Universul, ianuarie 1896 (Anul 14, nr. 1-25)

1896-01-01 / nr. 1

L Anul XIV No. 1 mr PREMII in valoare de 3000 lei La abonații ziarului «UNIVERSUL» POLITIC ZILNIC -Abonamente cu premii extraordinare adică calendare, romane și obiecte în valoare de — 3000 Lei — Cu începere de la 1 Ianuarie 1961 W* Pentru 3 luni *18311 In Capitală, lei 8. SO.— In județe, lei 11. SO Premii.—4 calendare, adică : calendar de perete, de buzunar, american și de citit, precum și două volume din romanele noastre și «Universul Literar» colorat care apare în fiecare Duminecă. Mai va concura, prin tragere la sorț, și fără nici o plată, la unul din obiectele notate mai jos. Pentru 6 luni In Capitală, lei 14.50.—In județe, lei 19.50 Premii.—Toate cele 4 calendare de mai sus și 4 volume din romanele noastre. Mai va contouri, prin tragere la sorț, la două din obiectele ■ notate mai jos. Pentru 1 an In Capitală, lei 25.50.—In județe, lei 34.— Premii.— Toate cele 4 calendare de mai sus își 6 volume din romanele noastre. Mai va contura, prin tragere la sorț, la patru din obiectele notate mai jos. „ N.B. Abonații din provincie vor primi premii hi,” de mai sus franco de port imediat după prim Hnirea costului abonamentului. Premii prin tragere la sorti Toate persoanele care se vor abona la «Universul» cu începere de la 15 Noembre curent afară de premiile de mai sus, vor mai concura, prin tragere la sorți și în mod gratuit, la următoarele premii : 1 pianino în valoare de 900 lei, al marei fabrici frații Zimermann din Lipsca. 1 frumoasă bicicletă (velociped), pentru bărbat, în valoare de 350 lei. 1 ceas de aur cu lanț de aur, pentru bărbat, în valoare de 300 lei. 1 ceas de aur cu lanț de aur, pentru damă, în valoare de 250 lei. 1 masă de marmoră (mozaic), în valoare de 200 lei. 1 mare oglindă fantasie, sculptată, (noutate), o valoare de 150 lei. 1 frumos și artistic ceasornic de bronz de masă în valoare de lei 150. 1 mașină de cusut de mână și picior. Singer perfecționat, în valoare de 140 lei. 1 frumoasă pușcă de venit, foc central, în vaoare de 120 lei. 1 pereche vase chinezești mari, în valoare de 100 lei. 1 mașină de cusut de mână. Singer perfecționat, în valoare de 90 lei. 1 frumoasă etajeră nichelată și aurită, în valoare de 80 lei. 1 masă de metal aurită, în valoare de 70 lei. 1 frumoasă călimară de metal bronzat, în valoare de 40 lei. 1 serviciu pentru lieder de argint plache, în valoare de 30 leî. 1 frumos revolver, în valoare de 30 leî. Fiecare abonat, pentru 3 luni, va primi gratuit, împreună cu premiul, și un bilet numerotat spre a concura la tragere ; fiecare abonat, pentru 6 luni, va primi 2 bilete și abonații pentru un an vor primi 4 bilete. Abonații sunt rugați a păstra racele bilete spre a putea lua premiile în caz de Câștig. Tragerea va avea loc la 11 Februarie la administrația ziarului «Universul» și vor putea asista toți abonații. Obiectele de mai sus se pot vedea în fiecare zi la administrația «Universului». Anul Nou Boalele de piele, boalele lumești (siphia litis) la ambele sexe , neputința bărbătească ,sunt cu siguranță vindecate la ■ Doctor J Peteleor ^Specialist In boale de femei, copii și ochi — CALEA RAHOVEI No. 80 — Consultațiuni de la 9—12 a. m. și de la 3—6 p. m.—Bolnavii din provincii, găsesc gazdă, (pension) și tratament conștiincios. 1567 Dr.I.POENțiliU — STRADA ROMANĂ No. 22 — Consultațiuni pentru orice boale de la 1—3 p. m. Tratament al boalelor de stomac după metodele cele mai noul 1226 (30) Consultațiuni speciale Soare nemeșe și bâle de ochi teren atentic și îngrijire conștiincioasă Jodoriții ALEXANDRU ATHANASIU i de la Facultatea din Paris Consult.i de la 2—1 p. m. Calea Văcărești. 102. 5 Bani in Camilla. 110 Bani in judele CALENDAR PE ANUL 1895 Ortodox Duminecă 31 Decembrie.— Cuv. Melania. Catolic Duminecă 12 Ianuarie.