Universul, iunie 1908 (Anul 26, nr. 148-177)

1908-06-01 / nr. 148

C UpPA^ATI LOZURI dle Clasa X-a &.& Colectivura Biomozin IV gr-gcoasă Nicolae Iustiilu ..................... Calea VICTORIEI, 50 — BUCUREȘTI Lei 12 I Un sfert . Lei 3. BUCUREȘTI IJnor.. O jumătate. .. .[ O optime .. 1.5] Numai în cursul Clasei a 6 a am plătit clienților mei peste......................................................................... 250.000 Lei din care câștigul cel mare de . . . Lei 50.000 , premii de câte.................................. 25.000—745.000 , și alte multe de 5.000; 3.000; 2.000; 1.000 lei, etc. etc. 2237 MSS & RGSSHARDÎ BUCUREȘTI STíl. LIPSCANI, 88 BUCUREȘTI MGI CALCUTTA pentru cereals. sasi uamm (mușama) pantru cereals. SACI SESSIONS pentru Fani. SFOREA BI MM&LA pentru legatul Biopwüor. VANIOYSA ȘI ÜESQEI ce asistents superioare. uenbi mow mmm „schuabp1. —?rcmptilia Sepesti «»«***** PRETURILE CELE MAI AVANTAGIOASE 370 Duminecă 1 Iunie 1908 zm Băile MINERALE SANATA-BMimEJIRD (județul Buzău) Pozițiune SPLENDIDA ferita de curenți: Sezonul începe la 25 Haiti La 2 ore de București, la o oră de Buzău Bai minerale calde și reci, Ape iodurate, Ape cloruro-sodice sulfuroase, ape iodate și alcaline bicarbonate de băut, băi de nămol, hidroterapie. Conțin pe lângă o mare cantitate de iodură de magnezium, peste 180 gr. la litru de clorură de sodiu. Superior apelor de Hali Krculz,nn.cii, Salines, les Bains, etc. Două mari hoteluri cu peste 150 camere elegant mobilate sub o nouă administrație, de la 2 Lei pe zi. Instalațiune și confort modern. Băi de marmoră în hotel. Farmacie bogat asortată, sucursala Farmaciei Durulescu din Ploești.— Ape minerale proaspete. — Laborator de analiză. Restaurant de primul rang, pensiune complectă, prețuri foarte modeste, în Iunie și August prețuri paduse. Distracțiuni numeroase special organizate. Muzica militară și țerchestra națională, . Pentru informațiuni, prospecte sau rețineri de camere a se adresa la Administrația 2131 Băilor Sărata -M ©nie«in REmausamam^aam BĂNCI de SCOLT sin BUCUREȘTI Sisufata Inosi ai—Capital 3 533 000 FUBLICAȚIUUNE Se aduce la cunoștința generală că ce vinde prin bună învoială imobilul din orașul CARACAL, compus din u n teren situat pe moșia orașului în întindere de 29 pogoane ți 12.92 stânjeni, pătrați, vecin cu Șoseaua Națională Corabia și alții, fostă proprietalea Fimea Niculescu. Pentru nica informațiuni, doritorii se vor adresa la Banca de Scont din București, in strada Lipscani Mo. 5, in toate zilele in orele 9—12 a. m. și 3—6 p. m. 2235 birectumea. Cumpăr prin județele limitrofe sau chiar Ilfov in valoare de circa 120.000 feci, din care jumătate ?5 fie afectată. Adresați-vă personal d-luî advocat Foitureant, r.fion Grivita 105 Ocaziune iară Divdnzare in total sau in parte! din cauză de plecare: Diferite viabile pentru Salon, Sufragerie, Biurnu, Bibliotecă, Antreu, precum și lămpi, periidele, dulapuri. 2222 Se pet vedea jUalaa Ssrobanțilsr, SH| A APARUT în editura Libbiei inSISO. — BUCUREȘTI — INNSTRUCȚIA de LUPTA A INDIVIDULUI ȘIRULUI și GRUPULUI I de Locotenent Rădulescu Virgil I de la Școala Militară de Infanterie O lucrare de o valoare reală și foarte necesară pentru progresul Instrucției infanteriei, ideal care i se urmărește cu multă ardoare de. I ofițerii noștrii de Infanterie. î Prețul unui exemplar Lei 2 Apă purgativă natfirată, landerată fi“ Provenită din isvorul Valea Grajdului (Jud. Botoșani) înrisuaa Autorizată de Stat.— Recomandată de D-ni ^IppS^^Pjj Medici șefi de spitale ca superioara apelor minerale purgative. CsiBfcats cu succes: Constipațiunilecronice. - Congestiile ficatului. — Calarele cronice ale tubului digestiv. —Obesitatea.— Hemoroidele. —Grăsimea inimei și toate stările congestive ale tubului digestiv.—Produce poftă de mâncare regulând funcțiimile digestive. feusi șilăiiii. Deși rarea. E face sigur de vânzare la toate farmaciile și drogueriile dinară Benzii gca.: Gh. S. Perieteasa — Farmacist, •1,957 Botoșani — Br. I. — Medic spitalul Colentina — BMLILÄE^Si PiLim ■ 12, Str. BELVEDERE, 12 Consult. 2—4 si 6—7 2103 Dr. Bsarge Fischer Raatü de OCHI ți minun 27. — Strada Doamnei, — 27 222 î WÎEd ® prin licitațiune publică p»nim cșire din indiviziune in ziua de 20 Iunie 190$, la Trib. de Buzău, Dosar No. 4783/906 Moșia Salcia-Mogoșeasca, situată în comuna Smeeni, județul Buzău, in întindere de 1400 pogoane arabile, proprietatea succesiunei defunctei Ecaderina I. Păltineanu și B. Teodorescu. Prețul de la care va începe licitațiunea va fi data 36S.670 lei. Pentru orice informațiune a se adresa d-lui Cicerone Păltineanu, Str. Luminei No. 24, București. Ștefanopol și Eugenia Gardian, membri. Școala catolică do Veji calea Călărași.—V. Mircea, președinte ; Dragomir Petrescu, Eliza Niculescu și Anastasia Gherasim, membri. Școala italiana. — V. Fiorinescu, președ., Alexandrina Ștefănescu, Eufrosina Tzigara și Victoria Anastasii, membre. Institutul Thierin.—Gherasim Grozescu, președ.; Ana Bunescu, membră. Școala catolică str. Fontânei.