Viața Nouă, ianuarie-martie 1956 (Anul 13, nr. 3455-3531)

1956-01-03 / nr. 3455

ANUL XIII SERIA II Nr. 3455 ———■«'"Tllllil Ilii il1»lllllia3Sr3Ei553BIBE3BBBBfflM Marti 3 ianuarie 1956 4 PAGINI 20 bani Cu încredere în viitorul luminos Iată-ne pășiți în primul an al celui de al doilea cincinal. Gîndurile se îndreaptă spre viitorul nostru luminos. Spicuiești din documentele Congresului partidului, și ești pe deplin sigur că așa va fi: în 1960 vom avea de două ori mai mult oțel decît acum, 10 miliarde metri cubi de gaz metan, 15 milioane tone cereale, de două ori mai mult unt și de peste două ori mai mult zahăr... Și limbajul faptelor poate continua mai departe: 2.000 km. conductă gaz metan, 2.300 km. linii de 110 și 35 kw., 3.000 autocamioane pe an fabricate în serie... , , Minunate perspective! Fără îndoială ca acesta-i izvorul bucuriei, al încrederii depline în forțele sale cu care poporul nostru muncitor a trecut pragul lui 1956. Izvorul acestei însuflețiri trebuie de asemenea căutat în rodnicia muncii de pînă acum pe drumul plin de fapte mărețe sub conducerea încercată a partidului. Atunci o scurtă privire spre anul care s-a scurs. Condus de partid, poporul român a făcut mari pași înainte pe drumul construirii socialismului. 1955 a fost un an de luptă dîrză ,pentru dezvoltarea necontenită a industriei. Harta patriei a fost îmbogățită cu noi întreprinderi industriale ce au intrat în funcțiune. Una dintre acestea este și fabrica de conserve din Tulcea care a început deja să dea primele produse alimentare. In același timp, sarcina trasată de partid în 1955 țărănimii muncitoare de a produse -10 milioane, tone grîu și porumb, a fost îndeplinită și depășită. Cei ce muncesc pe ogoarele regiunii noastre, au contribuit din plin la obținerea acestei producții de grîu și porumb, depășindu-și cu 100.000 tone angajamentul luat. Atenția și grija pentru ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc, s-a concretizat în 1955 prin numeroase măsuri menite să ducă la creșterea continuă a nivelului de trai, material și cultural. De aceea, întregul popor muncitor a pășit cu însuflețire în primul an al celui de al II-lea cincinal, cu gînduri de nestrămutată încredere în cîrmaciul său încercat, Partidul Muncitoresc Român! Pășind în 1956, poporul nostru muncitor are deplina convingere că minunatele perspective ce au fost deschise de către istoricele hotărîri ale celui de al II-lea Congres al partidului — măreț program de luptă pentru fericirea celor ce muncesc, pentru înflorirea Republicii noastre dragi — vor fi îndeplinite cu succes. Trecînd în anul 1956, oamenii muncii au pornit din prima zi a noului cincinal, la o muncă însuflețită! Partidul cheamă pe oamenii muncii să dezvolte tot mai larg întrecerea socialistă pentru realizarea tuturor sarcinilor celui de al II-lea plan cincinal, în interesul înfloririi patriei și a bunăstării poporului. Așa după cum subliniază în mod deosebit documentele Congresului, principalele eforturi trebuie îndreptate spre creșterea permanentă, într-un ritm tot mai viu, a productivității muncii și reducerea prețului de cost al produselor.In scopul obținerii unei înalînalte productivități a muncii, se cere colectivelor de muncă din industria regiunii noastre o preocupare mai intensă pentru introducerea tehnicii noi, a metodelor de lucru avansate și a introducerii normelor cu motivare tehnică. Cu toată exigența trebuie de asemenea să se lupte pentru lichidarea lipsurilor ce mai persistă în unele locuri în ce privește organizarea muncii, a folosirii din plin a utilajelor și mecanismelor, a popularizării experienței valoroase a fruntașilor în producție. La indicația organelor de partid, colectivele de conducere ale întreprinderilor din regiunea noastră, folosindu-se de experiența cîștigată în anii primului cincinal — au datoria ca dintr-un început, în acest an, să asigure toate condițiile necesare îndeplinirii sarcinilor de plan la toți indicii. îndeplinirea sarcinilor de plan la toți indicii, este un obiectiv de mare însemnătate, sporirea neîncetată hotărîtor pentru a rentabilității fabricii respective. In scopul ridicării permanente a întregii activități economice, partidul cheamă pe cei ce muncesc să ridice calitatea muncii lor, să folosească