Universul, iulie 1887 (Anul 4, nr. 168-192)

1887-07-02 / nr. 168

Universul No. 168 la clubul Mirlitenilor. Un prieten me dusese acolo. — Ce prieten ? — Nu-l cunoșteam decât după numele de botez : Alfred. El cunoștea pe dna Regina de Montille și mi a prezentat-o. Am început să vorbim... Pe urmă m’am dus la dânsa de vreo câteva ori, dar nu I am făcut decât vizite de ceremonie. — Și ce scop aveai ? — Speram să o fac să mă iubescă, mai târziu. Știam că e în intimitate cu mai multe persone de cari trebuia să mă ascund. — Și câte vizite de acestea I ai făcut? — Trei. Interogatorul continuă. Brutus. Corespondenta Telegrafică (Serviciul telegrafic al Universuluiw). Deputăția la prințul Coburg Târnova, 29 Iunia. Sobrania a ales pe prezidentul camerei Toncef, pe Mihailof, Stranski, Calcel, Stoilov, Stoianof, Nikiforof, Baiușof, Mehemed Efendi și Și»wanof, ca sé se duca la Viena să comunice prințului de Coburg alegerea sa și se trage să vie fără întârziere în Bulgaria.Camera așteptă raportul deputăției. In cas când prințul nu va voi să vină imediat aci, Sobrania se va disolva; în caz contrar însă, camera va aștepta se sosăscă prințul se depună jurământul. Mobilizarea de probă In Franța. Boulanger Paris, 29 lunii. Consiliul de miniștri menține proiectul mobilizării de probă a două corpuri de armată. — Ovații s’au ficut generalului Boulanger pe tot parcursul de la Paris la Clermont Ferrand. O primire entusiastă i s’a făcut în acest din urmă oraș. INTEMPLAR JDXST Nj ESTE UN nenorocit.—In ziua de 21 curent, locuitorul Neacșu Marin, din comuna Tufeni, (Teleorman) plecând, împreună cu fiul său Radu și alți 10 locuitori ca să ’și secere grâul ce ’1 avea în marginea comunei, pe la orele 6 și un sfert sóra, fără să fie zărit de cineva, a luat o pușca a sa cu două țevi și, ducându sa la un salcâm lângă șosea, ’și-a curmat zilele. Mobilul care l’a împins la acest act de desperare nu să cunoște încă ale Paricid.—Locuitorul David Nedea, din comuna Câlinești (Teleorman), lovit cu un ciomag în cap de către fiul său Ioan, l’a trimes în căutarea spitalului din Alesandria și în ziua de 15 corent a încetat din viață. 30. Sinucidere.—Femea Anica, soția locuitorului Manolache Spiridon, din comuna Nenciulești (Teleorman) fiind atinsă de alienare mintală, din cauza bulei de pelagră de care suferea de mai mult timp, în ziua de 16 curent pe la orele 12 a. m., când s’a întors soțul său de la secerat, a găsit-o spânzurată de lemnul coșului cu niște cumuri de la resbelic înecat.—Gheorgh, fiul birjarului Constantin Paraschiv din orașul Alexandria, în etate de 8 ani, ducându-se în ziua de 27 Iunie împreună cu un alt copil ca să se scalde în rîul Vedea, s’a înecat. i Focul de la Iași.Sâmbătă nópte, pe la orele ll/g5 a isbucnit un incendiu mare în strada Crucii din Iași. El a luat naștere de la grajdul caselor birjarului cu un cal No. 152, numit Iancu sin Avram, căruia i se mai zice și Cicinică. De la grajd focul se comunică la casa acestuia compusă din 4 odăi. De acolea lățindu-se focul, s’a aprins casa d-nei Aspazia Dragomirescu compusă de asemenea din patru odăii și în fine scala de fete din Podulung. Tóte casele arse erau asigurate la „Unirea.“ i Marta din bătai.