Viața Sindicală, februarie 1948 (Anul 5, nr. 124-148)

1948-02-01 / nr. 124

Federația Sindicală este o forță a de în cursul anului 1947. Federația Sindicală Mondială a dat ocazia reprezentanților sindicali a 60 de națiuni de a avea numeroase întâlniri folositoare. Sesiunea consiliului general al F. S. M., care a avut loc la Praga în iunie 1947, a fost desigur o mare manifestare de solidaritate internaționala- Cooperația socială internațională găsește aici experiențe utile. Iată că la acest al anului 1948, ne început parvin informațiuni, care vor să ne facă să credem că zilele F. S. M.-ului sunt numărate. Unele spuneau că FS M. nu-și va putea serba a treia aniversare. Altele spun că F. S. M. și-a legat soarta de destinul ON U.-ului și că impasurile și frământările acestuia vor avea repercusiuni imediate în F. S. M. Anumite păreri spun că F. S. M. nu va mai suporta mult timp consecințele legăturilor între mișcări sindicale naționale diferite prin originea lor, structura lor și chiar prin programul lor. In fine, sunt unii care pun bază pe planul Marshall pentru a reda viață Europei și a lovi de moarte prima organizare sindicală mondială pe care și-au constituit-o muncitorii organizați. Este adevărat că F. SM.-ul este o punte de unire, un prilej de legături regulate între reprezentanții unor organisme sociale atât de vii ca și acelea ale sindicatelor. Dacă F. SM.-ul este o forță a păcii, această virtute îi vine din legăturile permanente pe care le realizează prin propria sa existență- Numei Mondială păcii LOUIS SAILLANTecretar general al FSM- poate face pace neținând seamă de vecini. Ea nu poate fi construită prin izolarea unora de alții- Fiecare idee de pace între popoare trebue să se bazeze pe raporturile între popoare. Aceste raporturi devin pline de încredere, apoi folositoare, atunci când frecvența lor face ca interlocutorii să se înțeleagă bine. Uneori greutățile se nasc în cursul raporturilor și relațiilor între națiuni, din pricină că și unele și altele nu se cunosc de ajuns, din cauza ideilor preconcepute, care împiedecă relațiile și cooperația internațională. Deja crearea sa, de doi a ani și trei luni, F. S M.-ul permis reprezentanților organizațiilor sindicale naționale, care sunt afiliate, să delibereze subiecte deseori controversatestrucția Germaniei,recon libertăți sindicale și democratice în Grecia, de pildă). Astracția Germaniei, liberceste deliberări s-au terminat prin rezoluții și decizii luate in unanimitate. In Noembrie 1947, în clipa în care reprezentanții celor patru puteri ocupante ale Germaniei amânau la Londra conferința lor, nutinuare în pag. VI col. 1-2) HAOSUL I A DELA PROPO LEMAITRE“ ORTII - Ultimele.,, accidente, dovedesc pe deplin ce a însemnat capitalul străin pentru industria națională. - Conducerea întreprinderii nepusătoare la tot ceea ce se întâmplă în fabrică. - In câteva reportajii apărute în ziarul nostru ne-am ocupat mai amănunțit de haosul de la fabrică „Lamaître“, iar ultimele „accidente“, ne dovedesc pe deplin că haosul va lua proporții, dacă nu se vor lua măsuri urgente de îndreptare. Goana după beneficii mari înainte de răsboi, 90 °/o din acțiunile fabriei erau deținute de belgianul Jamuth Oscar. Acesta, consecvent unei politici de exploatare, atât a bunurilor naționale, cât și a munctorimii, s-a mulțumit să scoată beneficii cât mai mari, fără a mai învesti nimic, pentru înlocuirea mașinilor și instalațiilor vechi. Instalațiile și mașinile nu au fost revizuite mai serios de zeci de ani. In timpul războiului, ele au fost supuse unui efort crescând, ceea ce a dus la maximum de uzură, îar consecințele acesteia se pot vedea astăzi. Neglijență sau sabotaj ? Numai în decurs de câteva luni de zile, trei mașini importante au fost scoase din uz, pentru un timp destul de îndelungat, lucru ce stânjenește foarte mult producția. In luna Octombrie 1947, roata principală dela foarfecă de tăiat