Viitorul, aprilie 1937 (Anul 29, nr. 8767-8791)

1937-04-11 / nr. 8776

ik 1 Amară desamăgire BELGRAD, 9 (Rador). — Ziarele de dimineaţă publică textul telegramelor schimbate între A. S. R. Principele Regent Paul şi preşedintele Beneş, în momentul când acesta a părăsit teritoriul iugoslav. Pe de altă parte, ziarul „Politika“, revenind asupra conferinţei Micii înţelegeri, consacră articolul de fond hotărârilor luate cu acest prilej, analizând punct cu punct pasagiile comunicatului oficial. Articolul încheie spunând că şi de data aceasta Mica înţelegere a dezamăgit pe cei cari preziceau dispariţia ei, sau slăbirea acestui organism. Sistemul de control, definitiv pus la punct LONDRA, 9 (Rador). — „Daily Telegraph“ anunţă că sistemul de control la frontierele spaniole, pe uscat şi pe mare, este acum definitiv pus la punct. Pagina VI-a. »VIITORUL* ASTĂZI LA Spre Mierea nani acom permanent A securitate BULETIN EXTERN — Săptămâna viitoare, spun cercurile oficiale engleze va fi dată publicităţii declarafia prin care Franţa şi Anglia eliberează Belgia de obligaţiile sale în baza tratatului de la Locarno, căreia va urma declarafia Belgiei că rămâne credincioasă obligaţiilor subscrise în baza pactului Societăţii Naţiunilor. — Leon Degrelle, a răspuns la o întrunire publică împotriva acuzaţiilor ce i s'au adus de d. Von Zeeland, de a se fi unit cu partidul naţionaliştilor flamanzi, arătând că această unire tinde la o reconciliere pe teren politic şi economic. " Oficiosul I,Völkischer Beobachter" atacă cu violenţă Austria pe motiv că unui pensionar ce a pus o coroană la mormântul părinţilor Cancelarului Hitler, i s'a luat dreptul la pensie. La aceste atacuri, presa din Viena se abţine de la orice răspuns, deocamdată. — Cu ocazia schimbului de telegrame dintre Principele Regent Paul şi Eduard Beneş ziarul ,,Politica" revine asupra conferinţei Micei înţelegeri, ale cărei rezultate au dezamăgit pe cei ce aşteptau dispariţia ei. — Contele Ciano a fost invitat să meargă la Ankara. — Presa engleză se felicită de reuşita negocierilor destinate a da Belgiei o mai mare independenţă internaţională. — In cazul când s'ar produce un protest oficial al Romei împotriva pretinsului amestec francez în Spania, Anglia şi Franţa vor utiliza dosarul complect cu acte ce vorbesc de activitatea italiană desfăşurată în Spania. LONDRA, 9. (Rador). — Presa engleză se felicită de apropiata reuşită a negocierilor destinate să dea Belgiei o mai mare independenţă internaţională. „Times” scrie : „Noul statut, care eliberează Belgia de obligaţiunile ei de ordin militar, este considerat ca preludiul la încheierea unui acord permanent de securitate în apusul Europei. In orice caz, acest statut constitue o parte necesară a noului acord. Nici Germania, nici Italia nu au fost amestecate direct în această primă parte, dar şi una şi alta vor putea aduce contribuţia lor în negocierile ce vor urma. „Manchester Guardian” crede că Belgia va fi deslegată de toate obligaţiunile cu excepţia acelora ce decurg din pactul Societăţii Naţiunilor. Nu va fi nevoe de un nou instrument, pentru a defini statutul său internaţional, care va fi acela al oricărui stat tare. „Londra consideră, — adaugă ziarul, — că o Belgie prietenă, conştientă de faptul că propria sa securitate depinde de securitatea generală în occident, va coopera cu mult mai mult folos la consolidarea păcii decât o Belgie legată prin clauze formale și impopulare, aplicându-se în împrejurări ipotetice”. Contele Ciano invitat la Ankara ANKARA, 9 (Rador). — Ambasadorul Turciei la Roma a fost însărcinat să invite la Ankara pe contele Ciano, ministrul Afacerilor Străine. Această vizită fusese de altfel hotărâtă anterior de cele două guverne. Data exactă a vizitei contelui Ciano va fi fixată după acordul cu Ministerul de Externe italian. Restabilirea calmului in reiatie germano-painne mmmmmmmmmmmmmmmammmmamosmm D-L EDEN BERLIN, 9 (Rador).