—N. Haris, președ.; Aurelia Marin, Maria C. Atanasiu, membre. Școala armenească.—V. Nestorescu, președ.; Atena Mavromali, membră. Institutul Pompilian.— M. Ionescu, președ.; Elena Voiculescu, membră. Și jurul jocului de la Finanțe Am vorbit în numărul de ore despe împrejurările în cari a luat naștere focul de la ministerul de finanțe, la biuroul datoriei publice. Intrucât nu s’a constatat nici o intențiune din partea cuiva, In punerea focului, parchetul a clasat afacerea. Cei doui servitori, Ion Puia și Ion Grigore, din a căror neglijență au luat foc mai multe cupoane anulate și perforate, au fost destituiți erî. Ei au fost lăsați în libertate. D. Costinescu, ministru de finanțe, interesându-se personal de acest caz, a amendat cu leafa pe 15 zile pe trei funcționari, cari nu au supraveghiat pe cei doui servitori, frept RELIGIE NOUA Adventist von 7 Tage Ni se comunică din Galați. Cu vaporul rusesc «Bessarabetz» a sosit deunăzi aci, venind din Rusia, d. Emil Stuhlmann, agentvoiajor al soc. religioase americane ("Adventist von 7 Tage», în scopul de a predica evreilor din România, noua religiune care se resumă : «In lămurirea și explicarea vechiului și noului testament, din care ar rezulta, mai ales după cartea profetului Daniel cap. 9 st. . 26—27, combinată cu Evanghelistul Mathei c. 24 st. 14, că s’a apropiat a doua’venire a lui Christos—și că până atunci trebue predicat și explicat acest eveniment evreilor din toată lumea — insă fără zgomot—făcându-l să recunoască pe Isus Christos,—să țină strict cele scrise in Biblie (ambele testamente), să serbeze tot Sâmbăta ca pană acum, să facă fapte bune plăcute lui Dumnezeu și să nu fie«egoiști». Agentul se adresează în special numai evreilor culți și bine situați,"cari sunt în stare a-i înțelege ; poartă la sine o biblie germană "și un număr recent al revistei «Herold der Wahrheit» care apare în Hamburg, din care citește diferite pasagii pe cari apoi le explică. E un bărbat ca de 40 ani, originar din Gronenburg (Germania). Din Galați va trece prin alte orașe: Hsiîlîm și Isiia Mîr Ia în malsterul fi ® iknîț. Pe ziua de 1 Iunia a. e. s’a mai făcut următoarea mișcare la ministerul de finanțe : D. N. M. C-aij, actual impiegat auxiliar cl. 1I la administrația financiara de Prahova, și impiegatul ei. I G. Săndulescu, de la Casa de depuneri și consemnațiuni, au fost destituiți din funcțiunile lor, pentru incorectitudini. D. Marin Popescu, actual impieg. cl. II la creditul agricol, a fost iiiata ei. I. D. G. Antonescu, șef da secția la secțiunea Creditului agricol din Covurluiu, a fost înaintat el. î. D. N. Teodorescu, șef de secție cl. II la secțiunea Creditului agricol din Fubeii, a fost înaintat el. I. Următorii impieg. auxiliari el. î. din serv.exterior al finanțelor, au fost înaintați ca impieg. definitivi cl. II: D-nii G. Andreescu, Al. Ungureanu, Gr. C. Mândru, T. I. Tașcu, C. Misăileanu, P. Negreanu, Const. Teodorescu, V. Z. Buznea, C. Dumitrescu, G. Georgescu, A. N. Aurescu, I. I. Coca, G. A. Tacob, A. P. Cortez, A. Petrescu și St. Stavrescu. Următorii impiegați auxiliari cl. II, au fost înaintați la clasa I: D-na L. Săndulescu, C. M. Stăncescu, I. P. Ștefănescu, M. Tudor, Al. Teodorescu, N. N. Petrescu, Gh. A. Popa, M. Z. Vaimar, M. Anastase, Fl. Nenovici, Gh. Petcu, Gh. Str. Popescu, I. Gh. Dimitriu, C. Th. Lascar, N. Em. Ghinescu, I. D. Stepano, G. Gh. Iliescu, Gh. Bordușanu și D. Golceag. ------------------. IMN .«NI ■ [UNK]an întâmplări din fari (De la coresp. noștri particulari) Jeul, 29 Maiü. C.LUVG.—Accident.7 Locuitorii Andrei Ioan Manale din com. Aninoana, lucrător la exploatările forestiere din muntele Bojorâta, proprietate a d-lui căpitan N. Negulicî din com. Lereștî, pe când era ocupat cu împingerea lemnelor pe canal, a fost isbit cu violență în cap și trântit la pământ, grav rănit de un lemn ce venea din susul canalului. Rănitul in stare gravă a fost ridicat de ceilalțî lucrători și transportat la spitalul județian. Timpul.— După câteva pioi binefăcătoare in localitate și in întregul județ, domnaște un timp admirabil. Semănăturile, fânețele, vine și pomi fructiferi promit cea mai frumoasă și abundentă recoltă. De la IinSile Efosîci Crețulescu.— La 1 Iunie irevocabilă se deschide băile Eforiei Grețulescu. GIURGIU.— Roul amănunte asupra uraganului rîsu Vlașcea.— Linia telefonică cu Pietroșani restabiindu-se azi, de inspector corn. Alimănescu raportează că uraganul a durat acolo 15 minute. Furtuna a fost, însoțită și de grindină ce a căzut la mărimea unei alune timp de 5 minute. Jumătate din casele, coșarele și grajdurile locuitorilor, învelite cu stuf, au fost desvetita. Vizita elevilor școalei de aplicație.Azi dimineață 57 elevi ofițeri, anul I și al Il-lea ai școalei de aplicație din artilerie, după ce au foreat o excursiune tactică da la Dadilov până la Împrejurimile Giurgiului, terminând excursiile,au intrat in oraș sub conducerea d-lui loc.