Viața Nouă, ianuarie-martie 1971 (Anul 27, nr. 8102-8176)

1971-01-03 / nr. 8102

> t A 1 \ Organ al Comitetului județean Galați al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVII — Nr. 8102 DUMINICA 3 IANUARIE 1971 4 PAGINI — 30 BANI CUVÎNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Socialiste România. In aceste clipe solemne, cînd se termină încă un an de activitate rodnică și înfăptuiri remarcabile, cînd ne aflăm în pragul unui an nou, vă adresez tuturor un călduros mesaj de salut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România. Pentru poporul nostru, această sărbătoare are o semnificație deosebită deoarece ea marchează nu numai sfîrșitul unui an de viață și muncă, ci și încheierea planului cincinal 1966—1970 cu rezultate bune, cu un bilanț bogat. In acești ani, România socialistă a urcat o nouă treaptă în ascensiunea ei continuă pe calea civilizației. S-au dezvoltat și modernizat forțele de producție ale țării, a crescut avuția națională. Ca urmare a rezultatelor obținute în producția materială, a crescut venitul național, au fost luate noi măsuri pentru îmbunătățirea condițiilor de viață ale populației de la orașe și sate. In această perioadă s-a înfăptuit majorarea generală a salariilor, îndeosebi a celor mici, au fost sporite pensiile, alocațiile pentru copii, s-a intensificat construcția de locuințe. Statul nostru socialist a alocat fonduri însemnate pentru dezvoltarea învățămîntului, culturii, ocrotirii sănătății. Putem spune că întregul program de edificare economică și socială adoptat cu cinci ani în urmă de Congresul al IX-lea al partidului a fost îndeplinit cu succes. " Anul 1970 a fost, după cum se știe, și un an de grele încercări pentru poporul român : inundațiile din primăvară au pricinuit pagube mari economiei sale și populației. Poporul nostru națioși-a dovedit însă și cu acest prilej înalta forță morală, eroismul, patriotismul său fierbinte. In ciuda greutăților, planul dustrial a fost îndeplinit, agricultura infurnizat economiei naționale importante a cantități de produse. Măsurile luate au permis asigurarea fondului de mărfuri agroalimentare necesar aprovizionării populației. Toate acestea sunt o dovadă elocventă a trăiniciei și superiorității orînduirii noastre socialiste, a capacității poporului român de a infringe și depăși orice obstacole în mersul său triumfător spre comunism. Progresele pe care le-am obținut sunt o vie și pregnantă întruchipare a activității neobosite desfășurate de clasa muncitoare, de țărănime și intelectualitate, de toți cetățenii, fără deosebire de naționalitate, care urmează cu încredere nestrămutată politica partidului — presie a intereselor fundamentale și exaspirațiilor celor mai arzătoare ale poporului nostru. Dați-mi voie ca pentru toate aceste realizări, pentru munca nobilă închinată înfloririi patriei noastre scumpe, România socialistă, să vă adresez tuturor, dragi concetățeni, cele mai sincere și cordiale felicitări. O dată cu începutul anului 1971, intrăm într-o nouă etapă a dezvoltării economice și social-culturale a țării, concretizată în prevederile noului plan cincinal. Pe drept cuvînt se poate spune că cincinalul viitor, întocmit pe baza Directivelor celui de-al X-lea Congres al partidului, va asigura ridicarea la un nivel superior a întregii economii naționale, atît ca potențial, dar mai ales din punct de vedere calitativ, îndeplinirea planului de stat pe 1971 — adoptat recent de Marea Adunare Națională — va crea premisele pentru realizarea în cele mai bune condiții a acestui măreț program. Au fost luate — și se vor lua în continuare — măsuri pentru perfecționarea activității economice, pentru creșterea eficienței întregii producții materiale. S-a trecut la aplicarea măsurilor pentru ridicarea nivelului agriculturii, atît prin dezvoltarea și modernizarea bazei materiale, cît și prin perfecționarea organizării, conducerii și planificării producției. In centrul preocupărilor partidului statului nostru va sta grija pentru sașitisfacerea într-un grad tot mai înalt cerințelor materiale și spirituale ale poporului. Recenta plenară a Comitetului Central a adoptat în acest scop o serie de măsuri importante. In cursul anului 1971, ca și în ceilalți ani ai noului cincinal vor fi luate noi măsuri pentru creșterea nivelului de trai al maselor. Se vor asigura, pe măsura sporirii resurselor materiale și financiare, venituri tot mai mari pentru oamenii condiții de viață din ce în ce mai muncii, pentru întregul popor. Tot ceea ce bine se făurește în țara noastră, întreaga activitate de construcție socialistă au drept țel major bunăstarea oamenilor muncii, asigurarea accesului tuturor membrilor societății la binefacerile civilizației moderne, dezvoltarea multilaterală a personalității umane. Realizarea acestor mari obiective cere din partea tuturor celor ce muncesc în calitatea lor dublă de producători — și proprietari ai mijloacelor de producție — o activitate susținută, o contribuție activă la soluționarea