Universul, august 1902 (Anul 20, nr. 208-238)

1902-08-01 / nr. 208

INSTITUTUL RE DOMNIȘOAEE Fondat In anul 1886 / 9, — Strada Radu- Vodă, — / 9 București Paulina Haralambie și Ana Demetrescu (Născute Bonnis) CUnS PUIRAIl cumrățătura oligatorie a limbelor franceză și germană-CUKS SECUNDAR ȘI I IDEAL predate conici>n programei oficiale de profesori de la scoalete Statului. CURS SPECIAL PENTRU LIMBILE STREINE. — Rre-.e!e din aceasta secțiune au câștigat Insuilemnliiî o veche reputațiune, pa deplin justificată de rezultatele obținute. PIANO se predă după programa Conservatorului, unde elevele Institutului «Despina Doamna» au obținut totdeauna frumoase succese. DESEMNUL, MUSICA VOCALĂ. LUCRU MANUAL (broderie, tapiserie, croitorie) se studiază cu deosebită atențiune și sunt obligatoare pentru toate elevele! PICTURA, CANTO, DANSUL, sunt predate de cei mai distinși specialiști din Capitală. Situat intr’un cartier sănătos, înconjurat de grădini, posedând însuși un vast și frumos parc, Institutul e instalat cu tot confortul necesar și a fost amenajat ca să corespundă tuturor cerințelor unei instituțiuni moderne. 5047 INSTITUTUL DE BIEȚI CLINCIU-POPA Fondat in anul 1894 50, Calea I‘levneî, București Director de studii G. C. DRAGU Profesor la liceul Lazar, fost director al Liceului Modern, deputat Cursuri primare, comerciale și liceale complecte. Elevi interni, semi-mtrni și externi. Cartier higienic, corp de clădire anume construit, perfectă stare de curățenie, constatate oficial prin numeroase rapoarte elogioase. Îngrijire părintească, supraveghiere severă. înscrierile pe anul școlar 1902- 1903 încep la 15 August. Informațiuni de acum. Prospecte la cerere. 5048 LICEUL de DOMNIȘOARE „XUOLLlOT“ BUCUREȘTI.—18. STRADA FONTANEI, 18 Institutul, fondată în 1890, a fost clasificat cel am intein la examenele de finele anului (Raportul d-lui G. Banu, inspectorul învățămîntului privat, publicat în «Monitorul Oficial» din 9 Febrarie 1902). Cursuri primare și secundare, conform programelor școalelor Statului. Institutul primește eleve interne, semi-interne și externe ; primește și eleve interne care urmează Școalele profesionale și Școalele secundare de fete de Gradul I-iI (cu prețuri foarte moderate. Cursuri libere cu limbile franceză, germană, englezăă,italiană, piano, cânt, lucru de mână și pictură. Prospectul cu lista corpului profesoral, se trimite franco la cerere. Inscripțiunile se primesc de la 5 (18) August.’ Directoare: D-na G.H. LGLLIOT. 5023 Dicsesiunea scolelor italiene de bieți și de fete din București Aduce la cunoștința părinților că la 1 Septembrie va începe cursurile în localul său situat în str. Neptun, în unul din cartierele cele mai liniștite ale orașului. Școala are curs primar complect, atât pentru băeți cât și pentru fete. Cursurile se predau complect în limbile italiană și română, în conformitate cu programele respective ale Statelor italian și român ; se predau încă limbile franceză și germană. D. ministru al instrucțiunei publice, bine-voind a ne trimite o comisiune gratuită, toți elevi! aceste ‘ școli au trecut examenul de limba română In fața comosiunei și astfel certificatele eliberate de noi echivalează cu certificatele eliberate de cele l’alte școli similare ale Statului. Frumoasa rău in din acest an ne face a spera că unor părinți ne vor încredința educația copiilor în schimbul unei foarte mici sume, înscrierile încep la 15 August. Bircchimea. Impotențabilitatea Femei (neputința de a face copii) precum și slăbiciunea de memorie, de a vedea și de a auzi, poluțiuni sau pierderi nocturne, și în general toate boalele care provin din prea mult abuz al plăcerilor, se vindecă sigur întrebuințându-se Globulele reconstituante Cocofosso-Marțiale ale d-rului Taylor, aprobate de consiliul sanitar superior al României. — Prețul unui flacon lei 8.50 — De vânzare la toate farmaciile din țară. Depozitul principal la drogheria Smoenesci), strada Academiei No. 2. Glyceroiosfatal de caldă și sodiu granula „IEXern.țiesc U.“ aprobat de Consiliu Sanitar Superior -Iteconstituui al sistemului nervos, suveran in contra neurasteniei, nevralgiilor, phosphalurei, slăbiciunea generalii,scăderea puterilor, etc. etc. Dosa, 2-3 măsuri (care se află pe dop) pentru un om mare în timpul celor două mese principale și 1—2 măsuri pentru copii în puțină apă sau lapte dulce. — Prețul lei 2.50 flaconul -Depozit general : «Centrala», str. Mihaiu-Voint No. 1 București". De vîntare la toate farmaciile din țară. Se CAUTA un liner român, liber de armată cu certificate constatatoare de bunele sale purtări, spre a intra ca ajutor de meșter la o fabrică de săpun.—Angajament pe două ani. — Information ziar: 5046 Orice Tuse Se vindecă să nu și în scurt timp întrebuințând renumitele și premiatele Hapur de Catramîml ale d-rului Berteli lit, sanitar supeaprobate de consiliul mor al României. — Prețul unei cutii lei 2.50 — De vânzare la toate farmaciile din țară. Depozitul principal la drogheria Stopopson, strada Academiei Nn. Prima capitate . Lei 200 Albastru . . . . » 400 ,-1 vagonul de 10.000 kge. franco ■ gara Doftana. Probe se trimit după cerere. ce KLeggina» Prima fabrică sistematică de ipsos 1 — Gara Doftana al județului, d-sa mî-a declarat că s’au luat cele mai riguroase măsuri pentru stingerea epidemiei de scarlatina ce se ivise în Sinaia, izolându-se cei douî bolnavi în spital. Asupra provenienței scarlatinei în Sinaia, d-sa crede că ar fi fost adusă de vre-o persoană infectată din cătunul Secăria, de unde cei stabiliți în Sinaia își procură faptele, necesar, sau chiar din Ploești. Emigrări.