-colonel Grigorescu, comandantul școalei de artileria și geniu. La orele 12 jum. li s’au oferit un banchet la cercul militar de către garnizoana locală, la care au asistat și d-nii general Căpitanovici și comandanții regimentelor din localitate. După banchet au vizitat orașul și portul Ramadan. La orele’ 4 d. n. ei au înapoiat călări la tabăra Mihai-Bravul (Dadilov). De la societatea pentru escursiuni. —înscrierile celor cari voesc să participe la escursiunea ce se va face la Pitești-Gurtea-de- Argeș continuă să se primească până în seara zilei de 31 cor. Prețul ducerei și inapoierei este de lei 9 și bani 50. De la clubul comercial. — In vederea alegerea pentru Camera de comerț ce are loc Duminecă 1 iunie, clubul comercial din localitate a adresat comercianților un apel prin care se solicită voturile. Candidații clubului sunt d-nii Grigore P. Manolescu, Grigore Marinescu, Mihnea Iliescu și Preda Anastasescu. Candidații guvernului sunt d-nii Ion Bădoi Popescu, Pascaly Mihail, P. Drăgănescu ajutor de primar și G. Păsculescu. SLANIC-PRAHOVA .-IV e norocirea tic la Saline.—Era pe la ora 4 d. a. pe când muncitorul Gh. A. Dorobanțu lucra în mină la tăiatul săreî, un bloc de sare i-a căzut de la o Înălțime cu de 5 metri pe picior și i s-a strivit cu desăvirșire din gleznă. Intr’o stare desperată a fost ridicat și transportat la infirmeria Salinei unde i s’au dat ajutoarele necesare de către d. dr. V. Grăsescu, medicul comunal. Nuuü fig la poliție Următoarele numiri s’au făcut in polițiile din țară : D. Ioanițescu, polița i, el. III, la Pitești ; V. Stoianovici, subcomisar ci. 3 la Constanța; G. Constantinescu subcomisar ci. 3 la Slatina; C. Marinescu subcomisar ci. 2 la Panciu ; N. P. Mihailov comisar ci. 3 la Vasluiu ; G. R. Popescu, subcomisar ci. 3 la Mizil; D. R. Tătaru șef al poliției Chirița ; V. Ștefănescu subcomisar cl. 3 la Predeal ; 1. Georgescu subcomisar cl. 3, șef al poliției Filipești; D. Ionescu subcomisar cl. 3, șef al poliției Urlați ; G. Botez polițai cl. 3 la Buzău ; D. G. Bogdan polițai cl. 3 la Vasluiu ; 1.1. Deleanu subcomisar cl. 3 la Burdujeni , P. Zoiade, registrator-arhivar in poliția din Ploești. _____ tîteTorumbei Duminecă 1 Iunie a. e., va avea loc în grădina ,,SchiessischL“ ia sediul societăței de Dare la semn din București, concursul general la tirul de porumbei. Deschiderea tirului va fi la orele 8 dim, înainte de concursul general se va face între trăgătorii prezenți un concurs de încercare la un porumbel distanța fixă și la un porumbel handicap, după distanțele fixate. 1.Concursul general. —Vor lua lua parte toți trăgătorii prezenți. Distanța fixa 27 metri. Taxa de înscriere 15 leî. Premiile vor fi : Premiul I. Jumătate din intrări cu o majorare de 100 leî ; premiul II 14 din intrări cu o majorare de 50 leî; premiul III un sfert din intrări. Tirul va fi la 10 porumbei de fiecare concurent. Premiile se vor distribui in ordinea numărului de porumbei căzuți. 2. Concurs general cu premii ’n obiecte.—Condițiunile se vor fixa pe teren. 3) Premiul societății vânătorilor «Diana».—Pentru public taxa de intrare va fi 1 lofi de persoana. Pariurile pe trăgători sunt permise, în acest scop se va aranja un ghișeu. Membrii societăților de vânătoare și tir din București și din provincie, vor fi scutiți de taxa dentraro. Bufet bine asortat. Preferații noștri câștigători la acest concurs credem că vor fi escelenții trăgători d-niî G. Lăckman, Căpitan Manu și Lahinvary. uiv mFXrlpjBiasi -Conopidă ca smântână.. . Se fierbe conopida cu sare și puțini făină muiată, se scoate așezându-se pe o farfurie și se toarnă deasupra smântână, se garnisește cu pesmet, se pune sare, piper și se isprăvește de fiert pe un foc dulce. administratorilor de Ministerul de interne aduce la cunoștința candidaților la examenul de aptitudine și capacitate pentru funcțiunea de administratori de plăși următoarele : . Examenul se va ține în localul consiliului administrativ superior, bulevardul Carol, piața Rosetti. In zilele de 3 și 4 Iunie se vor verifica cererile și actele însoțitoare. In ziua de 5 Iunie, la 9 dim., se va afișa în localul consiliului tabloul general al celor admiși la examen, împărțiți in serii de cite 20 candidați. In zilele de 5, 6, 7, 9 și 10 dim. de la orele 9—12 a. m. și de la 3—6 p. m. vor avea loc probele scrise pe serii. In zilele de 11, 12 și 13 Iunie se vor examina și nota probele scrise. In ziua de 14 Iunie, orele 9 dim., se va afișa în localul consiliului, lista candidaților admiși pentru proba orală, împărțiți in serii de câte 5 candidați. In zilele de 16, 17, 18, 19, 20, 21 și 23 Iunie, de la orele 9—12 și de la 3—6 p. m., va avea loc proba orală, pe serii. In zilele de 24 și 25 se va face clasificarea candidaților reușiți la examen, conform art. 20 din regulament. Tatra luminoasa" „8ZSIH& SMSA3ISA“ Au mai intrat in societățile regionale următorii membri : Soc. No. 29.