problemelor generale ale vieții economice, politice și sociale. Perfecționarea organizării și planificării economiei, dezvoltarea democrației socialiste creează cadrul propice pentru participarea efectivă a oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, la conducerea producției, la activitatea tuturor organismelor sociale, la elaborarea și înfăptuirea întregii politici de construcție socialistă. Mersul înainte al României spre progres și prosperitate este astfel rezultatul nemijlocit al creației conștiente a poporului, deplin suveran în țara sa, stăpîn pe destinele sale, liber să-și făurească viitorul așa cum dorește. Dispunem de o bază economică puternică, avem o perspectivă clară, țeluri precise. La cârma țării nostru partid comunist, se află încercatul strîns legat de clasa muncitoare, de masele largi ale oamenilor muncii, trup din trupul poporului, care își îndeplinește cu cinste rolul istoric de forță politică conducătoare a societății socialiste, călăuzindu-se după legile generale ale noii orînduiri, după învățătura marxist-leninistă aplicată creator la condițiile istorice și sociale ale României. Semnificația deosebită a noului an este accentuată și prin faptul că în 1971 vom aniversa semicentenarul Partidului Comunist Român, a cărui glorioasă existență demonstrează că idealul suprem al comuniștilor români a fost și rămîne slujirea devotată a poporului în mijlocul căruia s-a născut, asigurarea libertății și prosperității patriei, a viitorului ei fericit. Dragi tovarăși. Anul 1970 a fost un an bogat în evenimente internaționale. Deși cercurile imperialiste au întreprins o serie de acțiuni menite să pună în pericol cauza păcii, securitatea popoarelor, să agraveze încordarea pe arena mondială, putem afirma că linia dominantă a evoluției internaționale a constituit-o succesele forțelor progresiste în lupta pentru înlăturarea pericolului unui nou război, pentru destindere și colaborare. Viața a adus noi și noi dovezi că popoarele lumii doresc cu ardoare să trăiască liber și independent, că ele sunt hotărîte să nu mai admită politica imperialistă de dominație, dictat și agresiune, să lupte pentru ca toate națiunile să poată colabora în deplină egalitate, în folosul propriu și al progresului general. In anul 1970, Republica Socialistă România, credincioasă politicii sale de pace, securitate, pătrunsă de un înalt spirit de răspundere față de soarta poporului român și a păcii mondiale, a desfășurat o intensă activitate internațională. S-au lărgit relațiile de prietenie și colaborare ale țării noastre cu toate statele socialiste, s-a dezvoltat cooperarea noastră cu numeroase țări ale lumii. In acest an au avut loc schimburi de vizite, contacte și întîlniri între reprezentanții României și ai unui mare număr de state de pe toate continentele. S-au dezvoltat raporturile dintre Partidul Comunist Român și celelalte detașamente ale mișcării comuniste și muncitorești internaționale, ale frontului antiimperialist. Țara noastră a depus eforturi susținute pentru normalizarea situației pe continent și înfăptuirea securității europene, pentru crearea unui climat care să favorizeze o largă și fructuoasă cooperare între state. In același timp, am acționat consecvent pentru stingerea focarelor de război și încordare care periclitează securitatea și liniștea omenirii, pentru rezolvarea pașnică a litigiilor internaționale. Ca rezultat al politicii și activității sale, Republica Socialistă România se bucură de prestigiu și simpatie în rîndul tuturor popoarelor, are prieteni pe toate meridianele globului, ocupă un loc de cinste în viața internațională. Intrăm în noul an cu hotărîrea fermă de a extinde și mai mult relațiile de prietenie, alianță și colaborare cu toate țările socialiste, de a face totul pentru întărirea unității și coeziunii sistemului mondial socialist, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale, a tuturor forțelor antiimperialiste. In același timp, acționînd în spiritul coexistenței pașnice, vom lărgi legăturile economice, politice, tehnico-științifice și culturale cu toate țările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Vom milita neabătut pentru ca în raporturile dintre state să triumfe principiile egalității în drepturi, încrederii și stimei reciproce, pentru ca fiecare popor să se poată bucura nestingherit de dreptul sacru de a-și hotărî singur soarta, corespunzător voinței, intereselor și aspirațiilor naționale. Ne vom consacra eforturile și în anul ce vine luptei pentru stingerea focarelor de război și a conflictelor din Indochina și Orientul Apropiat, pentru împlinirea idealurilor de progres, pace și securitate ale omenirii contemporane. Fie ca anul 1971 să aducă poporului român noi înfăptuiri în opera de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate, în ridicarea bunăstării sale materiale și spirituale, să marcheze succese și mai mari în lupta popoarelor pentru progres, libertate, independență și colaborare, să aducă noi victorii