Universul, noiembrie 1895 (Anul 13, nr. 258-283)

1895-11-25 / nr. 279

Anul XIII No. 279 writmul «em în valoare de 3000 lei La abonații ziarului «UNIVERSUL» — POLITIC ZILNIC — Abonamente cu premii extraordinare fizică calendare, romane și obiecte in valoare de — 3000 Lei — Cu începere de la 1 Decembre 1895 Pentru 3 luni , In Capitală, lei.50.— In județe, lei n.50 Premii.—4 calendare, adică: calendar de perete, de buzunar, american și de citit, precum și două volume din romanele noastre și «Universul Literar» colorat care apare în fiecare Duminecă. Mai va concura, prin tragere la sorț, și fără nici o plată, la unul din obiectele notate mai jos. — ■ ■ BW Pentru 6 luni ,pe In Capitală, lei 11.50.—In județe, lei 19.50 . Premii.—Toate cele 4 calendare de mai sus I și 4 volume din romanele noastre. Mai va conura, prin tragere la sorț, la două din obiectele notate mai jos. Pentru 1 an In Capitală, lei 25.50.—In județe, lei 34.— Premii.—• Toate cele 4 calendare de mai sus Și 6 volume din romanele noastre. Mai va concura, prin tragere la sorț, la patru din obiectele notate mai jos. N.B. Abonații din provincie vor primi premiile de mai sus franco de port imediat după primirea costului abonamentului. Premii prin tragere la sorți Toate persoanele cari se vor abona la «Universul» cu începere de la 15 Noembre curent, afară de premiile de mai sus, vor mai concura, prin tragere la sorți și în mod gratuit, la următoarele premii: 1 pianino în valoare de 900 lei, al marei fabrici frații Zimermann din Lipsca. 1 frumoasă bicicletă (velociped), pentru bărbat, în valoare de 350 lei. 1 ceas de aur cu lanț de aur, pentru bărbat. în valoare de 300 lei. 1 ceas de aur cu lanț de aur, pentru damă, în valoare de 250 lei. 1 masă de marmoră (mozaic), în valoare de 200 lei. 1 mare oglindă fantasie, sculptată, (noutate), în valoare de 150 lei. 1 frumos și artistic ceasornic de bronz de masă în valoare de lei 150. 1 mașină de cusut de mână și picior. Singer perfecționat, în valoare de 140 lei. 1 frumoasă pușcă de vânat, foc central, în valoare de 120 lei. 1 pereche vase chinezești mari, în valoare de 100 lei. 1 mașină de cusut de mână. Singer perfecționat, în valoare de 90 lei. 1 frumoasă etajeră nichelată și aurită, în valoare de 80 lei. 1 masă de metal aurită, în valoare de 70 lei. 1 frumoasă călimară de metal bronzat, în valoare de 40 lei. 1 serviciu pentru licher de argint plache, în valoare de 30 lei. 1 frumos revolver, în valoare de 30 lei. Fiecare abonat, pentru 3 luni, va primi gratuit, împreună cu premiul, și un bilet numerotat spre a concura la tragere; fiecare abonat, pentru 6 luni, va primi 2 bilete și abonații pentru un an vor primi 4 bilete. Abonații sunt rugați a păstra acele bilete spre a putea lua premiile în caz de Câștig. Tragerea va avea loc la 11 Februarie la administrația ziarului «Universul» și vor putea asista toți abonații. Obiectele de mai sus se pot vedea în fiecare zi la administrația «Universului». Boalele de piele, boalele lumești (syphilitis) la ambele sexe ; neputința bărbătească sunt cu siguranță vindecate la Doctor I Petelenz Specialist în boale de femei, copii și ochi — Calea IRS Shovel 2>T ©. 80 — Consultațiuni de la 9—12 a. m. și 3—6 p. m. Bolnavii’din provincii, găsesc gazdă, (pension) și tratament conștiincios. 