Viața Nouă, aprilie-iunie 1964 (Anul 20, nr. 6008-6083)

1964-04-01 / nr. 6008

ANUL XX, NR. 8008 MIERGURI 1 APRILIE 1964 4 PAGINI — 20 BANI Decalaj corespunzător și flux tehnologic perfecționat Conform sarcinilor de plan ce revin secției noastre osii montate, anul acesta trebuie să producem, lunar, cu aproape 200 bucăți osii mai mult față de realizările medii din 1963. Cum vom atinge un asemenea nivel de producție ? întrebarea pe care și-a pus-o colectivul secției era, într-un fel, justificată. Anul trecut, planul nu fusese îndeplinit, cauza principală constituind-o neaprovizionarea ritmică a secției cu reperele forjate și laminate (discuri, bandaje) și lipsa unui decalaj corespunzător între forță și noi. Se punea așadar, pe prim plan, problema înlăturării acestor deficiențe și care, în cea mai mare măsură, condiționau creșterea muncii productivității utilajelor din secție, a indicilor lor extensivi și intensivi de utilizare. Analizele și măsurile luate de conducerea uzinei, la indicația comitetului de partid, au reglementat în mare măsură aprovizionarea secției. Bandajele și discurile de roți ne-au fost livrate la timp și în necesare de către furnizori, stocurile printre care Combinatele siderurgice din Reșița și Hunedoara. A fost îmbunătățită și aprovizionarea secției forjă cu brame — pentru forjarea osiilor de cale ferată. In plus, s-a trecut la aplicarea unor noi tehnologii de forjare și tratament termic a osiilor, care au permis ca forjarii să ne livreze lunar față de anul trecut, cu circa 500 bucăți osii mai mult. Secția forță a ajuns să asigure la ora actuală un decalaj, față de secția osii montate, de 15 zile. După cum ne demonstrează realizările de pînă acum a sporit în mod simțitor și viteza de așchiere pe întreaga secție. Acest lucru e legat de faptul că forjorii, luptînd pentru a ne asigura un decalaj corespunzător, au experimentat și aplicat noi metode de prelucrare la cald a metalului și care, în final, au condus la reducerea substanțială a adausurilor de prelucrare, au ridicat calitatea osiilor forjate. Pe lunile ianuarie și februarie a. c. secția osii montate a produs cu 156 și respectiv 166 bucăți osii mai mult față de cele mai bune realizări înregstrate în lunile anului trecut. De notat că producția a fost realizată cu același număr de utilaje și efectiv de oameni. Chiar și cea mai bună aprovizionare, despre care am vorbit mai sus, nu ne-ar fi permis să atingem aceste sporuri de producție. Ele au fost însă condiționate de noua organizare procesului de producție, sau mai bine a zis de noul flux tehnologic care a fost pus la punct de un colectiv format din inginerii Stanică Moldoveanu Nicolae Moise, maiștrii din secție din care am făcut, și eu parte. Vechea tehnologie de fabricare osiilor nu permitea ur control riguaros pe faze de operații și prezenta chiar încrucișări de operații. din roți erau rebutate. parțial. Multe după asamblare, necesitind remedieri și ducînd la pierderi de ore manoperă și de metal — în cazul inelelor de siguranță. După noua tehnologie toate aceste neajunsuri au fost înlăturate. Punerea la punct a noului flux tehnologic s-a desfășurat pe o perioadă de 45 zile, pe etape, fără stagnări de producție. In acest timp, presele, pentru fixarea bandajelor, au fost decalate cu 10 m, una de alta, pentru a se putea lucra concomitent cu două macarale, mașinile de alezat de pe traveea opusă au fost reamplasate pe direcția fluxului etc. Prin creșterea productivității muncii și reducerea consumului de metal, noul flux tehnologic, după calcule verificate în practică, aduce secției o economie de peste 1.100.000 lei. Rezervele de creștere a productivității muncii, în secția osii montate, a