Universul, noiembrie 1908 (Anul 26, nr. 301-330)

1908-11-01 / nr. 301

lasffli BBffl M&sau Sâmbătă 1 Noembrie 1908 UN SPLENDID ȘI SPAȚI03 Apartament situat la Calea Victoriei NI3 primul etaj în stânga compus din 6 camere pentru stăpân, un spațios salon, scufragerie parchetate, pdsie de bac, 3 camere pentru servitori, bucătărie, pivniță, etc. Foarte bun pentru birouri și administrațîunle fiind situat in centrul Capitalei. Doritorii a se adresa D-li R. DIMITRESCU-CASPINA La ziarul «UMIV TIRSUU» ACT DE VÜLTÜARE Aduc prin aceasta viile mele mulțumiri d-lui Doctor M. Ștefanescu-Zanoagăt, specialist în boale nervoase, care m’a tratat și vindecat după metoadele cele mai moderne de o maladie de acest gen, spre deplina mea mulțumire. Nu pot decât să recomand cu căldură tuturor suferinzilor de aceste boale, pe acest eminent doctor. G. Berihold _______________________București mrmtARE La Comana Urechești, jud. Gorj. Î0 kilometri depărtare de T.Jiu, o pidure de stejari grosime de 60 centimetri încins până la 1 m. și 50 centimetri in circonferință, înălțimea de la 12 la 15 m. Lemne toate drepte pentru construcție cu aproximație 500 lemne de pogon. Cu aproximație 70 la 80 pogoane. Adresa : Stan Bărbulescu, Comuna Garpeni, jud. Dolj. 2877 Un break frumos — DE HUO — pentru 9 persoane, și nu se vind în total cu șapte» sute Le« Strada Papa»IasH Mo. I® Se aduce la cunoștința generală, că în ziua de 6 Noembrie 1908, de la orele 11 a. m. înainte SE ¥ a alEMIa cu licitație publică in localul Corpului de Portărei ai Trib. Ilfov plasa Câmpului, jud. Buzați averea interzisului N. I. Alexandrescu pe un period de 5 ani, de la 23 Aprilie 1910—23 Aprilie 1915, încapându-se licitația de la suma de lei 70.000. Condițiunile de licitare și arendare se pot vedea la dosarul Corpului de Portărei al Trib. Ilfov, cu No. 1956 din 1908. 2840 Pentru Domnii Tipografi 2 la Stil -ROTATIVE — se c găsesc de vânzare la: „"Universul” una MARINONI, de 4 pagini, dimensiunea 53x77, și una DERKIEY, dimensiunea 63 X S0. Ambele in bună stare de funcționare. Prețul de vinzare convenabil. A se adresa Domnului l DUITRESCI-CliPISA la, TTtfrVESSTTl, MAGAZINER cunoscând limba germani si română, see auto.—Oferte a administrația ziarului sub J 1001. 2879 IWWWWWWWWW/WWWS a ers cea mai caldă sta■ fiațiune de cură din sub Judul Tirolului, lângă SI *% Gardasee. Stațiune $*§ 1 $ principală a minutUL 11 LJgnatului drum de fer .............Morî-Arco-Riva. Sewwn^iibaiiiiiuiuuii zon Octombrie-Maî. Palmi, măslini, iaurî și portocali. Noul sere de iarnă în mari hale, locuri de promenade fără praf, 2 concerte pe zi, sată mare de serbări, reuniuni. Toate felurile de băi, cure de apă rece, inhabitoriu. Hoteluri și pensiuni. Vile particulare cu locuințe pentru familii, ce închiriat. Serviciu religios cat. și evang. Telefon între Arco-Trient-Roveredo etc. Lumină electrică. Instalații nour cu apă de munte. Prospecte și informațiuni la direcțiunea curei. 2579 SFiEMC! și CHmUBQ Doctor mm — DENTIST — Execută conștiincios toate lucrările dentistice. §3,—Siratta Lipscan!, — 53 2875 Escisru! I. Grsssmaa Spselsliii Ia Hsala â© *ST©Mâ€* S’a întors în Capitala Strada Sftu Gheorghe-Nou No. 29 Consult.. 6—8 p. m. 2876 Alei, Ion Vig — BERTEST ROMAN de la Facultatea din Paris Specialist în dinți artificiali — 5 Lei uni — Caisa Victoriei No. 5, lângă Pragăr Intrarea prin Strada Râureanu 2870 Sfaturi către sute pentru îngrijirea copiilor mici sănătoși și bolnavi j ds Br. B. ETTIHUES — Medic al Spitalului de Copii Strada Șerban-Vodă No. 20 £ de vânzare la librăria Socec și librăriile din țară. 1552 . Dr*. VINTILESCU Spacializat la Paris și Berlin în BOA&l««OCHI Si SffiTiT Strada BEMEI 53 -- Qonsultapt $—6 — 2854,, Examsnul da la Drept Kezultatul examenului Sîrri s’a dat rezultatul la examenul al Il-lea ținut la facultatea de drept din București, sesiunea de Octombre. Au reușit următorii candidați: Almăgeanu Ilie, Apăteanu loan, Apostol Gh., Bălan Gh. Bădescu, Banulescu T. loan, Băbeanu PomnnHu, Bunescu Const., Bumbacahis Alex., Bărbulescu Ilie, Bălănescu Cornel, Burcă Gheorghe, sub locot. Burdea Cornst., Bobescu Dum. Corcuoveanu Pantelie, Gepescu Ștefan, Clodeanu Const., Călin Virgilul, Constantinescu Gh., Christescu N. Nicolae, Constantinidis Noti, Costescu Teodor, Chefner M. Filip, Calomirescu Petre, Colae St. Dumitru, Chezarie M. Vasile, Crăciunescu Petre, Crătunescu Ion, Cornea Oliviu, Carap Nicolae, Danielescu Paul, Degean Ion, Dose Ion, Dobrescu Ioan, Duță Ion, David Constantin, Dragomirescu Mihail, Dumitrescu Aurel, Dicescu Nicolae, Dumitrescu Constantin, Deleanu Iacov, Dumitrescu George, Dumitrescu Constantin, Dragnea Ștefan, Enescu G. Dem., Frumuzache Petre, Gecăleanu Matei, Georgescu V. Ion, Gabrielescu Virgiliu, Ghițescu Dem. Gabrov, Trifan Nicolae.Gheorghiu Grigore, Hariton Gheorghe, Hurmuz Ion, Ionescu Niculae, Isvoranu Gheorghe, Ionescu G. Ion, Ionescu Mihail, Epure Constantin, Lunga Dem., Melas Alcibiade, Mazăre Alexandru, Mihăescu Duțu, Median Constantin, Mannescu Gheorghe, Margaret Filip, Marinescu Paul, Mateescu Capatana, Moraru Christache, Nicolaescu Octav, Negulescu Dem., Nicolai I. Marin, Nicolau C. Ion, Popescu Nestor, Popescu Alex., Popovici Ion, Popescu Gh. Ion, Pasculescu Dem., Popescu Nicolae, Panaiodor Const., Parisian Ant., Popescu A. Ioan, Rădulescu Victor, Bădescu Ion, Rasucian M. D. Renert Moritz, Rădulescu Stelian, Stoica St. Petre, Stoicescu R., Pr. Șerban I. George, Steriu Panait, Ștefănescu N. Dem., Sat.maris-tin, Ștefănescu Aurel, Sobrescu C-tin, Sfat Mircea, Strop Adrian, Safta Șt., Sturdza Eugen, Stăncescu Oct., Sisman Alexe, Săvescu Al., Sachelarie N. Ion, Strelicescu N. Alexe, Teodor S. Decu, Tâmpeanu Constantin. XM SI?A. T JPS ZI Alungarea sobolilor sau cârtițelor.