1469 Doctor GRANDEA —S’a mutat Strada Viitorului No. 95— Se ocupă în special cu boalele de piept, stomac, syphilitic9 și copii. Dă consultații de la ora 1—3 p. m. -1459______________________(30) Consultațiuni speciale Bsale nervose și Mie de ochi Examen atentic și Îngrijire conștiincioasă Doctorul ALEXANDRU ATHANASIU de la Facultatea din Paris Consult. de la 2—4 p. m. Calea Văcărești 102. »Ram în wpuai... in bani in junețe sume care să studieze chestiunea «Calități publice» și s’o rezolve cum va găsi unai nemerit, ținând seamă de ceea ce s a făcut în alte țâri în privința aceasta. Repetăm propunerea noastră. Și sperăm că acum, când suntem în toiul unei etni aspre, conducătorii așezămintelor de binefacere, ai ministerului cultelor și Primăriei îi vor da mai multă atențiune. Gândească-se numai că până la Crăciun multă lume va tremura, de frig și va suferi de foame—și suntem siguri că se vor pune pe lucru. _________ CALENDAR PE ANUL 1895 Ortodox Vineri, 24 Noembrie.—Climent și Petru. Catolic Vineri, 6 Decembrie.— Nicolae. Res. soarelui 7.24 Ap. soarelui 4.19 Sämbätä, 25 Noembre (7 Decembre) 1895. București 24 Noembrie. Pentru sărmani Nicăirî nu există atîtea fonduri ca la noi pentru alinarea suferințelor , și cu toate astea nicăirî nu domnește o lipsă de sistemă ca în țara noastră, în privința aceasta. Anomalia aceasta am mai relevat-o și altă dată ; credem însă necesar să revenim și acum asupra ei și să atragem atențiunea celor cari pot să facă vr’o îndreptare.★ • * * Suntem în toiul iernei, al unei ierni aspre și grele. Cu toate că în țara noastră e lipsă de poporațiune și mijloacele de trai se câștigă bine, totuși, din cauza lipsei de prevedere, sunt o mulțime de oameni pe cari iarna i-a surprins nepregătiți; în afară de acești neprevăzători, card nu sunt tocmai simpatici, se mai găsesc mulți pe cari diferite împrejurări neatîrnate de voința lor i-au împiedicat de a se pregăti : oameni cari au fost bolnavi în vară, cărora le-a fost imposibil să’șî găsească de muncă în toamnă, etc. Ce se face cu toți acești oameni ? Iată ce se face, după sistema de pînă acum. Toți nenorociții, toți sărmanii sunt osîndițî să aștepte până la sărbătorile Crăciunului, când diferitele așezăminte de binefacere și serviciul de asistență al Primăriei distribuesc mici ajutoare de câte 5 lei, ori puține lemne, ori pâne, ori haine pentru copii. Până la Crăciun ? După Crăciun ? Dumnezeu știe. Și ce ajutor poate fi o piesă de 5 lei? Oricât am fi obicinuiți să apreciăm până și cele mai mici lucruri, totuși nu ne putem împiedica să constatăm că asemenea ajutoare nu pot fi de folos pentru alinarea adeveratelor suferințe. * * * Și trebuie să mai ținem seamă de o împrejurare: chiar neînsemnatele ajutoare ce se distribue incaD de obicei pe mâna unor oameni foarte puțin interesanți, cari și-au făcut o meserie din a cerși pretutindeni și cari s’ar putea foarte bine lipsi de ajutoarele acestea. Dacă s’ar face o anchetă serioasă asupra chipului cum se distribuesc astăzi ajutoarele, s’ar descoperi lucruri foarte neplăcute ; s’ar descoperi, de pildă, că sunt funcționari și pensionari cari nu se sfiesc să ceară și să bage în buzunar ajutorul de 5 lei sau să capete un car de lemne, jucării și haine pentru copii, etc. Chiar ajutorul nesistematic ce se dă nu ajunge deci în mâna adevăraților nevoiași, ci servește mai mult la întreținerea unor paraziți.* ¥ ¥ Ar fi de neapărată nevoie să se aducă îndreptare acestei stări de lucruri. Fără a propune o soluțiune, căci chestiunea e foarte gingașă și cere un studiu pentru care ne lipsesc elementele, noi am căutat și altă dată să îndrumăm pe cel în drept spre deslegarea ei. Am propus ca așezămintele de binefacere, cum sunt spitalele civile, așezământul brâncovenesc, casa Sf. Spiridon din Iași, să ia înțelegere cu ministerul cultelor și cu primăria capitalei și să alcătuiască o comă din BULGARIA (Corespondența particulară a ziarului Universul) Sofia, 20 Noembrie. Bulgaria și Austro-Ungaria S-au început nouă tratative pentru încheierea unei convenții comerciale între Bulgaria și Austro-Ungaria. Austro-Ungaria a făcut guvernului bulgar propuneri importante și guvernul a numit o comisiune de delegați pentru a le studia. Imediat ce delegații vor fi înștiințați că