Uzinei de utilaj greu „Progresul" Brăila, sunt pe departe de a fi epuizate. Ne-am propus acum, bineînțeles totul e în fază de proiect, să construim un tunel subteran de transportare directă a discurilor de osii din depozit în secție, pe orice sistem bandă. Eliminăm astfel o serie de instalații de ridicat cu randament mic și reducem direct manopera la operațiile auxiliare. O altă rezervă, de care dispunem, o constituie aducerea tuturor schimburilor de producție la nivelul celui cu realizările mai bune. In prezent, aceste realizări diferă mult. Intărirea asistenței tehnice, mai buna organizare a întrecerii socialiste ne vor aduce, desigur și nci, rezultatele scontate. Acestea sunt posibilități interne care depind de noi. Dar, la ora actuală, creșterea productivității muncii mai e condiționată și de calitatea pieselor ce ne sunt furnizate de C. S. Reșița. Necorespunzătoare e, de exempli, calitatea discurilor pe care ni le livrează acest furnizor. Numărul rebuturilor, cauzate de incluziunile nemetalice, aproape sa dublat în primul trimestru din acest an. Noi am irosit prin aceasta peste 4.500 ore manoperă. Conducerea uzinei a făcut demersurile necesare pe lingă furnizor. Rezultatele însă întîrzie. Sperăm că totuși această problemă să fie rezolvată cu sprijinul forului nostru tutelar — Ministerul Industriei Construcțiilor de Mașini. PETRE PREDA maistru principal, secția osii montate, Uzina de utilaj greu „Progresul" Brăila ^PRODUCTIVITATE MM ÎNALTA Aspect din secția rotărie a Uzinei de utilaj greu „Progresul" din Brăila. 4 4 [UNK] 4 [UNK] ♦ * ♦ ♦ ♦ 4444 [UNK] 4-1 Citiți în pag. a 4-a . — Tratativele pentru dezarmare de la Geneva. — Lucrările Conferintei O. N. U. pentru comerț și dezvoltare. — Mitinguri și marșuri ale păcii. — Note externe. — Vizita delegației de partid și guvernamentale sovietice in R. P. Ungară. — Scurte știri externe. Cu grijă de buni gospodari Vestea acordării premiului I și a Diplomei de oraș fruntaș pe țară in acțiunea de gospodărire și înfrumusețare a orașelor a stimulat pe gălățeni să înceapă lucrările de înfrumusețare a orașului lor, odată cu primele zile frumoase. IN FOTOGRAFIE: Țiglina, salariați ai I.C Aurel Leonida, lucrînd în centru, ca și la Țizglina, pe diferite străzi. mii de cetățeni lucrează o cu multă însuflețire la ș, săparea peluzelor, plantarea de arbori, arbuști și flori, la curățirea străzilor și curților. 3 Numai intr-o singură un grup de cetățeni de la I.S.G., în frunte cu respons amenajarea peluzelor. zi. cetățenii orașului Galați, sub îndrumarea organizațiilor de partid și mobilizați de comitetele de stradă și de bloc, au săpat peste 20.000 m.p. peluze, au văruit 3000 pomi și au plantat mii de flori. blocul C9 din cartierul insabilist de bloctor. DUPĂ UN TRIMESTRU Productivitatea muncii in creștere Muncind neobosit pentru atingerea și depășirea indicilor tehnico-economici proiectați ai utilajelor și instalațiilor, colectivul Combinatului de celuloză și hîrtie din Brăila, prin măsurile aplicate, a reușit să înregistreze în acest an succese deosebite în producție. In primul trimestru, de exemplu, principalul indicator de plan — productivitatea muncii, a fost depășit cu 4,4 la sută. Acest lucru a atras după sine și alte realizări. Bunăoară, planul producției globale trimestriale a fost îndeplinit cu 4 zile mai devreme, depășindu-se valoarea ei cu 4,3 la sută. Au fost produse în acest timp peste sarcinile de plan 400 tone celuloză, 25 tone cartoane duplex triplex, 100 tone sodă caustică și alte însemnate cantități de produse. Succese din întrecere Desfășurînd larg întrecerea socialistă și aplicînd cu succes un număr însemnat de măsuri tehnico-organizatorice, harnicul colectiv