— Femeia Antița, din comuna Pîrscovu (Buzău), a încetat din viață în ziua de 6 ale curentei în urma bătăii suferite de la un țigan anume Șerban Lazar, argatul d-lui Popescu, învățătorul acelei comune. Acesta femeie crescând gRdici de mătase, se urcase într’una din zile într’un 3 — dud din acea comună, ce este plantat pe șoseaua comunală în apropiere de casa sa, pentru a culege puțină frunză. Numitul țigan însă, din ordinul stăpânului său, o sili să se dea jos din dud până la o înălțime de unde a putut să o apuce de piciore și trăgând o jos o bătu într’un mod așa de cumplit, încât căzu la pat bolnavă și după câtăva vreme muri. Bătaia a fost constatată și țiganul depus, dar stăpânul său, autorul intelectual al faptului, stă în libertate, tripotând prin tote părțile pentru scăparea servitorului soi.ic Un foc mare a distrus mai multe case și prăvălii din oborul de la Ploiești. Sinucidere.Luni la orele 5 postmeridian un băiat anume Cosnaș, din atelierul de fierărie din Puțu de piatră No. 10, s’a sinucis fără de voie cu un revolver în magazinul d-lui Callas vis-a-vis de atelier (str. Puțu de peatră No. 5). Martea a fost instantanee. G.anjele au lovit în tîmpla dieptá.sie Foc.—Duminecă a fost un foc la d. G. Vernescu, pe strada Plevnei.—A ars o parte din grajduri. . i . Împușcat—Individul G. Penescu, luându-se la certa cu ungurenul Sándor Ianoș și neputându i birui cu gura, s’a gândit să-1 birue într’alt chip. Având la îndemână un revolver încărcat, trase în Ianoș și-l culca mort pe loc. Criminalul a fost îndată arestat și va trebui să și deatârnă înaintea juraților de nesocotita sa faptă, îl Un mistrabil.—Individul Boroș Lázár, servitor la d-na Rus, din strada Brezoianu No. 18, a sevârșit cel mai infam atentat asupra fiicei stăpânei sale, o fetiță de opt ani, anume Iosefina. Criminalul e arestat. Știri prin poștă „Times“ din Londra asigură că Engliera și Italia, probabil și Turcia, nu vor facc obiecții în contra alegerii prințului Ferdinand de Coburg.* * * Se scrie că guvernul ungar se ocupă cu afacerea regularii Porților de for. Pregătirile sunt deja făcute și guvernul posede și mai multe proiecte, așa că va fi in stare de a pune exacutarea lor lucrare încă în decursul acestui an. In „Pol. Korr.“ comunică : O schimbare a actualului provisoriu în ocuparea postului de ambasador în Viena nu se va face înainte de tomna și până atunci va conduce afacerile consulatului secretarul general de la ministerul de externe, d. Oianescu. Până acum nu s’a adus în combinație nici o persona pentru postul de ambasador.* * * fee scrie din Nagy-Karoly, în Ungaria, că, în ziua de 24 i. e., a fost acolo un uragan îngrozitor care a dărîmat mai multe case. Șaptesprezece persone au căzut victime acestei catastrofe ; sunt forte mulți răniți. Ilustrația nostră Regina Sârbiei, născută la 1359, este desigur una din suveranele cele mai iubite de poporul ei; neînțelegerile din zilele din urma cu soțul ei Milan au dovedit-o încă odată. E și natural se fie așa, pentru că puține suverane din Europa au în acelaș timp bunătatea și energia reginei Sârbilor. Regina Natalia este din familia nobilă basarabeană Ke;ko. După mamă, ea este româncă, ca și regele Milan, a cărui mamă e din familia Catargiu. De asemenea și sora reginei Natalia e căsătorită după un român, d. Gr. Ghica, ministrul nostru la Petersburg. Starea Civilă. Mișcarea populației capitalei pe ziua de 21 Iuniu Născuți 16. Căsătorii nici una. Morți 19 adică : Dumitru Petre 60 ani, Mihalache Staicu 112 ani, Agnes Frida 14 zile, Polisnia Petrescu 16 ani, Marin Bratu Chiriță 2 luni, Dumitru Ghiță Ionescu 4 a ani, Ion Barbu 