Universul, august 1890 (Anul 7, nr. 175-200)

1890-08-01 / nr. 175

B AlbuI VIL—No. 17S IDe lalÄugustl890 v I „UMBVERStJL.“ ziar politic cotidian ilustrat, str. Brezoianu No. 19 (casa proprie) București, deschide un abonament cu următoarele premii extraordinare: In Capitală : In județe : Pentru 3 luni lei 5 Pentru 3 luni lei 6 „ 6 „ „10 „ 6 „ „ 12 „ un an „ 20 „ un an , 24 — ------------------------------- Premii extraordinare la abonați Abonații pentru 3 luni vor primi ca premii 4 volume, după alegere, din romanele apărute în editura Tipografiei „Universul“.— Abonații pentru 6 luni vor primi ca premiii 9 volume și abonații pentru un an vor primi ca premiu 20 volume, după alegere, tot din pus-zisele romane.—Trimitem după cerere, gratis, lista tuturor romanelor apărute în editura noastră. Toți abonații, afară de aceste premii, vor mai primi gratis și „Universul“ literar săptămânal pe timpul abonamentului, precum și o cărticică de 65 pagine, care cuprinde mersul căilor ferate române, noul tarif în vigoare de la 1 Marte și taxa bagajelor. Abonații pentru 3 luni din județe vor trimite pentru portul cărților 1 lei 1 mai mult, abonații pentru 6 luni lei 2 și abonații pentru un an lei 4 mai mult. N.B. Toate romanele care au o urmare nu se pot da separat, dar trebue luat întregul roman, adică ca urmarea lui. Abonații cari doresc a avea o operă complectă adecă mai multe volume decât cele ce acordăm ca premii, vor plăti mai mult pentru fiecare volum numai 70 lunnii CALENDAR PE 1890 Ortodox Marți 31 Iulie.— Drept: Eudochim. Catolic Marți 12 August.— Clara. Soarele răsare la 5 , apune la 7.8. Efemeride 31 Iulie 1784.— Racoviță, Domnul țarei românești, oprește pe străini de a avea drepturi politice. — Baal in Capita (ft.—10 in Județe. Miercuri, 018 August) 1890 — AA DOUA CERERI București, 31 Julia. Dăm azi cuvîntul unui vechiut cititor al ziarului nostru, ca să facă două cereri pe cari le considerăm de interes public netăgăduit. Aceste cereri sunt: * * » Ca abonat al ziarului „Universul“, îmi ia fi permisiunea către d voastră a vă ruga să bine-voiți a rădica vocea și a aduce în public rugăminte bărbaților de la guvern, ca să facă, pe lângă alte multe legi ce proectează, și aceste două care sunt foarte trebuitoare. Să facă a se încheia între Rusia și România un tractat prin care să se stipuleze obligațiuni reciproce din partea ambelor guverne, de a aduce reciproc întru împlinire sentințele judecătorești, adică de a executa portăreii ruși hotărîrile safi decisiunile date de autoritățile române în contra supușilor ruși, safi în contra debitorilor către creditorii români, și care debitori se găsesc cu averile lor pe teritorul rusesc.—Tot asemenea să fie obligate și autoritățile române de a aduce în împlinire (în contra supușilor români cari sunt debitori) decisiunile pronunțate de autoritățile Imperiului rus. Acest fel de tratat, este foarte trebuitor, căci o mulțime de români posed hotărîrî învestite cu formula executorie contra multor debitori de pe teritoriul rusesc, însă nu se poate împlini, căci autoritățile ruse nu voesc a recunoaște de bine și obligatoare pentru supușii ruși niște atari hotărîrî, din causă că nici autoritățile române, încă n’ar fi voind a respecta decisiunile definitive ale autorităților ruse. Acest inconvenient, precum vedeți, ar trebui să dispară făcându-se un tratat. Al 2-lea, la falimente și multe alte cause, se cere a se rândui sindici și garanții. Acest fel de amploiați după lege trebue a se rîndui dintre avocații baroului după circumscripțiunea curților de apel respective. Ei bine, tribunalele în loc să numească în atare cause, sindici safi garanți pe avocații cari vin scriși după ordinea numerică de pe tabloui, rînduesc numai pe unii avocați, așa încât sunt avocați care de zece ani și mai bine, n’aui fost chemați de tribunal la sindicat, pe când alți avocați a fi câte 5—6 falimente pe an. Ar trebui se dispară acest abuz, făcându-se o lege după care tribunalele să fie obligate a chema la sindicate după ordinea în care vin înscriși în tabloul de avocați, așa ca fiecăruia să ’i vie rîndul. Să nu se obecteze că sindicii sunt aleși din creditorii, safi din majoritatea așa zicând a creditorilor unui faliment ; căci acestă garanție a legei, a rămas mdrtă, pe cine a apucat ar rândui tribunalul de sindic provizor, afi rămas apoi definitiv. Și cu drept cuvânt, căci nuî se poate imputa sa fi presupune unui avocat rânduit de tribunal neglijența sa și nesinceritatea, până mai întâi nu vor fi dovedite multe asemenea delicte. * * * Cum am