forțelor socialismului și păcii. din In această noapte de sărbătoare vă urez adîncul inimii — dumneavoastră muncitori, țărani, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vîrstnici, români maghiari, germani și de alte naționalități, tuturor celor care prin activitatea și eforturile lor înalță luminosul edificiu al României socialiste — un an nou fericit, multă sănătate, împlinirea tuturor dorințelor, realizări cît mai mari în muncă și viață. La mulți ani dragi compatrioți! In pagina a III-a III Hotărîri ale Consiliului de Miniștri privind: — înființarea întreprinderilor și stațiunilor pentru mecanizarea agriculturii și organizarea activității acestora; — îmbunătățirea cointeresării materiale a lucrătorilor din întreprinderile pentru mecanizarea agriculturii. Premii și mențiuni acordate municipiilor și orașelor fruntașe pe țară în acțiunea de înfrumusețare și bună gospodărire. PE PLATFORMA COMBINATULUI SIDERURGIC Primele O comandă în cifre și date specifice : OL 37 — 1K — 0,10 și în registrul de rapoarte se consemnează șarja nr. 127898. Ascultăm cu emoție comanda și notăm cifra pentru că ea reprezintă șarja care declanșează rîul de oțel incandescent ce va curge în anul 1971 pe platforma siderugiei gălățene. Mergem pe fluxul tehnologic de fabricație a metalului, pornind de la culbutoare foc unde vagoanele de zeci de tone se răsucesc, predînd benzilor portuare încărcătura adusă transde peste mări și țări. Sus, pe platformă, la capătul benzilor, întîlnim schimbul condus de inginerul Aurel Hrib, echipele și formațiile de muncă conduse de maiștrii Ion Pavel, Mircea Caraman, de șefii de echipă Ion Iliescu, Gh. Drăguț sau Gh. Amarandei. Ii menționăm pentru că pînă în momentul în care furnalul degajează rîul de foc, acești oameni de la aglomerare dozează compoziția din care va țîșni metalul incandescent. De aici pleacă în fiecare oră 1000 de tone de amestec de șarjă. De aici pornește complicatul proces care se finalizează undeva, în zonele paturilor de răcire a laminatelor. In sectorul furnale prima oră a schimbului din dimineața celei dintîi zile a anului 1971 este întîmpinată cu cea dintîi șarjă. Inginerul Mihai Chiriac, șeful de schimb, maiștrii Ion Filip și Constantin Grozea, prim-jurnaliștii Nicolae Chiroșcă și Ion Iacob sînt la posturile lor. De la ambele furnale pleacă și sosesc vagonetele cu cupe. De la ambele furnale rîurile de fontă lichidă prevestesc pentru anul I. PALAMIUC (Continuare în pag. a III-a) jerbe ale anului Primele ore ale noului an. La pupitrul convertizorului nr. 3 ing. Mihai Preda și prim-topitorul Ștefan Carpov urmăresc elaborarea primei șarje de oțel a lui ’71. II Urătorii cu cravate roșii „Aho, aho, copii și frați...11 Plugușorul copiilor ară așa din vremi incalculabile. Clopotul ride, deschizînd vesel porțile Anului Nou, biciul retează întunericul, vestind forța nouă a plugarilor, buhaiul mugește fără preget, însoțind ca un leit motiv tonica urare a bărbatului de-o șchioapă ascuns sub cușma lățoasă... „Aho, aho..." pentru 1971 s-au făcut zeci de sorcove și plugușoare, drumul colindătorilor întretăindu-se pe marele fundal al bucuriilor care este țara. Dar cel mai frumos grup al vestitorilor de bine, alcătuit pe meleagurile noastre, străbătute de legenda viguroasă a fluviului, a fost desigur cel al pionierilor. „Plugușorul nostru, frate, Nu-i luat din nici o carte Nu începe, ca mai an, De la Bădica Traian, Ci-i plug pentru pionieri, împletit din primăveri, Plug voinic, cu brazdă lată, S-aducă roadă bogată Fiecărui-n orice loc Să aducă mult noroc, Să v-aducă bucurie în anul care-o să vie". In pragul dimineții, 150 de pionieri, niște adevărați haiduci încercați de codru, au poposit în incinta Comitetului județean de partid, pentru a ura pe tovarășul prim-secretar Constantin Dascălescu, pe membrii Biroului Comitetului județean de partid și ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean Galați. Intr-o splendidă alcătuire folclorică, dovedind infinitele frumuseți ale județului Galați și ale obiceiurilor noastre, urătorii RADU MACOVEI (Continuare în pag. a IlI-a) Ofite ii REVELIONULUI Deceniul opt are — cînd aceste rînduri — 60 de apar ore. Dar cum despre el avem atîta vreme la îndemînă să tot vorbim, să ne întoarcem în noaptea lungă cît doi ani de zile cînd asemenea țării întregi, oamenii — fie ei de prin părțile Buciumenilor cu nume de legendă, de sub geana de deal a Bujorului, din orașul care își oglindește frumusețile în apele rucii ale Dunării — s-au întîlnit laolaltă rude, prieteni, tovarăși. Au avut de o parte bucuriile, de alta năzuințele, așa cum se obișnuiește să fie revelionul. Și cînd minutarele ceasului s-au întîlnit la ora 12 după neobosita lor călătorie de 365 de zile pe fuiorul timpului. 1970 — un an încununat de succesele cincinalului, un an al sfîrșitului de deceniu își începea o altă existență revelatoare în lumea amintirilor. (Continuare în pag. a II-a) Un tineresc «La mulți ani", rostit acolo unde s-a întîlnit tinerețea Galațiului.