9 luni, Maria Theodor născută marta, Ștefa Ion Epure n ani și 5 luni, Iebeca Avram Mendelsoh î 8 luni, Dumitru Nicolas 1 an și 2 luni, Tache Marin 70 ani, Alexandra Rosenberg 14 zile, Alexandru Ștefan Lăzărescu 6 ani, Heskeu Bernstein 3*/s luni, Florea Gheorghe 4 luni, Inn Dinu 47 ani, Elizaveta N . Vasilescu 1 an și 3 luni, Nicolae Popescu 70 ani. De tate șî de pretutindeni Un cutremur strașnic. — In insula H wal (Sandwich) s’a produs în luna trecută o serie ne maipomenit de îndelungată și de puternică de cutremure de pământ. Zguduiturile au avut urmări îngrozitore. Ele au durat aprope fără întrerupere în timp de trei zile. Din 800 de case din insulă, nici una nu a rămas intactă. 169 de cadavre au fost scose din ruine. Mii de omeni au pierdut orice mijloc de ezistență. Noutăți Hazlii La cafenea : — Nu bel o cafea? — Nu pot... când beau cafea nu pot dormi. — Ciudat lucru! Mie mi se întâmplă tocmai contrariul. — ? ! — Când dorm, cu put se banu cafea. ȘTIRI Mercur!. Poetul Eminescu se află deja mai bine, mulțămită îngrijirilor seriose ca i se dă drui Isak, din Botoșani, care la luat in căutarea sa, cum și ale surorei sale, dra Eminescu. După otărîrea bătrânului medic, poetul va pleca zilele aceste, însoțit de sora sa, la băile de la Lacu-Sărat. i In urma svonului răspândit, că viile din județul Putna ar fi atinse de filoxeră, s’a trimes la fața locului d. C. Goroiu, delegat al staței filoxerine din județul Prahova, care, făcând o minuțiosă examinare vielor, a constatat că nu există nici un cas de filoxeră. . i . Baronul de Hirsch din Paris a trimis, prin casa Hulfon din București, suma de cincizeci de mii de franci (în aur) în folosul incendiaților din Botoșani. D. dr. M. Bek, predicatorul templului israelit din capitală, plec astazi la Botoșani pentru ca, dmpreună cu comitetul local, să proceda la distribuirea banilor. D. Beik mai duce cu sine, în acelaș scop, și o sumă de șapte mii lei, strînși de un comitet israelit din capitală. i Consiliul de războiu al corpului 2 de armată din București judecă azi pe administratorul clasa III Deligheru, pentru faptul de usurpare de funcție, precum și pe un subofițer, inculpat pentru siluire cu arma contra sentinelei. Acuzația va fi susținută de d. comisar regal maior Gherghe.le Ieri B’a ținut la Cotroceni un consiliu de miniștri sub președința regelui. La acest consiliu asista și d. Ion Brătianu, care a sosit în București. i P. s. s. mitropolitul-primat a plecat în străinătate, la bal. i Luni s’a făcut împărțirea premiilor la sculele secundare de bieți din București Ministrul instrucției a prezidat la solemnitățile de la liceul sf. Sava, unde veniseră și elevii gimnaziilor Cantemir și Mihai Vitezu, de la liceul Matei Basarab, unde veniseră și elevii gimnaziului Lazar, și de la seminarul central, unde veniseră și elevii școlei normale Carol. La acestă din urmă solemnitate a asistat și mitropolitul primatic D. M. Ferikide, ministru de externe, placă astăzi la Constantinopol. De acolo va pleca la băl la Aix-les- Bains. ic Ieri, regele, însoțit de fratele său prințul Ferdinand, a vizitat șuria militară din București. 3fc D. Coutouy, ministrul Republicei franceze în București, s’a întors la postul scu ic Din cauza abundenței de materie, punem foița „Dracu“ pe pagina a 4 a. a . 