Universul, septembrie 1902 (Anul 20, nr. 239-268)

1902-09-01 / nr. 239

CiqÎ AnginT Depou de conserve si muștar OiQiutilul str. Regală, București fifot fie Vin Comercianților și a Uței UOB IIIgricultorilor prețuri foarte reduse. Gustos, tare, sănătos, eftin. Ambalagiul (butoiul) gratis. INSTITUTUL DE BÂEȚI CXjIITCXTJ popa Fondat in anul 1894 50. Calea Ievitei, București Directori proprietari: I. Clinciu și G. Popa Profesori la liceul «Lazăr» Director de studii G. C DRAGI) Profesor la liceul Lazar, fost director al Liceului MoiLrn, deputat Cursuri primare, comerciale și liceale complecte. Elevi interni, semi-interni și externi. . Cartier higienic, corp de clădire anume construit, perfectă stare de curățenie, constatate oficial prin numeroase rapoarte elogioase. Îngrijire părintească, supraveghere severă. Prin conștiincioasa muncă a direcțiunei, încrederea unor părinți și autorități școlare, cum și numărul elevilor au fost în continuă creștere timp de 8 ani. Rezultatele examenelor din Iunie, curentul an școlar, au fost strălucite. Dintre elevii prezentați înaintea comisiunelor examinatoare din Institut, n’au restras decât 4 repetenți : la clasa VII-ande din an în an examenele devin tot mai riguroase, Institutul nostru a avut, dintre elevii pregătiți in toate clasele, numai in invețămintul particular, CEL MAI ÎNSEMNAT PROCENT DE PROMOVAȚI. In vederea pregătirei serioase a școlarilor, direcțiunea n’a cruțat nici un sacrificiu pentru anul școlar 1902—1903 la lista corpului didactic, distins și bine apreciat al Institutului, a adăugit noul profesori: inovațiunea făcută în trecutul an școlar, cu Însărcinarea și a unui director special de studii, d. profesor G. C. Dragu, dând fericite rezultate, avem convingerea că școala noastră va avea și pe viitor, cu o astfel de organizațiune, succese depline ! înscrierile pe anul școlar 1902- 1903 încep la 15 August. Informațiuni de acum, prospecte în cerere. 5105 Institutul de domnișoare" Fondat în anul 188F 19, — Strada Radu- Vodă, 193B-u.cv3.re stă DIRECTOAREI Paulina Haraiaibis și Ana Deiiî&fresca (Născute Boimis) CURS PRIMAR cu învățătura obligatorie a limbelor fanceză și germană. CURS SECUNDAR ȘI ITEAI predate conform programei oficiale de profesori de la soalele Statului. CURS SPECIAL PENTRU LIMBILE STREINE. Elevele din această secțiune au câștigat Institutului o veche reputațiune, pe deplin justificată de rezultatele obținute. PIANO se predă după programa Conservatorului, unde elevele Institutului «Despina Doamna» au obținut totdauna frumoase succese. DESENUL, MUSICA VOCALĂ, LUCRU MANUAL (broderie, tapiserie, croitorie) se studiază cu deosebită atențiune și sunt obligatoare: pentru toate elevele! PICTURA, CANTO, DANSUL, sunt predate, de cei mai distinși specialiști din Capitală. Situat într-un cartier sănătos, înconjurat de grădini, posedând însuși un vast și frumos parc. Institutul e instalat cu tot confortul necesar și a fost amenajat ca să corespundă tuturor cerințelor unei instituțiuni moderne. 5128 Liceul de baeți „LOLIIOT“ Srt Liceu Francez București,6, Str. Italiană, 5 Institut de învățământ primar, Securi dar și comercial pus sub patronagiul și supravegherea morală-educativă a P. S. Arhiereii Nifon î. Ploeșteanu. Vicarul Sf. Mitropolit (anul al douilea). Institutul posedă și două diviziuni speciale pentru elevii cari urmează la școalele publice și pentru tinerii cari pregătesc bacalaureatul francez. La examenele generale din iunie trecut nici un elev n’a remes repetent. Prospectul (cu programele de instrucție și educație, lista corpului profesoral și a conferințelor lunare, regulamentele, etc.) se trimit franco la cerere. Prețuri foarte moderata. Inscripțiunile se primesc de la 5 (18) August. Intre orele Lilii» a. m. și 3—61» p. m. Director H.-L. LOLLIOT. Școala Qîtcduxâ tre Fete «SF/VIVTA ELENA» B-dul Ssatimliei 75 (Tramvai Serban-Vodă) Singura școală în România întemeiată de un preot român și condusa de câtlogrifițe ortodoxe. 1) Gars liber: CU studii predate In limbile franceză și germană, în cari se ține și toată conversația. Pictura, Piano, Croitoria câte 2 ore în fiecare zi. Bujoéra și Grădinerie. 2) Curs primar și Grădină de copii, 5 lei pe lună. 3) Secția practică (Croitorie) 5 lei pe lună și primește comande de rodii cu 20 lei fasonul. Marele succes dobândit în primul an, ne-a încurajat de am mărit localul și am construit o mică capelă de rugăciune. Directoare : Monachia Evghenia Popovici, profes. pensionară Proprietar: Preotul Econom Clansson, profesor secundar. Cereri prospecte. înscrierile încep la 16 August. Institutul Hoțt de Domnișoara „BA.SIMESCU“ (fost Müler - Verghy) — fONDAT LA 1872 — Liceu clasic, real și modern. Curs profesional, primar și froedelian. Limbi streine. Desemn, Pictură, Musică (pregătiri speciale pentru Conservator). Sub direcția d-nei EUGENIE N. BASILESCU Director de studii N. I. Basilescu profesor liceal, București, Strada Primăverei, 32 