—Sobolii sunt niște animale foarte folositoare și nu se hrănesc decât cu plante, dar totuși, prin scormonitul lor, fac rău plantat lunilor. Mai lesne se pot înlătura dacă sunt pândiți pe la răsăritul și sfințitul soarelui, când au obiceiul să scormonească. Atunci puteți da ușor de ei cu sapa. „Universul" — in provincie —Prin poștă de la coresp. noștri) Miercuri,29 Octombrie. BURDUJENM. — AU bandit prins. — Un complice al lui Goionca, anume N. Șutac, a putut fi prins orî în pădurea din marginea orașului, de către d. Eremia, șeful postului de grandarmi de aci, care după o fugă de aproape o oră după bandit a putut pune mâna pe el. Se știe că Șutac a evadat de asemenea din penitenciarul din Suceava cu Grigoraș și Golonca. Șutac — ca și Golonca — deși tînăr, e vechiui pușcăriaș avind mai multe condamnări și fiind și dezertor. Șutac nu mărturisește absolut nimic. GIURGIU. — Impmment din Imprudență.. — Azi, pe la orele 12 dimineața, soldatul "cu schimbul Nedelea Marin, din com. Braniștea, vroind să împuște vrăbii, s’a împușcat la mâna dreaptă. Două degete i-au fost strivite. Pacientul s’a trimis în cura spitalului județean. Sanitare.—In com. Puena, s’a declarat scarlatina. S’au luat măsuri de poliție sanitară. Nenorocirea din Letca-Veche . Băiatul Dragomir Florea, din Letca-Veche, a fost împușcat din imprudență, în brațul drept de către individul Zamfir Bărbulescu, pe când vroia să incerte un pistol. Rănitul in stare gravă a fost trimis la spitalul din Obedeni. S-a deschis o anchetă. Condamnarea unui seducător. — Azi a venit spre judecare, la judecătoria de ocol, procesul de seducțiune intentat de fata Tudorița Ștefănescu contra lui Ilie Marculescu, care prin promisiuni de căsătorie a ademenit-o. Din partea apărare! a vorbit d. G. Grunau, iar din partea civilă d-nii P. G. Parizianu și A. Rădulescu. Judecata admițând acțiunea a condamnat pe I.Mărculescu la 1000 lei daune ai 20 ie chestunii de judecată. Sentința a făcut o bună impresie in public. Do la cercii! comercial.— La cercul comercial a fost o ședință importantă. S'a discutat chestiunea repausului duminical. Au luat parte la discuție d-nii Dragomir Catianu, Gr. Marinescu, Mircea Inescu, Aurel Scurtu și P. Predescu. S’a decis ca să se intervină către d. prefect pentru a se da o circulara la sate prin care să se arate țăranilor că Duminica vor fi prăvăliile închise și să nu mai vină la oraș. In acest scop să se fixeze Vinerea, în fiecare săptămână, ca zi de târg. S’a mai decis ca un memoriu să fie înaintat camerei de comerț din localitate,prin care să se ceară modificarea legea repauzului duminical. Acest memoriu, camera de comerț il va înainta corpurilor legiuitoare chiar in actuala sesiune. Furtul din str. Olariu.— D. Păunescu reclamă poliției, că un anume Const Tudor i-a furat o piele de astrahan. D. sub-comisar Duminicatu cercetând rău și a descoperi pe autor. Dus la poliție, Constantin Tudor mărturisi faptul. El va fi dat judecății. " BOROHOl. — Scarlatinal. — Epidemia de scarlatina care bântue atât in oraș cât și in județ, ia din ce în ce proporțiuni mai îngrijitoare. Sunt nenumărate cazurile de scarlatina și mai cu seamă în oraș, majoritatea cazurilor sunt mortale. Epidemia seceră multe vieți de copii. Serviciul sanitar a luat cele mai severe măsuri de combatere. S’ITEȘTI.— Crima mnei femei.—Femeia Ioana Ion Neamțu, din Bălcești jud. Argeș, atrasera un foc de armă asupra consătencei sale Floarea Dinu Rotaru, rănind-o grav. Victima a fost internată în spitalul din R.Vâlcea, iar criminala arestată. Cauzele crimei nu se cunosc deocamdată. SKVAIA. — Vânătoare de urși. — In apropriere de Ocina un "jandarm trimis din Sinaia în afaceri a văzut trei urși, pe cari i-a ocolit. Nu i s’a întămr’ilat nimic. Raportând cazul d-lui administrator de plasă, Vlahide, acesta va organiza in curînd o vânătoare oficială prin partea locului, făcind invitații doritorilor din întreaga plasă. .......... R.SĂRAT.— Depunerea unor funcționari falsificatori — D. judecător de instrucție de la trib. local, Adam T. Bercea, a arestat azi pe primarul din Pitești, d. Enescu și pe telefonistul din acea comună,d. Granate Vina ce se atribue acestora e că au falsificat un bilet de vânzări de vite, ștergând cu dor și îndreptând semnele unui cal, precum și comuna care a emis acel bilet. T.JIU. —întrunire naționaliștii. — La 8 Noembrie -ora 2 d. a., se va ține in sala teatrului local o întrunire naționalistă unde vor lua cuvântul d-nii advocați Eugen Pârâianu-Guca, Titu Staicu, G. Stefulescu-Bucă și alții. TIRGOVIȘTE. - Un caz grav de intoxicație.—Femeia Lița Matei Anghei, din Buciurești, dând să bea altei femei, Frusina Tache Oprescu,—probabil spre a o lecui de vre o boală de care sufere—niște rachiu, in care era dizolvată piatră vânătă și calaban, numita femee s’a intoxicat in așa fel, încât a fost nevoie să intervină medicul plășii, care i-a dat toate ajutoarele posibile. ■Starea ei e totuși gravă. Moarte neașteptată.—Aseară pe la orele 7, Ion Banu Căpățână, din Vulcana, stând in casă cu familia de vorbă, a picat deodată jos, încetând din viață. T.MAGUREL.E. — O afacere suspectă.