cu mai multă pricepere tehnica nouă, mașinile și toate agregatele. Activitatea conducătorilor de întreprinderi trebuie în același timp îndreptată spre folosirea cu chibzuială a materiei prime și a materialelor, spre cheltuirea cu toată grija a fondurilor destinate producției, împotriva risipei, pentru gospodărirea cu grijă a bunurilor poporului. Numai în acest fel se vor putea înscrie noi succese în direcția scăderii continue a prețului de cost al produselor. Și sarcina reducerii prețului de cost al produselor — așa după cum se arata în Raportul de activitate al C.C. al P.M.R. prezentat de tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej, la cel de al II-lea Congres al P. M. R., „trebuie privită ca o problemă centrală a întregii organizări a producției, trebuie să devină o preocupare vie și permanentă a ministerelor, a direcțiilor generale, a conducerilor întreprinderilor, a organelor și organizațiilor de partid, a comitetelor sindicale, a fiecărui om al muncii și în primul rînd a fiecărui comunist". Chezășia încununării cu succese deosebite a muncii, încă din primele zile ale noului cincinal, stă în dezvoltarea mereu mai largă a întrecerii socialiste. In cadrul întrecerii socialiste, organele sindicale, îndrumate de către organizațiile de partid, au datoria să ajute la răspîndirea metodelor înaintate, a experienței fruntașilor, în așa fel ca aceasta să devină un bun al tuturor muncitorilor. In același timp, colectivele de conducere ale întreprinderilor, pentru a garanta dezvoltarea succeselor obținute și în viitor, au datoria să asigure îndeplinirea cu fermitate a planurilor de măsuri organizatorice, planuri întocmite în baza experienței pozitive și a lipsurilor ce s-au consatat în perioada anilor trecuți. Pe fereastra larg deschisă spre viitorul luminos, poporul nostru muncitor privește cu toată încrederea. In lupta sa pentru construirea socialismului, pentru îndeplinirea sarcinilor trasate de cel de al II-lea Congres al partidului, poporul nostru are un conducător încercat și devotat — Partidul. Cu încredere în conducerea înțeleaptă a partidului să luptăm în noul an în care am pășit, pentru realizarea de cît mai însemnate succese, în numele făuririi unei vieți tot mai fericite celor ce muncesc. Munca spornică a mecanizatorilor -Muncitorii și tehnicienii de la gospodăria agricolă de stat „Berea Barbu“ din raionul Filimon Sîrbu, desfășoară cu multă însuflețire întrecerea socialistă pentru dobândirea unor noi succese. Continuînd muncile de efectuare a arăturilor adînci, mecanizatorii de aici lucrează cu spor și la reparatul mașinilor și tractoarelor. Organizîndu-și mai bine munca, muncitorii de aici au reușit în ultimele zile ale anului 1955 să termine reparațiile la un număr de 4 tractoare KD și să efectueze o serie de reparații la un număr însemnat de unelte agricole. Fruntași în muncă s-au situat în aceste zile tov. Sfintei Ion și Satoianu Ionel, care au realizat reparații de bună calitate. De asemenea, numeroși muncitori de aici au lucrat la condiționarea a 40 tone, semințe necesare însămînturilor de primăvară. " •— Informație de partid — Oamenii muncii din regiunea noastră studiază documentele Congresului Partidului (pag. 2-a) — A 80-a aniversare a tovarășului Wilhelm Pieck (pag. 2-a) — I. Catz — Cum sunt folosite posiblitățile întreprinderii noastre pentru obținerea unor produse de bună calitate (pag. 2-a) — Sesiunea Sovietului Suprem al In numărul de azi: U. R. S. S. — Cuvîntarea tovarășului N. S. Hrușciov (pag. 3-a) — Răspunsurile lui N. A. Bulganin, președintele Consiliului de Miniștrii al U.R.S.S. la întrebările lui Stanka Vaselinova, directorul ziarului iugoslav „Nedelne Informativne Novine“ (pag. 4-a) — Răspunsurile lui N. A. Bulganin la întrebările lui Charles Shutt, conducătorul biroului din Washington a societății de televiziune și jurnale de actualități „Telenews" (pag. 4-a). — Declarația cu prilejul Anului Nou făcută de N. A. Buganin la rugămintea societății de radio francoengleză Parahe-Marcone (pag. 4-a) — încheierea Congresului Partidului Comunist din Suedia (pag. 4-a) — Recepția de Anul Nou oferită de N. A. Bulganin în marele Palat al Kremlinului (pag. 4-a) Cuvîntarea de Anul nou a tovarășului K. E. Voroșilov MOSCOVA 2 (Agerpres). — TASS transmite cuvîntarea de Anul nou a tov. K. E. Voroșilov, președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. Dragi tovarăși! Dragi cetățeni ai marei noastre patrii socialiste! Vă felicit din toată inima cu prilejul Anului nou! Trecutul an 1955 a fost bogat in evenimente remarcabile. El a fost un fan de luptă activă și încununată de succes pentru consolidarea păcii. In acest an poporul sovietic a repurtat o mare victorie in muncă — el a îndeplinit cu succes și înainte de termen cel de al cincilea plan cincinal. Privind drumul parcurs anul trecut, oamenii sovietici pot spune cu mîndrie . Am muncit bine și stăruitor și munca noastră pașnică a adus roade minunate. Pe întinderile de necuprins ale patriei noastre au fost create numeroase fabrici și uzine, puternice hidrocentrale, noi S. M. T.-uri și sovhozuri, s-au construit noi case de locuit școli și instituții medicale, case de cultură și cluburi. Au fost arate și valorificate noi întinderi de păminturi ințelenite. întreaga noastră economie națională a făcut un mare pas înainte. Prin munca sa constructivă marele popor sovietic, strîns unit în jurul partidului comunist și condus de el, face patria noastră an de an tot mai puternică și mai frumoasă. Intrind în noul an, 1956, ne gândim nu numai la cele realizate, ci de asemenea la sarcinile neindeplinite încă, la lupta pentru înlăturarea lipsurilor existente, la dezvoltarea continuă a construcției comuniste. Gloriosul nostru partid comunist cheamă pe toți oamenii sovietici să-și intensifice eforturile pentru a dezvolta cu și mai mult succes industria grea, pentru a obține o nouă creștere a agriculturii socialiste, pentru a lărgi producția mărfurilor de consum popular, pentru a ridica productivitatea muncii, pentru a construi și mai multe locuințe și instituții cultural-e vamale, pentru a asigura ridicarea continuă a bunăstării poporului nostru. In anul care a trecut Uniunea Sovietică s-a manifestat cu deosebită consecvență ca bastion al păcii în lumea întreagă ; politica pașnică activă a Uniunii Sovietice a avut un rol dintre cele mai importante în demascarea adepților „războiului rece“, în atenuarea încordării internaționale, in purificarea substanțială a atmosferei internaționale de miasmele războiului. Evenimente importante ca conferința de la Geneva a șefilor guvernelor celor patru mari puteri, conferința de la Bandung, au contribuit un mod favorabil la întărirea păcii la lărgirea colaborării economice și culturale dintre popoare. Și, deși la ultima conferință, a miniștrilor Afacerilor Externe, ai celor patru mari puteri, datorită poziției statelor occidentale, nu s-a ajuns la înțelegere, totuși, spiritul Genevei trăiește în inimile popoarelor. Popoarele de pe întregul glob pămîntesc se pronunță tot mai activ pentru încetarea cursei înarmărilor, pentru interzicerea armelor atomice și cu hidrogen. Guvernul sovietic a dat un bun exemplu de luptă pentru slăbirea încordării internaționale. Uniunea Sovietică și-a redus armata cu 640.000 de oameni, a predat Republicii Populare Chineze baza maritimă militară Port-Arthur, a lichidat baza maritimă militară sovietică Porkhaîa Ucid, a redus cu aproape zece miliarde de ruble cheltuielile pentru apărare în anul ce vine, și, totodată, a sporit în mare măsură alocările pentru construcția de locuințe și pentru măsurile cultural-sociiale. Călătoria tovarășilor Bulganin și Hrușciov în India, Birmania și Afganistan este apreciată pe drept cuvînt nu numai de opiinia publică a țărilor din Orient pe care le-au vizitat, ci și de toți oamenii iubitori de pace de pe pămînt, ca o uriașă victorie a ideilor egalității în drepturi a popoarelor, ca o victorie a principiilor coexistenței pașnice a țărilor cu orinduiri sociale diferite. Pe aceste baze s-a statornicit și se via consolida și pe viitor prietenia, colaborarea economică și culturală a popoarelor Uniunii Sovietice cu popoarele Marei Republici India, ale Birmaniei și Afganistanului.An de an crește tot mai mult prietenia frățească de nezdruncinat a oamenilor muncii din U. R. S. S. cu popoarele marei Republici Populare Chineze și ale întregului lagăr al socialismului și democrației.Continuare in pag. 4 aj rj^.