Universul, februarie 1892 (Anul 10, nr. 25-49)

1892-02-01 / nr. 25

anul x no. 25, Pentru Alegeri Sâmbătă, 1 Februare, se vor face alegerile colegiului I-II de cameră. Rezultatul complect, atât din capitală cât și din județe, nu se va ști decât noaptea, la orele trei. In Universul Literar, care apare duminecă dimineața, având un tiraj foarte mare și tipărindu-se la mașinele plane, ne este imposibil de a da rezultatul complect al acestor alegeri. Ne-am hotărît, prin urmare, să scoatem un supliment, tipărit cu mașina rotativă Marinoni, care va apare duminecă dimineața, la orele 5—6, împreună cu Universul Literar, cuprinzând rezultatul complect al alegerilor și portretele celor aleși. Acest supliment se va vinde 5> bani și se va pune spre vînzare în capitală, în toate orașele de pe linia Verciorova și în Ploești, Buzeu, Mizil, R.Sărat, Focșani, Bacău, Câmpina și Predeal. In celelalte orașe din linia Moldovei, ne e imposibil de a trimite acest supliment, din cauză că nu e potrivire de trenuri și ar sosi acolo prea târziu. Cititorii din alte orașe vor găsi rezultatul alegerilor de Sâmbătă în „Universul“ politic, care va apare luni dimineața. Calendar pe 198 ¥ șiui Ortodox Vineri, Sf Ianuarie. — SS. Ciru și Ion, făcătorul de minuni. Catolic Vineri, 12 Februarie. — Eulalia. Soarele resare la 7.6; apune la 5.23. 5 Bani in Capitala—10 Bani în Județe _si^bata»118> ^marie 1892 citat pe lângă sf. Scaun, membrii ordinului de Malta și alții. Papa s’a scoborît în capelă în formă absolut privată. Numărul biletelor acordate de monseniorul de la Volpe pentru asistare la ceremonie, a fost foarte limitat. Persoane de tot ilustre, cari ceruseră bilete, au fost refuzate, deoarece Papei nu-i face bine să vadă lume multă. Antigon. București, 31 ianuarie 1892. Căsătoria ofițerilor . Din ce în ce mai mare bucurie ne facem faptul că, tratând o chestie serioasă, aceea a concubinajului, găsim ecou în public. Mica serie de articole, sub titlul „Chestii sociale“ ne-a atras, între altele, un răspuns din partea unui subofițer, pe care l-am înregistrat.—Ieri primirăm, de la un domn ofițer din Galați, iarăși o serie de observații, cu privire la căsătoria ofițerilor, pe cari, înregistrându-le „tale quale“, le vom discuta, odată cu observațiile precedente. „Chestiunea căsătoriilor ofițerilor merită, cred, a se zice ceva astăzi, tocmai când e pe tapet combaterea concubinajului, lățit atât de mult în clasele noastre sociale. Regulamentul căsătoriei ofițerilor impune pentru gradele de sub-locotenent și locotenent că pe lângă alte condițiuni să aducă viitoarea soție a ofițerului un venit anual de 300 galbeni, iar pentru gradul de căpitan 150 galbeni. Pentru gradul de maior, obligația de a aduce dotă, soția, încetează. Iată pe scurt relele ce izvoresc din această draconică dispoziție. Un colonel, care ar avea una sau mai multe fiice și cărora a dat o instrucție cât de bună, creștere îngrijită, însă nu ar avea să le dea și dota reglementară, n’ar fi demne a lua un ofițer din gradele arătate mai sus, nu ar merita această onore, ca neavând dotă. —Iar, dacă oricare alta, ar avea suma zisă și ’și va aduna câteva certificate, care la noi în țară se eliberează cu atâta ușurință, va fi demnă de ofițer. — Cred de prisos a mai vorbi de fiicele altor funcționari onorabili și de înaltă treaptă cari, dacă numai bani n’au adunat, intră în categoria fetelor colonelului. Se știe că maiorul primește leafa de 400 lei pe lună, iar căpitanul 320 cei cu 6 ani vechime și cei l’alți 300 , cu cât ț<dar maiorul e mai bine pus că ’și poată afla e soția luată fără nici o dotă, iar căpitanului ce are 80 sau 100 lei mai puțin să’i fie cu neputință, fără venitul anual de 150 galbeni. Căci este de nediscutat, dacă venitul nu va fi fu tocmai și va lipsi cât de puțin de cel fixat de reglement, permisiunea nu se aprobă (vezi spiritul circularei No. 11012 din 30 iulie 1891). Se știe de toată lumea că, pentru ca o căsătorie să poată fi concepută, trebuește mai întâi să existe între persoane o înclinație sentimentală care singură poate face și susține o fericire pentru căsnicie ; — ce rezultate clar pot eși din căsnicia îndeplinită din obligația necesității, cu