—Emil Rabener, Demeter Biseaborn, Louis Legendecker, Maria L. Legendecker, col. Ștef. M. Șoimescu, A. M. Elias, Toma Plaiașu, M. Ferero, Maria Ferero née Oeoferri, Cristian Bender, Arthur Kupferman, T. Ileifmann, Mario Crespi, A. Goldenberg, Isidor Schiffer, dr. H. Landau, Emil Varlam, Isac Segal, V. Thaodoreseu, Jaustina Ferrero, Luigi Ferrero, Fdip Stoicescu, W. Singer. C. Arckermann. Soc. No. 31.—Carol Marenco, Friedrich Marenko, M. L. Marenco, N. I. Micescu, F. M. Lehrer, Leopold Feidmann, Aurel P. Suciu, Ion N. Rădulescu, Petre Snciu, Florica Suciu, N. Bobesch, I. Penciu, N. Bănescu, I. Bucurescu, A. Franco, Al. Kövér, Paulina Kövar, Gisela Gangl, Apost. Dima, Gh. Șerbănescu, N. Anastasiu, Al. Steriade, N. Iliescu, Th. Theodorescu, Dumitru Popescu, Costică S. Panciu, Ernst Schiel, C. Toma Gheorghe, M. M. Sommer, I. P. Constantinescu, C. P. lonescu, L. Steinberg, dr. B. N. C. lonescu, C. N. lonescu, Eftimie lonescu, N. N. Bobancu, N. Rosenthal, R. M. Lazar, Al. Furduescu, I. Lang, Ivan Hie, D. Anastasii, Victor Binder, Ion Aslan, I. Popescu, V. Russu, Friedrich Schwartz, St. Martinescu, A. Fostiropol, P. N. Theodora, I. P. Comaneanu, I. Schaffranek, Ion I. Purcăreanu, Th. P. Theodora, Șt. Popescu, N. Sattler, Ion N. Rădulescu, Ion Oancea, I. Rheindt, Familia Zaharias, Ef. E. lonescu, Petre G. Fracea, D. Ghimpu, V. Mândru, Victor Vestemian, Al. Dumitrescu, M. N. Căprescu, N. D. Popescu, N. E. Dumitrescu, M. D. Vasiliu, Salvatore Rosazza, W. Bessel, Maria Fodor, N. Brinzan, D. Vasiliu. Soc. No. 37.—D. Sterescu, C. Dimitrescu, D. Lăzărescu, N. P. Constantinescu, C. Ștefănescu, C. Eliescu, G. Michi, preotul V. Predeanu, dr. A. Grinberg, C. E. Honegger, I. Adamescu, G. I. Ispas, Toma Maier, G. lonescu, F. Feiertag, F. Silbemann, F. Boremann, L. B. Carniol, M. Gratofil, R. Krișca, A. Czervenka, Nita Constantinescu, M Bădescu, Iacob Manz, Teodor Ionescu, Gh. M., Șt. Dobrescu, Iosif Stănescu, Jacob Georgescu, A. Bilour, Gregor Lang, Rosa Lang, Fritz Rohrer, Cristache Dumitrescu, lóban Demel, Constanța D. Sterescu. —«imntwa i» »<> «na»— prooessi IssiffiÎică sedrifas? al baroatal deiî ® 7 Se știe că secția 4-a a trib. Ilfov a condamnat la 7 luni închisoare și la 7.528 lei despăgubiri civile pe I. Popescu, fostul secretar al baroului avocaților din Ilfov. Contra acestei sentințe a făcut apel atât parchetul, cât și inculpatul. Ambele apeluri s-au judecat era de sec i a 3-a a Curței din București. Curtea a admis apelul parchetului și a ridicat pedeapsa lui Popescu de la 7 luni la 1 an. A scăzut insă suma despăgubirilor civile la 5000 leî. Elitare In corpisl rúeul eiíos? TOtarlaa?I In corpul medicilor veterinari s’a făcut următoarea mișcare : D. N. Necșulescu, veterinar al cercului Titu, transferat definitiv în al treilea post de veterinar al jud. Argeș, la cercul Bălcești, în locul d-lui G. D. Popescu, care ocupa provizoriu acel post. D. S. Popescu, veterinar al dasp. 10 din zona preventivă a jud. Vlașca, transferat veterinar al cercului Tg.Ocna din jud. Bacău, în locul d-lui Gh. Obrejea, care ocupă provizoriu acest post. D. veterinar N. Provian a fost numit veterinar-ajutor la jud. Buzău, in locul d-lui Gh. Martha, transferat. D. veterinar I. Alexandras() de la circ. Sârșova (Constanța) la circ. Cernavoda, în locul d-lui V. Grigoiu care ocupa provizoriu acest post. D. G. Eustațiu, actual veterinar al orașului Târgoviște, transferat la cercul Titu (Dîmbovița), în locul d-lui N. Necșulescu, trecut in altă funcțiune. D. veterinar V Manoliu a fost numit definitiv la circ. II Vella (Dolj), în locul d-lui V. Ciocan, transferat. D. V. Ioan a fost numit definitiv veterinar al cercului Bibești (Gorj), in locul d-lui I. Călniceanu, care ocupă postul provizoriu. D. Gh. Martha, veterinarul ajutor al jud. Buzău, transferat definitiv la cercul Slobozia (Ialomița), in locul d-lui Gh. Chiru, care ocupa postul provizoriu. D. V. Ciocan, veterinar la circ. II Vella (Dolj), mutat dej. la cercul T.Frumos (Iași), în locul d-lui Slamandi. D. dr. Petrescu, veterinar ajutor al jud. Romanațî, circ. II Balș, confirmat definitiv în acest post. D. St. Stoica, voter, circ. II R.Sărat, transferat la cercul Clejani (Vlașca), în locul d-lui G. Grigoriță, mutat. D. N. Georgescu, veter. circ. Sadova (Dolj), transferat la despărțirea XIV din zona prev. Calafat (Dolj), in locul d-lui A. C. Zamfirescu. D. V. Stavăr, veter. orașului Tceuciu, transferat la desp. VIII din zona prev. Ialomița, în locul d-luî C. Popovici. D. G. Grigoriță, veter. cerc. Clejani (Vlașca), transf. def. la desp. 10 din zona prev. Giurgiu, în locul d-lui St. Popescu. „ I. Ah. Păcescu, veter. prev. al punctului Ostrov (Constanța) confirmat definitiv. D. Gh. Tulbure, veter. al punctului de observație Karaomer, transferat def. la punctul de observație Falcia, în locul d-lui N. Mierlescu. D. V. Burghelea, veter. prov. al punctului de observ. Mihăileni, conf. definitiv. D. St. Stelian, veter. circ. Ohaba (Mehedinți), conf. def. ln circ. Bicleș, acelaș județ, in locul d-lui I. Mușat, MOARTE RAM UITA Parchetul de Ilfov a fost încunoștiințat era că băiatul Mihai Marin Filip, din comuna Carcalițî, a murit in urma unei bătăi suferite de la locuitorul Tache Stefan. Parchetul pentru a se convinge dacă faptul e exact sau nu a orinduit o anchetă. In acest scop a plecat in localitate d. judecător de instrucție Negrea, insoțit de d. procuror Budișteanu. De asemenea a plecat și d. Andrei Ionescu medicul legist, spre a face autopsia cadavrului. EmizmiiSü Msrilor Ságéi ISíEra!