—Arcadia. Ros. soarelui 7.37 Ap. soarelui 4.40 București 3 Decembrie. Anul 1894 O zi ne mai desparte de anul nou, o zi încă, și anul 1895 va face parte din trecut. Dacă ne întoarcem gândul cu douăsprezece luni ,îndărăt, rămânem uimiți de mulțimea și însemnătatea evenimentelor petrecute în acest an 1895. Se spunea atunci, în ajunul acestui an, că el va trece ca și predecesorii săi, fără mari schimbări în starea lucrurilor. Vorba era să avem și în cursul lui 1895 aceeași pace armată de care sufere toată lumea, care consumă forțele tuturor națiunilor și pe care nimeni nu îndrăznește s’o tulbure. Cu tot zăduful care înăbușă toate popoarele, se spera că nici un fulger nu va brăzda orizontul. Speranțele și prezicerile acestea au rămas pe jos.__ In mijlocul liniștii s’a ridicat deodată un nor în extremul orient. China și Japonia s-au încăierat pentru Coreea și războiul a fost crâncen. Cu toată depărtarea, Europa a fost atrasă și ea în acest conflict și cele mai mari state de pe continentul nostru, Rusia, Anglia, Franța și Germania au trebuit să intervină. Conflictul chino-japonez s-a aplanat, dar între statele europene a crescut amărăciunea și încordarea. Curînd norii au început să se ridice și în Europa. Bulgarii macedoneni, ațâțați și încurajați de frații lor liberi, au aprins făclia revoltei; incendiile și măcelurile au început să zgudue Balcanii, adică partea cea mai sensibilă a Europei. In Bulgaria s’a început o schimbare politică asupra căreia nimeni nu ’șî dă bine seamă nici până acum, dar care un moment a pus serios în pericol pacea Europei. S’a potolit însă și această fierbere ; în Macedonia s’au liniștit lucrurile și tot așa în Bulgaria, unde asasinarea lui StambuldT pare că a mai destins puțin nervii încordați. Dar un alt foc a isbucnit : armenii, cari de șaisprezece ani reclamă aplicarea reformelor acordate în principiu de congresul din Berlin, și-au pierdut răbdarea și au început să se miște pe față. Dintr’o simplă manifestație pe stradele Constantinopolului, a eșit o groaznică vărsare de sânge care nici până astăzi nu s’a potolit, și astăzi încă, răsvrătiții armeni rezistă la Zeitul armatei otomane și spiritele clocotesc în întreg imperiul turcesc. Puterile europene își clăti cele mai mari silinți pentru restatornicirea liniștei, dar până acum nu s’a ajuns la nimic. Nici cu atât nu s’a mulțumit încă anul 1895: înainte d’a se cufunda în veșnicie, el a mai produs trei conflicte : unul între Italia și Abisinia, pentru coloniile italiene din Africa ; altul între Anglia și Statele Unite, pentru o bucată de pământ; altul, în sudul Africei, între englezi și transvaalieni. Anul care se închee a fost deci un an din cei mai buclucași, deși i se prezisese că nu va schimba nimic. El a adus tulburări și ciocniri în Europa, în Asia, în Africa și America ; din cinci continente, numai Australia a fost scutită de isprăvile anului 1895.* Cum trebuesc privite* toate evenimentele acestea ? Sunt ele semne despre izbucnirea unui mare război în 1896, care să limpezească odată situațiunea ? Orî trebuesc considerate ca o răsuflare, în urma căreia pacea va putea sa mai dureze câțiva ani ? Nimeni nu poate ști aceasta , și după cele întâmplate în 1895, nimeni nu mai are curajul să facă preziceri pentru 1896. Intr’un număr viitor, vom recapitula pe scurt evenimentele anului 1895, la noi în țară. Mia Frasina (Coresp. particulară a ziarului «Universul» Paris 27 Decembre. O Îndoită execuție capitala—Istoria unei crime înfiorătoare La Melun a avut loc alaltă-era o îndoită execuție capitală. Știrea despre sosirea călăului Deibler cu 4 ajutoare ale lui a pricinuit o vie senzație în tot orașul. Majoritatea locuitorilor aprobă hotărîrea președintelui Republicei, care nu a voit să grațieze pe 2 criminali și a lăsat justiția să-șî urmeze cursul. Luni, 1 (13) Ianuare 1896 Iată pentru ce au fost condamnați în moarte cel derâl criminali . Intr’o zi a fost scos din fluviul Sena cadavrul unui lucrător de la drumul de fier din apropierea Melunului. Lucrătorul se chiema Arthur Lefevre în etate de 43 de ani. Corpul lui purta urmele a 12 răni grave și a numeroase confuziuni. Două indivizi și anume Vandame și Mira îl atrăseseră într’un ținut pustiu și aci l’au înjunghiat cu cuțitele, l’au lovit cu un drug de fier și după ce i-au luat portofelul cu 18 fr., l’au aruncat în Sena. — Asta’I ultima ta