— Ziarele publică textul comunicatului oficios polonez asupra incidentelor de la Grudziadz. Ele se declară satisfăcute de acest comunicat şi trag concluzia că cercurile răspunzătoare din Varşovia „au desavuat" atitudinea Asociaţiei poloneze din Vest şi a autorităţilor din Grudziadz. In sfârşit, ziarele germane îşi exprimă speranţa că comunicatul de la Varşovia va contribui la restabilirea calmului în relaţiile germano-polone. BRUXELLES, 9 (Rador). — D. Eden va sosi aici la 25 Aprilie LONDRA, 9. (Rador). — Agenţia Havas transmite : In cercurile oficiale engleze se crede că declaraţia prin care Franţa şi Anglia vor elibera Belgia de obligaţiile sale prezente în baza tratatului de la Locarno va fi dată publicităţii la începutul săptămânii viitoare. Această declaraţie este urmarea schimburilor de vederi care au avut loc în ultimile săptămâni între Londra, Paris şi Bruxelles. In aceste cercuri nu se dă deocamdată nicio indicaţie precisă asupra formulei definitive a acestei declaraţii. Se afirmă totuşi că actul diplomatic de care este vorba va cuprinde pe deo parte textul franco-britanic prin care Belgia este eliberată de obligaţiile ce decurg pentru ea din tratatul de la Locarno şi din conversaţiunile care au urmat denunţării de către Germania a acestui tratat, la 7 Martie 1936, iar pe de alta un fel de răspuns al Belgiei. In urma recâştigată libertăţii sale de acţiune, se afirmă: Belgia ar ţine să afirme în acest răspuns că rămâne credincioasă obligaţiilor subscrise în baza pactului Societăţii Naţiunilor. Este posibil chiar să dea asigurări că se va îngriji de securitatea sa naţională, astfel încât să descurajeze pe oricine ar încerca să dea vreo lovitură contra teritoriului său. Pe de altă parte, călătoria pe care d. Eden urmează s’o facă la sfârşitul acestei luni la Bruxelles este in strânsă legătură cu schimburile de vederi ce au foc acum pentru reînoirea statutului relaţiilor dintre Belgia şi cei trei mari vecini ai săi : Anglia, Germania şi Franţa. Dacă declaraţia de săptămâna viitoare va elibera Belgia de obligaţiile ce decurgeau pentru ea din tratatul de la Locarno, se pune întrebarea prin ce va fi inlocuit vechiul sistem. Hotărârea de a se rezolva problema belgiană se datoreşte în primul rând divergenţei dintre punctul de vedere englez şi francez pe de o parte, şi punctul de vedere italo-german pe de alta. Dri dimineaţă, d. von Ribbentrop, ambasadorul Germaniei, a făcut o vizită la Foreign Office şi se afirmă că d. Eden l-a pus în curent cu schimburile de vederi care vor duce la declaraţia prin care Belgia este scutită de obligaţiile sale locarniene. Agenţia Havas crede că d. Eden nu ar fi ascuns în cursul acestei întrevederi decepţia pe care a provocat-o la Londra recenta notă germană. Din conversaţia pe care d. Eden a avut-o cu ambasadorul german ar fi reieşit că în viitorul apropiat numai problema raporturilor dintre Belgia şi vecinii săi poate primi o soluţie. Până la călătoria d-lui Eden la Bruxelles, vor continua schimburile de vederi pe cale diplomatică, pentru a se vedea în ce fel poate fi rezolvată această problemă. S’ar examina, de exemplu, eventualitatea încheierii unor pacte de neagresiune între Belgia și Statele care o înconjoară. Dacă din aceste schimburi de vederi ar reieși