Universul, decembrie 1890 (Anul 7, nr. 279-301)

1890-12-01 / nr. 279

Anni VII.—No. 279 5 Bani in Capitală..— 10 Bani in Județe CALENDAR PE 1890 Ortodox Vineri 30 Noembre.—Apostol Andreiii. Catolic Vineri 12 Decembre.—Epimachu. Soarele răsare la 7.28 ; apune la 4.39. Efemeride 30 Noembre 1877.—Țarul, marele Duce Nicolae și M. Sa Domnitorul, fac intrarea triumfală în Plevna, București, 30 Noembre. LOTERIILE Noul ministru al justiției, d. Gr. Triandafil, a dat o circulară către parchete, cerându-le să vegheze la stricta aplicare a legii loteriilor. Ne-am bucurat când am văzut circulara Î ministerială. I era un adevărat scandal neaplicarea legii. Când guvernul și parlamentul au făcut această lege, s’au gândit la nerușinata esploatare a publicului de către speculanți streini, cari luau bani buni și munciți pentru loturi cu cari nimeni nu câștiga niciodată. Industria aceasta luase proporții îngrijitoare în țara noastră, trebuia pus fric, și astfel s’a născut legea loteriilor. Din nenorocire, legea a rămas literă moartă și speculanții și-au continuat meseria. Lucrul ajunsese atât de departe încât am fost nevoiți, în interesul cititorilor noștri, să creăm o secție financiară la administrația noastră. In loc de procese fără absolut nici o valoare, plătite exorbitant de mult, am căutat să procurăm cititorilor zoonuri garantate, cari reprezintă o valore ireală și dau în acelaș timp șanse serioase fie câștig. * * * Din toate puntele de vedere dar, am fost mulțumiți când am văzut circulara ministerială. * Numai să nu se întâmple, cu cele mai bune intențiuni, un lucru rea. După multă inacțiune și nerespect al legii, să nu cădem în excesul contrar. *** Se absolută nevoie să se curme specula „jocului de loterie.“ Aceasta se incontestabil. Dar să nu se confunde cu jocul de loterie, loturi de împrumuturi fie ale comunelor fie ale statelor, cari, reprezintă valori reale și oferă în același timp șanse de câștig. Sunt multe efecte de aceste în piață și, după dreapta judecată, nu vedem pentru ce s’ar jigni comerțul lor. Interesule ca publicul să nu fie înșelat, când i se dau bonuri garantate, cari în orice moment se pot negocia, adevărate titluri de rentă, faptul că aceste locuri dau șanse de câștig nu constitue joc de loterie. Să cităm ca exemplu împrumutul orașului Viena, al orașelor Barletta, Bari, Paris, etc. împrumutul sârbesc 3% și altele.Bonurile de acest soi se primesc la orice bancă, se negociază la toate bursele. In orice moment, posesorii unor asemenea loturi pot să le vândă. Ori și unde și oricând, iele au valoare reală [UNK] pe d’asupra, iele dau câștiguri însemnate. Pe lângă că ar fi nerațional să se lovească comerțul unor asemeni efecte, mai in altă considerație care trebuie să oprească parchetul de a cădea în exces. Oare n’avem în țară împrumuturi cu prime ? Dar împrumutul cu prime al comunei București ale cărui loturi au o valoare de 20 lei și se vind cu 60 lei ? Și cum s’ar putea aplica efectelor streine o măsură care nu se va aplica bonurilor comunei București ? In loc d’a cădea în rigoritm față cu lozurile serioase, mai bine ar face parchetul să puie fria jocurilor de hazard de la cluburi. Multe familii ar fi recunoscătoare pentru o asemenea intervenție. Ikiwiiiii—iMin min I kmr mmmmwmmsmm^amr și Sămbată, 1 (13) Decembre 1890 de locuitori. !r ^ Belgia e singurul stat care rivalizează în beție cu republica Genevei. Emoție vie Nu suntem obișnuiți pe la noi, în mica, dar libera Elveție, cu crimele.