spus la început, propunerile cititorului nostru sunt în adevăr de interes public. Le recomandăm miniștrilor respectivi, se le ia în seamă și să se realizeze în cât mai scurt timp. DIN UNGARIA Corespondență parte a ziarului „ Universul 11 Pesta, 30 Iulie. Reformă importantă Guvernul, pe cât se pare, a întreprins o reformă mare, aceea a administrației publice. De altfel, se știe că actualul guvern a și venit la cârmă cu acestă reformă înscrisă în program. Și cu tote aceste există în lumea politică agariei o mulțime de nedumeriri în acesta privință. Mai înainte de toți sunt nedumeriți chiar aderenții reformelor, de direcția intenționată de guvern, adică de adversarii municipalității, apostolii centralismului și ai atotputerniciei statului. Se știe că aceștia sunt membrii opoziției așa numite moderate și partea covîrșitoare, deși nu întreagă, a partidului liberal, adică guvernamental. Aderenții administrației centralisate, cu deosebire cei din opoziție, și-au dat deja pe față nemulțumirea, că guvernul atât de încet se apucă de reformele promise, ba s’a fi exprimat chiar, că nici nu e sinceră intențiunea de a realisa reformele promise. Chiar și în sînul partidului guvernamental s’a si ivit voci de nemulțumire și voci bănuitoare față cu trăgănarea guvernului. Folos Daiv,dacă ar fi să luăm drept adevărate bănuielile opoziției, amânarea reformei n’ar trebui decât să ne bucure. Intr’adevor, schimbându-se bazele pe care e întemeiată numirea membrilor administrative, s’ar lua locuitorului din Ungaria unul dintre cele mai frumoase drepturi ale sale câștigate. La noi administrația e aleasă. Locuitorii își desemnează singuri, prin vot, persoana pe care o socot vrednică de a le administra interesele. Pe subt ascuns, guvernul ar avea de gând să suprime acest drept și să legifereze numirea personalului administrativ de către guvern. O mare agitație se pregătește de opoziție în contra acestei măsuri, care e socotită ca o manoperă, pentru ca guvernanții actuali să se perpetue la cârmă, și ca o răpire de libertăți publice. Bătaie la alegeri Cu prilegiul alegerii de primar din Caloria s’a fi întâmplat bătăi sângeroase între alegători. De atunci s’a făcut cercetare și s’a constatat între altele, că pretorul suprem Foldvary nu are nici o vină în cele întâmplate. Cu toate aceste, zilele trecute ministrul de interne a suspendat pe acest pretor și a ordonat cercetare disciplinară contra lui. Aceasta se zice, că s’ar fi întâmplat din următoarele cause: Mai ântâns pretorul Földvary ar aparține partidului kossuthist, deși este fiiul vice-comitelui Földvary din același comitat. El ar fi făcut protest la ministru contra unui ordin al tatălui sefi zicând că alegerea de primar din Caloria să casează și se ordonă alegere nouă. Pretorulsuprem a văzut în această măsură a vicecomitelui violarea dreptului sefi de candidare și a apelat la ministru, iară acesta ’i a răspuns cu suspendarea și cu cercetarea disciplinară. Foile oposiționale reprobă acest act al guvernului, numindu-l arbitrar, violent și ilegal. Bancnote false In Chichinda-mare, la stațiunea drumului de fer, a fost prins un samsar de cai, care voia să schimbe o bancnotă falsă de 10 fi. Falsificatul era bine făcut, numai cât lipsea subscrierea guvernatorului de bancă. Arestatul a declarat, că el a primit bancnota de la un țăran necunoscut din Beregsen. Cercetarea urmează: Se crede că o adevărată ploaie de bancnote false inundă piețele ungurești. Gelozia In împrejurări adevărat dramatice s’a întâmplat un omor în Șugag. Un locuitor, Mihăilă Anghel, avea o nevastă foarte frumoasă, căreia îi stătea de cap tot satul, doar o va ademeni. Femeia însă refuza—căci ținea la bărbatul ei, om frumos și tânăr. Dar, orice cetate nu poate rezista decât asalturilor scurte, iar Dumitru Mocan, din Poiană, ținu asediul atât de mult, încât biata femeie îi dădu dragoste. Aflând Anghel, din rîsul lumii, ce pățise, pândi pe cei doi amanți și, gâsindu-I împreună, tăiă cu o secure capul amantului și apoi îi călcă în picioare. După facerea isprăvii, el se predeze singur justiției. O fratricidă de doi ani In Iazova (comit. Torontalului), băiatul de 4 ani și fata de 2 ani ai ciobanului Martin Gál se juca și laolaltă cu diferite greutăți de fer sub îngrijirea unui copil mai mare. Când acesta se duse pentru un moment din casă, fata de doi ani a aruncat un glob de fer de o jumă de chile în fruntea fratelui ei de 4 ani, care numai decât și muri. Când fratele mai mare veni iarăși, văzu cum fata clătina corpul fratelui ei și cum striga speriata după ajutor.