perspective pentru lin acord, este probabil că d. Eden va putea studia atunci chestiunea mai îndeaproape, în aceste condiţiuni, împreună cu d. Van Zeeland. In ce priveşte al treilea stadiu, adică acordul între foştii semnatari ai tratatului de la Locarno, care nu a fost limitat in mod strict la Belgia, această posibilitate este considerată la Londra ca destul de îndepărtată, merge la Bruxelles im îhORTANTE EVEMDIEME politice internaţionale Qe]gia_v^j_l»beg^tă de obligaţiile sale» dar rămâne credincioasă obligaţiilor sub*scrise în baza pactului Soc. Naţiunilor D-lEDEN şi va pleca îndărăt la Londra la 27 Aprilie. Ultime informaţiuni D-l C. I. C. Brătianu, preşedintele partidului naţional-liberal a primit astăzi pe d. dr. I. Costinescu, ministrul sănătăţii. ----- Şcoala politehnică reorganizată pe bază de regim uni— —a——i■ I III Hll1ll»llifiHIII IIIIWA— versitar La şcoala politechnică din Bucureşti s-a ţinut un consiliu la care au participat: rectorul şi patru profesori dela această şcoală şi rectorul şi patru profesori dela academia de agricultură. S-a hotărât, principial, ca şcoala politechnică să fie reorganizată pe bază de regim universitar, fiecare secţie păstrându-şi caracterul de facultate. In această şcoală politechnică reorganizată urmează să fie înglobată şi academia de înalte studii agronomice.La Academia de înalte Studii Comerciale şi Industriale din Bucureşti, sa terminat semnarea angajamentelor. Au semnat aceste angajamente 3.472 studenţi şi doctoranzi. Pentru acest an se va continua cu plasarea studenţilor pentru facerea practicei, la diverse întreprinderi şi instituţii pe timpul vacanţei mari. Această practica este absolut obligatorie pentru studenţi. In şedinţa consiliului profesoral din fi crt. au fost delegaţi în consiliul de ediţie, conform art 30 din legea pt. modifcarea unor articole din Legea învăţământului universitar, d-unii profesori Eft. Antonescu şi Const. Bugeţianu. Reducere pe C. F. R. anulată Deoarece pentru Expoziţia echipelor Regale studenţeşti, organizată de Fundaţiile culturale Regale „Principele Carol” s’a acordat un număr de numai 2000 reduceri pentru vizitatori, aceste avantagii limitate s’a terminat. In consecinţă reducerea de 50 la sută acordată pe C. F. R. pentru vizitatorii suszisei expoziţii, s’a anulat. ---•••--Perceperea nouilor cotizaţii de Casa de Credit C. F. R. Legea pentru mărirea cotizaţiilor personalului , participant la Casa de credit c. f. r. dela 0.50% la 2%, care a trecut în actuala sesiune a intrat în vigoare, astfel că organele superioare au dat ordine în consecinţă, pentru perceperea nouilor cotizaţii sporite, după cererea insistentă a însăşi membrilor Casei de Credit, prin organizaţiile lor profesionale. De altfel se ştie că toate Casele de Credit existente percep cotizaţii mult mai mari; nicăeri nu există o cotizaţie mai mică sau măcar egală cu acea percepută de Casa de Credit C. F. R. In timp ce procentele încasate de celelalte Case de Credit la împrumuturile ce acordă sunt de cel puţin 7% şi merg la unele din ele până la 10%, Casa de Credit C. F. R. este singura care nu încasează decât un procent de 5% şi plăteşte depunătorilor un procent de 4%. Toate depunerile fie voluntare, fie obligatorii, sunt proprietatea depunătorilor, ele restituindu-se oricând şi la cererea oricărui depunător. De acum înainte prin sporirea cotizaţiilor vor fi, din an în an, sume mai importante disponibile pentru satisfacerea cererilor de împrumut. D. August Ştefănescu, directorul general al contabilităţii din ministerul educaţiei naţionale, a fost numit, pe termen de 6 ani, ca