5111 1 Noul Institut de fete „Caterina Becu“ — Autorizat de Onor, Minister — Internat și externat Situat in cel mai sănătos cartier al orașului. I—Strada Vasile Alexandri și str. Povernei (casa Lometescu, proprietatea d-nei Jean Lecca), cu 4 intrări din Bulevardul Colței, prin stradele : Visarion, Brutarul, Povernei și Clopotarii vechi. Cel mai potrivit local pentru școală de fete, retras de orice zgomot din oraș, înconjurat de grădini cu brazi și curte spațioasă. Curs primar, secundar și liceal complect (clasic, real și modern) ; curs cu program propriu ; curs profesional și grădină de copii. Limbele : Germană și Franceză obligatorii : Engleza și Italiana, facultative. Conversațiunea numai in aceste limbi. Se va da o deosebită atenție musical, picturei, lucrului de mână și croitoriei, îngrijire bună, educație și cultură serioasă. Prețuri moderate. Prospecte se trimit la cerere. Cursurile încep la 10 Sept. Directoare: u-șoara Caterina Becu’ Absolventă a facult. de litere ai fitosocic 5173 AYIS d-ior Agricultori Mare imprudență face agricultorul care durează griul cu simpla piatră vânătă și V3iSO la sută grăunțe se observă tăciunate în acest procedeu. Cel mai eftin, practic și mai sigur leac contra tăciunelui este numui Saramura „FLORICA“ Se consumă anual un milion de pachete. Marilor agricultori oferim Saramura în praf special costând numai 11 baut pogonul. Fabrica „FLORICA“ 5122 Craiova GRAU dstemînfă producțiunea moșiei ONEȘTI (Moldova), cu prețul de lei 1500 vagonul de 10.000 kgr. netto, franco ia orice gară din țară. A se cere mostre și detalii la Administrația Desfacerea Produselor de pe proprietățile Principelui B. STÎRBEY — BUCUREȘTI — Calea VICTORIEI, No. 121 5125 20 la sută mai ieftin Se vînd acum, după prețurile catalogului, pomii roditori altoiți, calitate superioară, din vechia și renumita grădină George Ioanid — Furnisorul Curiei Regale — Bucureștii, str. Polonă, 126 Catalogul grădinei, în care se prevede prețurile și varietățile, se trimite gratis, după cerere. 51693/paX U.’fc Dicționarul GERMAN-ROMÂN de profesorii Em. Grigorovitza și V. Ghiți, prețul Leî 2.80. Depozit: tipografia Gutenberg, București. Rolă. — Dicționarul cuprinde toate cuvintele, indică formele substantivale, verbale etc., etc. și e imprimat cu caractere moderne pe hârtie fină (275 pagini). 5184 interesant pentru părinți! in strada NEGUSTORI No. 30 s’a deschis „Stinița“ Externat cu curs primar și liceal inferior. In acest Institut lecțiunile se învață numai din explicațiile profesorilor și pentru ca toți elevii să poată fi’ chestionați în fiecare zi, Direcția Institutului a decis a nu primi decât 30 elevi pentru cursul liceal și 20 pentru cel primar. Cursurile se predau după programa Statului. Comersațiunea în limbile franceză și germană este obligatoare chiar din clasele primare. Prețurile, sunt: 300 lei anual pentru liceu și 250 lei pentru cursul primar. înscrierile au început. Munca conștiincioasă și supravegherea părintească, sunt deviza Institutului. Director: G. CINVU. Director de studii: G. Em. Stanescu. 5171 INSTITUTUL de Fete „CH. BOROK“ — Fondat în 1850 — București, Calea Moșilor 158 Curs primar, secundar și liceal complect cu programa Statului. Curs facultativ cu limbile : Franceză, Germană, Italiană, Engleză, pictură și lucru de mână artistic. Curs special pentru piano. Institutul se află în cartierul cel mai sănătos, având curte și grădină vastă. înscrierile se fac în toate zilele. Prospectele se trimit la cerere. Directoare : 5152 Julie V. Sămieșcu. CURSURI — pentru clasele secundare — de Sabba Ștefănescu ZOOLOGIE și BOTANICĂ pentru clasa I-a. ZOOLOGIE și BOTANICA pentru clasa II-a. GHIMIE și MINERALOGIE pental clasa III-a. CHIMIE și MINERALOGIE pentru clasa IV-a. GEOLOGIE psalm clasa IV-a. 5172 Glycerofosfatal de calciu și sodiu granulat „Etenție s cu.“ — aprobat de Consiliu Sanitar Superior — ReconstUuant al sistemului nervos, suveran în contra neurasteniei, nevralgiilor, phosphaturea, slăbiciunea generală,scăderea puterilor, etc. etc. Dasa, 2-3 măsuri (care se află pe dop) pentru un om mare în timpul celor două mese principale și 1—2 măsuri pentru copil, în puțină apă sau lapte dulce. — Prețul lei 2.50 Baconul — Depozit general: «Centrala», str. Mihaiu-Vodă No. 1, București. De vînzare la toate farmaciile din țară. 1990 ........................................................ —N Jcsl .zik. S3 Costică.