de muncă de la Uzina mecanică din Galați a reușit sa obțină în primul trimestru al anului curent importante sporuri de producție. De la începutul anului și pînă în prezent aci s-a depășit planul producției globale cu 1 la sută, producția marfă cu 1,9 la sută, iar productivitatea muncii cu 1,4 la sută. In același timp, în numai două luni, au fost înregistrate economii peste plan la prețul de cost în valoare de 77.000 lei. O contribuție deosebită la obținerea acestor realizări și-a adus-o colectivul secției turnătorie care a depășit sarcina de plan cu 5 la sută față de angajamentul luat. GEORGE FORMAN tehnician Producție de calitate superioară Colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni de la I O.I.L. „Mobila" Focșani și-a îndeplinit și depășit planul trimestrial la producția globală și marfă încă de la data de 25 martie a. c. Succese deosebite în această direcție a obținut colectivul din secția nr. 2 mobilă și secțiile 1 și 2 lăcătușerie. In această perioadă colectivul de aici a obținut importante succese și în ceea ce privește îmbunătățirea Calității pTM Hiicolor. I ., ca urmare a acestui fapt, produsele noi prezentate la expoziția organizată de Industria locală a regiunii Galați, au fost mult apreciate obținând astfel locul I pe regiune. O parte din noile produse ale întreprinderii au fost solicitate de către forul tutelar pentru comerțul exterior. De asemenea, cu aceste noi produse, colectivul se va prezenta în acest an la expoziția organizată pe țară ce va avea loc la Sibiu. ION BRATU corespondent Toate forțele pentru executarea tatásam w m asmsosams .. ■ .w.—. , la timp și de calitate a lucrărilor agricole de primăvară Primăvara, după ce și-a anunțat sosirea calendaristică, s-a făcut tot mai mult simțită în toate raioanele regiunii. încă cu o săptămînă in urmă mecanizatorii, colectiviștii și ceilalți lucrători ai ogoarelor, folosind primele terenuri bune de lucru au trecut la însămânțat. In prezent bătălia pentru pregătirea terenului și însămînțarea mazării, borceagului, ovăzului și a altor culturi din prima urgență se desfășoară din plin iar in multe unități s-a terminat. In raioanele Făurei, Brăila, Galați, se însămînțează și toate forțele iar in raioanele Tecuci, Focșani, Panciu și Bujor a început în multe comune. Din situația centralizată la Consiliul agricol regional rezultă că pină în seara zilei de 31 martie în gospodăriile colective din regiune au fost însămînțate 42.260 hectare din care 7.072 hectare cu mazăre, 3.116 hectare cu sfeclă de zahăr 2.534 hectare cu lucernă și o însemnată suprafață cu orz, ovăz, măzăriche, borceag etc. Cele mai mari suprafețe au fost însămînțate în raioanele Făurei, (13.837 ha), Brăila (11.713 hectare), Galați (7.343 hectare), Tecuci și Focșani. Zilele trecute în unele unități din raioanele Făurei, Brăila și Galați a început și însămînțatul culturii florii-soarelui. In raionul Făurei, spre exemplu, s-a executat această lucrare pe 5.6 S hectare, în raionul Brăila pe 3.486 hectare, iar în raionul Galați pe 805 hectare. De asemenea, au fost executate lucrări de pregătire a terenului (grăpat și discuit) pe 146.213 ha. Timpul se menține destul de prielnic. De aceea, este necesar să se treacă cu toate forțele la pregătirea terenului și executarea însămințărilor. In perioada actuală sarcina principală a organizațiilor de partid din agricultură, a consiliilor de conducere ale gospodăriilor agricole colective, a inginerilor și tehnicienilor, a brigadierilor, mecanizatorilor și a celorlalți lucrători executarea însămințărilor de pe ogoare trebuie să fie de primăvară, pregătirea terenului în timpul optim și de calitate superioară, condiție hotăritoare în obținerea