ț- fj ij 1A5I Spre noi succese sunt Primul tren al prieteniei din noul an Prima zi a noului an. În stația C. F. R. Galați, telegraful vestește plecarea din Renia U.R.S.S. a primului tren al prieteniei ce avea să sosească în țară prin punctul de frontieră Galați, transported primele cantități de mărfuri din anul 1956. In biroul său, impiegatul Nicolae Pricopie organizează munca pentru primirea primului tren sosit din Uniunea Sovietică în acest an, „La mulți ani". Această tradițională urare a fost rostită in limba romînă și rusă de către feroviarii sovietici și români.Apoi din trenul 3715, muncitorii din echipa lui Gheorghe Cociuc fac operația de transbordaj a mărfurilor. Din tren au fost descărcate în această zi printre altele 11 vagoane de material tubular, cite 2 vagoane de țagle, tablă laminată de aramă, numeroase utilaje. Un timp pentru R. P. Bulgaria același a fost executată operația de transbordare a altor 5 vagoane cu mărfuri diferite. Mesajul de Anul nou rostit la radio de tovarășul dr. Petru Groza, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P.R. In noaptea de 31 decembrie, tovarășul dr. Petru Groza ,președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P.R., a rostit la stațiile noastre de radio mesajul de Anul nou. Dragi prieteni și tovarăși. In anul care s-a sfîrșit, poporul nostru a încheiat încă un bilanț rodnic, oglindind înfăptuiri de cea mai mare însemnătate în toate sectoarele de activitate. Au muncit cu dragoste și elan lucrătorii și tehnicienii din uzinele și fabricile în care ei se simt cu adevărat stăpîni, au trudit cu sîrg și hărnicie țăranii de pe ogoarele care au rodit anul acesta mai mult decît în oricare alt an. Au muncit intens în laboratoare și institutele de cercetări oamenii de știință care pun întreaga lor capacitate creatoare în slujba intereselor poporului. Nu s-au odihnit nici creatorii din toate ramurile artelor, care au proslăvit în opere de seamă viața cea nouă pe care și-o făurește poporul liber și stăpîn pe soarta sa. Anul care a trecut a adus oamenilor muncii numeroase satisfacții și bucurii, prilejuite de succesele și realizarea sarcinilor puse de primul plan cincinal înainte de termen. In ultimele zile ale anului acesta atenția întregului nostru popor a fost îndreptată spre lucrările celui de al II-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român care a adoptat hotărîri de o deosebită însemnătate, de importanță istorică pentru mersul nostru înainte pe calea construirii societății socialiste. Acest Congres a deschis în fața poporului român perspectivele mărețe ale celui de al doilea cincinal în cursul căruia oamenii muncii îndrumați de Partidul Muncitoresc Român, vor cuceri noi izbînzi în lupta pentru întărirea și înflorirea patriei, pentru înflorirea propriei lor bunăstări. Ferm decis să-și consacre toate forțele înfloririi scumpei sale patrii, poporul nostru iubitor de pace și dornic de a trăi în bună înțelegere cu toate popoarele, continuă să sprijine cu tărie politica de pace consecventă a guvernului țării. Acum cînd din inițiativa și cu sprijinul Uniunii Sovietice, al celor 51 de țări care au votat pentru admiterea Romîniei în O.N.U., ne-am luat locul care ni s-a cuvenit, Republica Populară Romînă se simte datoare a-și afirma cu și mai puternică hotărîre voința de a contribui activ, alături de toate țările lagărului păcii și socialismului în frunte cu Uniunea Sovietică și marea Chină populară, la lupta tuturor popoarelor iubitoare de pace pentru triumful spiritului Genevei, pentru statornicirea unei păci trainice în lumea întreagă. Republica noastră populară nu a avut niciodată atîția prieteni sinceri și de nădejde cum are astăzi. Poporul nostru este mîndru de realizările noastre pașnice de libertățile și cuceririle sale revoluționare și respinge cu indignare orice încercări ale cercurilor agresive imperialiste care caută să se amestece în treburile noastre interne. Dragi prieteni și tovarăși. Pășind pragul noului an, al unui nou an de muncă pașnică menită să întărească și mai mult scumpa noastră patrie, și să aducă un nou spor de belșug în casele noastre, sîntem hotărîți să nu ne precupețim eforturile pentru atingerea luminosului țel care ne stă înainte. In alianță frățească, trainică, muncitorii, țăranii muncitori și intelectualii legați de popor, strîns uniți în jurul partidului și guvernului care conduc poporul cu înțelepciune și cu mînă sigură, privim cu toată încrederea viitorul ce ni-1 făurim. In clipa în care intrăm în anul cel nou mă adresez întregului nostru popor cu tradiționala urare „La mulți ani!