—Ascultă, Mitică, vrei să-mi faci un serviciu ? Mitică. — Cu plăcere, dragă Costică. Costică. — Uite ce e... Sunt foarte nemulțumit de fiul meu. Băiatul ăsta se strică și nu pot să-i fac să înțeleagă. N’ascultă decât de sfaturile proștilor și dobitocilor. Aș vrea ca să-î vorbești. ÎNTÂMPLĂRI IM și Capitală Sinuciderea din str. Luninncî Erî dimineață, la orele 7 și luni., s’a găsit In str. Luminei No. 1, la locuința sa, un cismar Frantz Keller, împușcat în gură cu un glonț de revolver. Comisarul secției 26, înștiințat despre aceasta, s’a dus numaidecât la fața locului și a constat că nenorocitul și-a curmat singur zilele. Furtul din piața Sf. Gheorghe Agenții de la secția 1 au arestat era pe un vestit pungaș, Gogu Constantinescu, care fu prins în momentul când fura punga cu 23 lei din buzunarul unui muncitor, Vasile Cârnat, care se găsea lângă ovăzul de la Sf. Gheorghe. Gogu Constantinescu va fi înaintat azi parchetului. Mușcată de câine turbat In raionul secții 42 din mahalaua Popa Nan, domnișoara Eugenia, din strada Duzilor No. 32, a d-lui Radu, a fost mușcată foarte grav de un Institutul de Domnișoare . Sub direcțiunea d-nei Felicia M- Fetressu Strada Minervei ÎVo. 16 . Curs primar, secundar și complect conform noului program (Secțiune reală, clasică și modernă). Curs facultativ. De l s mt pictură, muzică , tot felul de acrs manual și croitorie. Prepa iție pentru Conservator. Se primesc eleve ce urmează la externat, iar in scrierile se fac chiar de acum, pentru cursurile ce vor începe la 2 Septembrie 5115 cuitorul Ion Crăciun Ivan se culcă împreună cu soția sa în casă, pe când copiii dormeau afară pe prispă. Noaptea târziu, soția numitului locuitor se sculă și luând un topor, Ie aplică mai multe lovituri In partea stângă a gâtului, omorându-i, și ascunzând cămașa și izmele în podul casei după un coș. Luând apoi o frânghie, Îi legă cadavrul, târându-i afară în curte, fără ca copiii să simtă absolut, și ascunzându-i în niște oglinzi de fân. Dimineața copiii deșteptându-se, observară lipsa tatălui lor, dar nu bănuiră nimic, deoarece, îl credeau dus în niște comune vecine după afaceri, după cum le spusese cu câteva zile înainte. In ziua de 25 c., unul din copii, suindu-se în pod, zări cămașa și izmenele ascunse după coș, pe care le recunoscu ca fiind ale tatălui său,și dându-se jos începu a striga dând alarma. Mai mulți vecini venind, bănuiră că e la mijloc o crimă și îndată vestiră autoritățile, cari, făcând imediate cercetări, au găsit în locul mai sus arătat cadavrul numitului locuitor. D. procuror local împreună cu d. medic primar al județului s’au și transportat în localitate făcând autopsia, dând autorizațiunea de a înmormînta cadavrul și ordonând arestarea criminalei. La primele întrebări puse criminalei, ea a mărturisit complect crima. Ea pare a fi atinsă de alienare mintală, întrebată asupra cauzei care a mânat-o să-șî omoare soțul, ea a răspuns că era maltratată de soțul ei care avea relațiuni cu niște femei din sat. Aceasta nu pare a fi adevărata cauză, ci starea ei de nebunie în care se găsește de aproape opt ani din causa pelagrei. Azi a fost înaintată parchetului, care a și depus’o. Diverse.Se lucrează cu mare activitate la podul «Mihai Bravul» de peste Ialomița, pentru a fi gata de apropiatele manevre regale. Baris. New-York, 29 August. Grâu dispon. cent. 75»/, urc. % c. Porumb „ „ 71 „ 1 c. Chicago, 29 August. Grâu de Sep. cent. 731/, urc. II/« c. Porumb „ „ 593/4 „2/, c. Anversa, 24 August. Cobza disp. Țp. 241/« scă. 25 c. Naveta „ 23a, invariabil. UX SfAT I»IÎ ZI Cerneală neagră.— O excelentă rețetă, ca să faci o bună cerneală neagră, e următoarea : Chromat de potasă. . 50 gr. Lemn de Pernambuc . 500 » Apă............................. 5000 » Fierbe lemnul în apă, strecoară și adaogă cromatul. Cerneala aceasta, foarte economică și foarte bună, n’atacă penițele de fer. Poți scrie cu ea pe os’și pe fildeș. R.-Velcea Omorul din Govora. — D. I. Enescu, proprietar de aici, ține în arendă moșia Govora. In una din zilele trecute, fiul d-sale Alexandri), aflându-se la moșie, s’a luat la ceartă cu Const. Odeală, ispravnicelul moșiei, pe care voia să-l bată, fiind pre față și bucătarul Nicolae. Numitul fiu al arendașului, înfuriat peste măsură, s’a năpustit asupra servitorului Nicolae, sub curînd că de ce nu sare în ajutorul spre a putea bate pe isprăvnicel, și a pus mâna pe ce i a eșit înainte începând apoi în cap pe nenorocit până a căzut jos. In urmă l’a pus cu capul pe o piatră ca să zică că a căzut și s’a lovit. Victima a încetat din viață după puțin timp. Parchetul local fiind avizat, s’a transportat la fața locului. Din autopsia ce s’a făcut de medicul respectiv, s’a constatat că moartea a provenit din mai multe lovituri date în tâmple. S’a autorizat înmormîntarea cadavrului, iar Al. I. Enescu a fost arestat și depus în arestul preventiv. Această crimă se comentează foarte mult în oraș. Victima a servit 12 ani în casa părinților asasinului. Vizită.—Erî, d-na Aurelian, soția d-lui ministru al domeniilor, împreună cu d-șoarele, a venit cu trăsura din Călimănești, a vizitat bâlciul Râureni și în urmă s’a înapoiat la Călimănești. I. Lucruri din toată lumea Recordul crimelor.