® D. Anton Carp, ministrul domeniilor, a luat ultimele dispoziții în vederea emisiunilor acțiunelor Casei Rurale. Emisiunea acestor acțiuni se va face la 15 iunie viitor. Subscrierile vor fi primite, in București, la Casa de depuneri și consemnațiuni și la Banca Națională, iar în provincie la administrațiile financiare ale fiecărui district. Această emisiune va cuprinde 10.000 acțiuni cu câte 500 lei fiecare, în valoare totală de 5.000.000 lei. Subscriitorii vor trebui să depună o garanție de 10 la sută. Primul vărsământ va fi reținut din garanție. Plusul garanției va fi restituit. Al doilea vărsământ se va face în Septembrie viitor, și al III-lea în Octombrie. Condițiile amănunțite ale emisiunei vor fi publicate in «Monitorul Oficial» de astăzi. INFORMAȚIUNÎ t SÂMBĂTA .♦ Atragem atenția tîlor abonați cari ișî reinvesc abonațsențele,’ să noteze exact și toate citeț adresele’ d-lar pe capooul noilor mandate cărți poștale, spre a se evita astfel orice reclamations și întârzieri la primirea ziarului. ❖ Ziarul «Gazeta Transilvaniei» publică următoarea telegramă din Viena cu data de Mercuri: «Erî seară au sosit in gara de nord de aci reprezentanții Bucovinenilor, cari vor lua parte la conductul festiv, ce va avea loc mâine cu ocazia jubileului Maj. Sale Monarhului. Românii, cari fac parte din delegație, au produs o mare impresie asupra publicului. Bărbații sunt oameni voinici, fetele au atras atenția publicului prin frumuseța lor. Românii formează principala atracție din grupa bucovineană». * «Monitorul Oficial» de ieri publică tabloul nouilor pensionari ai Statului. Sunt 128 pensionari, cu pensiuni lunare in sumă totală de 20.504 lei. 0 Ministerul instrucțiunei a publicat în «Monitorul Oficial» de era o ediție nouă a legei pentru înființarea Casei de economie, credit și ajutor a corpului didactic pusă din concordanță cu modificările și adăogirile dispozițiunilor nouei legi, dându-se în acelaș ■ timp articolelor o nouă numerotație. ( I. Vasile Duțiseu, subșef de biurou în cancelarii serviciului județean de pe lângă prefectura jud. Prahova, a fost înaintat referent statistic. ♦ D. dr. Ion Scurtu, profesor și publicist, fiind invitat de comitetul secțiunei Ligei culturale din Galați, va ține cu prilejul congresului Ligei o conferință despre aniversarea de șasezeci de ani a revoluției ardelene din 1843, în legătură cu vremurile de azi. Conferința se va ține mâne Duminecă ora 5 p. m., in sala Alcazar din Galați. Pentru cele trei locuri vacante de controlori ai băncilor populare și cooperativelor sătești, și care locuri urmează a fi ocupate, prin concurs, de învățători, concursul s’a amânat până după ce învățătorii își vor termina examenele de fine de an cu elevii școalelor din comunele unde funcționează. Cu începere de Marți 3 (16) Iunie, se vor deschide pentru traficul de călători și bagaje următoarele haite: Baldovinești între stațiunile Brăila și Vădeni ; Ser_daru între stațiunile Bărboși și Sârbești ; Piscu intre stațiunile Independența și Vameș și Liești între stațiunile N. Gonachi și Ivești. 0 Duminecă, 8 Iunie, va apare primul număr al revistei săptămânale intitulată «Vatra Luminoasă», care va sta sub înaltul patronagiu al M. S. Reginei. Noua revistă,excluzând orce, tendință politică, se va ocupa nu numai cu interesele fundațiunii «Vatra luminoasă Regina Elisaveta, ci și cu ale tuturor instituțiunilor și societăților de binefacere din țară, voind a iniția publicul asupra situațiuniilor exacte, asupra foloaselor lor și a-i îndemna astfel să contribuiască la continua lor propășire. Noua revistă va publica iri folieton scrierile literare ale Carmen Sylver, în urma drepturilor speciale acordate de M. S. Regina. 0 In ziua de 18 Iunie st. v. se va ține o nouă licitație, la orele 11 a. m. în palatul Poștelor, București, pentru darea în întreprindere a construcțiunei localului propriu de poști, telegraf și telefon din orașul Pitești. Condițiunile se pot vedea zilnic între orele 10—12 a. m. sau 4—6 d. a., la direcțiunea generală, serviciul de studii și construcțiuni noul. * In jandarmeria rurală s’au făcut următoarele numiri : D. căpitan P. Voinescu, comandant al companiei de jandarmi din jud. Ilfov. D. căpitan Țiuleanu Ion, comandant al companiei de jandarmi rurali din jud. Prahova. D. căpitan Dobrescu, comandant al companiei de jandarmi rurali din jud. Ialomița. «■ I. G. Bogdan-Duică, neputându-se duce la Câmpulung, și-a dat reemisiunea din comisiunea examinatoare a absolvenților școalei normate din localitate. In locul d-sale a fost numit d. Iancunescu, profesor universitar. Dr. dr. Melchior Hârsu a fost numit corector al buletinului direcțiunei sanitare și redactor al părței de vulgarizare