—Astăzi, cu trenul de Predeal, au plecat din gara noastră 70 de evrei, sosiți de prin diferite orașe din Moldova, cu destinație spre America. Accident nenorocit.—Copilul Ioan N. Constantinescu, din strada Găgeni, fiind alergat de un câine și — în fuga lui — căzând, și-a rupt brațul drept. Afară de asta câinele tăbărînd asupra lui, i-a făcut o mulțime de mușcături. Intr’o stare gravă, pacientul a fost transportat în căutarea circei medicale. împușcații. — O sită la parchet anunță că era noapte, fata Lina Dumitru, în etate de 18 ani, din comuna Poenariî-Burchi, fost împușcată în picior de către pândarul proprietarului din localitate, fiind găsită în porumb. S’a dispus transportarea împușcatei, care este într’o stare gravă, la spital. Nenorocirea din Azuga. Ein seară, biciclistul David Solomon trecând în goana bicicletei pe șoseaua Azuga-Predeal, a dat peste două copii, unul de 1 an și cel l’alt de 12 ani, ai locuitorului Dumitru Simigiu, din com. Azuga, rănindu’i într’un mod grav. In special copilul cel mic e într’o tare disperată. Răniții au fost transportați la spitalul din Sinaia. Biciclistul David Solomon a dispărut ; se zice că ar fi trecut la Brașov. El este urmărit de către jandarmerie. Rănire gravă.—Era locuitorul Vasile Lulea, din str. Malu Roșu, luându-se la ceartă într'o cârciumă mai mulți geambași, aceștia au tăbărît asupra lui și l’au bătut până l’au lăsat lungit, într’o stare gravă, pacientul a fost trimis în căutarea circ.i medicale, iar agresorii au fost dați judecăței. Accident nenorocit. — Fetei Matilda Constantinescu, lucrătoare într’o fabrică de dimmi din calea Vălenilor, apucându-i o toată mâna dreaptă, i-a zdrobit’o într’un mod îngrozitor. Victima a fost trimeasă în căutarea d-lui dr. Gr. Scurea. Tîlhăriile unei bande de țigani.—Am spus că grație energiei d-lui sub-prefect al plasei Câmpu- Tîrgșor, Eugeniu Davidescu, s’a arestat o numeroasă bandă de țigani implicată în mai multe tîlhării, crime și furturi de cai. Azi țiganii Gh. Iancu, Aninos D., V. Ion, Ilie Const., Radu Gh., Mărgean Bursin și I. Gheorghe, împreună cu 27 cai, 8 catîii, 13 poștalioane etc., au fost înaintați parchetului, care a început ancheta contra lor. S'a dovedit că aceasta bandă mai are complici. Cociu. DIRECTOARE telegramă so Predeal Vizitatori.— Printre vizitatorii acestei stațiuni climaterice am putut remarca următoarele : familiile d-lor general Barozzi, Angelescu, Witing Galiotti, Goma, Toneanu, Solacolu, Ionescu, profesor, Nae Dumitrescu, Popescu, Petrescu, Bolintineanu, Câmpineanu, Minovici, dr. Șeptilici, Roza-Brăila, Gross-Brăila, Balaban, colonel Enescu, Frigator și un alt număr de vizitatori al căor nume îmi scapă. Concert.—Sâmbătă, 27 iulie, avut loc în Bușteni concertul baritonului Aurel Eliade și al tenorului I. Băjenaru, cu concursul țiteristului A. Gruber, pentru mărirea fondului necesar la preîntâmpinarea cheltuelilor necesare soc. lirice de operete, opere comice și opera română pentru începerea stagiunei. Atât d. Eliade cât și d. Băjenaru au repurtat un mare succes Bal. Sâmbătă, 3 August, va avea loc în saloane un mare bal pentru mărirea fondului necesar la plata muzicei militare care cântă Marțea și Sâmbăta în localitate, și în cele inalte zile, la Bușteni. Eticheta obișnuită. Biletele se găsesc de vînzare la d-na dr. Șeptilici și la d. locotenent Stoicescu. Diverse.—Pe ziua de 1 August va sosi la sanatoriul local a 2-a serie de elevi, iar prima serie va părăsi sanatoriul la 30—31 Iulie , numărul total fiind de 400 de elevi, împărțiți în două serii. Vijelie.—Aproape o săptămână timpul a fost admirabil. Aseară a început o vijelie care a ținut și doua zi, cu întrerupere. Luap. T.-Măgurele Nenorocire înlăturata.—Ferarul Elect Ignat, pe când trecea pe podul de peste rîul Olt, unde se ducea cu familia sa, în căruță, ca să se scalde, a făcut o leae strașnică, căci calul speriindu-se de hodorogitul căruței pe scânduri, a sărit cu căruță cu tot în apă. La țipetele celor din căruță, sărind în ajutor lucrătorii de la fabrica de cherestea Baldi &Vărăscu abia l-au putut scoate din apă. Dorul. Ciuma la Kișinău (De la coresp. nostru din Iași) Un ziar din București a produs o adevărată panică în populația ieșană, publicând o műime de știri nespus de alarmante, relativ la isbucnirea ciumei în Kișinău, știri cari au fost transmise acelui ziar prin telegrame de către corespondentul său ieșan. Deși «Universul», printr’o scrisoare a d-lui I. Șaraga a desmințit acele știri, totuși agitația în populația ieșană urmează a fi mare, luându-se în seamă mica distanță ce leagă Iașii de Kișinău. Am crezut de datoria mea, spre a servi pe cititorii «Universului», ca să me adresez d-lui Pechea Alexandrescu, artist