băutură, bătrân bețiv ce ești! a zis Vandame, când l’a aruncat în apă. Doctorii au constatat că Lefevre a murit în necaz. El a înghițit în ultimul spasm al agoniei o bucată de trestie lungă de 12 centimetri. Geandarmii afi arestat pe asasini. După un scurt interogator, ei au mărturisit totul. Curtea cu jurați i-a condamnat la moarte. Alexandru Vandame'era de 20 de ani. El s-a născut la Douay din părinți belgieni. Jules Mira nu avea decât 19 ani și s’a născut la Poigny. Amândouă erau lucrători. înainte de execuție Duminecă la orele 3, a sosit la palatul de justiție călăul Deibler pentru a primi instrucțiunile parchetului, întâlnirea s’a dat pentru doua zi dimineață la orele 6 și jun. Mira, o mai tânăr, trebuia să fie executat antâî. Cu toat stăruințele unor raportori de ziare, Deibler a voit să spue numele ajutoarelor sale. El primit deja o mulțime de scrisori de ameni tare și se temea să nu pue în primejdie viaucenicilor săi. El s’a sculat împreună cu ajutoarele lunimineață la orele 4. La 4 și jum. a sosit furgonul la locul supliciului și imediat s'a cerut montarea mașinei infernale. Deja se adunase acolo o mulțime imensă lume. Trupele abia puteau menține ordinea, mea nerăbdătoare se înghiesuia și făcea o lăgie mare. Serviciul de ordine era făcut de escadron din regimentul 18 de dragoni , companie din reg. 31 de linie și de gearmerie. La pușcărie La orele 6 și jum. au sosit pe rând la soare procurorul Republicei, comandantul darmeriei, judecătorul de instrucție, fotul, judecătorul supleant, directorul puș căpitanul de geandarmî, duhovnicul Morca otul Farjat, un grefier, etc. Scularea condamnaților Condamnații au fost sculați la orele 7, rorul, însoțit de persoanele numite mai intrat în celulă, unde cei doi criminali fi adânc. La zgomotul sosirea lor, Vanhame , capul de pe perină, în vreme ce gresie| tepta din somn pe Mirai. — Cererea voastră de grațiere a fost sculați-ve ! A sosit momentul ca să ii crima—le zise procurorul Republice!. — Bine, respinse liniștit Vanhaim sculă repede din pat și începu să s Mira nu înțelese nimic. A trebuit spere vorbele de mai sus. — Așa dacă trebue să mor ? între: — Da, pregătește-te. Fii curagios, de spus ceva ? — Nu. Absolut nimic. Acesta a fost răspunsul amenduror Condamnații au fost lăsați câteva singuri: Mira cu duhovnicul și preotul protestant, cari le-au dat ș'i religiei lor. sijt*.. O scenă penibilă Sosește călăul Deibler cu ajutoarel X' ...ă facă toaleta condamnaților. Intuiția Mino Afoola a imonat cu o + nirvo • . ' “ '-'"-'•'r ~ *0'-'• — Oamenii aștia vor să’ml tac păzând pe călău și pe ajutoarele ,să fugă. A trebuit ca ajutoarele și cu aienî să’l trântească jos și să’l ție h .4'ce i s’a ras părul din ceafă. ' / Mira țipa mereu și plângea cu 1 /.-j. — Fii cuminte, îi zicea mereu «orul. — Dar vezi că trebue să mormenta tânărul condamnat. După terminarea toaletei, Mira siniștit. I s'a oferit un pahar de cognac dar el a refuzat și a cerut să i se dea o țigară. Vanlamme s’a lăsat liniștit să se facă toaleta. 'IsFyA ! După aceea condamnații au fos și în dubă; cu ei s’au suit cei 2 preoți și 2 tipare. Duba a fost condusă chiar de Deibhână la locul execuției, vis-a-vis de poarta micimitirului.1 Execuția Sosirea condamnaților a fost .mpinată de mulțime cu strigătele : «La mo; . La moarte 1. De departe se aud comandanți apelor strigând : «Prezentați arma!» Sunt 7 și 30 m. duba sose? Cu Mira se scoboară cel dintăiu. In acel mond suprem el își Căpătă liniștea. — Lăsați-mă—zise Mira ci ajutoare. Mă voiiv scoborî singur. El n’a fost lăsat însă sing in pricină că era temere să nu se repe‘ «na de la penitenciar. Deși foarte palid, minutul merge cu pași siguri până la eșafor oțit de duhovnic și privind la persoanele sță. Peste două secunde i s’a retezat gâtul. In timpul acesta Vandatsvire a stat în dubă cu preotul Farjat. El a mermat cu frică spre ghilotină, când a văzut cum s’a înfiorat din creștet până în tălpi. Condamnatul a încercat să opună ajutoarelor, dar în zadar. La’> fără un sfert totul terminat. Corpurile celor 2 asasini . fost îngropate la 1 cimitir... Brutus