Marii Adunări Naționale a Republicii Socialiste România. La primire au participat tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, Emil Bodnaraș, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, Ștefan Voitec, membru al Comitetului Executiv al al P.C.R., președintele Marii C.C. Adunări Naționale, Gheorghe Necula, vicepreședinte al Marii Adunări Naționale, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, și Constantin Scarlat, deputat în Marea Adunare Națională. Parlamentarii bulgari au fost însoțiți de Spas Gospodov, ambasadorul R. P. Bulgaria la București. In timpul întrevederii, de ambele părți a fost exprimată satisfacția pentru evoluția mereu ascendență a legăturilor de prietenie și colaborare multilaterală dintre Republica Socialistă România și Republica Populară Bulgaria, dintre Partidul Comunist Român și Partidul Comunist Bulgar. A fost subliniată dorința comună de a dezvolta aceste relații spre binele popoarelor român și bulgar, al cauzei unității țărilor socialiste și păcii în lume. întrevederea s-a desfășurat intr-o atmosferă caldă, prietenească. MMIHSTU CULTURALE SI EDUCATIVE . In cinstea sărbătoririi semicentenarului creării P.C.R., sectorul de turism pentru tineret al Comitetului județean Alba al U.T.C. a organizat excursii la Muzeul de istorie din București a P.C.R. a mișcării revoluționare și democratice din România, la Muzeul Doftanei, Muzeul de istorie din Cluj, precum și la diferite unități industriale din țară. Au participat 30 de grupuri totalizînd peste 1000 de tineri din școli generale, licee, întreprinderi și instituții ale județului Alba. De asemenea, au fost organizate excursii pentru vizitarea obiectivelor istorice, a unităților economice din județul nostru la care au participat peste 5 000 de tineri. In sala festivă a Liceului din Sebeș a avut loc, sub egida Frontului Unității Socialiste, o frumoasă manifestare culturalartistică închinată apropiatului jubileu al semicentenarului P.C.R. Cu acest prilej tovarășul profesor Ioan Nemeth a făcut, in fața cadrelor didactice din localitate, o expunere despre însemnătatea creării Partidului Comunist Român, subliniind îndeosebi mărețele realizări obținute de poporul nostru sub conducerea partidului în opera de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate. A urmat apoi un bogat program artistic. Intre amplele manifestări organizate de Consiliul orășenesc Ocna Mureș al Frontului Unității Socialiste se numără și recentul concurs gen „Cine știe, cîștigă" pe tema „Pagini de abnegație și eroism din lupta clasei muncitoare, sub conducerea partidului, pentru libertate și progres social", între cititorii bibliotecilor din oraș și satele aparținătoare. Toate cele 7 echipaje participante la concurs au dat răspunsuri frumoase, spre satisfacția unui numeros public care le-a încurajat. Primele 3 locuri au fost ocupate, în ordine, de echipajele din Cisteiul de Mureș, de la Școala profesională Ocna Mureș și, respectiv, de la Școala generală din oraș. TELEGRAMĂ COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN, TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU BUCUREȘTI • Participanții la adunarea festivă organizată în municipiul Alba Iulia, cu prilejul sărbătoririi gloriosului semicentenar al Partidului Comunist Român, aduc un cald și vibrant omagiu acestui memorabil eveniment, exprimîndu-și recunoștința, profundul atașament și dragostea nețărmurită față de conducătorul nostru încercat, care de cinci decenii se află neabătut în fruntea luptei poporului român pentru eliberarea socială și națională, pentru înfăptuirea celei mai drepte orînduiri din lume, societatea socialistă și comunistă. Crearea Partidului Comunist Român, partid marxist-leninist al clasei muncitoare din România, reprezintă o strălucită sinteză a tradițiilor revoluționare și democratice, a mișcării muncitorești și socialiste din țara noastră. Văzînd în el exponentul fidel al celor mai nobile idealuri de libertate socială și națională, poporul nostru și-a unit destinul cu cel al partidului, urmîndu-l cu abnegație și încredere în marile bătălii sociale și de clasă, iar apoi în lupta pentru construirea noii societăți. Evocînd cele cinci decenii de glorioasă existență a partidului, rememorăm istoria vie a luptei semicentenare, în focul căreia partidul a înscris cu litere de aur nenumăratele pilde de eroism, abnegație și spirit de jertfă. Infruntînd teroarea, lagărele și închisorile, comuniștii au organizat și condus mari bătălii de clasă, neînfricate acțiuni împotriva asupririi burghezo-moșierești, împotriva fascismului, pentru apărarea independenței și suveranității României. In focul acestor lupte, partidul s-a afirmat ca cel mai activ și mai ferm apărător al aspirațiilor și intereselor vitale ale poporului. înfăptuind cu perseverență misiunea sa istorică, partidul nostru a deschis cea