din Iași, și actualmente directorul operei române la Kișinău, crendu-i informațiuni exacte. Iată acum răspunsul pe care l-am primit azi prin telegraf: «Desminte în chipul cel mai formal versiunea despre ciuma la Kișinău. N’a fost nici un caz, nimeni nu știe și nici nu bănuește așa ceva. M’am interesat pretutindeni și asigură prin «Universul», că de ar fi fost ceva, eu întâiul aș fi vestit țara. Azi a sosit aci Voinescu, secretarul teatrului din Iași, și aducând un număr din «Adevărul» cu amănuntele asupra ciumei, a produs vie indignare în clubul aristocratic prin complecta lipsă de adever din acele informațiuni. Odată cu aceasta îți expediez și o corespondență, pe care o vei publica în «Universul». Alexandrescu. — Nici vorbă că știrile d-lui Alexandrescu sunt absolut exacte, căci tot azi autoritățile din Ungheni au primit ordinul de a ridica orice supraveghiere asupra persoanelor cari sosesc din Kișinău. Miereami. UN SFAT UE !! Mijloc ca să nu se rincezească uleiul.—E de ajuns să torni 25 centimetrii cubi de alcool de sticlă, așa că aceasta să fie plină, de a o astupa cu grije și de a o păstra în picioare. de grâne sunt aproape treptate, produsul abundent și de bună calitate. Suceava.—Călduri mari. In ziua de 22 Iulie a plouat în tot județul, iar în mai multe comune a căzut grindină, cauzând stricăciuni semănăturilor. Semănăturile In general sunt bune. Tecuciu.—Timpul călduros cu secetă. Porumbul e compromis cu desăvârșire. Secerișul și treerul urmează cu activitate. Teleorman. — Seceratul grânelor s’a terminat, treerul continuă pretutindeni. Porumbul în parte e bun, parte e compromis. Tulcea.—S’a terminat secerișul semănăturilor și s’a început treerul. Porumbul compromis din lipsă de ploi. Viile sunt mediocre. Timpul variabil. Tutova.—Secetă, căldură mare și vânt. Semănăturile de toamnă și primăvară mediocre. Se continuă cu secerișul și treerul. Vâlcea.—Semănăturile se mențin bine. Se continuă cu treerul lor. Recolta porumbului suferă pe alocurea din lipsa de ploae. Viile sunt bune. Timpul a fost frumos, călduri mari și secetă. Se simte nevoe de ploae. _ UN PROVERB PE ZI In ciuda doctorilor trăim până a moarte. (Belgian) T.Severin Expulzare.—Milan Mihai, găsit vagabondând pe stradele orașului fără să aibă acte de călătorie, a fost expulzat astăzi Furt.Anghel Neder și Grigore Popescu, cunoscuți pungași, au furat astă-noapte de la Ion Ciortan din com. Mătăsari, un chimir cu 50 lei. Reclamându-se cazul poliției, ei fură dovediți și prin faptul că, în momentul comiterei furtului, unul din pungași își pierdu un pantof din picior. Bancrută frauduloasă —Gheorghe Cuțarida din orașul nostru, negustor de coloniale și băuturi spirtoase, era cunoscut și ca vechi contrabandist. Acum vre-o 3 săptămâni se declară singur ca insolvent și depuse cheile prăvăliei la tribunal. In ziua de 26 c., pe când la noi era o furtună puternică, crezu momentul oportun să o șteargă peste graniță. Se vede treaba, că el plănuise fuga de mai înainte, căci își putu procura un pașaport otoman, pe numele de G. Constantin. Pe la ora 6 seara se urcă într’o trăsură de piață și porni spre Orșova,crezând că poliția, sub a cărei supraveghere era pus, nu va observa dispariția lui. Poliția noastră află însă de fuga falitului, care a escrocat pe câțiva creditori cu sume mărișoare, și deja la 8 seara fu arestat de directorul poliției Mânăstireanu în com. Verciorova, tocmai când era să treacă frontiera. Adus iar la Severin, Cuțarida a fost trimis d-lu jude de instrucție, care l’a depus în arestul prevenții, Someșanul, injuitu Și 8 Spiri de la 23—30 Iulie 1902 Argeș. — Timpul foarte calduros. S’a început treeratul grâului Bacău. — In ziua de 22 c., între orele 4—6 p. m., pe teritoriul comunelor Fântânele, Mărgineni-Munteni și Osebiți-Mărgineni, a căzut o ploae torențială cu grindină de mărimea nucilor, cauzând următoarele pagube : în corn. Fântânele 134 hect. porumb, 12 hect. vie, etc paguba se urcă la 47.651 lei ; în corn. Mărgineni-Munteni, paguba este 1900 lei, iar în corn. Osebiți- Mărgineni, paguba este 6543 lei. Secerișul grâului, secarei și a orzului aproape terminat, dând o recoltă abundentă. Viile merg bine. Imașurile asemenea. Botoșani. — Timpul călduros, in tot județul secerișul e aproape terminat. Recolta grânelor e abundența, ele sunt cotate la o producțiune de 7—8 chile la falce. Producția rapiței e mijlocie, asemenea și porumbul. Viile promit și ele recoltă mijlocie. Brăila. — Timpul secetos și cu călduri mari. Se continuă la trecrâtul grânelor. Porumbul și meiul se consideră compromis în parte din cauza secetei. Constanța.Semănăturele de porumb, meiul și dughie sunt în parte compromise din cauza secetei, semănăturele de grâu, secară orz, orez, în genere sunt frumoase și se activează la trierul lor. Covurluiü.Semănăturile de grâne în cea mai mare parte sunt treerate. Producțiunea lor este excelentă. Porumbul în unele locuri compromis din cauza secetei. Dolj. — Se continuă la treeratul grânelor. Porumbul e compromis din cauza lipsei de prone. Dorohoiu.