—In ziua de 2.6 c., pe la orele 7 seara, o barcă cu doi bulgari, care venea pe Dunăre și câta să iasă pe malul românesc în dreptul comunei Năsturel, fiind observată de patrula de grăniceri, care pândea niște bulgari puși în urmărire de poliția portului Zimnicea, a fost somată să tragă la țărmul românesc. Conducătorii insă au îndreptat barca spre malul bulgăresc. Grănicerii,văzând că nu se supun, cu toate somațiunile făcute și focurile de armă trase în aer, au tras un foc în barcă omorând pe unul din conducători ; cell alt a reușit a se depărta cu barca spre malul bulgăresc, cu cadavrul in luntre. Probabil că se va deschide o anchetă, spre a stabili ce cautau acei bulgari, la acea oră, spre țărmul românesc. MODIFICAREA regulamentului școalelor seculoare de fete D. Spiru Haret, ministrul instrucției publice, dorind să îndrumeze pe tinerele noastre fete pe calea adevăratei chemări a femeei, a hotărât să modifice regulamentul școalelor secundare de fete în sensul ca educațiunea elevelor să fie mai puțin superficială la ce privește gospodăria. In acest scop de ministru a numit o comisiune compusă din d-nii D. A. Teodoru, secretarul general al minist, instrucției, Kirițescu, inspectorul învățământului secundar, d-na A.Proca, directoarea azilului «Elena Doamna», d-na Cordoneanu, directoarea «Căminului cultural», d-na Braditi, directoarea școalei secundare de fete din Bârlad și d. Arghirescu, profesor secundar, care să se ocupe cu această chestiune. Comisiunea a ținut trei ședințe în cabinetul d-lui secretar general Teodora și, în urma dezbaterilor a alcătuit un proect care va fi înfățișat consiliului general de instrucțiune, ce se va întruni zilele acestea, pentru a se vedea modificările care se pot primi și introduce în regulament. K« VINERI ♦ Duminecii, 13 noembrie, la ora 10 dimineața, in biroul administrației „Universul“, se va face tragerea premiilor ce acordăm gratuit abonaților «o.și» . Vor participa la importantele noastre premii toate persoanele cari au plătit abonamentul după 4 Maiu 1908, precum și acelea ce se vor mai abona până în dimineața zilei de 13 Noembrie. Toți cititorii «Universului» cari nu s’au abonat încă să se grăbească a participa la aceste premii. v. Familia princiară va părăsi Luni, 3 Noembrie, Sinaia,instalându-se in palatul Cotroceni. ♦ D. Walter Sermon, mare antreprenor de trăsuri-automobile de piață in orașele Paris și Berlin, va înființa în curând un astfel de serviciu in București iar ia vară în Sinaia. Numărul acestor trăsuri va fi de 24 si taxa va fi evaluată prin taximetru. ^ Bustul lui B. Iepurescu a fost așezat în grădina Centrului din Giurgiu. Este vorba ca desvelirea acestui bust să se facă în cursul lunei Noembrie.^Ziarul «Bukoviner Tagblatt» din Cernăuți, publică in numărul său din urmă un articol de fond, intitulat «Eminescu și evreii», in care se vorbește despre ideile naționale ale marelui poet și despre lupta neobosită pe care el a dus’o ca ziarist in contra evreilor. O D. maior Praporgescu, subșef de stat major al corpului 2 de armată, a plecat la Sinaia și a lucrat era de dim. cu A. S. R. Principele Ferdinand, comandantul corpului II de armată. ^ Ni se scrie din Ianina (Albania) cu data de 24 corent: «Azi, la orele 9 și jum., s’a făcut în orașul nostru inaugurarea clubului albanez. încă de pe la orele 8 sala era arhiplină. Am remarcat pe Caratheodori Pașa, Musyim Pașa, Azil Pașa, comandant militar, Sadir Pașa și pe alți mari demnitari turci, apoi pe mitropolitul grec cu toate comunitățile, pe rabinul cu comunitatea israelită, întregul corp didactic al școalei comerciale române, pe directorul liceului grecesc și alți greci. «Președintele clubului, bravul albanez Zia-Bey, a rostit câteva cuvinte , apoi au luat cuvintul secretarul clubului, Mahmud Bey, care a vorbit în turcește, și Musef Efendi în albanezește. «La line, toată asistența a felicitat pe președinte, urând progres clubului.* « — S’au pus în carceră tinerii greci Gheorghios, Cuiridis și Baburis, pentru că în ziua sosirea d-lui Kallys purtau drapele cu colorile Greciei, sfidând opinia publică. D. Kallys pleacă mâine în Grecia prin Preveza, neducându- se în altă parte din cauza iernei, — cum zice el, — dar altul se crede a fi motivul întreruperea călătoriei. <$> Primăria Capitalei a trimis ministerului instrucției publice o adresă prin care ii face cunoscut că, spre a evita orice corespondențe inutile, înștiințează autoritatea școlară că, pe viitor, comuna va da combustibil numai pentru încălzitul școalelor și odăilor de servitori,ci și pentru locuințele directorilor. Direcțiunea învățămîntului primar și normal primar, din ministerul instrucției publice, a răspuns că, potrivit art. 72 al. I din legea învățămîntului primar «directorul va locui in localul școalei și va beneficia de combustibilul necesar locuinței lui». Pe acest temei ministerul a mijlocit pe lângă primăria Capitalei să se dea și de aici înainte combustibil directorilor de școlî. ❖ Mai mulțî cititori din raionul Crucea de piatră, din Capitală, ne fac cunoscut că negustorii de lemne au ridicat in acel cartier sărac, prețul lemnelor cu mult peste cei obicinuit Afară de aceasta, lemnele se vând ude, verzi și cu lipsă la cântar. Socotim că primăria Capitalei va lua măsuri pentru curmarea răului. Societatea «Bas Zion», care întreține școala de fete cu acelaș nume din str. Emigrat No. 16 (Dudescu), a organizat în saloanele Liedertafel pentru seara de 2 Noembrie un bal având și tombolă cu toate numerile câștigătoare. ♦ D. Al. Șomănescu a fost numit perceptor la circ. 25 Tăriceni (Ilfov), in locul d-lnî C. Ghica destituit ❖ Pedeapsa de destituirea perceptorului N. Ionescu, de