persoana aleasă de interesul banilor. Nu cred alt de cât mai curând sau mai târziu divorțul cu ale lui urmări. Naște întrebarea: un om ajuns la 38 ani de vârstă, și care n’a găsit și persoana, pe lângă banii obligatori, ce viață va duce el ? Desigur, dacă nu va fi un om de viață publică și nu va strica casele altora sau va conrupe fetele și nevestele cetățenilor, apoi desigur va găsi mai preferabil a trăi în concubinajul, fapt vezut atât de des. Apoi, ce trebue să facă un căpitan rema3 veduv cu 4 saie 5 copii mici, când se știe că nu va găsi ușor și totd’auna o a doua soție cu 150 galbeni venit, să’l ia, un bătrân cu atâția copii, ca să le fie crescătoare,—ce trebue să facă căpitanul ? sau să-i crească pe mâinele servitoarelor, și atunci educația lor... el neputându-se însura, desigur va fi mai curând povățuit de nevoie a recurge la mijlocul de mai sus. Ar fi de prisos cred a așterne aci toate relele ce izvoresc din singura vițiositate a zisului regulament al căsătoriilor. Sunt de părere că e just să se modifice acest regulament, astfel ca căpitanilor cari au împlinit o vârstă anumită să li se dea dispensă de dotă, menținându-se restricțiunea de educație și moralitate a viitoarei soții. Iar locotenenților și sub-locotenenților, atunci când vor lua profesoare salariate de stat“. Ne vom face o plăcere ca să discutăm chestia complicată rădicată de domnul ofițer din Galați. DIN ITALIA (Corespondență part. a ziarului „Universul“) Roma, 27 Ianuarie. Un incendiu îngrozitor.— Mărinimia regelui V’am scris despre marele incendiu al stabilimentului Pantanella, care a luminat tot orașul. Regele a zărit cerul roșu pe una din ferestrele palatului. A telefonat imediat la poliție întrebând ce este. Cum primi răspunsul, alergă la fața locului cu ducele de Aosta, cu generalul Pallavicini, cu comandantul Rattazzi și cu un ofițer de serviciu. Când trăsura regală sosi în piață, imensa mulțime adunată in jurul incendiului aclamă cu entusiasm pe suveran: întâiul cuvânt al regelui fu de a întreba dacă nu sunt victime. Urmat apoi de ducele de Aosta intră pe poarta principală în stabiliment unde se întâlni cu ministrul Nicotera. Focul amenința aripa stângă a clădirei Regele dete ordin să se interzică publicului și chiar ofițerilor de a mai intra în curtea stabilimentului spre a se evita o prea mare îngrămădire de lume deoarece încurcătura era deja destul de mare. Intrun moment începu să se striga din toate părțile că avea să explodeze o căldare a stabilimentului. Urmă o panică îngrozitoare: toată lumea se grămădi în jurul regelui care cu sânge recedete tuturor curaj zicând : — Ce ne pasă dacă căldarea va face explozie, datoria noastră este să rămânem aci. Din fericire alama a fost falsă. După un moment coperișul părții centrale a vastului stabiliment se prăbuși. Regele asigurându-se că focul era localizat, mai făcu o inspecție în interior și întorcându-se adresă cuvinte de încurajare bătrânului Pantanella. Suveranul a stat la locul incendiului până ce orice primejdie a fost conjurată. La 11 și jumătate ore, densul s’a urcat în trăsură. Mulțimea isbucni atunci su aplause des tunătoare, strigând: — Trăiască regele! Trăiască primul soldat al milei și bunătăței. Au fost mai multe incidente în cursul arderei. Intr’un moment se răspândise zgomotul, în mijlocul mulțimei enorme, că gazometrul avea să facă explozie. Fu atunci o învălmășală grozavă , toți căutau să fugă cât mai iute, o mulțime de persoane căzură și fură călcate în picioare ; din fericire nu s-a întâmplat nici o nenorocire. Pagubele pricinuite de incendiu sunt enorme, aproape de un milion de franci. Stabilimentul era asigurat la mai multe companii pentru suma de un milion două sute de mii de franci. 