unor producții sporite la hectar In acest scop, specialiștii din unitățile agricole socialiste și ceilalți factori de răspundere din gospodăriile agricole de stat și colective, trebuie să controleze zilnic cum sunt folosite și cum funcționează mașinile și tractoarele, cum sînt respectate vitezele indicate, cantitatea de sămînță folosită și in mod deosebit calitatea lucrărilor efectuate. Arnsămînțările sînt făcute în teren pregătit Anul trecut la G.A.C. „16 Februarie" din comuna Corod, raionul Tecuci, datorită slabei preocupări a consiliului de conducere alăturile pentru culturile de primăvară au fost executate în primăvară și nu în toamnă așa cum recomandă agrotehnica înaintată. Datorită acestui fapt nu s-au mai executat celelalte lucrări pregătitoare. Deși gospodăria deține același teren bun ca și vecinele sale, ea a obținut in toamnă producții mai mici. Anul acesta ne-a arătat tovarășul Mihai Basalic, președintele gospodăriei colective, începutul campaniei ne-a găsit cu aproape întreaga suprafață arată și cu celelalte lucrări terminate. Atit, pe terenurile culturilor din urgenta I, în suprafață de 290 hectare, cit și pe ogoarele care vor fi însămînțate cu floarea-soarelui, și mai tirziu cu porumb s-au executat lucrări cu grapa cu discuri și cultivatoarele. Paralel cu pregătirea terenului colectiviștii din G.A.C. „16 Februarie" acordă o atenție deosebită însămințărilor ce le au de efectuat. Până in prezent s-au semănat toate suprafețele planificate cu măzăriche, orz, ovăz, mazăre păstăi și borceag. Colectiviștii de aici lucrează acum la insămințatul sfeclei și florii-soarelui. La semănat ' Hotărîfi să însămințeze la timp și de bună calitate culturile de primăvară, colectiviștii din Șendreni și-au organizat temeinic munca. Pînă ieri, ei au semănat peste 175 ha. culturi de primăvară, dintre care 100 ha: borceag, 25 ha, orz de primăvară, 10 ha. mazăre, 10 ha, muștar etc. In același timp mecanizatorii au pregătit și peste 100 ha. teren ce vor fi semănate cu floarea-soarelui. Dintre mecanizatori, cele mai bune rezultate le-au obținut Petrache CroUoru, Costache Tofan și Gavrilă Bogdan de la S.M.T. Șendreni. Plenara Comitetului orășenesc de partid Galați Luni, 30 martie, a. c., a avut loc plenara lărgită a Comitetului orășenesc de partid Galați. Plenara a analizat munca desfășurată de comitetele de partid și organizațiile de bază în pregătirea și desfășurarea adunărilor generale ale comuniștilor. Materialul prezentat de tovarășul Gh. Baroga, secretar al Comitetului orășenesc de partid și participanții la discuții printre care : Victor Dragomirescu de la Șantierul naval, Grigore Scoarță de la Uzina „Laminorul de tablă", Elena Dumitriu de la Școala generală de 8 ani nr. 15 și alții, au scos în evidență formele și metodele folosite de organizațiile de partid în buna pregătire și desfășurare a adunărilor generale, aportul pe care il aduc acestea la îndeplinirea sarcinilor de partid. Luînd cuvîntul în încheierea lucrărilor plenarei, tovarășul Aurel Botezatu, prim-secretar al Comitetului orășenesc de partid Galați, a arătat sarcinile ce revin în viitor organizațiilor de partid în vederea ridicări pe o treaptă superioară a nivelulu de pregătire și desfășurare a adunărilor generale de partid. A In viile gospodăriei de stat In cele 26 brigăzi viticole ale gospodăriei de stat Cotești lucrările in vii se desfășoară într-un ritm susținut. Pînă în prezent dezgropatul a fost efectuat pe întreaga suprafață de 1.003 hectare, iar tăiatul viei s-a executat pe mai bine de 800 hectare. De asemenea, a fost adunată vița de pe 600 de hectare, s-au efectuat arături pe 150 hectare de vie și sapa mare pe 50 hectare. Cele mai bune rezultate