la Ciocănești (Ialomița), s’a transformat în punere in disponibilitate. ♦ Duminecă, 2 Noembrie c., orele 3 da., va fi la școala primară de bieți «Petrache Poenaru» din str. Știrbei-Vodă, a doua ședință publică a conferințelor lunare ale institutorilor din secțiunea I-a, pentru Capitală. D. Ion N. Georgescu, director la acea școală, va vorbi părinților elevilor despre «Starea de acum a țării in comparație cu trecutul». In curând se vor face noui mutări în armată. Decretele vor fi semnate peste câteva zile de M. S. Regele. _________ ”?n TMZI Direcțiunea sanitară a ridicat măsurile de poliție veterinară, ce fuseseră luate împotriva epizootiei de brâncă infecțioasă, care bântuia în Brezoia (Ilfov) și care, in urma măsurilor luate, s’a stins^_______ _______ STÎEI ARTISTICI — Violonistul Florizel de Reuter va da un al douilea concert Marți 4 Noembrie. — In palatul Ateneului se va reprezenta Sâmbătă 1 Noembrie 1905 .,Băcanul cu 3 gineri“, comedie in 3 acte, și „Sărutarea“, comedie intr’un acte. 111» LIOGRA Fä 1 „Letopisițî“ de Const. Mille.tn frumos volum de 170 pagini 1 leu și 50 bani. — „Lupta Economică“ No. 41, sub direcția d-lui Const. C. Bacalbașa. — „Revista Societăței de Arte, Litere și Sport“ din Constanța. Buletin atmosferic al Institutului meteorologic, pe ziua de 30 Octombrie 1908 . Gerul aspru de era dimineață s’a înmuiat mult în Moldova, înghețul insă a persistat până seara în cea mai mare parte a țărei. Peste noapte s’a încălzit repede pretutindeni iar ploae și lapoviță a căzut în o bună parte a țărei mai cu seamă în partea centrală a Munteniei, unde în cele mai multe localități s-au strâns cantități de apă intre 10 și 15 milimetri. Temperaturile au variat puțin; cea mai ridicată din țară + 6 ° la Târgoviște și cea mai coborâtă — 8 ° la Mamornița, Codiseni, Ilarian și Iași. Vântul suflă slab mai mult de la est și nord-est in Muntenia, iar în Moldova are diferite direcțiuni. Acum continuă a ploua in toată Muntenia. Barometrul a fost în continuă descreștere, coborându-se cu 7 la 8 mm., acum el fiind în mijlociu către 766 milimetri.—— in — ------— cota mfinim LV ROMANIA — Pe ziua de 30 Octombrie — Dunărea scade la T.-Severin, Calafat, Bechet și Giurgiu; e.staționată la Oltenița și Cernavoda, iar în celelalte porturi crește. Apele au următoarele cote in centimetri, in raport cu enasiul : La T.Severin —50 ; Calafat —28; Bechet —37; T.Măgurele—6; Giurgiu —33; Oltenița —18; Călărași 36— Cernavoda —28 ; Gura-Ialomiții—27; Galați 5; Tulcea —4. In Austro-Ungaria — Pe ziua de 28 Octombrie — Passau 87 ; Linz — 1.07 ; Viena —1.74; Pressburg 1; Budapesta 25; Mohács 17; Razia* —60; Orșova 37. Finanțe: Agrica ilavă și c>meretă Bucuraștî. 30 Octombrie. Finanțe Cota valorilor la Bursa din București Renta de 1894 510 iei 101— 101V4; idem de 185 milioane 550 iei 1031 s— 1033/8 ; id. ae 321» milioane 4*0 «ei 907/s—91 Vg ; id. de 50 milioane 4 ° n iei 903/4 — 91 ; idem de 274 milioane 4'Jto iei 93 ®/t—941 * ; id. de 45 milioane 40,0 iei 903h—ORfi: idem de 120 mii. 40/„ iei 90174— 91P4 ; id. de 90 de milioane 4 ® V iei 897/s—90* s.4 ; idem de ISO mii. 4 ®/, 897 g-9018; id. de 100 milioane A. B. -s.:a iei 90— Q01^, id. conver. 4Q/0 iei 90. UDneațiuni cor. București, 1903- 1906 4«/ lei 87 40—87.65. Cred. jud. și corn. 51< 1001/6-1003 8 idem 4‘13 °/s iei 90`s—903/+. Funciare rurale 5* lei 993/4-99.90; idem 4 °/0 Jlei 88.15 — ; urb. București 5 °/n lei 973/8-975/8 ; idem urb. Iași 5 ° 094.10. Acțiuni : Banca Națională 4100— 4110. Banca Agr. 390—393. Bana di Raum, lei 226—229. Banca de Scânt lei 124-127. Banca Marmorosch-3iank & Co. lei 877—883; id. emis. III leî 850—860.Banca Generală Română leî 1650—1660. Societăți de asigurare : Dacia-România lei 681 — 685. Naționala leî 820-830. Dev.: Cek Londra 25 361 425.333/4, cek Paris 101.05 — 160.95, cek Berlin 124.05—123 90, Viena 105.921/g— 105.521/a, cek Beig îa 100.65—100.50. Sconturi și avansuri Banca Națională scompt lei 50.0. ,, ,, avans pe dep.lei 5120 ( Casa de Dep. avans pe dep. lei 51/1 °/l). — OLTIMB J2PÎS1(Telegramele noastre p articulare) Cota cerealelor in străinătate Budapesta, 29 Octombrie. Grâu Apr. cor. 12.67 scă. 1 b. Secară „ ,, 10.52 urc. 1 h. Ovăz ,, ,, 8.51 scă. 1 h. Porumb „ 7.46 invariabil. Colza „ ,, 14.50 scă. 1 h. Berlin. 29 Octombrie. Grâu de Dej, m. 209.25 urc. 1 m. Secară ,, m. 176.75 . 50 c. Porumb m. 161.— „ 25 c. Paris, 29 Octombrie. Grâu Noemb. fr. 23.90 invariabil Făină Noem. frs. ,30.95 scă. 10 c. Ulei de colza ,, 80.25 urc. 1 fr. New York, 29 Octombrie. Gril disp. ceni. 114— urc. 8/s c. Grâu da Dec. „ 11 î Jy „ s/s e. Grâu de Mai. ,, 115— ,, s/s c. Porumb disp. ,, 711/4 scă. 1/s c. Porumb Dec. ,, 713/t urc. 1,i c. Porumb Mat „ 70s| s ,, 1I3 c. Chicago, 29 Octombrie. Grâu de Dec. cent. 1033/sura. turc. Grâu de Mai. ,, 10702 urc. >/8 c. Grâu Iulie. . ., 1013/4 invariabil Porumb de Dec. ,, 623/s urc. 1/8 e Porumb de Mai 6204 «că. */s c. Porumb de Iulie ., 617/8 urc. c. Liverpool, 29 Octombrie. Grâu susținut. Porumb ferm. Londra, 29 Octombrie. Grâu ferm. Porumb ferm. Orz ferm. Ovăz ferm. Piața pescăriei Brăila. 