—Președintele Roosevelt, a grațiat o bandă de războinici Apași, cari stăteau de 12 ani in fortul Siri, din Arizona (Statele Unite). Șeful acestor Apași se numește Geronimo. , Justiția americană îi impută omorîrea a 213 persoane, fără a mai vorbi de cazurile suspecte și de capetele «scalpate» adunate de războinicii lui. Iată răspunsul dat de crudul șef apuș unui reporter american : « Nu știu câți albi am ucis. Trebue să fie câteva sute. Am omorît de asemenea multe femei, dar copii niciodată. Mă voi fi bate, căci sunt mulți pe cari vreau să-i omor...» Un actor profesor de arta îmbrăcămintei. Din Chicago se anunță că Mr. Ferdinand Peli, fiul fostului comisar al Statelor Unite la expoziția universală din Paris, a scris lui Bargy de la teatrul «Comedie Francaise» din capitala Franței ca să vină la Chicago și să țină o serie de conferințe asupra artei cum să se îmbrace ei. Pek adaose că face această rugăminte în numele multor membrii ai societăței înalte din Chicago, cari vor da sume mari pentru ca să fie inițiați în finețe de artei de a se îmbrăca. In timpul petrecerei sale la Paris, Pr. Peri văzu că pe acest teren concetățenii săi din Chicago stau foarte rău, și acum acesta și-a propus ca, cu ajutorul lui Bargy, să îndrepte greșelile din îmbrăcăminte. 2 — câine turbat al d-lui Tudorache din strada Gogoșilor No. 1. Fata . In căutarea institutului de bacteriologie din Capitală iar câinele a fost omorît și trimis la numitul institut pentru examinare. Accidentul din str. Vântulu î Aseară, pe la orele 6 și jum., o țigancă, lucrătoare la binaua d-lui institutor Grăpeanu, din str. Vântului 13, a căzut de pe schelă. Șî-a frînt piciorul și s’a rănit la cap. Nenorocita a fost dusă la secția 37, iar de acolo la spitalul Goliei. UX PROVKKR l’F. ZI Adesea o foaie unită ascunde un fruct frumos. (Albanez). Descoperirea aniorilor furtulne de 12000 lei Nu de mult am anunțat că poliția noastră de siguranță a fost anunțată de către poliția din Turnu-Măgurele, că d. Săbăreanu mare comerciant în acel oraș, a căzut victima unui furt de 12000 lei în hârtii de bancă și 500 coroane. D. Puiu Alexandrescu șeful siguranței, imediat cum primi telegrama, însărcina pe un agent secret, anume Constantinescu, să cerceteze faptul la fața locului, tot odată d-sa anunță și polițiile orașelor vecine despre acest furt. Acum două zile d. Puiu Alexandrescu, a primit o telegramă din partea poliției orașului Corabia, că un agent secret, anume I. Scarlat din Turnu-Măgurele s’a văzut schimbând prin Corabia, mai multe coroane. D. Puiu Alexandrescu ordonă imediat arestarea numitului agent și înaintarea lui la poliția Capitalei. Aci agentul fiind luat de scurt, a declarat d-lul șef al siguranței publice, că furtul la comis el în complicitate cu V. Marinescu și Ilie Armeanu. La această declarație d. Puiu Alexandrescu, însărcina pe agentul de siguranță Constantinescu să facă o percheziție la locuința acestora, din Turnu-Măgurele. D. Constantinescu, executând ordinul șefului, găsi suma de 6000 lei, iar la locuința agentului Scarlat, suma de 3700 leî. Aseară d. Constantinescu telegrafie șefului seu, rezultatul percheziției. Autorii furtului sunt arestațî. Restul banilor insă s’a constatat că a fost cheltuiți. Suma de 3700 leî a fost găsită ascunsă, in bucătăria locuinței agentului Scarlat, din T.Măgurele. 1*. Maori. Amânarea congresului internațional studențesc din Budapesta «VESELIA» care a apărut astăzi, Sâmbătă, 31 August c., cuprinde pe lângă o materie variată și foarte hazlie, și o frumoasă ilustrație în șase culori, reprezintând scene de la «Amânarea congresului internațional studențesc de la Budapesta». «Veselia» se vinde cu 10 bani în toată țara. INFORMATION! SÂMBĂTĂ. ♦ Erî, cu prilejul aniversarei luărei Griviței, s’a dat următorul înalt ordin de zi: «Ostași, «Un sfert de veac se împlinește «astăzi de când vitejii oșteni ai «tarei au reînviat străbuna vir«tute militară, cucerind cu jertfă «de sânge reduta Grivița. Acest «măreț fapt de arme a întemeiat «renumele armatei și va străluci «pururea ca o pildă vrednică de «urmat. Cu mândrie puteți privi «pe un trecut glorios, care trebue să fie pentru voi neîncetat «un puternic îndemn în împlinirea sfintei voastre datorii. «Sunt deplin încredințat că, «dacă scumpa noastră patrie va «avea din nou nevoe de serviciile «voastre, nu veți rămâne înapoi «de bărbăția și avîntul bravilor «ostași din războiul neatîrnărei. «Mare este bucuria inimei Mele «putând a vă ura, în amintirea «acestei zile de glorioasă memorie, noroc și isbândă». Dat în Ragatz, la 30 August 1902. CAROL. ♦ M. S. Regele va părăsi la finele săptămânei viitoare băile Ragaz și va merge la Muenchen, unde se va întâlni cu M. La Regina. ♦ Universul Literar colorat care va apare mâine Duminecă, 1 Septembrie va cuprinde pe lângă o materie variată și interesantă, o frumoasă Ilustrație reprezentând Crima din comuna Rumânești, județul Muscel. Universul literar colorat se vinde cu 5 bani in toată țara. ♦ S’a aprobat deschiderea unui credit extraordinar de 615.638 lei, 33 bani, destinat a lichida plata sumelor datorite casei Krupp pentru comanda a 32 obusiere cu trăsurile, accesoriile și munițiunile lor complectate pentru trei