științifică pentru personalul inferior sanitar. * Academia Română a publicat condițiunile pentru ocuparea unei burse din fondul Adamache, pentru mergerea în străinătate a unui licențiat la științele matematice de la Universitatea din Iași, care să facă lucrări practice de astronomie de observație (astronomie de poziție și astronomie fizică). Bursa se acordă pe timp de un an. Începând de la 1 Octombrie 1908 și va fi de 300 lei pe lună, plus cheltuiie pentru taxele școlare și acele de drum la ducere și la întoarcere după terminarea studiilor. * La examenul de învățători provizorii ținut la școala normală din Capitală au mai reușit d-ni: Popescu I. Ion, Bezdead (Dâmbovița), Petrache Bucur. Căinari, (R.Sărat), D. Avram, (Constanța) și d-ra Elena Matei Gologanu (R.Sărat). D-neie Ermeralda și Henriette Ventura, Elena general Adrian și Alexandrina și Ion G. Bibicescu, au donat pentru asilul lehuzelor sărace câte 240 lei, subvenție anuală. Cu această ocazie amintim că toate donațiunile pentru acest azil, se primesc la d-na Constanța Teodora, secretara societăței, strada Sculpture, No. 11. • D. doctorand Ion Zachiu și-a susținut cu un deosebit succes teza de doctorat în medicină, tratând despre «Secțiune sub aer comprimat de la institut d" Horiei Kretzulescu din G.Lung». O Prin intervenirea d-lui Al. Florescu, secretarul Ligei, direcțiunea generală a C. F. R. a acordat membrilor congresului Ligei o reducere de 50 la sută, asupra călătoriei la Galați. Cărțile de identitate pentru aceasta reducere sunt deja expediate. . • Se știe că cu prilejul vizitei ce Familiile Regală și Princiară au făcut touî în târgul Moșilor, în momentul plecărei automobilului princiar, publicul ce era de față a trecut printr’un moment de emoție : o femeie cu un copilaș în brațe, vrind să înmineze A. S. R. Principesei moștenitoare o petiție, a trecut prin fața automobilului când acesta era în mere. Femeia nu a suferit nimic, întru cât automobilul a fost frinat pe loc. Ceea ce a produs insă o adincă impresie și ceea ce a făcut toată seara și era subiectul induioșerei generate in toată partea Capitalei vecină cu târgul, a fost solicitudinea cu care A. S. R. Principesa Maria a primit pe femee, gingășia cu care i-a vorbit. J Cetățenii din partea locului ne-au mărturisit cât au fost de mișcați nemărginita bunătate a Principesei moștenitoare. «Societățile Populare de gimnastică» și «Apărătorii Patriei» vor da o serbare Duminecă 1 Iunie, în localul liceului Matei Basarab, intre orele 5—6 jum. d. a. Iată programul: Exerciții cu măciuci; exerciții de scrimă cu bastonul; exerciții la barele paralele; lupte franceze; scrima cu floreta și sabia; dansuri naționale și împărțirea premiilor. ❖ Ni se aduce la cunoștință că un comitet compus din membri ai Camerei de comerț și industrie din București, in frunte cu d. G. G. Assan, In dorința de a înlătura amestecul politicii în alegerile de la Camera de comerț care vor avea loc Duminecă 1 Iunie a. c., a întocmit următoarea listă: Assan G. G., făină, uleiuri; Angelescu dr. N. I., farmacie; Bediteanu G., coloniale; Blank M., tancă; Botez M., tinichigerie ; Boambă G., petrol; Christescu I., fringherie; Dobrescu Th., architect; Dumitrescu-Militari I., coloniale; Eftimiu G. M., bancă; Furnică D. Z., coloniale; Grigoriu C., tăbăcărie; Hagi Theodoracy D., cărămidărie; Ionescu Al. I., cereale; loanin G., coloniale; Ionescu Elefterie, restaurant; Melic Grigorie G., croitorie; Mai ier Oscar, articole de lux ; Negreanu Pavel, tăbăcărie;Nicolau G. C., bijuterie; Niculescu TI., agent de schimb; Niculescu I. Luca P., manufactură; Petrescu Petre, tâmplărie; Prager Sigmund, blănărie; Socec Ion I. V., librărie; Staicovici B. D., conserve; Steriu C., bancă și Zanne N., bazalt. 0 Tehnicienii dentiști din țară, sunt convocați la o adunare extraordinară, ce va avea loc azi. Sâmbătă, la orele 8 seara, la sediul societăței, în strada Mihaii- Vodă, 3. 0 Pentru congresul foștilor funcționari, ce se va ține la 1 Iunie, in sala Dacia, s’au primit numeroase aderări din țară. Congresul nu va avea nici un caracter politic. 0 La 16 Iunie începe sesiunea examenelor la școala de științe de Stat, înscrierile se primesc până la 10 Iunie. * Anunțăm cu plăcere logodna drăgălașei d-șoare Elena Geallop, nepoata d-nei și d-lui Căpitan Floroiu, cu d-l loan Celăreanu. Urăm toate fericirile tinerilor logodiți. ♦ „Societatea română-ortodoxă jubilară imperială pentru zidirea unei biserici și înființarea unei comunități bisericești in Viena“, face un călduros apel la Românii de pretutindeni, să-i dea o mână de ajutor pentru atingerea înaltului scop. Apelul, pe care Fam primit erî și asupra căruia vom reveni, e semnat, în numele comitetului de d-nii președinte Alexandru Lupu, general in pensie, și Mihail A. Popovici, secretar. ¥ not TuTiri a i E 0 Secția II-a a Curții de casație a respins era recursul lui Moise Ilerș Zisu, din Botoșani, condamnat la un an închisoare fiindcă a falsificat semnătura tatălui sau pe 2 polițe._____ ȘTIRI MILITARE * La căsătoria de tactică și comandament a școalei superioare de războiu vor lua parte d-nii: D. gen. Crăiniceanu, loc.