30. — In piața pescăriilor s’au vândut pe ziua de azi 7000 kgf. pește proaspăt și sărat cu următoarele prețuri: Crap 71—94, ciortocrap 57—74, ciortan 49—54, șalău 65-240, plătică 44, știucă 37—53, babușcă 24—29, somn epruc 124—145, somatei 50—111 biban 35—38, albitură 23—37, obloji 37—28, fusari 87—88, mreană 61--71, tagzar 128—110, cegă 120—270. Galați, 30. — In piața pescăriilor s’au vândut pe ziua de azi 43.504 kgf. pește proaspăt și sărat cu următoarele prețuri: Crap 91—63 , ciortocrap 67—57, sărat 75 — 80 , ciortan 52—39; sărată 39 -67 ; ciortănică 39- 36, sărat 48 — 20 ; șalău 225 — 58 ; avat 38; sărat 39 ; cârjeancă 41—45; plătică 43 — 41; sărata 41—66; lin 76 ; știucă 61 — 25, sărată 36—40 ; caracudă 60 — 34 ; babușcă 32—25; sărata 23—30 ; somn erma 40 ; somneprac 103 — 75, sărat 91 ; somoteiu 68-40, sărat 61—73 ; biban 35—27 ; albitură 28 — 20; sărată 27 ; mreană 62 ; cegă 107.75—120; raci 3.80—3 ; icre de morun sărate 112; icre de nisetru 24—15; sărat 125; icre de păstrusă 10. Peste câteva zile va apare: Ateaitul ziarului Universul un volum de 180 pagini, tipărit pe hârtie velină, având, pe lângă un text bogat și interesant, multe gravuri în fototipie și o copertă absolut artistică, lucrată in tricromie. Prețul 35 bani exemplarul. Gratis pentru noui abonați ai ziarului.(Universul). CURIERUL JUDICIAR (TRIBUNALELE CIVILE) Fraudele de la vama poștei Am publicat că in afacerea fraudelor de la vama poștă s’a făcut un supliment de instrucție deoarece se descoperise nouă fapte în sarcina unora din funcționarii inculpați. Era d. prim-procuror Eftimie Antonecu a dat rechizitoriul definitiv prin care trimite în judecata tribunalului pe funcționarii : Teodor Ionescu, șeful vămei, pe Const. Domide, Const. Rizu, Gh. Sâmboteanu, Gh. Lazăr, Ștefan Stămute și Al. Simionescu. De asemenea sunt dați judecaței comerciantul I. Moisescu, proprietarul magazinului ,,Luvra“ și funcționarii comerciali Gustav Schiller și Gherșeu Bernard. Sunt scoși de sub urmărire funcționarii A. Trizontino, D. Gudino, Gh. Davidoglu, I. Nădejde, I. Nedelcovici, P. Dumitrescu, Achil Ștefănescu, I. Bunescu și Petre Hambașeanu, contra cărora nu s’au găsit probe de culpabilitate la fraude. Statul s’a constituit parte civilă cu suma de 200 mii lei. Curiozitate puțin cam... scumpă. Intre soți, la vitrina unei prăvălii : — Oh, drago, Jorj ! Cumpărami toaleta asta... Sunt așa de curioasă să văd cât costă... VINERI . De la 1—15 Noembrie se va ține examenul de geometriarpentorî în capitala fiecărui județ ; comisiunile se vor compune din inginerii șefi ai fiecărui județ, împreună cu câte un profesor de matematici de la liceul sau gimnaziul din capitala județului unde se ține examenul. Numele profesorilor de matematici sunt : D-nii: Bem Palade G., din P.Neamț ; Aug. Coman, din Pitești; Gheorghiu G., Iași ; Ciocan A., Huși; Mazilu B. Giurgiu ; Constantinescu G. I., Galați ; Raelitivan S., Focșani; Mazăre I., Fălticeni ; Pascu Gh., Dorohoi; T. Grigorescu, Craiova ; I. Fodor, Constanța ; M. Nestor, Caracal ; I. Antonescu, C.-Lung ; Constantinescu G. V., Călărași ; Stănescu G. V., Buzău ; Dobrescu Radu, de la gimnaziul Șincai, din București; Iuga G., Brăila ; Demetrescu G. M., Botoșani; Zamfirescu Popovici, Bârlad ; G. Manoliu, Bacau ; Chirulescu P., T.Măgurea ; H. I. Brăileanu, Tulcea ; Vișinescu C., Tecuci; Banciu I„ Tg.-Jiu; Niculescu I., Târgoviște ; Grodaru C. M. Slatina ; Silb»r Em., Roman ; Negoescu N., R.-Vâlcea; Corbeanu D., R.-Sărat; Dacică I., Ploești; Neagu T., Vaslui ; Muzicescu, T.-Severin. « Golonelul Sava Paunovici, comandant-șef de cavalerie sârbă, căpitanul de artilerie Velimir Tomachevici și veterinarul Sava von Kosavițci, cari se aflau in țară, au plecat prin Ungheni in Rusia. 4» D G.* Vasilescu, impiegat el. III in ministerul de finanțe, a fost înaintat controlor fiscal cl. II in locul vacant. ❖ Direcțiunea generală a căilor ferate a fost autorizată să execute în regie așezarea și balastarea căei ferate Pitești-Câmpina, pe o porțiune de încă 5 km. ❖ Eri după amiază s’a ținut un consiliu de miniștri, sub președinția d-lui Dim. Sturdza. Consiliul s’a ținut Sa d. Dim. Sturdza, care fiind indispus, nu poate părăsi casa. S’a discutat asupra convențiunei comerciale ce urmează să se închee cu Austro-Ungaria. ❖ «Societatea de salvare», reușind, grație concursului ce s’a găsit de la primărie, de a-șî organiza și un serviciu de transportat bolnavi atinși de boli contagioase, aduce la cunoștința publicului că ține la dispoziția sa, in orice oră din zi și din noapte, 3 ambulanțe, plătindu-se următoarele taxe, după poziția socială a bolnavului: a) pentru săraci gratuit ; h) transportat cu 5 lei; c) transportat cu 10 lei (ambulanța de lux). Tot odată, Societatea de salvare pune în vedere publicului că dezinfectarea ambulanțelor și a așternutului din interiorul ei e garantată, făcându-se riguros după fiecare transport. Goalele contagioase fiind un pericol social, Societatea de salvare speră, față de micile taxe,de mai sus, să vie in ajutorul populațiunei, asigurând pe de o parte bolnavului un transport mai omenesc iar pe de alta ele a nu se mai duce la spitale în trăsuri, tramvaie sau alte vehicule publice, cari au servit până azi ca mijloc de propagare a boalelor contagioase. ♦ Pentru înființarea noului oraș Bechet ca port la Dunăre, în fața orașului bulgar Rahova, s’au luat măsuri de către ministerul domeniilor, in vedere că locuitorii sunt împroprietăriți în baza legei rurale, a se face exproprierea pentru caz de utilitate publică. D. inginer Voicu, delegat de minister cu parcelarea terenurilor noului oraș, a terminat lucrarea Rămâne a se grăbi cu expropierea, ca noul oraș să poată lua ființă cu începere de la primăvară. Ministerul domeniilor a acordat și in acest an funcționarilor acelui departament dreptul de a se aproviziona cu lemne pentru iarnă, in condițiuni de plată mai avantagioase, din pădurile Statului. Lemnele se vor acorda treptat pe măsura trebuințelor fiecăruia. Proectele de budget ale diferitelor servicii din ministerul domeniilor au și fost întocmite și supuse d-lui ministru, care va dispune, după ce se va revizui, a se trimite ministerului de finanțe, conform cererei adresată de acel departament tuturor ministerelor. 