ministerul primește în principiu acele propuneri, se vor duce iarăși la Viena pentru a le discuta cu delegații austro-ungari. In cercurile politice de aici se crede că de astă dată se va încheia o convenție definitivă și pentru mai mulți ani de zile între cele două țări. O desbatere furtunoasă la Cameră Firul telegrafic v’a adus știrea despre o desbatere furtunoasă petrecută în Camera bulgară cu ocazia votării unor pensiuni. Era vorba de pensiile votate în sesiunile trecute. Mai întâifi s’a discutat pensia de 6.000 de lei acordată văduvei lui Zaharia Stojanoiî, apoi pensia văduvei decedatului ministru de finanțe Belcef, care, după cum se știe, a fost asasinat. Era chestia ca pensia d-nei Belceff să fie scăzută de la 9,000 de franci la 1,800. In timpul discuției, deputatul Abruceff a declarat că Belceff a fost victima lui Stambuloff. In acel moment se auzi din galeria presei un glas puternic : — Minți ! Trădătorule ! Deputații din majoritate imediat se sculară în picioare și începură să strige : — Afară cu el 1 Ifidividul era colaborator la ziarul stambulovist «Svovoda». El a părăsit numaidecât «Tribuna» în strigătele ironice și batjocoritoare ale membrilor din majoritate. După îndelungate desbateri, i s-a dat d-nei Belceiî o pensie viageră anuală de 3.000 de fr. Un împrumut înlăuntrul țării Consiliul comunal din Sofia a hotărît să procure înlăuntrul țării capitalul necesar pentru canalizarea și iluminarea orașului. Pentru acest scop se va face o emisiune de obligațiuni 4 la sută de ale orașului Sofia în valoare totală de 5 milioane de fr. cu 100 de fr. bucata. In fiecare an vor fi amortizate obligațiuni in valoare de 10.000 de fr. Comuna, care a primit de la guvern garanția a 4 milioane, își dă silința să primească și garanția pentru milionul al 5-lea. Emisiunea se va face cu ajutorul băncii naționale bulgare. Meetingul studențesc Au primit știrea despre meetingul studențesc în favoarea macedonenilor și despre împrăștierea acestui meeting de către poliție. Cauza tulburărilor sunt niște deputați din opoziție și anume Takielî, Pankofî și Bratelî. Aceștia au luat parte la meeting, declarând că în discursurile pe cari le vor ține nu vor vorbi de loc despre politica internă a guvernului. Faptul s’a petrecut însă cu totul din contră. Deputatul Takielî a ținut un discurs în care a atacat foarte violent guvernul. Asemenea au făcut și cel l’alți camarazi ai lui. Atunci a intervenit geandarmeria și a împrăștiat cu forța pe manifestanți. Invălmășala.— Răniți. Când a sosit geandarmeria călare și a șarjat mulțimea, s’a produs o învălmășală nespus de mare. Lumea a început să fugă încoace și încolo. Geandarmii dădeau cu latul săbiei în manifestanți. Câțiva dintre aceștia (se spune că erau din opoziție) au tras focuri de revolver asupra geandarmilor, rănind ușor pe vre-o 2 dintre ei. Dintre studenți au fost răniți destul de grav 6 studenți. De asemenea au fost răniți 4 locuitori din Sofia și mai mulți macedoneni. După împrăștiarea mulțimea, s’au făcut perchiziții domiciliare pe la mai mulți revoluționari macedoneni și pe la câțiva membri din opoziție. Rezultatul acestor perchiziții nu se știe încă. Ministrul Turciei s’a plâns guvernului din cauză că oratorii au atacat violent regimul otoman. Emigranți sosiți la Filipopol au sosit 7 emigranți bulgari. Toți 7 au fost ofițeri în armata bulgară și au trecut în Rusia, de unde acum au venit în patrie. Eî așteaptă hotărîrea oamerii ca să fie primiți iarăși în armata bulgară. După cum se știe, deputatul Takefî a propus un proect pentru amnestierea tuturor emigranților bulgari de la 1886 și reprimirea ofițerilor emigranți în cadrele armatei, cu rangul pe care l-au avut când au emigrat. Se asigură că în curând vor sosi și alți emigranți tot din Rusia. Balanov