39 de candidați au izbutit, din 57, la esamenul de bacalaureat din București. Joil*, 2 H4) TiiHö 1887 Intre cei cari au izbutit e și dra Paulina Calotescu. «le Regele se întorce azi la Sinaia, iar prințul frate-seu va lua drumul spre Germania. Petersburg, 29 iunie. „Novoe Vremia“ scrie : „Porta ar trebui acum să intervină: Europa ar trebui să recheme pe representanții ei din Sofia; în ori ce cas, Rusia nu va permite prințului de Coburg să vie la Sofia, iar dacă va veni cu o escortă austriacă, Rusia va zice : Jos mâinele !“ Constantinopol, 29 Iuniu. Azi d. Vulkoviî a remis marelui vizir notificarea alegerea prințului de Coburg, a acceptărei prințului, și a cerut aprobarea Porței. Viena, 29 Iuniu. Ziarele nóstre, după știrile din Belgrad, anunță că sosirea reginei Natalia este așteptată pe marți. Se așteptă asemenea formarea noului cabinet Cristici cu d. Bogievici actualmente ministru la Viena, ca ministru al afacerilor străine. Berlin, 29 iuniu. «„Reichsanzeiger“ publică un decret imperial care retrage legea asupra profitării exportului cailor. Roma, 29 Iuniu. După știrile venite din Catania, holera sporește în acest oraș. Petersburg, 29 Iuniu. Ziarele neatre sunt unanime a se pronunța contra alegerea prințului de Coburg, ele declara că acesta alegere este o intrigă austro germană; cugetarea mai cu semn a proclamării neatîrnării Bulgariei este de natură a face lumină asupra intențiunei forței și a puterilor. Târnova, 28 Iunie. Ofițerii superiori atașați deputațiunei trimise la prințul de Coburg sunt: maiorul Popov, maiorul Vinarof și căpitanul Marcof. Târnova, 28 Iuniu. Deputațiunea a plecat pentru a duce prințului de Coburg actul alegerei sale. Regența sa alăturat pentru a o reprezenta și pe dr. Ciomacef. Pavis, 30 Iuniu. D. Fioquet și a dat demisia din președinte al Camerei, în urma incidentelor zgomotase ce s’au produs pe timpul ședinței de ieri. Se crede în general că d. Froquet va fi reales președinte.—D. CrÓmanceau a rostit un discurs în cursul căruia a părăsit complet pe generalul Boulanger. Sofia, 30 Iunie. Noul cabinet s’a format o sară. El e astfel compus: Duii Stoiloff, preșidenția consiliului, justiția și interim al finanțelor; Nacevici, afacerile străine ; Dr. Stransky, interne ; Maior Petroff, șeful statului-major, resboí ; Ciomacot, instrucția publică, Berlin, 30 iunie. „Post“ se teme ca republica să nu fie urmată în curând de o monarhie resboinică în Francia. Este posibil ca în interval să fie un interim anarhist, ceea ce ar însemna negreșit resboiul. Zarul adauga că la 14 iulie se va vedea dacă cabinetul Rouvier este destul de tare pentru a resista curentului maselor agitate. Ovorier 36.n.a,xi,dar Ieri, la Bursa București, s’au cotat: Daciile cu bani 234—232/2, cu termen 235—234; Constr., 106—1031L ;Agiul, 1550-15 60%. FRAȚII TRAIIA Calea Victoriei 122, Bucuresci și Strada Lăpușneanu 26, Iași. Fabrică de cuțitărie, primește orice comande din nou și reparaturi. Ascute lirice, forfeci și unelte de chirurgie etc. 16mi js-5 BOALELE SIFILITICE iTepiatluța. Toár toá téscá. Vindecă dupa cele mai nouă metode, radical, fără durere și împiedicare, după experiență de 17 ani. Specialist dr. THOR Strada Emigrat No. 3, intrarea din calea Victoriei prin strada Sf. Voivozi. Consultațiuni de la 8 dimineța până la 8 sura. Loc de așteptare separat pentru fiecare, 23 d.me.v.7. A 7í 1 IIifi va avea 1 ° ° deschidere Al I lUilarea UUU î noă magazin de cofetărie, în strada Caro!, colțul bisericei curtea veche al unui distins tânăr comerciant Tănase Crețulescu