—Timpul călduros, ploi parțiale. Semănăturele de toamnă și primăvară sunt frumoase. Grânele sunt aproape secerate. Semănăturile de porumb sunt bune. Falcia. — Călduri mari și secetă iar in ziua de 22 m. a plouat în uele localități. Se activează la trielul grânelor. Porumbul este aproape compromis din cauza lipsei de ploi Gorj.—Timpul secetos cu călduri excepționale. Semănăturele de porumb sunt compromise. Treeratul grânelor se activează dând rod mulțumitor în cantitate și calitate. Ialomița.—Timpul călduros și secetos. Porumburile și meiurile sunt compromise din lipsă de plone Grâul, orzul și ovăzul s’au terminat de secerat și sunt în treerat. Iași.—Timpul a fost secetos, din care cauză porumbul suferă. Se activează la seceratul grânelor. In ziua de 22 cor. a plouat în câteva localități. Ilfov. — Grâul, orzul, orezul se prezintă în bune condițiuni și se treară cu multă activitate. Porumbul parte este compromis din cauza secetei. Mehedinți.—Timpul variabil, seceratul grânelor aproape e terminat Porumbul pe alocurea stagnant din cauza ploilor. Mușcel.—Timpul frumos și cald. Grânele s’au secerat și se urmează la treerat dând o producțiune bună. Porumburile sunt frumoase. Pe alocurea se simte nevoe de ploae. Pășunele sunt abundente. Neamțu.Timpul a fost călduros. Se continuă la seceratul și treeratul grânelor. In ziua de 22 a căzut o ploae cu grindină, făcând mici stricăciuni. Olt.—Timpul călduros și secetos. Se trează grânele. Porumbul e compromis. Prahova.---Timpul călduros. Se activează la treeratul grânelor. Se simte nevoe de ploae pentru porumb. Putna.—Timpul foarte călduros. Porumbul e compromis în cea mai mare parte. Grânele s’au treerat în mare parte , iar orzul și orezul s’au secerat pretutindeni și se treeră. Imașurile sufer din lipsă de ploi. R.’-Sărat.—Treeratul se urmează peste tot. Porumbul și meiul e foarte slab. Roman.—Timpul foarte călduros, în ziua de 22 cor. a căzut o ploae abundentă în tot județul. Semănăturile de toamnă sunt aproape secerate, recolta este abundentă. Porumbul este parte în stare bună, parte în stare rea. In ziua de 22 cor. a căzut o ploae torențială, în com. Cârligul și Strunga cauzând pagube de 40 ° C a semănăturilor. Romanațî.—Timpul călduros. Po. tț 7 °/0, Bunica yumitul e col Djiroghi, Semănături? frr lO»/^, W1' 7" ' v y> . — 2 Lucruri din toată lumea Rezhimarea în contra unui leu mort.—Din Daressalaam i se scrie următoarele ziarului «Deutsch - Oslafricanische Zeitung» : Iarășî s’au ivit numeroși lei în Mrogoro, munții Uluguni. Acum de curând indigenii de acolo au pus niște mine pentru ca să scape de aceste animale răpitoare, deoarece într’o dimineață s’a găsit dintr’un bou tăiat, numai capul; «restul» a fost mâncat de lei. După câteva ore «s’a împușcat» o hienă, dar după câteva minute aceeași soartă a avu și un leu puternic. Un european, făcut atent de numeroasele împușcături, se duse la acea cursă cu mine și află un mare număr de Negri, cari, înarmați cu puști vechi, trageau focuri în leul mort. Îndată însă s-a pus capăt acestei răzbunări caracteristice. Sosia președintelui Roosevelt.Ca toți oamenii mari, președintele Roosevelt, al Republicei Statelor Unite, are o sosie (o persoană care seamănă leit cu alta). Foster Huddleston, inginer de mine la Los Angeles, în California, nu mai cutează să plece undeva, de teamă de a nu fi obiectul unor manifestații sgomotoase, căci pretutindeni el e luat drept șeful Statului. Chiar deunăzi, el a fost împresurat în Arizona de o mulțime de cowboys cari erau de un entuziasm de nespus. Această falsă situație e supărătoare pentru sărmanul inginer, și plângându-se unui prieten, acesta ’i sfătui să recurgă la mijloace eroice, adică să-și radă mustățile, a căror purtare desăvîrșește asemănarea lui cu primul magistrat al Sfatului. într’o zi s’a povestit lui Roosevelt pățaniile sosiei sale. Președintele zise mult de aceasta, apoi zise ironic : «E curios, ca nimeni nu m’a luat încă drept inginerul Huddleston». S3: S3 Bărbatul.—De ce te uiți cu a lusa milă la mine ? Nu cumva sunt de plâns ? Nevasta.—Da, dragă. D-na Popescu a primit de la bărbatul ei o pălărie de cel puțin șase zeci de lei. Bărbatul.—Și ce me privește asta ? Nevasta.—Dragă prietene, îmi face rea că vor c’o să fii nevoit de asemenea să cheltuești atâția bani. ... .................-a-t-e-t » -............. Listă de subscripție publică pentru construirea unui azil al invalizilor militari în București Suma din urmă jol 48.263.85 Din inițiativa d-lor : Maiori. Racoviță, sub-director la ministerul de résboiui ; Alexandru Pancu, (ministerul domeniilor) ; căpitan Solomon (comenduirea pieței București) și Aristide I. C. Gârleanu, funcționar la serviciul casei de economie, s’a dat în stațiunea balneară Calimănești o serbare al cărui produs neto este de lei 700. Sergentul Vasilescu Stefan, loco, bani 50. Ion T. Manoliu, Bârlad, lei 5. Panait Ion, sergent-plutonier în reg. Siret, lei 5. De la Ion Dumitrașcu, sergentadjutant, din C.Lung , Ion Dumitrașcu, lei 2 , sergențiî-majori Gh. Mihăilescu, lei 1 ; Toma Popescu, lei 1; Bucur Stancu, lei 1 ; Iuliu Bălcescu, lei 1 ; Ion Adamescu, lei 1; Const. Garofoiu, lei 1 ; Gh. Răuță, lei 1 ; sergentul Anghel Alexandru, bani 50; caporalul Florea Const., bani 50. Total lei 48.984.35 Facem un călduros apel către toți cititorii noștri ca să dea sprijinul lor acestei opere de binefacere și de recunoștință către aceia cari, cu prețul sângelui lor, ne-au dat neatârnarea. Suntem siguri că acest apel va avea răsunet la toți locuitorii țărei noastre, fără deosebire de naționalitate. Se primesc contribuiri cu orice sume. ___ Devize : cek Londra 25.221/«; cek Paris 100.20— ; cek Viena 105.35 ; cek Belgia — ; cek Berlin Trei luni: Londra 25.055/; Paris 99.50 ; Berlin 122.55. Cota valorilor române in străinătate Frankfurt. — Renta de 5% 97.10, idem de 4 °/084.60. Paris.