“. "* ---------MMÎHMas«eaa«$e»«ae —-—--------------------- Sărbătorirea Anului nou Ceasornicul arată miezul nopții. Luminile s-au stins pentru o clipă. Sirenele fabricilor, șuieratul prelung al locomotivelor, rachetele multicolore anunță sfirșitul anului 1955 și începutul noului an, 1956. Oamenii ciocnesc paharele, se îmbrățișează. Pretutindeni pe întinsul regiunii noastre oamenii pe care munca și preocupările comune i-au înfrățit, își rostesc tradiționala urare: „La mulți ani“!. Unindu-și noi succese, oamenii muncii au pășit dintr-un an de însemnate înfăptuiri pe drumul construirii socialismului, in 1956 — primul an al celui de al II- lea plan cincinal. ★ La clubul metalurgiștilor din orașul Galați Anul nou a fost intîmpinat cu bucurie de sutele de muncitori ai Șantierului naval Galați. În mijlocul lor au venit oaspeți dragi: tovarășul Radu Dulgheru, membru al C.C. al P.M.R., prim secretar al comitetului regional de partid Galați, tovarășul Vasiliu Mihai, prim secretar al comitetului orășenesc de partid Galați. Muncitorii, tehnicienii și funcționarii de aici împreună cu oaspeții au ciocnit paharele în cinstea succeselor obținute de constructorii navali gălățeni, pentru noi succese în noul an care a început. ★ Veselia caracteristică revelionului a domnit și la fabrica de piese de schimb C. F. R. „Gheorghe Apostol în jurul mesei tovărășești s-au strîns sute de muncitori, tehnicieni și funcționari. La această sărbătoarea veaă să-i felicite și să le ureze noi succese în producție tovarășul Gheorghe Cojocaru, secretar al comitetului regional de partid. ★ E înainte de miezul nopții. În grupuri colectiviștii și țăranii muncitori din comuna Ciocile, raionul Filimon Sîrbu, se îndreaptă spre localul școlii din comună. Aici ei urmau să sărbătorească sosirea noului an. Printre numeroșii participanți la această sărbătoare se află și colectivistul Ion Draghin cu familia sa. El discută cu drag despre realizările obținute de gospodăria lor colectivă. Numai in anul 1955, el a primit pentru zilele-muncă efectuate în gospodărie peste 15.000 kg. produse. Alături de Ion Draghia, se află țăranul muncitor Sandu Moruz — fruntaș al recoltelor bogate. Orele 24. Plini de voioșie cetățenii își urează „La mulți ani". Președintele sfatului popular comunal, tov. Stan Robitu, felicită pe cei prezenți unindu-le noi succese în noul an, 1956. înfăptuirea celui de al doilea plan cincinal Din prima zi de muncă a noului an, muncitorii textiliști de la fabrica „Fusul“ Galați au început munca cu elan sporit. Ei sînt hotărîți să dezvolte succesele obținute în cinstea Congresului partidului, să lupte pentru înfăptuirea sarcinilor ce le revin în cel de al doilea cincinal. In clișeu: Tov. Maria Mihalache, țesătoare la fabrica „Fusul" Galați. In cursul anului 1955 ea a produs peste plan 600 metri pătrați de pînză. In prima zi de muncă din anul 1956 tov. Maria Mihalache a obținut frumoase realizări. Numai în patru ore de lucru dînsa a depășit cu 15 la sută planul de producție pe întreaga zi, întrecerea socialistă a pornit cu și mai mult avîn t ora 7 dimineața. Muncitorii d la fabrica „11 Iunie“ au început prma zi de muncă din acest an. Nmic deosebit, în afară de faptul c ei sînt hotărîți să obțină noi și iportante succese în producție în acest an. Pentru aceasta încă din utimile zile ale lunii decembrie, colectivul de conducere al întreprinderii s-a îngrijit ca fabrica și fiecar loc de muncă să fie aprovizionat c materia primă necesară și a erei condiții muncitorilor să-și desfășoar munca în și mai bune condițiuni. Printre secțiile din cadrul fabrcii cu o activitate rodnică este : secția prese. Aici mașinile sînt nu nuite cu multă îndemînare de hari cele muncitoare, care antrenate î întrecerea socialistă își depășesc sarcinile de producție. Iată, numai , primele 4 ore ale zilei de 2 ianuarie, muncitoarele Tălmășanu Elen și Enache Elena, care lucrează mașina de chelneruit balamalele, a obținut o depășire între 48—75 1 sută.