4*. I. P S. S Mitropolitul Parthenie al Moldovei a sosit aseară in București venind din Constanța. ♦ Am anunțat că prefectura poliției Capitalei a dispus ca de la 1 Noembrie să circule pe piață cupeuri închise. Numărul acestor trăsuri se va ridica la 92. ♦ Un mare număr de locuitori din mahalaua Floreasca ne roagă să aducem mulțumiri d-lui ajutor de primar dr. H. Botescu, pentru interesul ce le-a purtat, pavând și punând pietriș prin câteva străzi din acest cartier. Tot odată își exprimă speranța că in anul comuna va continua opera începută, asanând acest cartier lăsat până azi in Părăsire. ÎNTÂMPLĂRImin capitală Accidentul de la fabrica Sanitas La fabrica Sanitas, din strada Fecioarei No. 9, s’a întâmplat era dimineață un accident, unui lucrător anume Nițl Crăciunescu, cu domiciliul in str. Marginei No. 24. O curea care punea în mișcare roata, dințată a unui ferestrău, a prins mâna lucrătorului și i-a rupt-o. Rănitul leșină numaidecât din cauza marei dureri, și în starea aceasta gravă a fost dus la spitalul Colentina unde medicii au judecat că e absolută nevoe sa î se amputeze mâna. Circ. 9 în raionul căreia s’a întîmplat nenorocirea, a deschis o anchetă foarte subită. La locuința sa din strada Țărani No. 16, a încetat ieri subit din viață, văduva,Eufrosina Dumitru, în etate de 50 ani. Circ. 10 anchetează: Accidentul de la fabrica Lessel Un alt accident de această natură s’a întâmplat tot era și la fabrica Lessel. Și aci o curea de transmisiune, de la o mașină, a prins mâna dreaptă a unui lucrător anume Toma Alexandru și i-a sdrobit întreaga ladă. Rănitul a fost pansat de către un intern de la Societatea de salvare și transportat imediat apoi la spitalul Filantropia, unde a fost reținut. Hoț arestat Poliția de siguranță a înaintat era parchetului pe un anume Iancu Constantin, cărămidar, domiciliat in fundătura Fântinichei No. 5, care acum o lună a dispărut din serviciul fabricei de cărămidă a d-lui Cristescu din Floreasca, după ce furase un costum de haine și o mulțime de alte obiecte casnice. Accidentul de la fabrica Dürer ln numărul de ieri am publicat despre un accident întâmplat la fabrica Buker et Dürer, unui lucrător. Direcțiunea fabricei ne comunică,că accidentul nu s’a întîmplat la o mașină ci lucrătorul a căzut de pe un scaun și și-a fracturat piciorul. Starea acestui lucrător, care a fost internat la spital, continuă a fi gravă. Căscat de căruță Un locuitor din com. Cornetu din Vale, jud. Ilfov, trecând ieri cu o căruță plină cu varză pe strada Minerva, căzu sub roatele căruței care-1 răniră grav. Dânsul a fost dus la spitalul Colțea. Accidentul de la seminarul 3 ddagoșic Ieri dimineață un elev de 14 ani, de la seminarul pedagogic, anume Copăneanu Pantelimon, domiciliat în str. Chimistului No. 10, pe când făcea niște exerciții la trapez,și-a pierdut echilibrul și căzând s-a rănit la corp. D. profesor G. Ștefanescu-Galați, care se afla în curtea seminarului, chemă imediat la ajutor societatea de Salvare. Un intern de la această șoc. a pansat pe elevul rănit și l’a dus apoi cu o ambulanță la domiciliul său. ssimiuL TELEGRAFIC AL ÎIARILII «MS DIN JUNĂ Proces amânat.—Inventariarea averei lui Suioti. — întrunire politică. — Crima.— Brăila, 30.—Azi a venit înaintea tribunalului cererea de eliberare pe cauțiune a lui N. Ionescu, fost ajutor de grefier. Judecarea s’a amânat pentru 4 Noembrie. — Azi administrația financiară a continuat inventarierea averei defunctului G. Sunou. Intre hârtii s’a găsit o însemnare prin care decedatul testează credinciosului său servitor negru Ali, suma de 3000 lei. — Zilele acestea Camera de comerț, va fi convocată spre a se pronunța asupra locului ales pentru clădirea palatului bursei cum și spre a fixa ziua când se va ține concursul pentru planurile acestui palat. D. Bancotescu, președintele Camerei de comerciu, va avea o întrevedere cu d. D. Sturdza, prim-ministru, în această chestiune. — Consiliul comunal ține ședință la 1 Noembrie. ■— Astă seară se ține la restaurantul francez întrunirea membrilor partidului conservator-democrat spre a discuta chestiunea șefiei locale. Se va alege apoi o comisiune care să meargă la d. Take Ionescu spre a-i expune vederile partizanilor din localitate. — I. procuror a făcut cunoscut tribunalului că i s’a reclamat de librarul Teodosiu Ioanițiu, din București, că frații Olteanul, librari de aci, sunt în încetare de plăți și au înstrăinat marfa, rămânând ca tribunalul să aprecieze dacă trebue să fie declarați din oficiu în stare de faliment. Lucrătorii D. Voicu și Overisto Veronesi de la fabrica de cherestea a d-lui Franzini, luându-se la ceartă, întâiul a îmbrâncit pe italianul Veronesi in ferăstrae care apucându-i i-a tăiat brațul drept. Rănitul, fiind dus la spital, a murit. Criminalul V a prezentat singur diuî procuror care l-a arestat. Serviciul de verificare al măsurilor ,și greutăților a început un riguros control la negustorii din oraș. —Cu începere de azi până la 20 Noembrie va lucra la primărie comisia de control a birjarilor. — Bernard Silberman, din strada Ștefan cel Mare 363, a reclamat poliției pe fratele său Hassan că i-a furat 200 lei. — Ion Mănescu, din piața Regală 4, trecând pe bulevardul Carol, a fost întâmpinat de măcelarii Ion Baron și M. Cristescu cari l’ați bătut crunt. — Printre notarii din județ s’a făcut următoarea mișcare: St Popescu la Batogu, Gh Stegărescu la Ulmu, și Manea Băcanu la Ciacâru. Ancheta.