—Renta de 5% 98.25, idem 4% 86.05. Berlin. — Renta de 1891—92 5 °/, 97.30, idem de 1890 4% 85.10, id. de 1894 4% 84.80, id. de 1896 4’/o 84.80, idem de 1898 4 °/0 84.80. Comunale București 91.20. Cota valorilor streine Consolidele engleze 95.56. Renta franceză 100.90. Renta ital. 101.90. Banca otomană 560. Loturi otomane 118.25. desface măsură e coasi-Cursurile burselor americane continuă a sosi cu scăderi generale, mai mult sau mai puțin simțitoare, după știrile agricole zilnice agravate și de sosirea mereu accentuată a grâului nou din interior. Grăbirea cultivatorilor a o parte din grânele lor pe ce se efectuiazâ treieratul, derată ca o probă de abundență a recoltei și prin urmare apasă asupra cursurilor. La New York și la Chicago grâul a scăzut clar azi cu 8/,—cent., iar porumbul cu T/s—1 cent. Prin piețele europene tendința e însă mai fermă, cu prețuri mai mult în urcare generală, cu excepțiunea piețelor engleze, unde grâul e deprimat și neglijat. Porumbul și orzul sunt susținute la Londra. La noi mișcarea portului din Brăila începe a lua o activitate din ce în ce mai importantă, grație numeroaselor sosiri din interiorul țerei vagoane. Ultimele vînzeri din 28—29 cor., sunt următoarele : Grâu de 80’/4— 81’/« kgr. hect. 5840 cu lei 10.60— 10.70 hect. și vag. 350 cu lei 11.70— 13.40 suta de kgr. Porumb de 79 kgr. vag. 60 cu lei 10.50, predat la bord, în Galați. Orzoaică de 663/igr. hect. 1700 cu lei 11 suta de kgr. Secară vag. 35 cu lei 10.25— 10.50 suta de kgr. Orz vag. 54 cu lei 9.25 — 9.85 suta de kgr. Ovez . 25 cu lei 10.40—10.80 suta de gr. Coză vag. 17 cu lei 21.25 — 21.90 suta de kgr. S’au vîndut de asemenea și 1199 care la Obor, din cari 881 care cu orz și 134 cu grâu. Ultime de peșt Cola cerealelor in streinötate (Telegramele noastre particulare) Budapesta, 29 Iulie. Grâfi de Oct. cor. 6.64 urc. 5 h. Secară ,, , 5.75 „ 4 h. vâz ,, ,, 5.33 ,, 2 h. orumb de Aug. ,, 4.84 invariabil Colza de „ ,, 10.40 „ Berlin, 29 Iulie. Grâu de Sept. m. 154.— invariabil Secară » » 135.50 ure. 75 c. Paris, 29 Iulie. Grâu de Sept. fr. 20.30 orc. 5 c. Făină ,, ,, 27.15 scă. 5 c. Uleiü de coltă ,, 58.25 invariabil New-York, 29 Iulie. Grâu dispon. cent. 727s scă. 6/s c. Porumb Grâui dispon. Porumb „ 557, Chicago, 29 Iulie, cent. 677s scă. 7* c- 507. 74 c Noul Abonament FA .UNIVERSUL“ cu începere de la 1 August 1902 Premii extraordinare ,, Universul" deschide un nou abonament cu începere de la 1 August cu următoarele premii, ce acordă gratuit, prin tragere la sorți, abonaților sei: 1 pereche de cercei de safir împresurat de briliante în valoare de 1500 lei; 1 inel de safir împresurat de briliante, în valoare de 400 lei; (furnizate de marele magazin Radivon); 1 pianină; 1 oglindă mare de perete, artistic sculptată, în valoare de 300 lei; 1 ceasornic de aur pentru bărbat; 1 ceasornic de aur pentru damă; 1 ceas de bronz, aurit, de masă, cu figuri artistic lucrate, în onoare de 200 lei; 2 candelabre de bronz aurit și marmoră ; 1 mașină de cusut, de picior ; 1 mare etajeră de masă, de argint plaque ; 1 vas de bronz; 1 masă de cristal; 1 călimară de bronz 1 toaletă de bronz cristal, pentru dame ; 1 frumos paravan brodat mătase; 1 serviciu de ceaiu (samovar) de aramă și cu masă de metal ; 1 frumoasă lampă de atârnat; 1 frumoasă lampă de masă 1 serviciu de cafea, de porțelan. Costul abonamentului este Pentru 3 luni, lei 5 ; pentru luni, lei 10 și pentru un an, lei 19.50. Abonații pentru 3 luni primesc 2 bilete, cel pentru 6 luni 6 bilete, iar cel pentru un an 12 bilete, spre a concura la tragerea la sorți a obiectelor de mai sus. Alte premii Toți abonații Universului primesc gratuit și Universul literar colorat săptămânal, precum și un volum din Biblioteca Economică a Universului. Toți abonații Universului mai concurează gratuit, prin tragere la sorți, la premii constând în 3 obiecte de valoare, ce se acordă în fiecare lună abonaților. Familiile tuturor abonaților, cari, călătorind pe căile ferate, în urma unei ciocniri sau deraieri de trenuri ar suferi vre-un accident, vor primi de la societatea de asigurare Generala suma de 4.000 lei în caz de moarte și 1.000 lei în caz de invaliditate, fiind asigurați de administrația ziarului Universul, care plătește în acest scop o sumă anuală sus zisei societăți.* * * Premiile ce acordăm abonaților noștri se pot vedea în fiecare zi la vitrina stabilimentului ziarului «Universul». 