-colon. Crăiniceanu, loc.-col. Găiseanu T., loc.-col. Christescu Const., maior Scărlătescu Gh., Șoltănescu Ern., căpit. Angelescu Radu și Olteanu Marcel, admin. I. Gheorghelu Ion, căp. Meșeuia Eug., Botez Arghir, Pa naitescu Ștefan, Mihăilescu Nicolae, Miron V., Vasilescu Alexandru, Gulășescu Victor, Economu Virgiliu, Milcu Haralamb, Dumitrescu M.Ion, Constantinescu Dumitru, Marcovici Ion, Uică Nicolae ; locotenenții : Minculescu Ștefan, Diaconescu Nicolae, Dumitrescu Constantin, Atanasescu Gh., Miftiade Constantin, Zarea Ioan, ofițerul comandant al plutonului de excortă, elevul cl II Vlangopol Ioan, sergentul Nicolescu Ion, 47 soldați, 48 cai, un pluton de excortă, cancelaria școalei, un medic . Corporația croitorilor a acordat 200 lei ajutor pentru înmormântarea decedatului Moritz Rosenthal, fost membru al acestei corporații. ȘTIRI ARTISTICE Duminică seara, se va da la sala Turnverein, o serată danțată, organizată și condusă de d. A. Bogge, profesor de dans. BIBLIOGRAFII A apărut : «Biblioteca Politică» No. 4, tratând despre Lascar Catargiu. Prețul 30 bani. I- «Revista muzicală și teatrală»,— editura Jean Feder, redactor Iuliu I. Roșca,—No. 42, (Maiü), cuprinzând : Amintiri despre Georges Bizet» de M. Lorien-Limiari; «Ines de las Sierras», roman din viața unei artiste ; «Viata unui teatru», Cronica teatrală a reprezentanților de operă; Cronica muzicală a concertelor și a societăței corale berlineze; diferite știri artistice din străinătate și din țară.—Abonamentul 5 lei pe an, cu premii muzicale în valoare de peste 20 lei. Bl A.Z Ultragiu de moarte. — Mie, esclamă un domn, nu mi s'a tras decât o singură palmă, dar acela care andrăzuit să mi-o dea, a murit. — L-ai ucis în duel ! — Nu, a murit de oftică. — «amar ® mam........................... Roleiin atmosferic al Institutului meteorologic pe ziua de 29 Mai 1908 Înălțimea barometrului 0 ° 766.4 mm. Temperatura aerului 17 °.3 Starea cerului acoperit. Viatul suflă slab de la NE. Temperatura maximă de era 21 °. Temperatura minimă de azi 13 °. Timpul s’a răcorit in toată țara. In cursul zilei temperaturele maxime au fost cuprinse între 1 lS3 și +23 ° la munte și in Moldova, iar in Dobrogea și in Muntenia între +240 și +27'1. Noaptea termometrul s’a coborât în multe localități chiar sub + 10', inregistrându-se +71— care este cea mai coborâtă temperatură din țară — la G.Lung. Era a mai plouat in partea de jos a Moldovei, in Dobrogea și in estul Munteniei, iar după amiază ploaea s’a întins și în Oltenia. Acum cerul s’a înseninat in Dobrogea, în restul țârei este mai mult acoperit. Vinilul sufla slab de la N și NV în Moldova și de la NE în Moldova și de la NE in Muntenia. Barometrul în continua creștere s'a ridicat cu 2 la 3 mm. Presiunea atmosferică este un mijlociuc către 760 mm. e§Tjia ®» RSSIAna SV ROMANIA — Pe ziua de 30 Main — Dunărea scade pe toata lungimea. Apele Dunărei au deasupra enagiului : la Calafat 3.— la Bechet 3.05 ; la T.Măgurele 2.80 ; la Giurgiu 3.80 ; la Oltenița 3.98; la Călărași 3.82; la Gura Ialomiței 4.58 ; la Galați 3.85 ; la Tulcea 2.43. IN AUSTRO-UNGARIA — Pe ziua de 28 Maiu 1908 — La Palau 3.92 ; la Viena 1.82; la Budapesta 3.24 ; la Mohács 3.51 ; la Baziaș 2.38. ...... ........ >1)0 • ■«» —a——■ I Finanțe și comerciii București, 30 Maiü. Finanțe Cota valorilor la bursa din București Renta de 1891 5% tei ÎOD’1—102; id. de 185 mii. 5 °'0 lei 10B/2—102 ; idem de 32 1/1 milioane 4’/0 lei 901/5-903(4 ; id. de 50 milioane 4% tei 91 —911/.)—; idem de 274 milioane 4 °/6 lei 94^/2—95 ; idem de 45 milioane 4 ° 0 lei 911/1—Di 1/2; idem de 120 mii. 43/0 lei 911/î — 92; id. de 90 de milioane 4 °, lei 90 — 90V* ; idem de 130 mii. 4*/» leî 891/1—SDI.2, idem de 100 milioane 4 °,'0 leî BOVI—COVI, idem convertite 4LC leî 90.35. Obligațiuni com. București, 1903 —1906' 4«/, 8GV».—86Ă* Obligațiuni Credit jud. și com. lei 1001/2—100*.^, id. 4»/a ®/, leî 911/'. Funciare rurale 55/0 leî 100. — id. 4% leî 87ii/4 881!i; urbane București 51/a lei 981/1—98!/2; id. Iași 5 °/a leî 953/4—96. Acțiuni : Banca Națională 4100_ 4120, Banca Agr. leî 440-444. Bank of Roumania Li.231-235.Banca de Scontier 125-130. Banca Marmorosch-Blank & Co iei 870-880. Generala Română lei 1685—1695. Societăți de asigurare : Dacia-România lei 6z1—673. Naționala lei 825-840. Devise:_ Cek Londra oferit 25.535/î, cerut 25.oO—; Gek Paris of.-------, cerut 101.60—. Cek Berlin of. 125.15, cerut 125.—. Cek Viena oferit 106.30, cerut 106.15. Cek Belgia of. 101.40, cerut 101.25. Cereale —ULTIME DEPEȘI— (Telegramele noastre particulare) Cota cerealelor in străinătate Budapesta. 29 Maiu Grâu Oct. ccr. 10.83 urc. 20 h. Secara Oct. „ 9.10 urc. 18 h. Ovăz Oct. ,, 7.70 urc. 28 h. Porumb Oct. ,, 6.62 urc. 3 h. Cola Oct. 17.65 invariabil. Berlin 29 Main. Grâu de Iulie n. 210.25 scă. 75 c. Secarăne ,, m. 191.25 urc. 25 c. Porumb „ n. 144. invariabil. Paris. 