Împușcare.-Moarte subita E pihnire.—Arestări Ploești, 30 — D. Romulus Voinescu, inspectorul polițiilor, a sosit in localitate spre a ancheta cazul lui Antonio Zancheta care a reclamat siguranței generale ca a fost bătut de un agent al poliției locale. — Locuitorul Dorobanți Niculae, din Crivina, curățind un revolver, arma s’a descărcat și sa rănit, în piciorul stâng. El a fost adus aci, la spitalul comunal. — In str. Călărași 30 a murit’subit comerciantul N. Albani. — In Dărmănești sunt 32 cazuri febră tifoidă. Școalele s au închis pentru 50 de zile. Bolnavii au fost internați in infirmerii. — Siguranța a arestat pe dezertorul Nicu Dumitrescu, din regim. 3 roșiori. — La Câmpina a fost arestat St. Șerbănescu, autorul furtului de la d. Ioan Șeitan. Vizită. — Afacerea Apostolicie.—Dest Curte.—Proces. — Diverse Galați. 30.—D. Anghel Saligny sosit aseară în localitate și a vizitat bazinul de cherestele care se face și alte lucrări din do-uri. — Judecătorul sindic continuă inventarul mărfurilor lui Apostolide. Se zice că pasivul ar fi de 170 mii lei, iar activul de abia acoperă taxere vamale. — Curtea de apel s. I a respins apelul lui T. Alex. Romanescu, condamnat la 10 ani închisoare pentru că a omorât pe mama sa. Aceiași Curte judecă procesul lui G. Tănăsescu și alții pentru excrocherie de 9000 lei la joc de cărți. A fost arestat C. Manea, Take Băncilă, Niculiță și Bănică Marin, cunoscuți bătăuși din Vadu Ungurului, pentru că au bătut în mod barbar pe un epileptic C. Nicu. — Au fost arestați G. Săndulescu dezertor, Tănase Caranfil și Anica Forței, pentru furturi. — Azi s’a judecat la tribunal s. II procesul între sec. Bukowinaer-Holzgeseilschaft și Gaspari pe de o parte cu statul, administrația docurilor, băncile „Comerciala“ și „Generala“ și frații Kirschen. Avocatul Alexiu, din partea băncilor «Generală» și «Comercială», declară că n’are nici o pretenție asupra celor 240 de vagoane de lemne pretinse de societate și consimte chiar la eliberarea lor. D. P Misir, din partea societății, vorbește de pretențiile administrației docurilor contra eliberării mărfurilor și face diferite interpretări. Avocatul Cernescu, din partea Statului, nu recunoaște că ar fi existat un gaj asupra mărfurilor lui Kirschen și refuză formal a discuta existența gajurilor cum și cele două contestații la judecarea acțiunei din Brăila. Tribunalul ia act de aceste declarații și scoate din cauză băncile sus zise. Băncile fac aceleași declarațiuni și față de cele 35 vagoane ale firmei Gaspari. Avocatul Săftniu din partea docurilor întreabă dacă are drept societatea să reclame semnele de la docurî al carii regulament de operații îl citează. Vorbește apoi de stipulațiile dintre docurî și Kirschen cu obligațiile exprese, discută dreptul cu care se prezintă societatea și vorbește de dovezile, de proprietate și până când durează aceste drepturi de proprietate. Nu recunoaște drepturile reclamanților ci destinatarului Fiecare parte din martori răspunde de toată datoria, care este de 480 mii lei. Nu știe dacă există lemnăria în decuri, arătând situația. Indiee zicând că dacă vor să ridice marfa, să plătească toată datoria garantată de întreg depozitul, iar un caz contrariu cere respingerea acțiune! D. P. Misir zice că docurile recunoaște existența mărfurilor, discută dreptul de pretențiune, și cât treime să plătească pentru partea care vrea să o ridice și care e de 240 vagoane. Cere să se condamne frații Kirschen și administrația docurilor ca să lase liberă eșirea măriei sau în caz contrar Statul să-i plătească valoarea. Mai vorbește avocatul Statului Gernescu care explică atitudinea statului în proces și drepturile docurilor. Cere respingerea acțiunea și chestueii de judecată. Avocatul Pârvulescu din partea fraților Kirschen declară că pune marfa la dispoziția societăței și a lui Gaspari. Trib. amână pronunțarea pentru 6 Noembrie, când se vor depune concluziile în scris. Procese.—Școală de farmacie.-Universitate.Epidemie.Arestări.—Diverse Iași. 30.— Azi a fost adus la Iași Gh. Notaru, pândar in Cristești, care a împușcat erî pe Ion Ursache, pe care l’a rănit de moarte. — Mâine Camera de punere sub acuzare va cerceta dosarul oribilului asasinat comis de Ion Putrașcu, supraveghetorul unei fabrici în faliment din P.Neamțu și care a ucis pe contabilul Leibu Lazarovici. — Procesul lui Pericle Gotigeanu acuzat de fals în acte, a fost amânat hotărându-se o nouă expertiză a actelor presupuse false. — Senatul universitar a hotărât înființarea unei școli de farmacie pe lângă facultatea de medicină din Iași. Director al Universității a anunțat pe ministrul de instrucție de această hotărîre. Vor fi predate fizica generală de către profesorul universitar N. Leon, botanica de prof. Alex. Popovici și chimia minerală de prof. dr. Șumuleanu. Acesta fiind programul anului 1. — La 1 Noembrie se va deschide cantina societății „Pâinea săracilor“ din Iași. — Profesorii universitari de aci au hotărât să țină o serie de cursuri de unire între facultăți în aula universității și cari vor avea misiunea de a completa cunoștințele generale ale studenților. — Azi au fost eliberați ,soldații bacalaureați din batalionul 4 vânători și cari și-au îndeplinit stagiul de un an. — Noul subrevizor școlar d. I. Petrov a