1 ♦ Biblioteca economică a «Universului» care va apare mâine JouT, 1 August, conține interesanta scriere : Lisardo și Laura, narațiune istorică de pe «lu’un Perez de Monsalvan. Biblioteca economică a «Universului», se vinde cu 30 bani exemplarul. ♦ M. S. Regele a primit, din partea regelui George al Saxoniei, o scrisoare prin care notifică că, în urma încetare din viață a regelui Albert, s’a suit pe tronul acestui regat. ♦ D-ni. Sava Șomănescu, mare proprietar în București, și G. Climescu, rectorul universităței din Iași, s'au înscris ca membri seniori în Federațiunea Internațională a Studenților, secția română. ♦ S’a autorisat epitropia bisericei parohiale«Adormirea»(Maica Precista), din Caracal a primit prăvălii, situate în strada Antoniu-Caracala, din acel oraș, legat lăsat bisericei de d. loan Atanasiu, proprietar. ♦ S’a acordat cuvenitul exequatur d-luî Bendeli G. spre a exercita funcțiunile de consul al Constanța. ♦ D. inginer A. Anghelescu, din Montevideo, a dăruit muzeului Național o colecțiune de 23 articole de arme și alte unelte întrebuințate de unele triburi americane indigene ale Americii de Sud. ♦ D. căpitan Miron Costin, care a făcut călare distanța București- Metz, va sosi mâine la Predeal, unde va fi întâmpinat de mai mulți ofițeri. ♦ S’a acordat d-lui Anastasie Simu, rentier din București, înnalta autorizație de a purta insemnele ordinului «Meritul Civil» în gradul de comandor. ♦ D. Gr. Constantinescu, actual revizor de vite la jud. Covurluiu, se transferă în interesul serviciului și pe ziua prezintărea la post, în aceeași calitate la jud. Prahova, în locul d-lui B. Comăneanu, trecut în altă funcțiune. ♦ D-na Polixenia Gavrilescu, actuală moașă a circ. Dobreni- Câmpurile, pl. Sabaru, Ilfov, și d-na Victoria Tomescu, actuală moașă a com. Chirnogî, pl. Oltenița, același județ, sunt transferate una în locul celeilalte, după cererea lor. ♦ D-ni. Chica Predeleanu, ajutor de șef de secție, la ad-ua financiară Prahova, și Victor Gotescu, perceptor la circ. 1 Ploești, sunt autorizați a constata contravențiunile la legea timbrului. ♦ A apărut No. 2 din revista economică săptămânală «Bursa», În număr 50 bani. ♦ La Calafat s’a deslănțuit Luni seara, între orele 7 și 8, o furtună însoțită de grindină cât nuca. Furtuna a rupt fire telegrafice și telefonice, arbori, și a ridicat mai multe acoperișuri de case. A scăpat nerupt numai firul telegrafic pentru Vidin. Pagubele sunt mari. ♦ D-rul Mărgăritescu, de la punctul Chilia, a fost suspendat pe opt zile. ♦ Cu începere de la 1 August pădurarii statului vor fi îmbrăcați cu noua uniformă. ♦ Alaltăieri, la orele 3,30, o locomotivă care manevra în gara Smârda, în apropiere de Giurgiu, a izbit cu putere un șir de 12 vagoane de marfă. Atât locomotiva cât și câteva vagoane au suferit stricăciuni. A fost rănit un frînar. Direcția căilor ferate a deschis o anchetă spre a stabili responsabilitățile. ♦ D. C. Grigoriu, artist diurmalic, ne roagă să arătăm că n’are nici un amestec cu G. Grigoriu, care a fost arestat în afacerea testamentului prințului Sturdza. ♦ Ziarul Călătoriilor, care apărut azi, cuprinde următorul sumar: Tongueniî insulelor Amicilor (ilustrație), Moscova,Moravuri curioase, O călătorie de 10.000 leghe ou de-a sila (urmare), O escursiune la muntele Omu, Spre Polul nord (urmare), Diverse, etc. Ziarul Călătoriilor se vinde cu 10 bani în toată țara. ♦ La ministerul de domenii se lucrează un regulament pentru reorganizarea școalelor de agricultură. ♦ Ministerul de războiu, în urma intervenirii ministerului instrucțiunei publice, a admis ca absolvenții școalelor de agricultură și meserii să facă armata numai un an. ♦ Se aduce la cunoștința generală că Regia Monopolurilor Statului a redus prețul sarei de lux și o pune în vînzare pe prețurile următoare : 1) . La toate secțiunile și depozitele Regiei în pachete de 2 kgr. pe preț de 30 bani și în lăzi de 50 kgr. pe preț de 9 lei împreună cu lada. 2) . La toate debitele speciale ale Regiei în pachete de 2 kgr. pe preț de 35 bani. ♦ Iată buletinul atmosferic al Capitalei pe ziua de ieri. Marți 30 Iulie . Temperatura în grade centigrade : -1- 16 la miezul nopței -1-18 la 7 ore dim., și -1- 27 la 12 ore ziua. Barometrul e în scădere la 757 iar cerul e senin. Luni la București zi frumoasă căldură suportabilă, cu toată puterea soarelui. In timpul nopței ploi e torențială cu furtună, fulgere și trăsnete a căzut asupra Capitalei. * Un confrate înregistrează svonul că marele duce Mihail Alexandrovici pre sump fivul moștenitor al Rusiei, va veni în cursul lunei Octombrie la Sinaia. ♦ D. ministru I. Brătianu a plecat ieri la Florica. * D. profesor dr. Babeș, membru al consiliului sanitar superior, a obținut un concediu de 30 zile. ♦ D. primar al Capitalei a vizitat ori dimineață mai multe brutării din Capitală și a contrors Lsm fals! !?. tig-zare. D-sa a constatat că mare parte din pâine era lipsă la cântar. D. primar a dat ordin ca să se facă raport de destituirea comisarilor comunali în raionul cărora sunt brutăriile unde s’a găsit pâinea lipsă la cântar. ♦ Cererea făcută ministerului domeniilor de acela al instrucției de a se acorda gratuit școalelor din comunele rurale lemne din pădurile Statului, a fost respinsă, o lege care să prevadă aceasta lipsind. ♦ Casa școalelor de pe