baterii. ♦ Cu începere de Luni, 2 Septembrie, Casa de depuneri, consemnațiuni și economie, își reia orele obicinuite de serviciu. Atât casieria Casei de depuneri, cât și aceea a Casei de economie, vor fi deschise publicului de la orele 10 a. m. până la 3 p. m. ♦ D. Sebastian Greceanu, viceconsulul României la Constantinopol, a sosit în Capitală, în virtutea unui concediu de două luni de zile. ♦ Era dimineață, la orele 10 jum., cu ocazia aniversarei luărei Griviței, un Te-Deum a avut loc la Mitropolie, în prezența d-lor miniștri aflați în Capitală, cum și a autorităților civile și militare din Capitală. Te-Deumul a fost oficiat fie P. S. S. Arhiereul Nifon Ploeșteanu, vicarul Sf. Mitropolii, inconjurat de înaltul cler. După terminarea serviciului divin, d. general Arion, comandantul corpului II armată, a primit defilarea trupelor, cari au dat onorurile militare : o companie din bat, 7 vânători cu muzică și drapel. La cazarmă s’a dat vin soldaților, iar după amiazi au fost învoiți în oraș. ♦ Cu începere de la 9 Septembrie c., orele de biuton la direcțiunea generală a căilor ferate române vor fi de la 9—12 a. m., și de la 3—6 d. a. Serviciul casieriei va fi de la la 10 jum. până la 12 a. m. ♦ Zilele acestea s’a reîntors în țară tînerul nostru compatriot d. Remus P. Iliescu, care a terminate — obținând diploma de laureat,—cursurile școalei superioare de arhitectură din Torino. Domnia sa este acela căruia i se datorește patriotica inițiativă din primăvara trecută de a oferi la Roma tinerime universitare italiene, în Capitoliu stindardul de Onoare, ca omagiu al frățietăței latine. ♦ Asupra prânzului ce a avut loc la Curtea din Berlin cu ocazia sosirea A. S. R. principelui României în acest oraș, se scrie : M.fS. Imperăteasa a luat loc între principele Ludwig de Bavaria și principele României, iar M. S. împăratul între principii Leopold și Arnulf de Bavaria. La dreapta principelui Ludwig ședeau marea damă de onoare, contesa Brockdorff, prințul de coroană german, generalul englez Kelly Kenny, marele mareșal conte de Eulenburg, generalul englez I. Hamilton șeful grajdurilor imperiale contele Wedel, însărcinatul de afaceri române Stătescu. La stânga prințului României șede a fl: contesa Keller, ducele de Sleswig Holstein, contesa Stolberg. Gorlof Landsdale, însărcinatul de afaceri bavareze de Guttenberg. La dreapta prințului Leopold de Bavaria se afla : feldmareșalul Roberts, feldmareșalul conte Waldersee, generalul italian Sallera, generalul englez F. French, generalul de infanterie de Plessen, generalul american Ward, generalul bavarez de Endress, colonelul englez Walrois și alții. La stânga prințului Arnulf, ministrul de război englez John F. Birodrick, prințul Fuerstenberg, generalul american Gorbin, ministrul de război a Gosler, generalul Scholl, căpitanul român Văleanu, contele Cirscki- Renard și alții. ♦ Ieri dimineață s’a oficiat la biserica sf. Gheorghe un parastas pentru odihna sufletului generalului Candiano Popescu și cu ocazia aniversărei luărei Griviței. Oficiul divin a fost săvîrșit de P. S. Arhereul Nifon, vicarul mitropoliei, asistat de preoții bisericei și diaconii mitropoliei. ♦ I. P. S. La Mitropolitul Primat va face azi o vizită canonică la mănăstirile Gernica și și Pasărea. Înaltul Prelat va fi însoțit de d. dr. Cornoiu, directorul Mitropoliei. ♦ D. Al. Beldiman, trimis extraordinar și ministru plenipotențiar al M. S. Regelui la Berlin, a plecat în Germania. ♦ 1. P. S. La Mitropolitul Moldovei și Sucevei, care se află la Cernavoda, se va reîntoarce zilele acestea la Iași. ♦ Ieri dimineață, la orele 8, d. ministru de interne Palade a plecat de la Huși în județul Fälciu să inspecteze mai multe comune rurale. D. Palade s-a reîntors aseară la Huși unde a petrecut noaptea, iar azi, Sâmbătă, la orele 9 dimineața, va pleca la Bârlad. ♦ A 25-a aniversare de la cucerirea Griviței a fost sărbătorită ora în chip deosebit la Constanța, unde se află în garnizoană batalionul 2 de vânători «Regina Elisabeta». Se cunoaște îndeajuns partea însemnată pe care acest batalion a avut-o în victoria zilei de 30 August 1877. La Constanța, după oficiarea «Te-Deumului», la care a asistat primul-ministru și ministru de resboiui, d. D. Sturdza, a avut loc o serbare militară ; s-a dat citire un altul de ordin de zi, iar în urmă soldații și ofițerii au luat masa împreună, sub președinția d-lui ministru de resboiu Dim. Sturdza. ♦ Un grup de studenți și cetățeni au pus la Iași bazele unei societăți pentru propagarea portului costumului Național. Această societate își propune a înființa și un atelier pentru confecționarea costumelor naționale, unde vor lucra absolventele școalelor profesionale din localitate. ♦ lată buletinul atmosferic al Capitalei pe ziua de oră, Vineri 30 August. Temperatura în grade centigrade : -1- 12 la miezul nopței,1 14 la 7 ore dimineața, și 1 24.5 la 12 ore ziua. Barometrul e în scădere la 763, iar cerul e senin. ♦ D. prim-ministru Sturdza se va întoarce mâine seară în Capitală, venind din Constanța. ♦ Societatea filantropică «Sentinela» a organizat pentru mâine Duminică 1 Septembrie 9 c., o mare serbare populară, in grădina de dare la semn (Schiesstadt) de lângă Coloseul Oppler. Intrarea 1 lea de persoană, iar militariî (gradele inferioare) și copii 50 bani. ♦ Mai mulți cismarî s’au întrunit ieri, în localul cofetăriei d-lui Murgășeanu, de pe bulevardul Elisabeta. Au discutat relativ la acțiunele ce trebue să urmeze pentru a căpăta noi aderări, în lupta ce vor a o duce și au decis pentru Marțea viitoare o nouă întrunire la locuința d-lui I. Brătescu. ♦ Aseară, pe la orele 7 fără un sfert, un gazometru de la atelierul de cismărie al d-lui Boga din casele d-lui Antonescu, str. Piața Amzei No. 1, a făcut explozie. ♦ăseară d. G. Calotescu perceptor din județul Vlașca, mergând cu tramvaiul spre Luther, a recunoscut în conductorul acelui vagon, pe un fost logofăt la moșia d-lui Ionescu din Vlașca, care acum 2 luni de zile, a dispărut excrocând pe stăpânul său cu suma de 20000 lei. C. Calotescu reclamând secției 24, sub comisarul de el. I. C. Georgescu a procedat la arestarea escrocului. Faptul se anchetează: ♦ Biblioteca economică a Universului care va apare mâine Duminecă, 1 Septembrie, va cuprinde frumosul roman «Pastorul Jeli», de G. Verga. Biblioteca economică a Universului se vinde cu LO bani exemplarul. ȘTIRI ȘCOLARE ♦ Școalele inferioare de agricultură, vor avea cursuri de trei ani. Ministerul instrucțiunei a dat o circulară profesorilor acelor școale, invitându-î să întocmească programele analitice, repartizând materiile pe trei ani. După noul regulament, vacanța va fi de la 1 Decembrie—15 Ianuarie. De la 1 Octombrie—31 Martie se vor preda cursurile teoretice cel mult în 2 ore pe zi, iar de la 1 Aprilie—26 August o singură oră pe zi. Din totalul orelor de curs de la Aprilie—Septembrie, o treime va fi consacrată lecțiilor nouă, iar în restul de două treimi se va face repetirea celor învățate în cursul anului. ♦ D. Gh. Tomescu, revizor școlar al județului Olt,și d.Dianu, revizorul școlar al județului B.Sărat, au fost transferați unul în locul celui-l’alt. ♦ D. Macedonescu a fost numit profesor suplinitor la catedra de limba română de la sf. Sava, al cărui titular este d. Adamescu, secretarul general al min. de instrucție. ♦ D. profesor Zamfirescu a fost numit, director al gimnaziului din Câmpu Lung. Sptiri xe militare . Pentru terminarea liniei ferate care leagă pulberăria Dudești cu Cățelu, s-au mai trimes două compănii din regimentul 1 geniu ; în total se găsesc 4 companii. Linia urmează să fie sfirșită până la 1 Octombrie. ♦ Batalionul 7 vînători din Capitală, de sub comanda d-lui maior Staul Simionescu, și-a serbat erî patronul. Sf. Alexandru. La ora 12 s’a oficiat un serviciu religios, în fața trupei, apoi s’a servit soldaților și gradelor inferioare o masă comună. ȘTIR! JUDICIARE . Se știe că d. judecător de instrucție Stelian Popescu a respins cererea de punere în libertate pe cauțiune făcută de Castelan (Kassenbaum) și Munteanu (Goldenberg), de la ziarul «Adevărul», deținuți pentru șantagiu. Contra acestei hotărîri ei au făcut ieri opoziție la Camera de punere sub acuzare. BiboHografii • A apărut Geografia economică a României, de d. G. Gorciu, profesor, pentru cl. VI liceală. Depositul la F. Göbl, strada Regală, București. * A apărut : «Noul dicționar german-român», de prof. Em. Grigorovitza și W. Ghül. Acest dicționar cuprinde toate cuvintele germane și le reproduce în termeni românești literari. Prețul 2 leî 80 bani. IMPORTANT Cine voește a vinde repede Case, Moșii, Păduri, locuri și arenda Moșii. Cine vrea sa cumpere Case, Moșii, Păduri, locuri ,’brane’de ocazie cu înlesniri de plată și a lua cu arendă Moșii.’ Cine dorește a lua bani cu împrumut fără întârzieri pe moșii in orice județ și pe case numai în Capitală. Cine are bani, bonuri, efecte și sume dotale și voește, a’l plasa gratuit pe Kypoieci sigure, pe moșii și case, să se adreseze la Vechea Agenție Universală, strada Regală 11, București, fără a plăti nici o taxă de înscriere. Telefon No. 333. Agricultură și Comerciu București, 30 August 1902. Cereale Depeșile piețelor streine ne-au sosit azi cu o urcare generală. Calitatea defectuoasă a grânelor oferite până acuma în piețele de consumațiune și știrile defavorabile despre recolta de grâu din Argentina care suferă de secetă au provocat o cerere mai animată care a influențat cursurile. La New York grâul și porumbul s’au urcat cu */« până la 1 cent., iar la Chicago urcarea porumbului e de */» până la 2 cente și */e- Grâul a avansat de asemenea cu 1 //a până la 1 cent. și */*• Prin piețele europene urcarea e generală și simțitoare. La Paris grâul avansează cu 20 — 30 c., iar făina cu 45 c. Uleiul de colză e însă în scădere de 50 c. La Berlin și la Budapesta toate cerealele notează prețuri in urcare. In fine Londra și Liverpool sunt susținute cu prețuri în urcare. Din cauza sărbătoarei de ieri buletinul Bursei din Brăila nu ne-a sosit azi. Ultime depeșî Cola cerealelor în străinătate (Telegramele noastre particulare) Budapesta, 29 August. Grâu de Oct. cor. 6.79 urc. 10 h. Secară „ ,, 6.