tablă, necesară construirii cazanelor de locomotivă.S'a rupt. Apoii, la 23 Ianuarie a. c., 5’a rupt vâltul pentru îndoit tabla de cazane. In urma cercetărilor s’a stabilit că prezența bucăților de fier găsite în interiorul acestei mașini, dovedesc de ajuns că acest „accident“ se datorește fie neglijenței fie... sabotajului. s’a Al treilea caz de acest gen, întâmplat ,în urmă cu patru zile la 27 Ianuarie a. c., Ștefan Thic*el (Continuare în pag. V col 1 2-3) Spre calificarea profesionala a muncitoarelor o problemă foarte pe larg desbătută, atât în Congresul Uniunii C.A.M. din Octombrie 1947 cât și în lea Congres al cel de al doiConfederației Generale a Muncii din Noembrie acelaș an, a fost aceea a calificării profesionale a muncitoarelor de la fabricile C-A-M. din țară. In această ramură de muncă, sunt o mulțime de profesiuni cari ar putea fi îndeplinite cu multă vredncie de către salariatele C A-M, atât în folosul personal, cât și în acel al producției și al avuției țării. Totuși, până la renașterea mișcării sindicale, această problemă nu s’a pus, fiindcă mai stăruia încă în capetele oamenilor prejudecata pe tom c întemeiată că femeea e o ființă inferioară, incapabilă să facă munci calificate. Ne aducem ar tonte luptele ce s’au dat pentru stâripirea unor astfel de idei greșite și ce opoziție vrășmașă a întâmpinat din partea reacțiunii manisto-brătieniste, mișcarea sindicală, findcă voia să pună pe picior de egalitate femeia cu bărbatul, prin împământenirea în muncă a principiului care spune: »,la muncă egală, salariu egal”. După această vitorie, mișcarea sindicală a pornit la cucerirea de noui drepturi pentru femei, ca să ajungă azi, și la aceasta din urmă, dreptul la ca.Vivca.rec, profesională a muncitoarelor dela C.A.M. Deocamdată, e vorba de profesiunea de mecanic mașinistă. Insă nu s’a procedat, așa, la întâmplare, ci metodic, cum e bine. Candidatele au fost supuse mai întâi unui examen psihotehnic ca să se vadă dacă posedă însușirile naturale, cerute de profesiune, apoi unui examen medical și la urmă unuia scriptic și oral. Este de reținut că la aceste examene, aproape toate candidatele s-au prezentat cu apttudinile cente de profesiune și au răspuns mulțumitor probelor la care au fost supuse. Acum vine rândul unei probe și mai grele, căci ele trebue să urmeze un curs de pregătire tehnică, care va face adevărata selecție. In vederea deschiderii acestui curs, în rândul ,elevelor” domnește o adevărată agitație. Ca niște adevărate școlărițe cuprinse de entuziasm și nerăbdare, ele abia așteaptă deschiderea cursurilor, însetate de cunoștințe noi, dornice să intre cât mai repede în producție ca să arate că pe nedrept au fost ținute în stare de inferioritate, când ele puteau răspunde atât de bine unor posturi de mai mare răspundere. Și astfel, datorită mișcării sindicale, nu peste mult timp, vom vedea la C.A.M., femei în salopetă, cu uneltele în mână. Remontând mașinile ca să le cerceteze măruntaiele și să le vindece , durerea E un semn al vremurilor noui și fericite ce se deschid în calea femeilor din Republica Populară Română. Const. Zețari» Adunarea legislativă a Ungariei a ratificat cu entuziasm acordurile culturale cu România și Bulgaria BuDAPESTA, HI (martor). MTI transmite : Adunarea legislativă a adoptat în unanimitate proectul de lege relativ la ratificarea acordurilor culturale cu România și Bulgaria. Toți oratorii au salutat cu bucurie aceste acorduri, care deschid nouă perspective, în raporturile dintre popoarele Europei sud-estice. Ministrul instrucțiiunei publice, Gyula Ortulug, a atlantat, că în cadrul schimburilor caiturate numărul burselor ungaro-române a fost ridicat la HO și că în curând poeziile lui Petpeffy și ale poeților ungari moderni vor fi traduse în românește. Domnia sa a declarat în ind cert» că Ungaria, care înainte de eliberare a ignorat cultura popoarelor învecinate, își îndreaptă acum cu interes