lângă ministerul instrucției a autorizat următoarele comune să construiască localuri pentru școli primare : Ciocănești din Ialomița, Gănești din Covurlui, Gurguețî din Brăila, Fetești din Ialomița, Teșeanî din Bacäu, Belceștî din Iași, Grozești din Bacäu, Grevăreștî din Romanațî, Delenî din Vaslui, Ciococeștî din Teleorman, Bîrla din Teleorman, Bălăștî din Falciu, Bolești din Falciu, Hora din Putna, Șerbăneștî din Vâlcea, Herastran’din Putna, Băleștî din Gorj, Titirea și Firești din Vâlcea și Mătăfi din Muscel. ♦ In curând se va face o mare mișcare, cuprinzând și pe administratorii financiari, în personalul ministerului de finanțe. ♦ S’au luat măsurî pentru împădurirea terenurilor acordate mai multor comune din Dobrogea. ■. .ii aiaigl».............. ȘTIFii ȘCOLARE ♦ Candidații pentru școalele comerciale superioare, în caz de nesuficiență de locuri, vor trece un concurs de admitere, și anume: 1) absolvirea școalelor comerciale de gradul 1 asupra programei vechi a acestor școale, și 2) absolvenții de gimnaziu asupra materiilor din gimnaziu, minus limba latină, muzica și gimnastica. ♦ In sesiunea de Septembrie nu vor maî fi examene de diferență, regulamentul învățămîntului secundar neprevezînd aceasta. ♦ Ieri s’au deschis la ministerul instrucțiunei, plicurile cu numele autorilor abecedarelor și cărților de citire cari au fost admise de minister a se întrebuința în școale. Au fost aleși următorii autori: D. G. Ionescu, institutor din Ploești, autorul abecedarului cu motto : «învățătura este hrana sufletului». D-ra Elena Ștefanopol, institutoare din București, abecedarul cu motto : «Bravul nostru rege». D. loan Gheață, institutor, autorul abecedarului cu motto: «Cine scrie și citește, toată lumea îl iubește». D. Gh. ,N. Costescu, directorul școalei «Ensebil Văcărescu», din Capitală autorul abecedarului cu motto : «Lumină din lumină». D-niu G. lonescu-Gion, Gh. N. Costescu, Gh. A. Dima, autorii cărței de citire cu motto : «Lăsați copiii să vină la mine». D. Gh. D. Scraba, autorul cărții de citire cu motto : «Mai presus de toate să predomnească ideea de patrie». D-niu V. Gh. Borgovan și I. Al. Odobescu, autorii cărții de citire cu motto : «Cartea de citire este hrana sufletului». ♦ D. Dan, revizor școlar al școalelor române din Salonic, a obținut un concediu de o lună. ♦ In școlile de agricultură se vor rezerva 10 la sută din locurile de bursieri pentru orășeni. Sotiri militare ♦ Tinerul Ionescu Dimitrie, doctor în medicină, a fost înaintat la gradul de medic locotenent, chemându-se a-șî face stagiul la reg. 10 călărași. ♦ Ministerul de războiu a cerut corpurilor de trupă a-i înainta un tablou de ofițerii numiți ca complabili, arătându-se și decizia ministerială prin care au fost numiți. Ministerul de războiu a făcut cunoscut corpurilor de trupă că depozitele de furagiu și pe viitor vor avea drept la scăzămintele acordate de regulamentul serviciului de subsistență, urmând ca depozitele să repartizeze scăzemintele fiecărui corp în raport cu cantitățile depuse. ♦ Pentru instrucția ofițerilor și subofițerilor torpilori, ministerul de războiu a aprobat înființarea unei școale de torpile care va funcționa de la 15 Noembrie la 15 Martie în fiecare an. ♦ Ministerul de războiu a pus în vedere tuturor ofițerilor că caii de serviciu dați de către stat nu pot deveni proprietatea ofițerilor decât după ce au împlinit termenul fixat prin lege ; în tot acest timp ei nu pot, sub nici un motiv, a fi împrumutați sau vînduți. ♦ Companiile sanitare vor executa manevre de la 10 la 15 Sept inclusiv după care concediații și rezerviștii vor fi desconcentrați In corpul 2 de armată, compania 2 sanitară va fi desconcentrată la 29 Septembrie inclusiv ♦ Adjunctul cl. 2-a Dumitriu Theodor, de la intendența diviziei V infanterie, s’a trecut după a sa cerere, pe ziua de 1 August, în corpul ofițerilor de administrație cu gradul de administrator cl. I, însumându-se în reg. Bosboen! No. 15. ♦ Administratorul cl. I Samureanu Leon, din reg. Gorj 18, s’a trecut pe ziua 1 August, în corpul ofițerilor de intendență cu gradul de adjunct cl. 2-a, la vacanța ce este la div. V infanterie. S’a primit demisiunea din armată a administratorului clasa I Dâmboviceanu Pompiliu, din reg. 1 Mehedinți No. 17, pe ziua de 1 August, fără a mai fi trecut în elementul rezervei din acești. Se crede că unul gardieni va fi depus. Tot eri d. judecător a făcut o descindere la locuințele lor, de la Floreasca și calea Văcărești. ♦ D. N. Iorga, profesor universitar, a dat ori în judecată, înaintea curții cu jurați de Ilfov,pentru calomnie prin presă, pe girantul ziarului «Gazeta Conservatoare». ȘTIRI ECONOMICE $1 FINANCIARE ♦ In județele de câmp din Muntenia recolta fasolelor va fi anul acesta foarte slabă. Stocul de fasole din anul trecut s’a sfirșit. ♦ D. Ion Tăbăcaru, absolvent al școalei de la Herestau, a fost trimis la Hochenheim în Würtenberg spre a face studii asupra fermelor mici țărănești. ȘTIRI SANITARE ♦In județele de câmp s’au găsit foarte multe vite bolnave de hemoglobinuree. Boala nu e contagioasă și declarația ei nu e obligatorie. Țăranii însă suferă mult din cauza îmbolnăvirea vitelor. ♦ La 18 Iulie a. p. a existat pneumoenterita infecțioasă la porcii în Ungaria în 16 ’comitate și în 6 orașe, brînca infecțioasă în 53 comitate și în 3 orașe. Febra aftoasă a existat in același timp în 4 comitate. ■ HřibliogorswEH ♦ Recomandăm cititorilor volumul Nuvele alese, apărut de curînd, și care cuprinde nuvele de marii scriitori Bauvilte, Zola, Daudet, Gogol, etc., traduse de d. R. Marian. Prețul unui volum un leu. Bani împrumut LEI 2000, 3000, H000, 9000, 13.000, 17.000, 19.000, 25.