depus azi jurământul. — Scarlatina a isbucnit cu furie la Berbeci. — Marți se întrunește consiliul general al jud. Iași spre a se ocupa cu votarea budgetelor comunale. — Febra tifoidă a început a bîntui cu furie în Iași. — La 1 Noembrie se deschide cantina universitară. — Poliția a arestat pe Gh. Bonea, originar fin Vaslui, care a comis escrocherii. A mai arestat pe Gh. Golănaș care a fost surprins când voia să înjunghie pe fata Vasilica din str. Morilor. — Fostul grefier al jud. rurale din Iași, Victor Iordan, a fost găsit mort in satul Miciigani. S’a deschis o anchetă. — D. colonel Georgescu, intendantul corp. IV de armată, a început inspecțiunile adminitrative pe la garnizoanele din Moldova. ,— Școala din Hodora a fost închisă din cauza epidemiei de febră tifoidă. De asemeni școalele din Gola și Miroslava s’au închis din cauza epidemiei de scarlatina. — In zilele de 16 și 17 Noembrie se va întruni consistorul Mitropoliei, având de judecat mai multe procese preoțești. Ședința consiliului județean. —Condamnare.— Epindemii.— Accident.—Furt.—Diverse Craiova. 30.— Consiliul județean a ținut aseară ședință. S’a votat creditul necesar pentru plata burselor la 8 elevi cari sunt la școala de meserii din București. S’a dispus modificarea regulamentului școalei de meserii de aci. A decis să se fie o nouă licitație pentru vânzarea terenului din bulev. Convențiuneî proprietatea comunei. A determinat terenul care să se dea locuitori din Filiași și s’a fixat prețul de 400 lei hectare și au amânat ședința pentru 30 Octombrie. — Trib. Dolj secția I, a condamnat pe Ion M. Fiorescu, primarul com. Cornu la 45 zile închisoare și 500 lei amendă și perderea drepturilor de a ocupa funcțiuni publice pentru refuz de serviciu, față de portăreții G. Mihăilescu — D. Fiorea Rădulesch institutor, la școala de băeți No. 2, a fost însărcinat să gireze provizoriu direcțiunea școalei, în locul titularului St. Ioanid, care funcționează ca revizor școlar. — Școala primară din Bărboști a fost închisă pe timp de 15 zile din cauza epidemii de scarlatina. — In Gângiova și Sadova s’a declarat febra tifoidă. In oraș această epidemie crește. — Mâine uniunea chelnerilor ie vor aduna în sala Stravolca. — Azi noapte locuitorii I. G. Truică din Caraula simțind hoți care voiau să-i spargă casa a tras după fereasmai multe focuri de revolver. Una din gloanțe a rănit pe Const. Motoi, care a rămas mort pe loc. Cu ocazia inspecții pe care d-rul comunal Schina a făcut-o la școala comercială, a constatat că apa de băut se ține în curte neacoperită, iar clasele fără foc. Duminică de dimineață sunt chemați toți ofițeri de rezervă spre a se prezenta d-in general Gigurtu comandantii corpului 1 de armată. — Curtea de conturi a cerut primăriei orașului, să-i trimită contul de pensiuni pe exercițiu 1904. — Brutarului Ion Gheorghe i s’a furat din bărbieria lui Mitică Mateescu 69 lei din palton. — Poliția a arestat pe femeea Păuna Rădulescu pentru ademenire de minore. — Comerciantul Marin Georgescu, a fost dat judecății pentru că punea în vânzare băuturi false. — Săteanul Ion Lila din Bârză a împușcat cu un revolver pe Mitrică Nică. — Copila Maria în vârstă de 5 ani a lui Petre Ionescu din Călărași, fiind lăsată singură în casă, a răsturnat lampa pesteia, și-a luat foc hainele. Spre norocul ei tocmai atunci trecea la un Sarcopol care i-a dat ajutor și a scăpat-o de la o moarte sigură. — Gh. Gavrilă din str. Fundul Fierari imbătându-se aseară a bombardat casele vecinilor cu pietre și a tras focuri de revolver pe strade. Unul din gloanțe a trecut pe lângă urechile inginerului Cratero, care a scăpat numai prin o minune DIN STREAMTATI Chestiunea Bosniei în Parlament Viena. 30. — Guvernul a supus ieri Adunărea Deputaților proectul de lege pentru extensiunea drepturilor de suveranitate ale împăratului și in Bosnia si Hertegovina. (A R). Austro-Ungaria și situația din Serbia Viena, 30.Ziarul «Fremdenblatt» zice că știrea dată de ziarul «Petit Parisien» cu privire la demersul identic al Angliei, Rusiei și Franței la Belgrad, trebuește rectificată și complectată. Lucrurile stau astfel : guvernul francez a dat acum câtăva vreme sfaturi paeînice Serbiei Demersuri identice au fost făcute acum in urmă nu numai , de Franța dar și de reprezentanții ' celor-ialte mari Puteri. Guvernul austro-ungar a mulțumit pentru aceasta Puterilor. Admonestările Puterilor erau cu atât, mai justificate cu cât Serbia încă de mult ia măsuri militare însemnate, făcând în special mari comande de arme și de material de războiu, fără a mai vorbi de armarea pe față a bandelor, cu scopul de a resvrăti Bosnia și Herțegovina, precum și de discursurile provocatoare ale persoanelor politice sârbești. Asupra acestor motive s’a atras atențiunea Puterilor, declarându-se în acelaș timp că ar fi de dorit ca reprezentanții lor la Belgrad să continue sfaturile lor in interesul menținerea păcei. Un demers direct pe lângă guvernele acelor Puteri, spre a se cere să intervină la Belgrad, nu s’a făcut deci de către guvernul austro-ungar. (A. B.) Audiența lui Pasicî Tzarskoje selo, 30.— D. Pasicî a fost primit ieri în audiență de tar. (A. R.) Descoperirea cadavrului aeronautului Andre Copenhaga, 30. — Căpitanul unui sooner danez a adus știrea că comandantul Chalker al vasului american «Pelops» navigând în apele polare, a găsit la nord de peninsula Larador, lângă capul Mugora, o simplă cruce pe care era săpat numele de Andre ; sub cruce era îngropat cadavrul Piața închisă. Anvers, 29 Octombrie.