reprezentant al guvernului în consiliul de administraţie al societăţii generale a funcţionarilor publici. Carnetele de liberă circulaţie C. F. R. ale parlamentarilor , prelungite până 1 Mai Cărţile de liberă circulaţie pe CFR, emise parlamentarilor, cât şi carnetele de identitate ale membrilor lor de familie, conform dispoziţiunilor CFR, se prelungesc până la 1 Mai 1937, fără aplicarea timbrelor de modernizare a drumurilor şi fără nici o viză. O mare întrunire naţional-liberală Partidul liberal din culoarea de Negru, va ţine, Duminică dim, la ora 10, o mare întrunire cetăţenească în sala cinematografului MILANO din Calea Călăraşi No. 153 (lângă hala Traian). La această întrunire va lua cuvântul d. Al. G. Donescu, primarul general al Capitalei, precum şi mai mulţi fruntaşi ai partidului liberal. Sărbătoarea sădirii pomilor în pădurea Pustnicul Comandamentele Falangelor de străjere şi străjeri cu binevoitorul concurs al Casei Autonome a Pădurilor Statului, a organizat cu străjerii şi străjerii cercetaşi din Bucureşti, sărbătoarea sădirii pomilor pentru ziua de duminică 11 Aprilie a. c., care se va desfăşura în „Poiana Străjerilor" din pădurea Pustnicul. Programul se va începe la ora 10.30 cu o slujbă religioasă. Un tren special va pleca Duminică dimineaţă la ora 8.20 din Gara de Nord, în care s-au rezervat locuri pentru invitaţi. Inapoerea se va face cu acelaş tren la ora 18. Pentru automobil drumul la „Poiana Străjerilor" duce prin Pantelimon-Pasărea-Pădurea Pustnicul. Fiii de ceferişti nu plătesc taxa la şcolile ceferiste Se aduce la cunoştinţa tuturor funcţionarilor C. F. R., ai căror copii frequentează ca elevi sau eleve cursurile oricărei şcoale întreţinute de direcţiunea generală D. A. P. C. F. R. că nu sunt obligaţi să plătească nici un fel de taxe sau contribuţii, afară de taxele pentru examen de admitere, pentru corijenţă, repetenţie sau eliberare de certificate, toate acestea având un quantum stabilit de ministerul educaţiei naţionale. Orice alte taxe, ajutoare, contribuţii sau indiferent ce titulatură ar avea, cari s’ar pretinde funcţionarilor C. F. R., vor trebui să fie categoric refuzate de aceştia, ca unele ce nu le pot fi cerute decât printr’o călcare a ordinelor date de direcţiunile generale. Mărfurile de import, pe bază de autorizaţiuni speciale de compensaţie, vor putea fi vămuite până în ziua de Luni, 12 Aprilie 1937 inclusiv, dacă întrunesc următoarele trei condiţiuni : 1. Să fi intrat în ţară cel mai târziu până marţi, 31 Martie 1937, inclusiv. 2. Disponibilul respectiv să fi fost comunicat de Banca Naţională a României, direcţiunii reglementării comerţului exterior din ministerul industriei şi comerţului, cel mai târziu până la 31 Martie 1937 inclusiv. 3. Cererile de import respective să fi fost înregistrate la direcţiunea reglementării comerţului exterior din ministerul comerțului, cel mai târziu până la 31 Martie 1937 inclusiv. nanu»» DACA S’AR PRODUCE un protest oficial al Romei Anglia si Franţa posedă un dosar complect cu acte ce vorbesc de amestecul italian în Spania, ce ar putea fi utilizat la nevoie Paris, 9 (Rador). — Ziarul „Figaro“ publică următoarea telegramă a corespondentului său din Londra : „După informaţiunile de mare autoritate, care ne-au parvenit in cursul serii, putem afirma că guvernele britanic şi francez posedă actualmente un dosar definitiv şi incontestabil, cu privire la activitatea italiană desfăşurată în Spania după data de 10 Martie. Dosarul va fi comunicat comitetului de neintervenţiune, dacă reprezentantul italian va adresa într’o formă oficială un protest împotriva pretinselor intervenţiuni ale Franţei în Spania. „Revelaţiunile pe care reprezentantul Franţei le-ar putea face atunci cu privire la intervenţia italiană în Spania vor fi de aşa natură încât ar putea permite juridiceşte Franţei să ceară retragerea imediată a combatanţilor italieni din Spania. „Intervenţia Romei şi acuzaţiile guvernului din Roma depăşesc cu mult chestiunea spaniolă. Se pare că această atitudine ar fi sprijinită de guvernul britanic, care este de acord cu Franţa.