— „ 4 h. Ovăz „ ,, 5.43 scă. 2 h. Porumb de Aug.., 5.43 urc. 4 h. Berlin, 29 August. Grau de Oct. m. 154.— urc. 75 c. Secară » , 139—. ., 75 e. Grâu de N Făină ,, Uleiu d Ultime informaiuni SÂMBĂTĂ ♦ Anunțăm cu plăcere pe cititori noștri, căne a sosit noua mașină rotativă. Această nouă mașină, care va începe să funcționeze in curând, poate tipări ziarul în 4, 6 și 8 pagini, fățuite, lipite’ și numerotate. Actualele mașini rotative, cu cari se tipărește în prezent Universul, dart 12 mii foi pe ceas, pe când noua mașină rotativă va da 20 mii foi pe oră. ♦ Pe lângă toate școalele de agricultură din țară, între alte culturi, s’au făcut experiențe cu cultura bumbacului. Dintre aceste școli, la Poiana, Strehaia și Lehliu experiențele au ieșit mai bine. Rezultatul definitiv al experiențelor se va cunoaște la toamnă, fiindcă el depinde încă de timpul care va urma de aci înainte. ♦ Cercul tinerimei albaneze din România va începe de mâine, Duminecă, o serie de conferințe literare în noul seu local din str. Sfinților No. 52. ♦ Ministerul instrucțiunei a făcut cunoscut revizorilor școlari din țară că toți învățătorii din județelor, care au subvețiunî din partea comunelor cel puțin 10 lei pe lună, să fie obligați a face cursuri de adulți în comună. ♦ Conform noului regulament al ministerului instrucțiunei, elevii de la școalele statului cari vor trece acum în Septembrie examenul de clasa VIII-a, vor fi supuși unui nou examen de absolvire a cursurilor. ♦ S’a luat hotărîrea ca elevii care au absolvit la stat ca elevi regulați clasa ViI-a liceală, să treacă acum în Septembrie examenul de clasa VllI-a înaintea profesorilor respectivi de la liceu. ♦ Iată cum au fost alcătuite comisiunile examinatoare pentru elevii pregătiți în particular, corigenți sau amânați de la examenele din Iunie a. o., în Capitală : Pentru băeți, clasele a Vl-a, VII-a și VIII-a : Președinte Saba Ștefănescu ; membrii Lupa Antonescu, I. Dianu, I. Valaori, Ionescu-Gion, Gh. Popp, Marin Dumitrescu, Ianculescu, D. Aug. Laurian, Stoicescu, Chiriac și dr. Ureche (la liceul sf. Sava). Clasele I-a și V-a : Președinte V. D. Păun; membrii Pr. Constantinescu-Lucaci, Lugoșanu, Th. Matei, Al. Dimitrescu, Hodoș, Brătițeanu, I. C. Georgian, Crivăț, Coculescu, Gh. Ionescu și I. A. Basarabescu (liceul Lazăr). Clasele II-a, IIl-a și IV-a : Președinte Th. Popescu, dr. Eftimescu, Ghimpu, D. Constantinescu, Teodoru, Păunescu, P. Ionescu - Șincai, Bănulescu și Stroescu (la gimnaziul Șincai). Pentru fete, clasele I-a, Il-a, IV-a și VlI-a: Președinte d-na Paulina Aslan, Pr. Musceleanu, Suchianu, I. S. Petrescu-Pitiș, G. Georgescu, Ghül, Al. Pantelie, G. Alesseanu, dr. Slătineanu (la externatul de fete nr. 1). Clasele 111-a, V-a și VI-a : Președinte d-na Proca, Dr. Dinulescu, G. Macedonescu, Filon Mitrescu, Em. Grigorovitza, Pandeie Ionescu, Balș, Zlotescu, G. Mihăilescu,Radu Dobrescu,Bran, M. Tănăsescu și N. Mihăilescu, (la Externatul No. 2). ♦ Cu începere de Luni 2 Septembrie la ministerul de lucrări publice, se vor schimba orele de cancelarie, care vor fi dimineața de la 9 la 12 și după amiază de la 3 la 6. ♦ Direcția generală a căilor ferate a trimis o circulară tuturor șefilor de stațiuni și inspectoratelor de exploatare, prin care se face cunoscut că s’a instituit în portul Sulina vizita medicală și desinfectarea pentru vasele și călătorii veniți din Odesa. Asemenea mai face cunoscut că vizita medicală și desinfectarea s’a înființat și în portul Mangalia. ♦ Iată cum a fost alcătuită comisiunea examinatoare pentru elevii pregătiți în particular și corigenți la Iași: Președinte : dr. Cozmovici, membrii: Cireș, I. Popescu, T. Vasiliu, P. Michăilescu, D. Ionescu, dr. Brăescu, Bardasare, I. Botez, G. Lascăr, V. Popescu și Ionescu. ♦ Pentru 50 de locuri vacante de eleve la școala profesională superioară de fete, s’au înscris până acum 200 de candidate. ♦ S’a decis a nu se mai trimete în străinătate nici un bursier pe seama ministerului de lucrări publice, deoarece nu se mai pot plasa în funcții nici măcar bursieri inginerii au școalei noastre de poduri și șosele. ♦ Comisiunea pentru examinarea elevilor pregătiți în particular la școala comercială din Capitală se compune astfel: președinte A. Crasan, P. Dulfu, Buțureanu, 3. Dimitriu, Patriciu, Fl. Stamatescu, Codrescu, dr. Zamfirescu și Pretorian. ♦ De către ministerul de lucrări publice s’a luat dispoziția.Ci in cursul erei să aprobe ■ ■ timp« de foc pentru funcționarii de la “fie ferate în ’valoarea jumăl[țeîdu»salar pentru cei necăsătoriți și în valoarea salariului pentru cei căsătoriți și platibile în patru rate lunare. ♦ In locul vacant de primprocuror al parchetului