Universul, octombrie 1897 (Anul 15, nr. 228-254)

1897-10-01 / nr. 228

Anul-No. XV. 228 5 Bani in Capitală, 10 Bani în județe Redacția și administrația: str. Brezoianu No. 11. București.—Telefon No. 297. Soarele secrete Neputința Hărbăteascâ Se vindecă repede fără durere și împiedicare, după experiență de 27 ani de specialitate în boli lumești (de la anul 1870). N* * *. THOffi — No. 1, STRADA EMIGRATII, No. 1 — Intrarea numai prin strada sfinții Voevozi Consultații de la 10—1 dimineața și de la 5—8 seara Loc separat de așteptare pentru fiecare. DOCTORUL HEDELOU — Calea Rahovei No. 19 — BOALE INTERNE ȘI DE COPII Consultațiuni de la 5—7 p. m. Pentru sărac» consultațiuni gratuite 83215 AAAA ARWVWS/WvVvVVWs Boaiele de piele, boaiele lumești (siphililis) la ambele sexe ; neputința bărbătească Sunt cu siguranță vindecate la ÜJOCTOIL FETELE HZ Specialist In boale de femei, copii și ochi — CALEA RAROVEI No. 80 — Consultațiuni de la 8—10 a. m. și de la 4—6 p. m.—Bolnavii din provincii, găsesc gazdă, (pension) și tratament conștiincios. 1048 12 Dr. 13. Hart Fost medic de spital și de oraș Calea Călărașilor No. 1 Special In boaiele interne, copii și syfilitice Orele de consultațiune de la 2—4 p. m. — Pentru seraci gratis — 664 30 TRATAMENT SPECIAL S BOILE NERVOASE și BOALE de OCHI Examen atentiv și căutare conștiincioasă Doctoral Alex. de la Facultatea din Paris Calea Trâtărești XTc. 102 Consultațiuni de la 1—2 p. m. și de la 6—7 seara 708 ~ 30 de la facultatea din Paris SPECIAL: Boale interne femei și faceri. Consultațiuni de la 1—3 și de la 6—8 — S’a mutat, 95, strada Carol, 95 — De asemenea face cunoscut că tratează cu succes boalele secrete fie cât de vechi dupe metodele cele mai noi. DOCTORUL GALUQA de la facultatea din Paris Special pentru boaiele de Stomac — 27, Strada Doamnei, 27 — Consultațiuni de la 2 — 4 792 45 Casa de Sănătate 51, Strada Teilor oi — Consultațiuni speciale pentru — Scalele Internă, Nervoase și Sofilitice Soarele secrete în bărbați și femei In toate zilele de la 10 -12 dimineața Vindecarea asigurată. — Tratament special S’a redeschis secțiunea Fumegațiunilor, remediu sigur contra boalelor sifilitice Consultațiunea numai 1 leu N.B. Se primesc bolnavi interni în tratamentul Casei de Sănătate cu prețuri moderate. Prospecte se trimite gratuit. Policlinica de €opi CASA DE SAWFATE București.— Strada Teilor No. St. — București Policlinica de Copil s’a redeschis la 1 Martie a. c. D. doctor Rapaport, special în boaiele de copii, dă consultațiuni în toate zilele de la 3—4 p. m. Consultațiuni pentru săraci 1 lefi N.B. Se primesc bolnavi interni in tratamentul Casei de Sănătate, cu prețuri moderate. Prospecte se trimete gratuit. Important pentru Legatari de cărți La căpitanul Grigore Popescu, str. Brânzari No. 5, București, se află de vinzare cu preț redus o mașină numită Vergolde-Blindruck-und Praegepresse. 899 3 Cale ferată ca balon. (Vezi explicația). CALENDAR PE ANUL 1897 Ortodox Marți 30 Septembrie.—Mucen. Grigorie Catolic Marți 12 Octombrie.—Maximilian Rus. soarelui 6.12 Ap. soarelui 5.20 Miercuri, 1 (13) Octombre 1897. Și n’am mai pomenit fie foloasele ce arr rezulta din întrebuințarea cursurilor regulate ale rîurilor pentru felurite industrii și pentru transporturi." Poate că teribila secțiune ce am primit anul acesta ne va servi de îmboldivă ca să‘ ne apucăm de muncă. Să sperăm că statistica ce s’a făcut asupra pagubelor pricinuite de inundațiile da astă primăvară nu e menită numai să satisfacă o curiozitate, ci că va servi ca punct de plecare pentru studiarea chestiunii de către guvern. Imens serviciu s’ar face țării prin rezolvarea acestei chestiuni. * * • București, 10 Septembrie, 49 milioane... Avem în sfârșit rezultatul anchetei statistice asupra pagubelor pricinuite de inundațiunile de astă primăvară. Aceste pagube sunt