în efectuarea lucrărilor de primăvară în vii au fost obținute de viticultorii din brigăzile conduse de Dumitru Nedelcu, Dumitru Damian, Victor Iftimie, Ion Samoilă și Dumitru Biclea. Rezultatele arătate mai sus se datoresc organizării temeinice a muncii înainte de campanie. Consiliul G.A.S. intr-o ședință lărgită a întocmit planul operativ al lucrărilor, instruind tot odată brigadierii în ceea ce privește executarea lucrărilor de primăvară. Fiecare brigadă pe baza celor stabilite și-a organizat temeinic munca. De exemplu, la brigada condusă de Ion Samoilă lucrează peste 200 oameni iar la brigada nr. 7 condusă de Ion Șoineanu-145 de oameni. La lucrările în viile gospodăriei participă acum 2.280 de muncitori. Pentru aceștia au fost create condiții bune de muncă și de viată. Folosind din plin mașinile Folosind din plin capacitatea de lucru a celor 18 tractoare și a semănătorilor la secția Dedulești, a gospodăriei agricole de stat Mircea Vodă lucrările de primăvară se desfășoară din plin. In cîteva zile aici au fost pregătite 250 ha , s-au insămîntat 109 ha. cu borceag și 19 ha. cu lucernă, evidentiindu-se tractoristul Vasile Vlad și mecanicul Marin Cuconu. IOAN OȚELHA corespondent Lucrări în grădina de legume și livadă Membrii gospodăriei colective „Calea spre socialism" din Munteni, raionul Tecuci, paralel cu lucrările agricole in timp, desfășoară o muncă susținută în grădina de legume și-n livadă. Pină în prezent ei au însămințat în răsadnițe suprafața de 1.150 m. p. din care 420 m. p. cu roșii timpurii, 500 m. p. roșii de vară, 250 m.p. ardei gras, 100 m. p. varză timpurii și 80 m. p. cu vinete. De asemenea s-au repicat pină uleie trecute roșiile de pe suprafața de 250 m.p. In livada tînără a gospodăriei s-ai completat 520 pomi fructiferi. TOADER MANEA vicepreședinte al G.A.C. IN FOTOGRAFIE: Tractoristul Radu la pregătirea terenului pentru semănat Călieni, raionul Galați. Baltă de la S.M.T. Nănești lucrind la gospodăria colectivă din comuna In nou șlep lansat la apă Recent, constructorii de nave brăileni au lansat la apă încă un șlep de 1.000 tone, al doilea din producția acestui an. O contribuție deosebită la realizarea acestui șlep și-a adus-o colectivul sectorului 1 construcții corp și sectorului III amenajări, care au depus eforturi susținute pentru lansarea la apă înainte de termen. Merite revin și constructorilor Octavian Ghip, Preda Călinoiu, Hie Dumitru, Gh. Toma, Nicolae Ionescu, Gh. Beleii, Bălan Busuioc, Stelică Constantin, Leca Pascu, Stan Ivan și alții, care în tot cursul anului trecut s-au menținut evidențiați in producție lună de lună primind titlul și insigna de „Fruntaș în întrecerea socialistă". ELENA IOAN muncitoare Au sfidat înălțimtea."9 Un proaspăt coleg de la un ziar din țară ne-a vizitat redacția combinatului, împărtășindu-și amărăciunea că în cele trei-patru ore petrecute pe șantier nu-și însemnase în carnet destule fapte vrednice de a alcătui un reportaj care „nu numai să se citească ci despre care să se vorbească". Acum colegul își ștergea ochierarii nițel dezolat de nămolul care-i mînjise dușmănos pantofii și de ploaia care-i făcuse straiele paparudă, o ploaie leneșă, sîcîitoare. Răsfoi colecția ,,Constructorul siderurgist" o vreme, apoi plictisit privi pe fereastră la un greier tare gălăgios. — Am să dau o raită pe la S.N.G., se hotărî, în cele din urmă, colegul meu. Acolo, întîlnești cargouri uriașe gata să înfrunte stihiile oceanelor sau ancorînd în porturi inundate de palmieri și cocotieri... In momentul acela sosi în redacție, înfășurat în pelerină, inginerul Ion Străjescu de la șantierul 3 montaj-instalații. Ne povesti în amănunțime despre o întîmplare petrecută în acea