de Ilfov, se crede că va fi numit d. I. Garacaș, actualul prefect de Tecuci. ♦ O comisiune compusă din d-nii I. Dumitrescu-Militari, Dumitrescu-Delateișanu, Săvulescu și Decu Iliescu a convocat pentru ziua de 14 Septembrie la un congres pe toți fabricanții de luminări de ceară, în localul Camerei de comerț din Capitală. D. Assan, președintele camerei de comerț, a fost avizat de către fabricanții de luminări de ceară pentru a interveni la ministerul de domenii ca acesta la rândul lui să ceară ministerului cultelor a nu înființa monopolul asupra luminărilor de ceară. ♦ Am anunțat că la ministerul de finanțe se lucrează la un proiect de lege pentru reforma axiselor. Această reformă are ca bază simplificarea formalităților în sensul ca taxele cuvenite axiselor să se perceapă odată cu taxele vamale, pentru articolele importate, iar în țară o dată cu taxele cuvenite statului la locul de producțiune a diverselor produse. După cât știm, ministerul de finanțe va avea în vedere la alcătuirea acestui proiect de lege, mersul afacerilor contribuabililor. ♦ D. Gr. Dianu, directorul general al penitenciarelor, lucrează la o importanță statistică asupra criminalităței. După datele culese de d-sa, rezultă că criminalitatea în ultimii ani a scăzut în mod simțitor în România. ♦ A se citi în pag. IV-a urmare a romanelor «Amor criminal» și «Cei patru mușchetari». ♦ Erî dimineață s’au întrunit în localul «Uniunea măcelarilor» din Capitală, toți fabricanții de luminări de ceară din Capitală și din întreaga țară și s’a ales o comisiune compusă din d-Di. I. Dumitrescu - Militari, Decu Iliescu, Tomoșoiu și Florea Teodorescu, care se va prezintă azi d-lui Spiru Haret, cu un memoriu prin care protestează contra înființărea unei fabrici de luminări de ceară la una din mânăstiri. ♦ După datele luate de la direcțiunea generală a căilor ferate, veniturile acestei direcțiuni de la 1 Aprilie până la 1 August 1902 au fost de 17725693 lei față de 15584944 lei din epoca corespunzătoare a anului trecut. ♦ La 10 Septembrie va sosi în Capitală de Petre Carp, spre a lua parte la întrunirea comitetului executiv al partidului conservator, de sub șefia sa. In această întrunire se va stabili programul de luptă în vederea alegerilor comunale. Tot în cursul lunei Septembrie se va întruni și comitetul executiv al partidului conservator de sub șefia d-lui Cantacuzino, în același scop. ♦ Inaugurarea monumentului fostului senator Simulescu, ridicat la Drăgășani, se va face în cursul lunei Octombrie. D. Dim. Sturdza, președintele consiliului de miniștri, și d. Ionel Brătianu, ministrul afacerilor streine, vor asista la această serbare. ♦ Camera de comerț din Capitală va reîncepe la 15 Septembre ședințele și va discuta asupra tarifului vamal. ♦ A. S. R. Principele Ferdinand se va reîntoarce în țară la 6 Septembrie. ♦ D. dr. Madge,care,după cum am anunțat, a sosit în Capitală, a vizitat era mai multe stabilimente. Astă-zî d-sa se va duce la Sinaia. ♦ La tîrgul de vite ce s’a ținut la Roman, s'au vîndut 1203 vite mari și 20 mii kgr. lână. ♦ D. N. San-Mario, noul director al prefecturei poliției Capitalei, va depune astăzî jurămîntul legiuit. ♦ Marele stat-major al armatei a întocmit definitiv planurile după cari se vor face manevrele regale. In consecință s’au trimis ordine tuturor comandanților de regimente. ♦ Astă seară va avea loc la Oltenița, jud. Ilfov, un frumos bal cu tombolă în folosul Palatului Invalizilor, din inițiativa doamnelor din localitate cu concursul d-lui Iulian, subprefectul plășei Oltenița. Serbarea e pusă sub președinția d-nei dr. Demetrescu. ♦ O telegramă sosită la ministerul de interne anunță că în noaptea de 27 August, sergentul pichetului de la Periprava, ducăndu-se pe Dunăre la Sulina , a prins pe pescarul Cosma Zachiru din Vâlcov (Rusia) cu lotca plină de pește, furat de la noi. Somându-l să stea, el n’a voit. După a treia somație, sergentul a tras un foc lovind pe pescar în spate, în partea stângă. Glonțul a eșit in față prin fața stângă. Pacientul a fost transportat la Sfistofca sub paza șefului pichetului, la cumnatul său Panfil Smirnof. Lotca cu pește și sculele au fost duse la pichetul Periprava. Cazul se anchetează de către căpitanul portului Chilia-Veche și polițaiul din Vâlcov. ♦ D. P. S. Aurelian ministrul de domenii, va prezintă la întoarcerea M. S. Regelui, un important tablou al recoltelor din Dobrogea anul acesta,— și al agriculturei din această provincie. ♦ D. G. R. Mircea șeful serviciului industriei din ministerul domeniilor, se ocupă cu studierea aplicărea legei pentru încurajările industriale, din anul de când a început a se aplica și până astăzi,—pentru a întocmi o lucrare în această direcțiune. ♦ Erî după amiază s’au întocmit la ministerul instrucțiunei, cataloagele pentru examenele particulare în întreaga țară, cari se vor trimite astăzi, deoarece la 1 Septembrie aceste examene vor începe negreșit. ♦ După un tablou general al