colosale : ele trec de patru-zeci de milioane lei. Și amănuntele statisticei întocmite de ministerul domeniilor sunt îngrozitoare. In afară de enormele stricăciuni, mai avem de înregistrat pierderea a 102 oameni: 58 bărbați, 17 femei, 27 copii. Iată o pierdere ce nu se poate socoti în bani. Nu mai puțin decât 5356 de locuințe au fost distruse , va să zică, calculat la minimum, iată 5356 familii rămase fără adăpost , cam 26,000 de oameni ! Și o statistică nu poate nici o dată să oglindească perfect ‘o stare de lucruri, trebue să cunoască cineva viața și s’o cunoască bine, pentru ca, în cazul de față, să’și dea socoteală deplină de însemnătatea pierderilor. Câți țărani au fost ruinați prin faptul că li s’au înecat vitele ! Și s’au înecat multe, cam 7000 de capete în valoare de aproape 100.000 lei. Numărul podurilor și podețelor distruse e de 3994 , câtă muncă și cheltuială până ce au fost făcute ! Acum munca și cheltuiala s’au dus pe gârlă, comunicațiunea a suferit și va trebui nouă muncă și nouă cheltuială până să se facă la loc. Dacă am socoti pagubele pricinuite prin întreruperea liniilor ferate și prin îngreunarea comunicațiunii pe toate drumurile — lucru absolut cu neputință—ar trebui să mai adăugăm vreo câteva milioane la cele 40 indicate la statistica oficială. Dar să ne ținem de cifrele indicate. * ¥ * Patruzeci de milioane cinci sute de mii lei, zice statistica că am pierdut prin inundațiunile de astă primăvară. Și nimeni nu ne poate garanta că nu vom mai avea inundații și în toamna aceasta , o depeșă ne-a vestit, la 20 Septembrie, că în patru departamente din Franța—Aude, Arriège, Haute-Garonne și Byrénées—au căzut ploi torențiale, că mai multe sate au fost inundate, că multe poduri au fost luate și că multe case amenință să se surpe. Să ne ferească Dumnezeu de o nouă încercare atât de curând după cea din primăvară, dar lucrul nu e cu neputință. Cifra pierderilor s’ar urca și mai mult și ar fi o mare nenorocire, căci iarna ar apăsa pe o bună parte din poporațiunea fără adăpost, ori cu locuințele ude. Dar noi suntem tot-deauna expuși la inundări. Topirea prea repede a zăpezilor de pe munți ori ploi ceva mai violente, fac numai decât să debordeze rîurile noastre cu cursul atât de capricios și cu albiile atât de puțin profunde. La trei ani, la patru ani, avem câte o inundație mai mare , și sunt regiuni în țară unde inundațiile se produc aproape în fiecare an, primăvara ori toamnă, de multe ori în amândouă aceste anotimpuri. Ei bine, ia să facem o socoteală negustorească. Dacă am aduna la un loc pagubele directe și indirecte pricinuite de inundațiile mai întinse și parțiale ce se produc într’un răstimp de zece ani, probabil n’ar fi exagerat dacă le-am evalua la o sută de milioane. Sumă colosală pentru o țară săracă cum e a noastră. Dacă am împrumuta însă o sută de milioane, oare câte rîuri s’ar putea îndrepta cu suma aceasta, așa încât să nu se mai poată revărsa ? Nici corpul nostru tehnic n’ar putea să dea un răspuns mulțumitor, nefiind de loc studii făcute pentru ca să se știe ce cheltuială ar ocaziona întreaga lucrare a regularii tuturor rîurilor din țară. Dar ne putem închipui că o bună parte din lucrare s’ar efectua cu această sumă, și că multe regiuni ar scăpa pentru totdeauna de flagelul inundațiunilor. Dacă am presupune că cu 150 de milioane s’ar putea regula cursul tuturor rîurilor, atunci, pentru un împrumut amortizabil în patruzeci de ani, chiar cu dobânda astăzi scumpă de 5 la sută, Statul ar plăti — cu diferință de emisiune, comision, amortisment și dobânzi — o sumă de vre-o 310 milioane. In patruzeci de ani însă, am fi scutiți de o pagubă și prin urmare țara ar realiza un beneficu de 400 milioane, ceea ce ar acoperi cheltuiala și ar mai lăsa și un folos însemnat. Apoi nu e adevărată prostie să nu ne apucăm de marea