privirile spre viața culturală a vecinilor săi (lin bazinul din dream Lupta pentru mărirea producției de țiței a inceput In cursul anului 1947, programul de foraj a fost fixat la 170.000 m. Acest program a fost realizat 95 la sută, ceea ce permis ca producția de țiței să a se mențină constantă, la cca. 10.500 tone pe zi, fără a mai scădea ca în anii precedenții. Uniunea Sindicatelor de Petrol Și Gaz Metan a fixat pentru anul în curs programul de foraj la 318.725 m. Acest program este aproape dublu, față de cel din 1947. Vor fi astfel exploatate nouă regiuni petrolifere ce ar putea da un bun randament în viitor. Pentru realizarea acestui program, a fost inițiată o întrecere in producție între echipe, schele și sindicate, urmărindu-se chiar depășirea planului de foraj și producția pe anul în curs. BURGHELEA TCACENCO Coresp. sindical Devalorizarea francului o nouă lovitură a Wall-Streetului Revalorizarea francului francez denunțată încă de mult ca o escrocheriie a guvernului antinațiania j de la Paris, a produs o situație de extremă confuzie politică și de profundă indignare a maselor populare. Dacă această lovitură a gangsterine trumPiriști nu ar atrage după sine o și mai mare mizerie asupra poporului francez, actualele evenimente ar putea fi privite ca o înlănțuire, de comicării amuzante Intradevăr, în tabăra imperialistă devalorizarea, francului produce reacțiuni surprizător de diferite. In timp ce potentații americani, își freacă veseli mâinile încântați de târgul avantajos pe care l-au făcut — subalternii lor de la Londra se tânguesc jalnic și protestează nn ciudați. Dar această farsă sinistră culminează în ridicul la Paris, unde, după ce , socialiștii au moșit împreună cu toată banda așa zisei „a treia forță” legea devalorizării la desbaterea legii în Adunarea Națională, adepții lui Bum au luat poziție împotriva ei, creind o confuzie și perplexitate. stare de Naivi au putut crede pentru un moment că măcar o parte din fruntașii socialiști vor refuza să tragă mai departe la căruța capitalismului, alături de toate mârțoagele fascismului și ale reacțiunii sub harapnicul Unchiului Sam. Această farsă odioasă are însă tâlcul ei. Banda socialistă lui Blum și-a dat seama să loavitura devalorizării va revolta întreg poporul francez. Complicitatea socialistă în această combinație a gangsterilor imperialiști americani văduvește acest partid muribund de ultimele elemente muncitorești, care mai rătăceau în așteptarea unor schimbări de atitudine ce nu va mai veni niciodată. Prin înscenarea unei opoziții de câteva ore conducătorii socialiști francezi sperau să-i înșele pe acești muncitori, aflați încă într'un partid care face jocul burgheziei reacționare. Abandonând ,, opoziția" prin trapedia revenire la matca americană, Blum și compania vor rămâne numai cu firma ,.socialistă“ și cu ghiftuiții tuturor trădărilor din ultimii 25 de ani. Mascarada .,opoziției“ socialiste față de devalorizarea francului, n’a durat mult, totuși suficient de mult ca să indigneze întreaga opinie publică. După ce complicii au mai rânjit încăo dată în culise loviturile au început să iasă la iveală. Guvernul francez a luat decizia să retragă din circulație bancnotele de 5 000 de franci. Posesorilor acestor bilete li se dă în schimb o chitanță pe baza căreia vor primi un bon rambursabil în curs de trei ani. La ora actuală circulă 16 milioane asemenea bancnote a căror posesori sunt în imensă majoritate oameni cu venituri modeste, pentru cari câteva bilete de 5000 de franci, constituiau economiile de ani de zile, strânse cu prețul unor privațiuni dureroase. Speculanții și traficanții, înștiințați din vreme de colegii lor din guvern au avut grije să se debartaseze din vreme de aceste bancnote. Prin urmare, numai oamenii muncii cinstite vor suferi lovitura gangsterilor guvernului. nii. In fața monstruoasei escrocheConfederația Generală a Muncii din Franța a publicat