săptămînă, o întîmplare care-i încălzi inima musafirului meu și-l salvă de teama unui reportaj lînced. „Era o vreme aspră cîinească. Plouase cu spume toată noaptea, iar spre ziuă se stîrni un vînt tăios și rece. Oamenii din echipa lăcătușului Alexandru Ciaman sosiseră la lucru mai devreme ca de obicei. Aveau să discute unele probleme și șeful de echipă îi vestise încă de ieri. La un moment dat, un muncitor sesiză în dreptul axului 44, un zgomot ciudat. Iși încorda auzul. Zgomotul venea de la o fermă din apropiere. Se opri în loc Ce putea fi ? Privi atent în direcția fermei. In pupilele ochilor lui scăpară groaza. Strigă cu glas tunător : — Tirantul ? S-a rupt tirantul ! Oamenii încremenită. Susținătorii tirantului de la o fermă de pe deschiderea D.E. se ruptaseră și tirantul în bătaia vînd va vibra ca un diapazon urs. Situația era gravă. Gustul prindere al tirantului se putea rupe și el în orice clipă. Nimeni nu cuteza să ducă ghidul mai departe : prăbușirea tirantului, ferma deformată căscîndu-și renzimele... Chemat în grabă, maistrul Anton Tulleuc întrebă îngrijorat : — Unde sînt cățărătorii din echipa lui Golcea ? Aceștia nu sosiseră încă la lucru. Nu era timp de așteptat. In bătaia vîntului afurisit cîțiva oameni trebuiau să urce cam 12 metri, sus, pe fermă și să lege tirantul. Era o acțiune care cerea îndemînare, calm și mai ales mult, foarte mult curaj. Maistrul privi întrebător spre oameni. Secundele sburau, una, două, trei, cinci, zece, cincisprezece... Din grup se desprinse șeful de echipă Alexandru Cirman. încă o secundă, două, cinci. I se adăugă Ștefan Cardaș. Timpul se măsura în secunde , cinci, șase șapte, zece... Se alătură și Teodor Onica. Era ora 6 și jumătate. Și vîntul gemea ca o fiară rănită. Trei oameni începură să se cațere pe stîlpii umezi și reci, înaintau greu, palmă cu palmă, cu prețul unor eforturi de neînchipuit. Aripele vîntului încerca sa-i doboare și lăcătușii, montori și sudorii de jos priveau la ei cu răsuflarea tăiată. Intre timp, maistrul Anton Turliuc împreună cu șeful de echipă Gheorghe Golcea pregătiseră un troliu pentru agățarea tirantului de fermă. Cei trei ajunseră sus și cu mișcări iuți și dibace înlăturară defecțiunea care putea aduce șantierului pagube însemnate."... — Unde-s acei... viteji, sări entuziasmat, colegul. —• Sunt printre noi, îl înștiința inginerul, li găsești pe șantierul laminorului de tablă groasă. Ieși afară, în ploaia sură, să-i caute. Poate își închipuia notînd vorbele acestora despre bărbăție și sacrificiu. •— Cum a fost tovarășe Dirman, întrebă reporterul nostru cu curiozitate. Răspunsul sună lapidar și rustic, ca ceva obișnuit, fără urmă de față : — Păi, cum să fie. Bine. MIHAIL DORAȘ redactor „Constructorul siderurgist" Sporește parcul de autobuze de 9 noi autobuze, fabricate de industria constructoare de mașini din tara noastră. Noile autobuze, împreună cu cele existente, și care sunt exploatate de întreprinderea orășenească de transporturi, vor contribui la îmbunătățirea condițiilor de transport în comun a oamenilor muncii din Brăila. Săptămînă aceasta pe traseele de circulație ale orașului Brăila au fost date în exploatare un număr își îmbogățesc bibliotecile personale Numeroși muncitori, ingineri, tehnicieni și funcționari ai Direcției generale a I.C.M.S.G. și-au îmbogățit bibliotecile personale datorită standului de cărți care este expus aici. In ultimele trei săptămini s-au vîndut cărți în valoare de peste 6.500 lei. Printre acei care au adăugat bibliotecilor lor personale noi volume de literatură politică, tehnică și beletristică amintim pe tehnicianul I. Grigoriu, contabila Elena Mitrofan, inginerul Galina Baciu, arhitectul Petre Toev și alții.