“ Ciumă neagră la Fukien SHANGHAI, 9. (Rador). — O groaznică epidemie de ciumă neagră bântuie în provincia Fukien. Până acum, ciuma s’a răspândit în opt districte, pricinuind în mijlociu moartea a 100 victime pe zi. Balama forielor şi-a regăsit echilbrul LONDRA, 9 (Rador).— Sir Walter Layton, care, ca reprezentant al Angliei, a jucat în mai multe rânduri un rol însemnat în conferinţele şi anchetele economice de după războiu, consacră azi în „News Chronicle“ un lung studiu asupra stării politice şi economice a Europei. Sir Walter Layton, care se înapoiază dintr’o călătorie pe Continent, scrie : »Din punct de vedere extern situaţia este mai bună. Domneşte impresia că cea mai mare primejdie a fost evitată şi că ea nu va mai reveni. Sentimentul acesta este, fără îndoială, just, dacă Marea Britanie continuă a se menţine cu fermitate alămuri de Franţa şi dacă ea declară că în cazul când Italia ar trimite noui unităţi în Spania, acţiunea aceasta ar fi considerată ca o sfidare căruia trebue să i se reziste”. Autorul articolului arată apoi că reinarmarea Angliei a creat in Europa impresia că balanţa forţelor şi-a regăsit echilibrul. Deasemeni, „înfrângerea italienilor in Spania face ca Reichul să dorească a nu se mai afla singur cu Italia faţă de restul Europei”. Sir Walter Layton închee astfel: „Pacea pare mai bine asigurată deoarece forţele ordinei au sporit, iar cele ale dezordinei au scăzut. Dar ea nu va putea fi durabilă decât dacă greutăţile economice mondiale vor fi soluţionate şi dacă se va găsi o altă întrebuinţare pentru milioanele de oameni, cari lucrează acum la înarmările pentru războiu”. Cele din urme D. C. I. C. Brătianu pleacă la Atena Luni 12 Aprilie a. c. d. C. I. C. Brătianu, preşedintele partidului naţional-liberal, va pleca la Atena. D-sa vă rămâne în străinătate până după sărbătorile Paştelui. Examen de capacitate pentru învăţători Ministerul educaţiei naţionale pune în vedere candidaţilor care se înscriu la examenul de capacitate specialitatea pedagogie pentru şcoalele normale, că trebue să prezinte, pe lângă certificatul de practică la şcoala de aplicaţie, un certificat de practică cu elevii şcolilor normale. Examenul va începe la 12 Mai a. c. -----Silozurile din Constanţa continuă să fie încărcate Silozurile de cereale din Constanţa sunt încărcate cu mari cantităţi de cereale, deşi atât vapoarele noastre cât şi străine, sunt încărcate mereu pentru Europa Centrală şi Occident. Deocamdată se găsesc în silozuri 5500 vagoane cu cereale din cari jumătate cu grâu, iar restul cu porumb, orz, secară, etc. Legațiunea Greciei, din Bucureşti, desminte categoric ştirile după cari s'ar fi produs manifestaţii cu prilejul parastasului pentru Venizelos. Consfătuire ministerială In cursul după amiezii va avea loc la locuinţa d-lui C. I. C. Brătianu, preşedintele partidului naţional-liberal, o consfătuire ministerială. D. Victor Antonescu, ministrul afacerilor străine a primit astăzi pe d. Casidolac, ministrul Iugoslaviei la Bucureşti, înfiinţarea unei şcoli politehnice la Iaşi D. P. Bogdan, prorectorul universităţii din Iaşi, a prezentat, azi