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, treptat până la suma de 200.000 lei, se dau cu împrumut pe moșie în orice județ și pe case din Capitală, cu n procente convenabile și fără întârziere. GRATUIT plasăm BANI, bonuri și sume dotate, pe simpoteci sigure asupra moșii și case. A se adresa la «Vechea Agenție Universală», str. Regală 11, București, 5039 ILT -u. m. i . D. Mihail Stănculescu a fost numit delegat al ministerului pe lângă Camera de comerciu din Constanța. 1 D. I. I. Negreanu, fost sergentmajor in armată, este numit provisoriu în postul vacant de agent sanitar la com. Trestieni-Popești, din jud. Vlașca. ’ D. Al. Popescu se numește pe ziua de 1 August revizor de vite la jud. Constanța, în tocul d-luî R. I«liminschi, demisionat. ÎNTÂMPLĂRI Gabi DniiKstă Rănirea din calea Călărași Asează pe la orele 5, 2 lucrători cismari din atelierul d-lui I. M. Popp, din calea Călărași, lângă Hala Traian, anume Petre Simon și Ion Grozeanu, se luară la ceartă. După ce schimbară mai multe vorbe, Ion Grozeanu luă un cuțit de cizmărie și lovi pe adversarul sef Petre Simon în umărul stâng. La țipetele victimei, săriră înjutor mai mulți trecători, apoi venit și comisarul secției. 39, care transportă pe rănit la spitalul Colțea, iar pe Ion Grozeanu 11 arestară. Arestarea unui dezertor primejdios Grigore lonescu Călărașu, vechiu pungaș, fu luat în armată, la reg. 6 Mihai Viteazul. Lumea, care începuse să se sperie de hoțiile acestui Grigore lonescu, fu foarte veselă când auzi că pungașul a fost luat în armată. Dar, de ce țî-e frică nu scapi, Ionescu Călărașu nu putu să facă sat la cazarmă și într’o dimineață, aruncând muniția, se făcu nevăzut. De atunci, dezertorul săvârși numeroase furturi și spargeri, atât în raionul secției 20, cât și la Băneasa. Poliția și comenduirea urmăreau de mult pe acest primejdios dezertor și era agenții siguranței, împreună cu sub-comisarul de la ser ia 20, izbutiră să-l prindă. El va fi anchetat în loc pentru hoțiile săvârșite in Capitală și după aceea va fi trimis la comuna Băneasa, unde a săvârșit o spargere. ultragiul de la secția 42 Sub comisarul de la secția 42 urmăria de mai mult timp,pe un anume Gheorghe Vasile. Eri, aflând că s’ar afla la un anume Petre Grig ytescu, din str. Fluerului No. 28, se duse acolo ca să-l ridice. _ v Cristescu nu voi să recunoască însă autoritatea agentului forței publice și pe motivul că domiciliul este inviolabil, luă la bălie pe subcomisar. Gustul acesta 1l va plăti însă scump acum Petre Cristescu, căci el fu arestat și dat judecăței pentru ultragiu cu lovire. Cereale aurit, aurit Și cu INFORMT ÎDMNI MIERCURI. Finanțe, agricultură și comerciă București, 30 Iulie, Finanțe Cota valorilor la bursa din București Renta de 1881 — 885 °/0 lei OSOSI/,, id. 1892—935% lei 97—977, id.de 327, mil. 4% lei 847,84»/, idem de 50 mil. 4% lei 843/t—857 id. de 274 mil. 4% lei 85-857, Oblig, credit, jud. și corn. 5% lei 9174—9274, ex-cupon. Func. rurale 5 °/0 lei 971/, — 98. id.de4 °/o lei 86,/i—S6s/4. Uib. București 5% lei 86S/B—S63/^ idem Iași 5% lei 80-807.. Acțiuni: Banca Națională lei 2395 2410, Banca agricolă lei 263—266, Banca de Scont lei 154—157. Loc de asigurare Dacia - România lei 387 - 390, Naționala lei 387—390 Fabricile Unite Române lei 35—40. Monede: Napoleonul lei 20—, cor germ. lei 24.70, florinul lei 2.105, rubla lei 2.65. Sconturi și avansuri: Banca Națională 6 1 7%, Banca Agricolă ȘTIRI JUDICIARE ♦ Seri d. judecător de instrucție R. Voinescu a continuat instrucția în afacerea testamentului fals al principelui Gr. M. Sturdza. S’au ascultat mai mulți martori, între cari Georgescu-Vitriol și cei douî gardieni suspendați de la pentagentrul Văcurelu. Ultime informațiuni 3 MIERCURI. 7 ♦ Știrea că A. S. R. Principele Carol se va duce în luna Septembrie la Iași, spre a urma , cursurile școalei fiilor de militari din localitate, este prematură. 6 . ♦ Ministerul de lucrări publice a autorizat direcția generală a căilor ferate să elibereze certificate de scutiri de manevre și concentrări, ce va avea loc la toamnă, impiegaților cari sunt necesari serviciilor în vederea marelui trafic de cereale și aglomerațiilor de lucrări ce sunt în timpul concentrărilor. 5 . C. Ion Guriță, conductor cl. 3-a, în serviciul circumscripției, a 3-a de poduri și șosele a fost transferat în serviciul de studii și construcții. ♦ Consiliul tehnic superior a aprobat proiectele pentru reparea spitalului din Târgoviște și construirea unui local de primărie în com. Balaciu, jud. Teleorman. ♦ In urma anchetei ce s’a făcut în gara Buzău, cu ocazia ciocnirea celor două trenuri, desppre care am vorbit la timp, mec