29 Main. Grâu de Iulie fr. 21.75 scă. 5 c. Făina .. .. 28.70 scă. 15 c. Ulei de colza 83.— scă. 50 c. New-York. 29 Main. Grâu disp. cent. 951/2 scă. 3/g c. Grâu de Iul. cent 948/4 scă. 1/8 c. Grâu de Sept . 91’/s invariabil. Porumb disp. „ 76x/2 sca. V2 C* Porumb Iul. „ 76— invariabil. Porumb Sept. „ 733/4 scă. 1— c. Chicago, 29 Mafii. Grâu de Iul. cent 87^ #că. 1/8 C. Grâu de Sept. „ 841/* urc. 1/3 C. Grâu de Dec. ., 853 urc. V1 S. Porumb de Iulie „ 671/* urc. tyj C. Porumb de Sep. „ 66— urc. ]/8 c. Porumb de Sep. „ 557/8 urc. i/4 c. Londra, 29 Main. Grâu Poramb f Piața slabă Orz I Liverpool, 29 Masă. Grâu de Iulie susținut. Porumb de Iulie calm. Anvers, 29 Main. Grâul este in scădere. Porumb ( Orz ) calme. Colza t . . 1.. Brăila 30 Mai). Aspectul pieței noastre in aceste ultime 7 zile nu s’a schimbat întru nimic, din pricină ca piețele principale din Europa au avut în șir câteva zile de sărbători și, neoperând, cotați lunile au lipsit. Afară de aceasta stocurile aici fiind puține, negocierile s’au mărginit la mici vânzări de grâne în localitate, la morari, porumburi la speculanți, și ceva ovăzuri pentru lăuntrul țării.. Prețurile obținute au fost : grânele până la 2150 de calitate prima, greutate 77—78, secundele de 74—75 ani amatori morari din anterior cari le plătesc intre 2000-2050. Porumb s’a vîndut pe la mijlocul săptămânei cu 1275- 1250, in urmă revenind iar la preț, s’s plătit 1300 de către speculanți. Oarzeie au amatori cu 1400 din șlep și 1370 pe linie. Ovăzul plătit pentru consumația locală cu 1300 din magazie. Meiurile s’au vândut de sămânță cu 1200—1250. Fasolea neglijată, cotând astăzi calitățile cele mai bune lia Moldova 1700—1750, cea ds Ialomița 1625. Ultime informațiuni SÂMBĂTĂ 0 M. S. Regele a aprobat regulamentul pentru modificarea unor dispoziții din regulamentul de aplicare a legei drumurilor. Cele 10 circumscripții de poduri și șosele sunt desființate. Verificarea recepțiilor și aprobarea proectelor cari se facea de acele circumscripții, se vor face pe viitor de direcția podurilor și șoselelor. Cu incepere de la 1 Aprilie se înființează un serviciu de inspecție care va depinde direct de ministerul lucrărilor publice. ♦ Un consiliu de miniștri s’a ținut erî după amiază la ministerul de interne, sub președinția d-lui Dimitrie Sturdza. Astăzi de dim. un consiliu de miniștri se va ține la Palat sub președinția M. S. Regelui. * D. Nicolae Dinescu, bursierul ministerului domeniilor pentru studiul lăptăriilor in străinătate, se află actualmente la Kiel, Germania. înD sa a vizitat până acum Copenhaga. Senatul universitar din București împreună cu consiliul profesoral al facultății de drept ge vor întruni pentru a doua cartada viitoare, spre a continua discuțiile asupra raportului d-lui profesor Longinescu, relativ la ocuparea catedrei de drept roman, vacantă la facultatea Jin Iași. ♦ Economul G. Floru, parohiei bisericei Krețulescu din Capitală, a prezentat Academiei române spre publicare o lucrare in manuscrise, cuprinzând 20 rinduri , versuri preamărind pe sfinții și martirii de origine românească. Se știe că preotul Flora am tipărit sub auspiciile Academiei, acum câțiva ani o lucrare intitulată Golgota. 0 In Iunie anul viitor se va ține la Budapesta al patrulea congres internațional de lăptărie. Comitetul organizator al congresului a invitat ministerul tău de domenii spre a lua pari la dezbaterile congresului. Cu această ocaziune se va ții și o expoziție națională elevite , una internațională de lăptarii. Din cei 200 revizori de vii», existenți actualmente in comunele rurale,vor fi suprimați mai bir de jumătate. Această măsură es! luată pentru a se veni in ajutoril celorl’alți, cari au un salariu c 60 lci lunar și sunt deci Înclinat spre acte incorecte ,din pricina salariului insuficient. Pe viitor va primi însă 90 lei lunar și li se va Încredința un număr de comun aproape egal pentru fiecare revizor. Reducerile acestea se vor fac pe ziua de 1 Iunie a. c. * Premiul de 500 lei din fondu: Triller care urma să se acorda infacultatea de litere pentru an: acesta, nu se va mai acorda, d oarece s’a prezintat un singur concurent. O Pentru ocuparea catedrei de chimie agricolă, de la facultatea de științe din Iași, s’a numit o commisiune compusă din d-nii prof. Istrati și Minculescu, care să examineze lucrările d-lui Vasiliu Ntaralambie, singurul candidat. Au fost numiți la stațiunile balneare, la Govora , d-ni: G. Stoian, casier comptabil; N. B. Ciobanu la controlul biletelor. La Călimănești: d. I. M. Vasilescu, copist; D. T. Ionescu,șeful biuroului statistic din direcția sanitară; & ( Isvor Natural da Lîihh*, Fără Fer dovedit ca excelent în boli de rinichi și de vesiit (udulții), dysterie, reumatism, gută și diabet, precum și la catarurile organelor respiratorii și digestive. întreprinderi ca Isvor*1U14 B’ü vato? din $zinye-Lip»5c* Budapest, V. Rudosírakpnrfc 8. Se găsesce ln tote dragneriile principale. CEREȚI PRETUTINDENI NUMAI SPECIALITĂȚILE CELE MAI GUSTOASE DIN LUME concurm «äE«siäi»->WSa