dimineaţă, d-lui ministru dr. C. Angelescu, rezoluţia consiliului profesoral al facultăţii de ştiinţe de la acea universitate, prin care se înfiinţează o şcoală politechnică la care vor funcţiona profesorii facultăţii. *—•••- Burse pentru studenţii săraci Ministerul educaţiei naţionale a pus în vedere rectorilor universităţilor că nu se vor acorda burse decât studenţilor săraci şi cari au trecut examenele cerute de regulamentele facultăţilor respective cel puţin cu menţiunea „bine". — ---Un nou tarif Româno-Oiental La direcţiunea serviciului comercial C. F. R. din calea Victoriei 51, se lucrează la elaborarea unui nou tarif Român-Oriental, în locul celui abrogat pe ziua de 1 Mai a. c. Cercurile interesate sunt rugate a trimite propuneri, în legătură cu construirea noului tarif, pe adresa de mai sus. Declaraţiile făcute de către d. C. I. C. Brătianu, preşedintele partidului naţional-liberal la C. Lung sunt comentate de către toate cercurile politice şi întreaga presă. D-sa şi-a exprimat mulţumirea că în sfârşit partidul naţionalţărănesc şi-a regăsit liniştea şi unitatea necesară, fiindcă acest partid poate fi considerat ca cel de al doilea organism politic de guvernare, care prin manifestările şi ideologia sa, se situează şi el ca apărător al actualelor orânduiri politice şi sociale. D. C. I. C. Brătianu a făcut această declaraţie, nu din porniri politice pătimaşe faţă de alte grupări sau din preocupări mărunte, ci ca un loial adversar politic — calitate ce l'a caracterizat in toată activitatea sa politică, — şi din grija patriotică pe care o poartă intereselor statului român. In tradiţia sa politică, parti-dul naţional-liberal are înscris ca punct de program armonia tuturor categoriilor sociale, prin excluderea luptei de clasă sau agitarea extremismului de orice nuanţă care urmăreşte instaurarea teroarei şi suprimarea libertăţilor. Atâta vreme c cât partidul naţional-ţărănesc nu se va lăsa influenţat de unii care ar voi să-l plaseze la extrema dreaptă sau de alţii care ar incerca să-l arunce în braţele „fronturilor" de anarhie populară, desigur că va rămâne ca un organism politic de ordine democratică. Deasemeni, nici exageraările statului fie clasă, nu pot fi considerate decât motive de agitaţie electorală testporară, fiindcă fruntaşii acestui Bursa a rămas staţionară atât în compartimentul efectelor cât şi în grupul acţiunilor, cursurile oscilând în jurul celor de ieri. împrumutul de Stabilizare s'a urcat dela 53 la 53,7 8, în schimb renta Dezvoltării a cedat câteva fracţiuni de punct trecând dela 48 la 47,58. Consolidatele au sfârşit la 30,1/4. In grupul acţiunilor s'a observat o deosebită animaţie în jurul valorilor ..Micu' partid ştiu destul de bine că acolo unde se ajunge la supremaţia unei singure categorii sociale, sunt primejduite şi aşezările democratice şi suporturile de rezistenţă ale statului naţional. In astfel de împrejurări, declaraţiile d-lui C.. C. Brătianu sunt venite la vreme şi arată care trebuesc să fie orientările de viitor în viaţa noastră politică. Aceste acţiuni au oscilat Intre 1725—1735. Petroliferele sunt neglijate. Acţiunile Reşiţa sunt foarte căutate la cursul 640—645. PETROLIFERELE ROMANE LA PARIS Astra Română 152. Steaua Română necotat. Concordia 97. Redevența necotat. Petrol-Block necotat. « ii. PARTIDELE DE OP81E SI SITUATE A POLITICA Comentariile ziarelor asupra declaraţiilor făcute la C.Lung de către lHHHHHHBHBmnintKrh,^ «IHHHMHmnaMHHHHHHMHP d. Const. I. C. Brătianu, preşedintele partidului naţional-liberal Izi, la Bursa din Capitală PIAŢA STAŢIONARA Anul XXIX No. 8776.