—Oamenii știu să trăiască cinstit, cu puțin și cu multă muncă. De aceia faptul petrecut deunăzi la Lausanne, care, în alte părți e considerat ca o simplă crimă, la noi e un eveniment. Denise Biot, o fată de 17 ani, se înampră de un fierar, anume Brotet. August — acesta î e numele de botez, — abuză de încrederea fetei și apoi, forte scurt, îi spuse că încercase dragoste de ajuns cu dânsa, dar că nu-i plăcea. — Cum, m’am nenorocit, și mă lași!u zise fata. — Puțin îmi pasă !... In altă parte, fata ar fi fost considerată ca dezonorată, la Lausanne însă locuitorii toți se indignară de purtarea mișelului. I se trimise un răspuns scurt și hotărît din partea mai multor locuitori fruntași, în care i se spunea: — Dacă nu-ți îndrepți greșala, douăzeci de puști or să te țintească. Rezultatul Seducătorul știa în care țară trăiește și cu ce oameni are de a face. De aceea, se grăbi se ceară de soție pe fata înșelată. Căsătoria se făcu pe socoteala celor cari luaseră partea fetei. Desigur că cu altâtea nași, seducătorul nu prea poate să-și permită fantezii. Acesta e un exemplu pentru țările mai înapoiate. Când un membru al societăței e izbit pe nedrept, la noi, toți ’i sar în ajutor. E nădejde că tânăra pereche va fi fericită—sub asemenea „epitropie cantonală“. De aceea sunt rare crimele în Elveția. Tenl. U. I®. I". Carp. — (Vezi pag. 3-a) DIN ELVEȚIA Corespondența part. a ziarului „ Universul“ Geneva, 26 Noembre. Revoluția din Tessin Mica republică a Tessinului, după cum v’am mai scris, a fost teatrul unei revoluții în adevăr originale. In țara aceasta, atât de liberă, a fost de ajuns intervenirea câtorva inși înarmați, ca să puie mâna pe situație, luând cu asalt guvernul. Și, puțini, față cu forța publică, au izbutit, totuși, prin energie. Cu toată brutala represie, liniște deplină s’a făcut in Tessin și noul guvern, produs al revoluției, a putut să depuie jurământ. Comisarul federal a plecat în liniște, din orașul Bellinzona, ca să petrecă o lună în concediu la Berna. D-voastre visă va părea forte curios că o revoluție să se potă potoli atât de lesne , —dar temperamentele nóstre reci, elvețiene, știu să unească, ca nici un alt neam, liniștea cu energia în luptă. Cârciumele la Geneva Consiliul de stat din Geneva a primit o petiție cerându-se ca să se ia măsuri în contra sporirii constante a numărului cârciumelor. In 1888, erau în acest oraș 1608 cârciumi, cafenele și restaurante publice, dintre care 20 la sută genevezi, 26 elvețieni din alte cantoane și 57 la sută ținute de străini. Va se zică, în republica-patrie a lui Jean-Jacques Rousseau e o cârciumă pentru 65 de locuitori, pe când media, în întreaga confederație , dețin debit de 130 întâmplări din țară Crimă Văduva Catrina Z. Teodoru, din comuna Florești, județul Tutova, din causa bătăei suferită de la Gr. Luca, din acea comună, a încetat din viață. Cașul i’a comunicat parchetului. înecat Individul Ianuș D. Chicet, din comuna Hălăucești, județul Roman, petrecând totă ziua la cârciumă și eșind seara pe la orele 8/2 spre a se duce acasă, a căzut într’o fântână din apropierea casei sale, de unde a fost scos mort de rudele lui. Copil lepădat S’a găsit in pridvorul bisericei Vovidenia, din orașul Bârlad, o copilă lepădată, de sex femenin, asupra căreia s’a găsit un bilet scris: „Copila nu este botezată“. Ars de viu Băiatul Gheorghe, în etate de două ani, fiul văduvei Anica Dumitru Stângu, din comuna Mirești, comuna Miroslovești, județul Suceava, în lipsa mamei sale de acasă, apropiindu-se de focul ce era pe vatră, i s’au aprins hainele și, arzând grav, a încetat din viață. Nenorocire Morarul Costică Chirilă, de la mora de apă a d-lui Ion I. Lupu din comuna Dra-