un comunicat prin care protestează vehement împotriva acestei hotărîri care ,,nu poate lovi pe marii capitaliști ci numai pe oamenii munciiIn fața Adunării Naționale, fruntașul comunist Jacques Dudlos în urnele partidului său sa opus energic acestei legi tâlhărești. Dealtfel, cu toată cârdășia tuturor clicilor reacționare și cu tot sprijinul fidel al grupului socialist legea a fost votată cu o majoritate minimă de numai 22 de voturi. Când Schuman, — primul ministru al Franței prin grația lui Truman și voința trusturilor— a apărut în incinta Adunări Naționale valul de huidueli a fost încununat cu strigătele : .guvern de hoți Urmările acestei hoți vor fi din cele mai importante. In fața guvernului care a debutat prin știrbirea libertăților, legi antimuncitorești și vărsare, de sânge, care continuă astăzi prin ruinarea poporului francez în folosul capitalului monopolist și care urmărește in viitor colonizarea Franței de către americani și încercă să deschidă lui de Gaulle drumul spre dictatura fascistă, poporul francez stă unit și amenințător Unit așa cum a fost in fața imperialismului fascist german și amenințător pentru dușmani libertății sale. . Colaboraționiștii de ori ai tui Hitler și astăzi al lui Truman víu da socoteală. Anton Theodor Recepția de la Ministerul Informațiilor pentru ziariștii străini aflați în țară a deda stânga la dreapta : Reginald Smith, (Daily Mirror), Affldrée Violes (Ce Soil'), Buican, Directorul relațiilor culturale cu străinătatea și O Livezeanu, ministrul Informațiilor redacția si ADMINISTRAȚIA București B-dul Elisabeta 20 TELEFOANE Centrala 6,34 m Provincia 3,71.59 Administrația 3.79 88 Taxa plătită un numerar conform aprobării Dir. G-rade P. T. T. Nr. 58/129/1945 SPIRITUL DE INVENTIVITATE SE MANIFESTA TOT MAI TEMEINIC IN RÂNDURILE MUNCITORILOR Greutățile pe care tehnicienii și muncitorii le intâmpină în muncă din lipsa de scule, mașini, etc, au ascuțit spiritul lor de inventivitate. Peste tot se semnalează cazuri muncitorii în colaborare unde cu tehnicenii au adus inovații cari măresc productivitatea muncii. La „Vulcan’ ce?« sau In această uzină, tov. maistru Rădulescu Ion a construit un dispozitiv la roaa de strunjire a autoclavelor ovale pentru cazane tip locomotivă CF R. Datorită acestui dispozitiv, timpul de lucru a fost redus cu 45 de minute. Tot aici, lucrătorul Filipescu N., a inventat un dispozitiv de așezat pistonul cu segmenți la aceleași locomotive. Și aci, timpul de lucru a fost redus la jumătate. îmbunătățiri la fabrica de cauciuc din Brașov In urma eforturilor depuse de tehnicienii și muncitorii acestei fabrici au fost aduse o sumedenie de îmbunătățiri în muncă prin care condițiile de vulcanizare au fost ameliorate. Astfel notăm: ameliorarea ventilației la cazanele de încălzire și transformarea pompei centrifuge de la secția de anvelope auto. La „Astra Vagoane’ la „Phenix“ și la „Wolff ’ La uzinele spiritul inventiv ..Astra Vagoane” s’a manifestat din plin. C. Fopovici, Filip Cărunți și M. Sârbu, tehnicieni și muncitori ai acestei fabrici, au reușit să construiască o mașină cu valțuri pentru curbat tablele necesare rezervoarelor de 502 pentru cisternele grele cu 4 osii. Cu ajutorul acestei mașini, curbarea se realizează într-o singură operație, putându-se obține executarea a 6—8 rezervoare în 8 ore de lucru. Este singura realizare de acest gen în țară. La fabrica de uleiuri ..Phcnix“, tehnicianul Steigher, ajutat de un colectiv de muncitori a reușit să construiască o mașină de separat puful de bumbac de pe coaje. La „Wolff“, în Secția de fierărie, s’au modifcat o serie de matrițe cu ajutorul cărora se presează unele piese din vincuri. Trebue să arătăm că înainte, pentru confecționarea unor piese, erau necesare 210 minute, iar azi datorită acestei mașini, este nevoe numai de 150 minute. Invenția se datorează tov. Ortopelea Vasile.