mai luminoasă epocă din istoria patriei — epoca revoluției și construcției socialiste, România cunoscînd azi o dezvoltare economică, politică și social-culturală nemaiîntilnită încă în îndelungata sa istorie. Alături de întregul popor, oamenii muncii din județul Alba, români, maghiari, germani și de alte naționalități, dau o înaltă apreciere experienței dobîndite de partid de-a lungul anilor, modului științific, consecvent în care a aplicat învățătura marxist-leninistă, corespunzător cerințelor obiective și condițiilor concrete ale României. In fiecare moment, în fiecare etapă parcursă partidul și-a sporit capacitatea și forța mobilizatoare, rezolvînd într-un mod propriu, creator, problemele complexe ale revoluției și construcției socialiste, lucru ce a făcut să-și cîștige încrederea nețărmurită, adeziunea și hotărîrea întregului popor de a urma politica sa, plină de înțelepciune. Spiritul realist, profund științific s-a afirmat cu o forță sporită după Congresul al IX-lea Conferința Națională, care au jalonat un prost gram vast de perfecționare a relațiilor sociale, elaborînd un ansamblu de măsuri privind dezvoltarea echilibrată pe întreg teritoriul promovarea unor principii noi de organizare țării, vieții economice, de lărgire a democrației socialiste și afirmarea echității sociale, în toate domeniile. Dăm o înaltă apreciere faptului că în toate problemele majore ce angajează și interesează națiunea română, conducerea partidului, Dumneavoastră personal, tovarășe Nicolae Ceaușescu, vă consultați nemijlocit cu masele largi de oameni ai muncii, vă aduceți un aport hotărîtor în găsirea celor mai bune soluții de edificare a socialismului pe pâmîntul patriei. Justețea și realismul politicii partidului, atașamentul nețărmurit și hotărîrea întregului popor de a o înfăptui, își găsesc o strălucită confirmare în participarea însuflețită, entuziastă a oamenilor muncii la realizarea programului măreț de dezvoltare economico-socială a țării elaborat de Congresul al X-lea. Integrați organic în uriașul efort creator al întregii noastre națiuni, oamenii muncii din județul Alba — români, maghiari, germani — participă cu însuflețire și elan creator la transpunerea în viață a sarcinilor de plan și a angajamentelor luate în întrecere. Apropierea gloriosului jubileu al partidului a dinamizat activitatea în toate sectoarele vieții economice, politice și sociale, a dezlănțuit o uriașă revărsare de forțe noi ale oamenilor muncii de pe aceste meleaguri, dornici să cinstească marea sărbătoare cu realizări deosebite. La acest important jubileu, oamenii muncii din județul Alba se prezintă cu însemnate depășiri ale sarcinilor și angajamentelor luate în întrecere. Planul producției globale industriale pe patru luni a fost depășit cu peste 61 milioane de lei, la producția marfă vîndută și încasată cu 65 milioane lei, la livrările pentru export cu 5,7 milioane lei valută, la fondul pieței dîndu-se produse de aproape 32 milioane lei. Planul anual de investiții a fost realizat pînă la această dată în proporție de 30 la sută. Mecanizatorii, muncitorii din I.R.S., cooperatorii au răspuns prin fapte grijii pe care le-o poartă partidul, exprimată într-un cuprinzător complex de măsuri menite să asigure o simțitoare creștere a producției agricole și sporirea veniturilor oamenilor muncii din agricultură. Elanul și hărnicia lor au făcut ca, în acest an, insămînțările de primăvară să se execute în condițiuni agrotehnice superioare, iar însămînțatul porumbului să fie încheiat la 26 aprilie a.c., asigurîndu-se astfel condiții optime pentru obținerea unor producții sporite. In întrecerea pentru înfrumusețarea și buna gospodărire a orașelor și satelor, la chemarea consiliilor populare, au răspuns cu entuziasm mase largi de cetățeni, care au efectuat în această primăvară lucrări voluntar-patriotice în valoare de peste 22 milioane lei. Decernarea diplomei de onoare județului Alba pentru rezultatele deosebite obținute anul trecut în întrecerea pentru depășirea planului și angajamentelor în industrie, investiții, construcții și circulația mărfurilor, este considerată de oamenii muncii județul nostru, ca o înaltă cinstire și prețuire din a muncii lor. Această distincție acordată de conducerea partidului și statului, organizației noastre județene de partid, constituie pentru noi un puternic și însuflețitor imbold în lupta pentru înfăptuirea exemplară a sarcinilor ce ne revin in noul plan cincinal. Comuniștii, toți oamenii muncii din județul Alba, asigură conducerea partidului, pe Dumneavoastră personal, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, că își vor consacra și pe viitor întreaga energie și capacitate creatoare înfăptuirii mărețului program stabilit de Congresul al X-lea, de dezvoltare și înflorire continuă a patriei noastre scumpe — România socialistă, Alba Iulia, 4 mai 1971.