operă a regulării rîurilor ? Din  Coresp, particulară a ziarului «Universul») Petersburg, 26 Septembrie. Sectarii care se Îngroapă de vii In satul Ternovka, al sectarilor, care e pe malul Nistrului, la distanță de o jumătate de oră de orășelul Tiraspol, s’a petrecut de curând, precum s’a anunțat, o dramă de nebunie religioasă, care a provocat o mare groază în toată Rusia. Intre numeroasele secte ale Rusiei, aceea a rascoljnikilor ocupă primul loc. Existența acestei secte datează din anul 1650 și partizanii ei nu recunosc poruncile bisericei rusești, nu se închină la icoane, nu vor să știe de popi ; dînșii duc o viață acută și ’și regulează existența după ordinul profetului sau profetei ce și-a fi ales ei înșiși. In Ternovka locuesc acum un număr destul de mare de sectari cari ’și țin într’o casă mare adunările secrete. Ca conducătoare nominală a adunărilor figura o sectară bătrână, anume Kovalev, fiul ei, în vârstă de 24 de ani și unul din sectari anume Teodor Fomin. Sufletul sectei erau însă profeta Vitalia, o femee venită din Cherson, anume Vjera Mokejeva, și ajutoarea acesteia, Polja. Pe la sfârșitul anului trecut, Vitalia începu să tulbure pe sectarii de la Ternovca cu proorocirile ei despre evenimente groaznice ce aveau să se întâmple. Aci zicea că pestea lumea e apropiată, adică o să vie Antichrist și o să trimită pe sectari la Siberia. Adunările luară acum un caracter extatic ; cei adunați se despărțiau plângând cu lacrimi fierbinți și sguduiți de spaimă. La începutul lui ianuarie, anul acesta, se petrecu în Rusia un eveniment care întări credința nebună a sectarilor despre venirea lui Antichrist ; s’a făcut numărătoarea generală a populațiunei din toată Rusia. Vitalia s’a folosit de acest fapt pentru a convinge pe sectari despre adevărul proorocirilor sale. Ea a adresat un mesagiu către credincioșii săi, în care zicea: «Noi suntem creștini. Inovații nu trebue să primim sub nici o condițiune ; nu ne vom înscrie numele și pronumele după metoda cea nouă. Christos e patria noastră, numele nostru și onoarea noastră. Această înscriere de nume ne înstrăinează însă de Christos și de religiunea noastră creștină. De aceea declarăm scurt și cuprinzător că nu ne supunem noilor legi, ci mai bine suferim moartea în numele lui Cristos.» Când statisticianii trimiși de guvern sosiră la Ternovca și voiră să numere populația, li se răspunse cu cuvintele Vitaliei. Și d’abia plecaseră statisticianii din sat, când Vitalia începu să predice că sfârșitul lumei e apropiat, că Antichrist o să vie în curând și că de aceia e mai bine ca să moară cu toții de bună-voe pentru ca să scape de ispitele lui Satan. Cuvintele Vitaliei au fost crezute, și așa, în noaptea de 4 spre 5 Ianuarie anul curent, s’au îngropat de vii primul detașament de sectari. S’a făcut o groapă lungă de 5 arșine, lată de 4 și adâncă de mai bine de trei arșine. Când groapa era gata, s’a intonat un cântec de moarte și zece persoane [s’au scoborît în groapă, având înainte pe bătrânul Kovalev, care intona cântece religioase. In ultimele minute părtașii acestei sinucideri colective se aflau cuprinși de farmecul religios în cel mai înalt grad, dînșii cântau imnuri de bucurie, se îmbrățișau, se sărutau, fiind siguri că după o scurtă suferință aveau să treacă la fericirea vecinică. După asta groapa fu astupată cu pământ de tînerul Kovalev și de sectarul Fomin. La patru zile în urmă, și anume în noaptea de 8 spre 9 ianuarie, acest act spăimântător de fanatism religios s’a repetat în aceleași împrejurări; alte zece persoane, între cari bătrâni și copii, au fost îngropate de vii de către tînerul Kovalev, Tomin și Vitalia. In sfîrșit, autoritățile au aflat despre acest act înfricoșător și au arestat pe autorii principali. In curs de cinci zile arestanții au refuzat de a lua ceva în gură, mâncare sau bău-