* Pentru ca întreaga noastră industrie să poată beneficia de aportul inovațiilor acestor tovarăși, socotim că este necesar ca organele de resort sindiciale să comunice tuturor întreprinderilor de acest genu invențiile, pentru ca ele să poată fi peste tot aplicate. Toți pentru unul și unul pentru toți i. u. Muncitorimea sprijină a MataiHhi Ulii Mi A început în București Conferința Generală a Asociației Române pentru strângerea relațiilor cu Uniunea Sovietică" (A.R.L.U.5.). Din toate colțurile țării au venit cei care se strâmuesc pentru continua întărire a legăturilor de prietenie cu marele Stat socialist vecin. Din rapoartele ascultate, oricine își poate da seama de importanța operei realizate de A.R.L.U.3. Intr’adevăr faptul că această asociația numără peste 600.000 de membri, arată că activitatea ARLUS- ului găsește pretutindeni suflete deschise, că dragostea pentru Uniunea Sovietică este un sentiment care își găsește un puternic ecou în mărite mase populare. A.R.L.U.S. prin activitatea neobosită a celor 6.089 de organizații ale sale a organizat aproape 58.000 de manifestări culturale într'un singur an, dând astfel la 5 milioane jumătate de cetățeni posibilitatea de a cunoaște realizările Uniunii Sovietice. Dre a face cunoscute aceste mărețe realizări ale socialismului înseamnă a da un puternic imbold forțelor democrației, de a câștiga noui militanți țn lupta pentru progres și pace. Muncitorimea țara noastră nu a organizată din fost simplă spectatoare în fața acestei opere de importanță națională. Toate acțiunile A.R.S.U.S.-ului au fost masiv și entuziast sprijinite de muncitori. Acest lucru nu este întâmplător. Muncitorimea «fie că își datorează libertatea Arimatei Sovietice care a zdrobit fascismul, muncitorii știu mai bine decât oricine că prietenia cu Uniunea Sovietică înseamnă pace și posibilitate de a munci liberi într'o țară liberă. Salutând activitatea rodnică a A.R.L.U.S.-ului, muncitorii organizați în sindicate se mândresc cu sprijinul pe care l-au dat și îl vor da și în viitor asociației asigurând că și de-acum înainte la chemările prietenilor Uniunii Sovietice, muncitorimea stând în fruntea întregului popor, va răspunde cu tot avântul, cu toată dragostea. ROMANII DIN AMERICA SALUTA REPUBLICII POPULARA ROMANA Românii din Statele Unite urmăresc de aproape prefacerile din țara lor de origine. Inntr’o telegramă adresată Prezidiumului Republicii Populare Române, adunarea românilor din Detroit și regiunea învecinată, își exprimă bucuria la aflarea istoricului eveniment care a dat poporului român posibilitatea să meargă pe un drum nou. Telegrama încheie astfel: Suntem convinși că stabilirea Republicii va fi o chezășie a păcii mondiale și o lovitură contra ațâțătorilor de războaie imperial, etc Ea, va, mai ajuta er 'a stabilirea și întărirea relațiilor de prietenie între Republica Română și Republica noastră, fapt de care vor beneficia ambele noastre popoare, felicităm poporul român și îi urăm un An V fiu fericit, zicând : Trăiască Pacea ! Trăiască prietenia și înfrățirea popoarelor .' Trăiască cea mai tânără soră Republică, Varut , și conducătorii ei ! Uzina de tractoare din Stalingrad, încărcarea tractoarelor pe platformele de cale ferată. Regiunea Viniftt.i jublicu li mihtrană. Stropitori truse de cai, fabricate IfI. uzina de construcții de mașini agricole din Tașchent. In anul 1947 gospodăria rurală a pornit deja industria socialistă 30.309 tractoare și mașini cole pentru suma de agri510 milioane ruble. In anul 1948 vor fi livrate 67.000 tractoare pentru gospodăria rurală. Nu simplă întâmplare ci munca și lupta clasei muncitoare Zilele acestea, ziarele ne-au adus două vești importante: tina anunta că Societatea pointain Aprovizionarea Comercială Capitației va înființa alte terit piețe și în acelaș timp, că a făcut reduceri de prețuri la articolele alimentare din piețele și magazinele de Stat, iar cealaltă veste spunea că importante scăderii de prețuri s'au înregistrat