50 de ani de serviciu militar Deunăzi, după un raport al miniștrilor, regele a voit să remită în persoană locotenentului general, mardasul Pallavicini di Priola, aniteiul seu adjutant de câmp, medalia Sf. Mauriciu ca resplată pentru 50 de ani de serviciu militar. Regele, dând generalului Pallavicini simbolul acestui rar tribut de onoare, î-a adresat cuvintele cele mai măgulitoare amintind serviciile eminente ce dânsul a făcut armatei. Actul medaliei a fost iscălit, conform ceremonialului obicinuit, de rege în calitatea sa de mare maestru al ordinului sfinților Mauriciu și Lazăr, de generalul Pallavicini și de adjutanții de câmp, generalul Rosini di Mortigliengo și comandantul Chigi, ca martori. Aniversarea Morței Ini Piu IX Azi luni, aniversarea morței Papei Piu IX, au avut loc funeraliile obicinuite în capela Sixtina. Liturghia a fost celebrată de cardinalul de Hohenlohe. Papa Leon XIII în persoană a pronunțat iertarea păcatelor. Maestrul Mustafa, președintele capelei, a executat composițiunea sa muzicală „Dies irae“. Au asistat la ceremonia funebră sfântul colegiu, prelatura curtei, procurorii generali ai ordinelor religioase, avocații consistoriali, episcopii, corpul diplomatic aero OH NEGRU REU CRESCUT Ni se scrie din Paris: D. Emil D..., care aparține unei familii foarte bogate ce locuește în intrarea Malabon, se găsia acum un an în Brazilia când fu lovit de frigurile galbene. Transportat la spital, fu îngrijit cu un absolut devotament de către un infirmier, un „mulatru“ (corcitură dintrun alb și o negresă sau vice-versa), numit José Praegua, în vârstă de douăzeci și șase de ani. O dată afară din orice pericol, Emile D..., luă în serviciul său pe José și-l aduse cu densul în Franța. Mulatrul îndeplinea pe lângă tânărul seu stăpân funcțiunea de fecior de casă; familia D..., avea în el cea mai mare încredere. Intr’o seară, sunt câte-va zile de atunci, d. Emile D..., se afla la circ, când vede într’o lojă pe servitorul seu în compania unei femei galante, de mâna a doua, forte în vază, amanta unui personagiu foarte cunoscut în lumea finanțelor. Mirat peste măsură, el întrebă a doua zi pe feciorul său de casă despre norocul lui din seara trecută. — Oh! răspunse José cu îngâmfare, este o frumușică care mă iubește pentru mine însumi. Neputând crede că tînăra femee despre care e vorba, să fi putut să se îndrăgostească de servitorul său, a cărei figură avea în multe puncte asemănate cu fața unui Urangutang, d. Emile D... se duse la femeea galantă și află că aceasta primise de la José, drept preț al favorurilor sale, un inel împodobit cu un briliant în valoare de 6000 franci. Surprins că feciorul seu de casă putea să facă asemenea daruri, d. Emil D..., ceru să vadă bijuteria, i se arată și recunoscu că această sculă era a mamei sale. El alergă acasă la părinții se și-i informă despre aceste fapte. Se deschise îndată scrinurile; toate erau goale. Brațelete, inele, coliere, fuseseră sustrase de Jose care le dăruia la amantele sale, de o zi, pe lângă cari trecea drept fiul unei mari familii braziliana. Necredinciosul fecior de casă, arestat îndată, a fost condus la d. Goron. — Ce voiți, respunse Jose șefului siguranței, care îl interogă, viața este atât de scurtă! Tinerețea n’are decât un timp. Nu’mi pare real de nimic. El a fost depus în arestul preventiv și dat judecăței. W’ale justiției Sunt numiți: ® D. I. T. Isvoranu, actual supleant la tribunalul Dolj, procuror la tribunalul Teleorman; d. M. M. Trișcu, actual supleant la tribunalul Brăila, după a sa cerere, în aceeași calitate la tribunalul Dolj, în locul d-lui I. T. Isvoranu; d. M. Christea, actual supleant la tribunalul Dorohoiu, în aceeași calitate la tribunalul Brăila, în locul d-lui M. M. Trișcu ; d. M. Manoliu, actual substitut la tribunalul Tutova, supleant la tribunalul Dorohoiu, în locul d-lui M. Christea; d. C. Gheuca, actual judecător al ocolului Pașcani, județul Suceava, substitut la tribunalul Tutova, în locul d-lui M. Manoliu ; d. N. Tâmpeanu judecător al ocolului Pitești, în locul d-lui loan Brăilescu ; d. N. I. Coroi, actual judecător al ocolului Broșteni, în aceeași calitate la ocolul Pașcani; d. Petru Ghițescu, actual judecător al ocolului Rahova, județul Vaslui, în aceeași calitate la ocolul Broșteni, în locul d-lui I. Coroi; d. Ștefan C. Deșilă, actual judecător al ocolului Crasna, județul Vasluiu, judecător la ocolul Rahova, în locul d-lui P. Ghițescu; d. P. A. Crivețeanu portărel la tribunalul Prahova, în locul d-lui Spinu Ionescu; d. George Ionescu, actual copist la judecătoria ocolului Berhometele, ajutor de grefă la tribunalul Dorohoiu, în locul d-lui Dimitrie Șirian.