în sectorul produselor industriale Aceste două știri ne-au purtat cu gândul înapoi cu câteva luni de zile. Ne aflam imediat după reforma monetară- Speculanții de tot felul, patronii reacționari și elementele chiabure ale satelor, sprijinite de complicii lor din guvern de tătăiescieni, porniseră din nou în atac, vrând să răstoarne reforma monetară și să împiedice măsurile de îmbunătățire a soartei Poporului muncitor. Magazinele se goleau, mărfurile fiind dosite, zvonurile despre ștampilarea banilor erau lansate și alimentate de elementele sabotoare, țăranii nu mai aduceau produsele pe piață și traiul salariaților se îngreuia. Unii au dat crezare acestor zvonuri Elementele mai slabe, nelămurite au început să facă jocul sabotorilor, lățind zvonurile tendențioase. Dar lucrurile nu au mers mult timp așa . Una după alta, măsurile economice și politice luate de guvern pentru a menține și întări reforma monetară, au venit. Unul după altul, punctele de sprijin ale reacțiunii au căzut. Demascarea și condamnarea trădătorilor maoiști, alungarea din guvern a codițelor de topor în frunte cu Tătărescu și Alexandrini, venirea în fruntea Ministerului de Finanțe a tot Vasile Luca și așezarea finanțelor țării pe baze sănătoase prin curățirea întregului putregai din acest minister, întărirea guvernului prin tov. Ana Pauker și Emil Bodnăraș o întreagă serie de cuceriri ale clasei muncitoare cari au distrus metodic și constant influența reacțiunii. La urmă, pentru ca înfrângerea să fie complectă, înlăturarea monarhiei, ultimul bastion al reacțiiunii și al capitalismului la noi in țară. In acelaș timp, politica dusă din sectorul finanțelor și îndeplinirea în unele domenii industriale a programelor de producție, a grăbit această înfrângere. Azi ne aflăm în situația de a privi cu mândrie înapoi Lupta a fost grea și ea nu a încetat încă. Sabotajul și reacțiunea nu au fost complect lichidate. Dar putem spune că am făcut pași mari spre îmbunătățirea soartei celor ce muncesc și că această îmbunătățire este azi ușor de constatat. Cum sa ajuns la această situație ? -Cum de se face că prețurile scad, că mărfurile sunt din abundență, că înșiși patronii cer recalcularea prețurilor în vederea scăderii lor ? Situația de azi nu este urmarea unei întâmplări. Ea este produsul a lungi săptămâni și luni de muncă încordată a clasei muncitoare, în uzine, întreprinderi și fabrici. Ea este produsul muncii țărănimii muncitoare de ogoare. Ea este urmarea muncii de lămurire și de mobilizare a masselor de salariați dusă de organele sindicale în frunte cu C. G. M. Ea este rezultatul chibzuitei politici a guvernului nostru democrat. Oameni muncii industriale și agricole, au înțeles că făurirea unui trai mai bun nu stă decât în mâinile lor, în puterea lor de muncă, în conștiința lor Flamurile de producție și planul de însămânțări, au fost ținta acestor muncitori. Pentru îndeplinirea și depășirea lor au transformat noaptea în zi și și-au jertfit orice pic de odihnă. Rezultatele sunt demne de toate aceste sforțări. Rodul muncii lor se oglindește azi în scăderea prețurilor, în echilibrarea bugetului, în rafturile pline ale prăvăliilor. Desigur, nu toate au mers perfect Au fost deficiențe și mai sunt încă. Nu toate sectoarele industriale au depășit programele de producție. Multe nici nu li-30 atins- Și azi mai înregistrăm un mare procentaj de absentări în muncă. Mai avem încă muncitori cari nu au înțeles ce înseamnă o economie de materie primă, o îngrijire a sculelor, o disciplină în muncă. Productivitatea muncii nu a crescut îndeajuns. Din cauza acestor deficiențe, cum am spus, nivelul prețurilor, î n multe sectoare, este destul de ridicat. Ritmul producției noastre este dacă nemulțumitor și nu corespunde nici celor real acute necessități economice ale țării spune tov. ministru Gh. Ghenghiu-Dej. Aceste lipsuri trebuesc lichidate M. Patosceanui (Continuare in pag. V col. 1-2)